Kilpailuohjeet
KILPAILUOHJEET
SM-TRAILO 2024
Kilpailusäännöt: Kilpailuissa noudatetaan Suomen Suunnistusliiton kilpailusääntöjä.
Jury: Esko Junttila (pj.), Pinja Mäkinen, XY
Ohjelma:
31.8. Lauantai: | Ratamestari: | |
Klo 11.00 | SM-PreO 1 | Janne Seppälä |
Klo 16.00 | SM-TempO | Petteri Hakala |
1.9. Sunnuntai: | ||
Klo 10.00 | SM-PreO 2 Palkitseminen tulosten valmistuttua. | Petteri Hakala |
Klo 14.00 | Parisprinttiviesti | Janne Seppälä |
Kilpailukeskuksen sijainti ja kielletyt alueet:
Kaikki liikkuminen kielletyksi merkityllä alueella on kielletty kilpailuihin osallistuvilta 1.9.2024 asti. Alueella kulkevia yleisiä teitä pitkin kulkeminen on sallittu, kuitenkin seuraavilla teillä liikkuminen on kielletty: Kirkkotie ja Voimalaitoksentie. Voimalaitoksentietä saa kulkea välillä Metsätie-Enontie siirtyessä kilpailukeskukseen.
Sarjat: Elit-sarja. Suomalaisilla kilpailijoilla on oltava voimassa oleva suunnistuksen kilpailulisenssi. SM-kilpailuun osallistuvan on oltava vähintään 11-vuotias tai 11 vuotta kuluvan vuoden aikana täyttävä.
Opastus: Opastus kilpailukeskukseen Enontieltä (tie nro 512).
Kilpailukeskus ja info: Kilpailukeskuksena toimii Enon koulu, Alapappilantie 6, 81200 Eno (62.789116,30.153356). Kilpailukeskus on itäsiivessä, johon kuljetaan etelän kautta Alapappilantien suunnasta. Aiemmin ilmoitetusta poiketen Inva-WC:n käynti on myös etelän kautta, ei siis Viestikujalta. Pysäköinti kilpailukeskusta ympäröivillä pysäköintialueilla, helpoimmin pääsee Alapappilantien kautta. Ei peseytymismahdollisuutta.
Parisprinttiviestin kilpailukeskus on osoitteessa Salmilammentie 70, Kontiolahti (62.801900,30.028573). Kilpailukeskuksessa ei ole infon lisäksi muita palveluja.
Lähdöt: Normaalikilpailun lähtöpaikoille noin yhden (1) kilometrin kävelymatka. Matkaa lähtöön ei ole viitoitettu, mutta kilpailijat saavat opaskartan infosta. TempO-kilpailun lähtöpaikalle on noin 2,5 km mittainen siirtymä, jonka voi kulkea autolla kilpailupäivänä annettujen ohjeiden mukaisesti. Ensimmäiset lähtöajat on merkitty ohjelmataulukkoon, ja lähtöajat on julkaistu osoitteessa top.yq.cz. Tempo-kilpailussa on karanteeni kilpailupaikalla, joka sulkeutuu klo 16. Lisäksi tempossa on maalikaranteeni viimeisen kilpailijan lähtöön saakka, jossa on mahdollisuus seurata kilpailua yleisörastilla. Normaalikilpailussa ei ole karanteenia.
Kilpailunumerot: Kilpailunumeroita käytetään PreO- ja TempO-kilpailuissa. Samaa numeroa käytetään koko viikonlopun. Kilpailunumerot ovat saatavilla kilpailukeskuksessa. Omat hakaneulat mukaan.
Kartta: Kaikissa kilpailuissa tarkkuussuunnistusta varten tehty sprinttisuunnistuskartta (ISSprOM 2019). Mittakaavana PreO-kilpailussa 1:4000 ja käyräväli 2,5 m, TempO-kilpailussa 1:3000, käyräväli 2,5 m. Parisprinttiviestissä mittakaava 1:4000 ja käyräväli 2 m. Kartoitus 2018–2024, Petteri Hakala ja Janne Seppälä. PreO-kilpailuissa tulostekartta. Lauantain kisassa jaetaan muovisuojus, jota ei kannata hävittää ennen viimeistä kisaa, sillä sitä saatetaan tarvita uudelleen.
