Keskustelu

« aihelistaan

Radan pituus ajallisesti


  • nimimerkki

    Juha

    22.7.2021 klo 11:24
    Toivomus-ketju alkoi keskustelulla kuljettavan matkan pituudesta radalla ja sen lisäksi. Nyt olisi kaikille vastattavaksi seuraava tätä sivuava kysymys:

    Miten pitkä rata saa ajallisesti mielestäsi olla, jos kuljettava matka on vain muutamia satoja metrejä hyväkulkuista tasaista väylää? Nykyiset säännöthän eivät tuota rajoita oikeastaan mitenkään, maksimi matka löytyy muttei tehtävien maksimi määrää.

  • nimimerkki

    Lauri M

    22.7.2021 klo 20:13
    Toivottiin näkemystä kaikilta. Tykkään ratkoa tehtäviä, enempi parempi. Rajoitteeksi asettaisin rtm:n ja kartoittajan viitseliäisyyden - laadun ei pidä laskea vaikka määrä kasvaisi.

  • nimimerkki

    Juha

    22.7.2021 klo 20:27
    Lauri: Entä jos tehtäviä olisi 80 kpl ja matkaa 1000 m eli suoritusajakso tulisi 4 ja puoli tuntia (p-sarjalle hieman enemmän)? Vieläkö menee?

  • nimimerkki

    Pinja

    22.7.2021 klo 21:05
    Näissä ajallisesti pitkissä radoissa yksi rajoittava tekijä on ihan rakon toiminta: Nähdäkseni viimeistään yli 2,5h kisassa olisi suotavaa tarjota esteetön wc, jota voi käyttää kesken suorituksen. Esteettömän wc:n voi rakentaa Ruotsin tyyliin teltasta, jos siellä on ämpärin lisäksi käsinojat ja istuinosa invamallia. Tämäkin on suht työläs ratkaisu osanottajamäärät, toimitsijamäärät ja kisan budjetti huomioiden. Mutta muutenkin yli 2,5 tunnin kisa lienee monelle osanottajalle henkisesti turhan pitkä.

    Ehkä vielä noin kolmen tunnin kisa on kohtuullinen, jos kyse on eliittitason kisasta, erityisesti mestaruuskisasta, jossa on mielekästäkin koetella myös keskittymiskyvyn rajoja. Erityisesti pitkä kisa on perusteltu, jos on kyse yksipäiväisestä preomestaruuskisasta, kuten SM-preo, jossa tehtävien määrän lisäyksellä voidaan pienentää sattuman ja tulkinnanvaraisten asioiden sekä olosuhdevaihtelun yms. osuutta tuloksessa.

  • nimimerkki

    PekkaS

    23.7.2021 klo 14:31
    Pinjalla oli hyvät mielipiteet. Muutenkin mietin, että olisiko se jo hyvän maaston tuhlausta, jos yhdessä kisassa olisi 80 rastia, kun siinä voisi järjestää 2 - 3 kisaa.

    Viime kesän SM-kisassa oli 34 rastia ja aika nippa nappa alle 2,5 tuntia. Alkuperäisessä suunitelmassa oli 2 rastia enemmän, niistä luovuttiin valvojan esityksestä. Kun ajattelee kisapäivän hellettä, tuo 34 oli ehkä jo liikaakin.

    Enemmän minä kaipaan niitä 20 rastin kisoja usein, kuin harvakseltaan 30 - 40 rastin kisoja

  • nimimerkki

    Lauri M

    25.7.2021 klo 21:18
    Juha: Itse suoritan mielellään 80 tehtävän ratoja. Tässä lienee toki kehittämisryhmälle tai vastaavalle kansainväliselle elimelle pohdittavaa, onko radan pituutta (maksimisuoritusaikaa) syytä säännöin rajata.

  • nimimerkki

    Martti

    26.7.2021 klo 11:27
    Olen samoilla linjoilla Pinjan ja Pekan kanssa.

    Ruotsin Björklingessä 2014 oli 40 tehtävää hyvin lyhyellä matkalla. En päässyt hyvään "rytmiin" ollenkaan kisassa, kun mittakaavakin (1:2000 tai 1:2500) tuotti vaikeuksia. Tuloksena oli 8 virhettä.

    Yli 40 tehtävän tai yli 3 tunnin suoritusaika tuntuisi minulle melkeinpä ratamestarin "kiusanteolta".

  • nimimerkki

    Lauri M

    26.7.2021 klo 19:02
    Sorruin tänään tavaamaan trailo:n teknistä ohjetta. Huomasin englanninkielisessä alkuteoksessa määritellyn, että sopiva mitta kilpailulle on 1,5-2,5h. Tekninen ohje on ymmärtääkseni luonteeltaan ohje, mutta sitä on monessa tilanteessa ollut tapana noudattaa. Ehkä tässäkin? Tämä ei toki poista sitä, ettenkö tykkäisi itse suorittaa pitkiäkin kisoja.

  • nimimerkki

    Janne S

    27.7.2021 klo 19:07
    Lauri Mäkinen, trail-O-erikoispitkän euroopanmestari Turussa 2024?

  • nimimerkki

    Esko

    28.7.2021 klo 09:09
    En kannata runsasrastisia kisoja, sen sijaan kannatan lisää - kisoja!

    Kaikki mikä lisää järjestäjän työtä, tuottaa myös lisää virheitä järjestelyihin. Luettelo hoidettavista asioista on pitkä jo nyt.

