Ratamestarin blogi

Ratamestarin ajatuksia osa 3  3.8.2016

 

Hyvältä näyttää edelleen. Kilpailuohjeet ja lähtöluettelot julkaistaan tänään ja kartat on menossa tulostukseen. Ehtisikö vielä nämä sorakasat muotoilla kartan mukaiseksi ? On ainakin kunnon välineet!

"Dieselin" katkuiset terveiset Rausenkulmalta !

Ari U

Ratamestarin ajatuksia osa 2   13.7.2016

 

Kilpailu valvottu -  lupaavalta näyttää!

Kaksi pitkää 5-7h valvontapäivää on takana. On säädetty niin lippujen paikkoja kuin kartan yksityiskohtia. Muutaman kymmenysosamillin muutos kartalla saa kyllä joskus ihmeitä aikaan. Ja lipun siirtäminen parillakymmenellä sentillä antaa tosiaan kohteesta oikeamman visuaalisen mielikuvan.

Ikuisuudelta tuntuneen tepastelun, tarkastelun ja säätämisen jälkeen oli eräänkin tehtävän jälkeen huojentavaa kuulla Jarin vapauttava tuomio ”tää on oikein hyvä näin – mutta me kyllä ehditään tarvittaessa hienosäätää näitä vielä ennen kisaa…”. Niin tämähän olikin tosiaan vasta ensivalvontaa ja perussäätämistä. Hienosäätö on sitten vielä erikseen :)

PreO:n rastilippuja viedessä ja liikuteltaessa tuli mieleen, että on se toisaalta mukavaa asustaa täällä Satakunnassa. Kun jossain kohtaa päivää alkoi askel jo hieman painaa, niin pelkkä mielikuva Muuramen Paavalinvuoren liputtamisesta antoi kummasti lisävirtaa. Kyllähän näitä Satakunnan matalia kukkuloita helposti liputtaa vaikka polvet jo hieman lonksuu ja henkilökohtainen kuntohuippu ajoittui jonnekin viime vuosituhannen puolelle. Paavalinvuori olisi tainnut jäädä liputtamatta.

Tempoasemat katsottiin myös ja niiden läpimenoajat on teoreettisesti optimoitu. Eli jonotukset on pyritty minimoimaan. Teoria ja käytäntö ei tosin välttämättä kohtaa, mutta aito yritys on saada temposta paitsi haastavan mielenkiintoinen niin myös mahdollisimman sujuva. Aiotaan tehdä temporadalle vielä M.I.I.A.-testi, joten eiköhän haasteellisuus ja läpimeno-optimointi saada vielä testattuakin.

Yhteenvetona todettakoon että lauantain preo kisassa on nyt 33 tehtävää + aikarastit ja sunnuntain tempon karsinnassa 7 asemaa ja kullakin 5 tehtävää. Tempo-finaali sitten vielä parhaille.

Uudesta kulku-urasta sen verran, että sateet ovat kovettaneet hiekkapinnan ihan kovaksi, joten paralympiakilpailjoidenkin pitäisi pystyä liikumaan aika normaalisti. 

Tässä varmaan tärkeimmät kisakuulumiset täältä Rausenkulmalta. Valmisteluja jatketaan Jarin kannustava kommentti mielessä: ” kyllä näistä hyvät kisat tulee”. Toivottavasti joku kisailijoistakin on samaa mieltä vielä tapahtuman jälkeen.

 

Ari U

 

 

Ratamestarin ennakkotunnelmia 28.6

Reilu kuukausi aikaa SM-kisaan.

Järjestäjillä on ollut mukavasti puuhaa – ei ole aika tullut pitkäksi. Kartta on piirretty ja ensimmäinen luonnos kisan tehtävistäkin on jo saatu aikaiseksi. Yöllä on nukuttanut hyvin, joten kansanperinnetiedon mukaan silloin on järjestelyt hyvin hallinnassa. Toivottavasti vanha kansa tietää asian…

Yksi kisamaasto räjäytettiin pari viikkoa sitten louheeksi. Tätä jo vuosi sitten uumoiltiin, että saattaapi nallit napsahtaa ennen kisapäivää. Onneksi asiasta saatiin vihiä ja pääsimme varhain uusien varamaastojen metsästykseen. Vai pidettäiskö kisa sittenkin louhittavassa maastossa? Näyttäis olevan mukavan "röpelöistä" kalliota tarjolla. Kartankin voisi piirtää valmiiksi pöydän vieressä ja sen jälkeen vain ohjeistaa nallimiehiä ....

Ensimmäisen kisamaaston louhinta alkoi juuri…

Uusien SM-kisa-alueiden inventaariossa löysimme hienoja teitä, joiden varrella ei kuitenkaan ollut sopivaa maastoa. Lisäksi löysimme mielenkiintoista maastoa, mutta ei minkäänlaista kulku-uraa. Mitähän tällaisessa tilanteessa kuuluisi tehdä? Pitäisikö kilpailu järjestää jossain hieman kauempana kotikulmilta. Tuo olisi ehkäpä ollutkin fiksua, mutta päätimme kuitenkin toimia toisin.

Tästä on selvästi joskus joku kulkenut. Eli selvästi oivallinen uuden kulku-uran paikka

Tarkkojen maaperäanalyysien (raapaisu kengän kantapäällä turpeeseen) perusteella päätimme tehdä uuden uran maastoon. Kun maanomistajatkaan eivät pistäneet ajatukselle hanttiin, niin ei muuta kuin hommiin.

Pari moottorisahan päräytystä, turpeen poisto traktorin perälevyllä sekä hienosäätöviimeistely juurileikkureiksi muuntuneilla oksasaksilla ja rautaharavalla. Tässä olisi uutta kisabaanaa tarkkuussuunnistajille.