Vanha kartta: Vanha kartta kattaen suuren osan kilpailualueesta on nähtävissä muun muassa täällä: https://www.tulospalvelu.fi/gps/2017jukol1/
Maasto ja kulku-urat: Normaalikilpailussa vaaramaastoa, jota luonnehtii paikoin pienipiirteiset jyrkänne- ja kalliomuodot, paikoin runsaat kivet. Alue on pääosin seurakunnan ja metsäyhtiöiden omistamaa talousmetsää, kuitenkin ympärivuotisessa virkistyskäytössä. Kulku-urat ovat pääosin hyväpohjaisia latu-uria ja metsäautoteitä. Korkeuserot ovat maltillisia.
TempO-kilpailun maasto on vaihtelevaa, tarjolla on niin metsäasemia kuin myös hoidettua puistoa sekä astetta urbaanimpaa rakennettua infraa. Kulkureitti kovapintainen ja korkeuserot vähäiset.
Parisprintissä on melko tasaista mäntykangasta, jossa on melko runsaasti kiviä.
Leimausjärjestelmä: Normaalikilpailussa ja parisprintissä käytetään sähköistä TOE-leimausjärjestelmää. Järjestäjä tarjoaa tarvittavat leimausviuhkat lainaan kilpailumaksua vastaan. Viuhkat on saatavilla kilpailukeskuksessa. Kilpailijoiden on ennen jokaista kilpailua muistettava tyhjentää viuhkan kaikki prikat lukemalla ne clear-lukijassa, joka sijaitsee lähtöpaikan läheisyydessä. Lähdössä ja maalissa on leimattava info-prikalla lähtö/maalileimasimeen. Joka rastilla on oma leimasin, johon kilpailija leimaa omalla viuhkallaan vastausta vastaavalla prikalla A-E tai Z. Rastien leimausjärjestys on lähdön ja maalin välillä vapaa. Kilpailijat palauttavat prikkansa viimeisen kilpailun jälkeen, eli sprinttiviestin päätteeksi. Jos kilpailija ei osallistu sprinttiin, prikat tulee palauttaa kilpailukeskukseen PreO:n päätteeksi.
Varaleimausjärjestelmä: Mikäli TOE-leimasin ei toimi (piippausta ei kuulu leimatessa), tulee kilpailijoiden käyttää varaleimausta, eli leimata hakaneulalla rastinmääritteisiin. Leimaus tehdään rastinumeron mukaiselle riville, liput A-E vastaaviin sarakkeisiin vasemmalta alkaen ja huom. zero merkitään viimeiseen sarakkeeseen. Oheinen kuva selventää varaleimausta:
Toiminta aikarasteilla ja TempO-asemilla: Nähdessään reitillä Stop/Odota-kyltin, kilpailija pysähtyy tähän odottamaan vuoroaan asemalle. Asemalle saapuessaan kilpailija kertoo toimitsijalle, haluaako hän suorittaa aseman sidotuilla vai irtonaisilla kartoilla. Kilpailijan istuuduttua toimitsija esittelee rastiliput A-F vasemmalta oikealle. Toimitsijan sanoessa ”aika alkaa nyt” kello käynnistyy ja kilpailija saa kääntää ensimmäisen karttalehden esille. Kilpailijan on huolehdittava, että hän suorittaa tehtävät numerojärjestyksessä, ja vain yksi karttalehti saa olla kerrallaan esillä. Karttoja ei saa selata taaksepäin.
Avustajat: Järjestäjä ei tarjoa avustajia. Oman avustajan käyttö on sallittua. Avustaja saa auttaa kulkemisessa ja leimaamisessa, mutta ei tehtävien ratkaisemisessa.
Palkinnot: SM-kilpailuissa jaetaan mitalit ja plaketit parhaimmin sijoittuneille. Parisprintissä jaetaan pienet palkinnot parhaille joukkueille.
Nollarastit: Kaikissa kilpailuissa nollarasteilla lähimmät liput ovat vähintään neljän metrin (4 m) etäisyydellä rastiympyrän ja rastinmääritteen mukaisesta oikeasta paikasta. Tähän ei ole poikkeuksia, mutta määritenollat ovat mahdollisia mikäli 4 m etäisyys määritteiden mukaan täyttyy.