  • nimimerkki

    Juha

    28.7.2021 klo 11:09
    Selvennyksen vuoksi en itse ole suunnittelemassa yli 2,5 tunnin ratoja, enkä niitä kannata. Aiheesta keskusteltu erään ratamestarin kanssa, jonka mielestä kisat ratkotaan liian usein aikarastilla ja haluaa siksi "riittävän" pitkiä kisoja.

  • nimimerkki

    Arto K

    29.7.2021 klo 22:42
    Minusta haastetta voisi lisätä lyhentämällä yhteen tehtävään käytettävää ratkaisuaikaa nykyisestä. Ei niinkään rastien lukumäärää lisäämällä. Tietenkin radalla pitäisi huomioida, että kaikkien kulkeminen olisi tasapuolista. Luulen, että tulosluettelo ei juuri muuttuisi nykyisestä, mutta virheiden määrä voisi lisääntyä. Jonkinlainen sprinttikokeilu taisi joskus ollakin, jossa tätä mallia sovellettiin.

  • nimimerkki

    Pepi

    31.7.2021 klo 11:37
    Tehtäväkohtaisen ratkonta-ajan lyhentäminen muuttaisi kilpailun luonnetta alkuperäisen perusajatuksen vastaisesti. Se korostaisi ketteryyttä ja näppäryyttä ratkaisupaikalla ja huonosti liikkuvilla nuokin kyvyt ovat alentuneet. Perusrastit muuttuisivat luonteeltaan aikarastin suuntaan, mikä ei oikeastaan ratkaisisi ongelmaa, jos kisan ratkeaminen aikarastilla sellaiseksi koetaan.

    Jos kilpailijoita on enemmän kuin rasteja, ei tasapisteiltä voida mitenkään välttyä. Tehtävien vaikeustasosta riippuu, mille sijoituksille tasapisteiden ruuhka osuu.

    Kilpailun keston lisääminen lisää sen fyysisyyttäkin. Kahdella ja kolmella tunnilla on iso ero. Tehtävien määrän kasvattaminen vain määrän takia tuo joukkoon helposti sellaisia rasteja, joiden tehtäväksi jää väsyttäminen ja teknisten huolimattomuusvirheiden kalastelu.

  • nimimerkki

    PekkaS

    31.7.2021 klo 16:30
    Kiitos Pepi erittäin selkeästä ja asiallisesta kommentista

    Tarkkuussuunnistusta harrastetaan lajin kansainvälisten sääntöjen mukaisesti. Säännöt on laadittu tarkan harkinnan ja vuosien kokemusten perusteella. Peruselementti lajissa on se, että se sopii tasaveroisesti kaikille liikkumiskykyyn katsomatta.
    Selvää on, että kovakuntoiset nopeajalkaiset kilpailijat saavat jo nytkin melkoisesti etua verrattuna hitaasti liikkuviin. Ratkaisuajan lyhentäminen lisäisi tuota epätasa-arvoa.

    Radan saa vapaasti kiertää paljonkin annettua maksimiaikaa nopeammin, jos niin haluaa.

  • nimimerkki

    Janne S

    2.8.2021 klo 17:01
    Paha näin jalallisena sanoa, tuleeko kiire vai ei. Normaalikilpailut ovat toki ainoa lajimuoto, jossa harjoittelemattomana pärjään kohtalaisesti, mutta pitkäveteisiähän ne ovat ja tehtävät voisi ratkoa paljon nopeamminkin. Riippuu toki maastosta ja ratamestarityöstä, mutta tuntui hölmöltä esimerkiksi mitoittaa erään nimeltämainitsemattoman kilpailun loppuosalle 33 minuuttia aikaa, kun tarjolla oli 10 tehtävää ja sallittua liikkuma-alaa 100 metriä. Siinä ehtii surruutella jo moneen kertaan edestakaisin.

  • nimimerkki

    Janne S

    3.5.2022 klo 15:43
    Tämä keskustelu on nyt ehkä kuivahtanut siihen, että muutama henkilö on sanonut kategorisesti, että juuri näin on hyvä kuin nyt on. Nostan kuitenkin tätä aihetta hiukan kiusallani jälleen ylöspäin, kun aihe on ollut omassa elämässä viime aikoina taas pohdinnan alla.

    Ongelma on yksinkertaisesti se, että tarkkuussuunnistustehtäviä on hyvin monenlaisia. On vaativiakin tehtäviä, jotka pystyy ratkaisemaan yhdestä pisteestä, ja on tehtäviä, joiden ratkaisemisessa kannattaa joko liikuskella lähialueella edestakaisin tai joita tarvitsee käydä katsomassa jostakin ihan muusta näkökulmasta. (Viimeksimainituista olen käyttänyt nimeä tarkkuussuunnistuksen reitinvalintatehtävät.) Kategorinen 3 minuuttia per tehtävä on aika rankasti yksinkertaistava.

    Minun olisi ollut mahdollista tuottaa täksi vuodeksi PreO-kilpailu, jossa olisi ollut enintään 1 km matkalla 60 aivan mielekästä tehtävää. Laskentakaavalla tämä olisi tuottanut 3,5 tunnin kisan, enkä usko, että edestakaisin sahaamistenkaan kanssa matkaa olisi tullut kovin paljon.

    Synnillisessä sprintissä tullaan todennäköisesti tyytymään ratkaisuaikaan minuutti per tehtävä. Katsotaan, miten se sujuu.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Radan pituus ajallisesti