PreO 1, lauantai 31.8.2024
Lähtöön matkaa noin 1,2 km. P-sarjalaiset voivat halutessaan ajaa lähemmäs lähtöpaikkaa. Painavasta syystä myös muut voivat kysyä lupaa tähän.
Radan pituus noin 1,0 km, 25 tehtävää, maksimiaika 105 minuuttia, P-sarjassa 115 minuuttia. Rata on kaksiosainen, joiden välillä on noin 300 metrin siirtymä. Tältä siirtymältä ei oteta aikaa. Ennen siirtymää on muistettava leimata välimaalissa ja siirtymän jälkeen välilähdössä, jossa saa uuden kartan. Ensimmäisen osan pituus on 540 metriä, ja siihen kuuluu 14 rastia. Toisen osan pituus on 420 metriä, ja siinä on 11 tehtävää. A-lipputehtävillä ei pääsääntöisesti ole ratkaisupaaluja.
Maalin jälkeen suoritetaan yksi aikarastiasema, jolla on 6 lippua A-F, 3 tehtävää, ei nollavastauksia, maksimiaika 90 sekuntia. Tämän jälkeen siirrytään samaa reittiä takaisin kilpailukeskukseen, jonne on matkaa noin 2,3 kilometriä (P-sarjalaisten vaihtoehtoiseen parkkiin matkaa tulee noin 1,5 km).
TempO, lauantai 31.8.2024
Tempokilpailussa on kolme karanteenia: lähtökaranteeni, välikaranteeni ja maalikaranteeni.
Kaikkien kilpailijoiden tulee olla klo 16 mennessä lähtökaranteenissa, joka sijaitsee kilpailupaikalla. Kilpailupaikalle on noin 2,5 km mittainen siirtymä kilpailukeskuksesta. Kilpailijat saavat ajo-ohjeet kilpailupaikalle kilpailukeskuksessa lauantaina. Kilpailupaikalle voi siirtyä myös jalkaisin tai polkupyörällä. TempOn kilpailupaikalla ei ole WC-tilaa käytössä. Ennen karanteenia voi hyödyntää kilpailukeskuksen WC-tiloja klo 15:30 asti.
Tempo-kilpailu on jaettu kahteen osaan siinä merkityksessä, että osien välillä on järjestelytauko ja välikaranteeni. Alkuosa ei kuitenkaan ole karsintakilpailu.
Kilpailussa on 7 asemaa, joista 4 ensimmäistä suoritetaan alkuosassa ja loput 3 toisessa osassa. Ensimmäisen osan pituus on noin 1,3 km (matka karanteenista karanteeniin), toisen 200 metriä. Ensimmäisen osan suoritettuaan kilpailija siirtyy välikaranteeniin odottamaan lähtöä seuraavalle osalle, joka alkaa pian sen jälkeen, kun kaikki ovat suorittaneet ensimmäisen osan. Välikaranteeniin on mahdollista jättää varusteita lähtökaranteenista lähtiessään. Toisen osan viimeinen asema on yleisöasema, johon kilpailijat jäävät karanteeniin radan suoritettuaan. Karanteeni päättyy kun viimeinen kilpailija on suorittanut aseman. Ensimmäisessä osassa on käytössä reittikartta, toisessa kuljetaan toimitsijoiden opastuksen mukaan.
Kilpailijat saavat halutessaan lähdöstä paperin, joihin he voivat kopioida vastaukset aseman päätteeksi toimitsijan puhelimen näytöltä asemalla olevalla kynällä. Omaa kynää ei saa olla mukana.
Jokaisella asemalla on 6 lippua A-F, 5 tehtävää, maksimiaika 150 sekuntia. Nollavastaus mahdollinen.
Tempon kilpailualueella on monitasoisia alueita, joiden kuvaamiseen on sovellettu IOF:n uutta ohjeistusta kompleksisten urbaaneiden rakenteiden kuvaamiseen sprinttisuunnistuskartalla. Englanninkielisiin ohjeisiin voi tutustua täällä: https://1drv.ms/b/s!As4LDA11gDVmgvJtteKHbteK-YrFXg
Selkeyden vuoksi näille alueille ei kuitenkaan ole sijoitettu rasteja, mutta niitä voi olla asemilla. Lisähuomiona mastojen ja sähkölinjan tolppien haruksia ei ole kuvattu kartalle. Erikoiskohteen merkillä (531) on kuvattu kovaäänisen masto, joka ei ole kovin korkea. Kasvillisuuden erikoiskohteen merkillä (419) on kuvattu suuria kantoja ja juurakoita.
Tempon palkintojenjako on kilpailun päätteeksi kilpailupaikalla.
PreO 2, sunnuntai 1.9.2024
Lähtöön matkaa noin 800 m. P-sarjalaiset voivat halutessaan ajaa lähemmäs lähtöpaikkaa.
Reitin pituus 600 metriä, 30 tehtävää, maksimiaika 108 minuuttia, P-sarjassa 118 minuuttia. Maalin jälkeen suoritetaan yksi aikarastiasema, jolla on 6 lippua A-F, 3 tehtävää, ei nollavastauksia, maksimiaika 90 sekuntia. Tämän jälkeen siirrytään samaa reittiä takaisin kilpailukeskukseen.
Kilpailun päätteeksi on normaalikilpailun palkitseminen kilpailukeskuksessa.
Parisprinttiviesti, sunnuntai 1.9.2024
Puuttuvat kilpailumaksut voi hoitaa käteisellä ennen kilpailua, mieluusti jo lauantaina.
Ilmoittautumisia otetaan edelleen vastaan ja otetaan myös paikan päällä. Radan voi kiertää myös yksin kuntosarjalaisena.
Sprintin kilpailupaikan opasteet ovat paikallaan sunnuntaina klo 13 aikoihin. Ennen tätä ei tule saapua kilpailupaikalle, sillä pysäköinnin ohjauskaan ei ole vielä paikalla.
Lähtöjärjestys on muuten suhteellisen vapaa, mutta saman joukkueen pareilla on vähintään 20 minuutin lähtöväli oman parinsa lähtöajasta. Varsinaista vaihtoa ei ole, sillä lähtö ja maali ovat eri paikassa. Maaliin tultuaan ensimmäisen osuuden kilpailija jää maalikaranteeniin, josta voi lähteä vasta kun oman joukkueen kakkososuuden menijä on sinne saapunut (on poistuttava hänen kanssaan yhtä matkaa).
Radan pituus on 300 m, ja tehtäviä on 20 kummallakin osuudella. Maksimiaika on 30 minuuttia kummallakin osuudella. Tasatuloksen saaneiden joukkueiden paremmuus ratkaistaan käytetyn ajan mukaan. Ratkaisupaaluja ei ole, kun on pelkkiä A-lipputehtäviä, ja lipun näkee paikasta hieman ennen leimauslaitetta. Radan päätteeksi on mehutarjoilu.
Huomioitava on, että sprintin reitillä voi kulkea satunnaista autoliikennettä, tosin liikenne on hyvin vähäistä. Näkyvyys tiellä on hyvä, mutta kilpailijoiden tulee olla varovaisia reitillä.
Enon ravintolat ja ruokakaupat viikonloppuisin:
S-Market, Kauppatie 1, Eno, ma-la 7-21, su 9-21
K-Market, Niskantie 21, Eno, ma-la 7-21, su 9-21
Ravintola Dona, Kauppatie 8, Eno, pe-la 10.30-21.30, su 11-21
(HUOM! Ravintola Dona muuttanut tutulta paikaltaan hotelli Kaltimonkosken rakennuksen alakertaan. Kauppatien remontti hankaloittaa kyseisiin paikkoihin saapumista, keskustasta ei oikein pääse suoraan kyseisiin osoitteisiin ajamaan, mutta kilpailukeskuksesta kyllä pääsee, Purokyläntietä pitkin.)
Toimihenkilöt ja yhteystiedot:
Kilpailunjohtaja: Janne Seppälä, 044 500 1676
Ratamestarit: Petteri Hakala (rtm-ryhmän johtaja), 045 125 1141 ja Janne Seppälä
Valvoja, tiedottaja: Lauri Kontkanen, 040 759 6177, lateoutdoors@gmail.com
Yhteydenotto: sm.trailo24@gmail.com
Toivotamme hauskaa kilpailua. Olkaa tarkkana.
Selkien Sisu r.y.