Keskustelu

« aihelistaan

Radan pituus ajallisesti

• nimimerkki

Juha

22.7.2021 klo 11:24
    Toivomus-ketju alkoi keskustelulla kuljettavan matkan pituudesta radalla ja sen lisäksi. Nyt olisi kaikille vastattavaksi seuraava tätä sivuava kysymys:

Miten pitkä rata saa ajallisesti mielestäsi olla, jos kuljettava matka on vain muutamia satoja metrejä hyväkulkuista tasaista väylää? Nykyiset säännöthän eivät tuota rajoita oikeastaan mitenkään, maksimi matka löytyy muttei tehtävien maksimi määrää.

• nimimerkki

Lauri M

22.7.2021 klo 20:13
    Toivottiin näkemystä kaikilta. Tykkään ratkoa tehtäviä, enempi parempi. Rajoitteeksi asettaisin rtm:n ja kartoittajan viitseliäisyyden - laadun ei pidä laskea vaikka määrä kasvaisi.

• nimimerkki

Juha

22.7.2021 klo 20:27
    Lauri: Entä jos tehtäviä olisi 80 kpl ja matkaa 1000 m eli suoritusajakso tulisi 4 ja puoli tuntia (p-sarjalle hieman enemmän)? Vieläkö menee?

• nimimerkki

Pinja

22.7.2021 klo 21:05
    Näissä ajallisesti pitkissä radoissa yksi rajoittava tekijä on ihan rakon toiminta: Nähdäkseni viimeistään yli 2,5h kisassa olisi suotavaa tarjota esteetön wc, jota voi käyttää kesken suorituksen. Esteettömän wc:n voi rakentaa Ruotsin tyyliin teltasta, jos siellä on ämpärin lisäksi käsinojat ja istuinosa invamallia. Tämäkin on suht työläs ratkaisu osanottajamäärät, toimitsijamäärät ja kisan budjetti huomioiden. Mutta muutenkin yli 2,5 tunnin kisa lienee monelle osanottajalle henkisesti turhan pitkä.

Ehkä vielä noin kolmen tunnin kisa on kohtuullinen, jos kyse on eliittitason kisasta, erityisesti mestaruuskisasta, jossa on mielekästäkin koetella myös keskittymiskyvyn rajoja. Erityisesti pitkä kisa on perusteltu, jos on kyse yksipäiväisestä preomestaruuskisasta, kuten SM-preo, jossa tehtävien määrän lisäyksellä voidaan pienentää sattuman ja tulkinnanvaraisten asioiden sekä olosuhdevaihtelun yms. osuutta tuloksessa.

• nimimerkki

PekkaS

23.7.2021 klo 14:31
    Pinjalla oli hyvät mielipiteet. Muutenkin mietin, että olisiko se jo hyvän maaston tuhlausta, jos yhdessä kisassa olisi 80 rastia, kun siinä voisi järjestää 2 - 3 kisaa.

Viime kesän SM-kisassa oli 34 rastia ja aika nippa nappa alle 2,5 tuntia. Alkuperäisessä suunitelmassa oli 2 rastia enemmän, niistä luovuttiin valvojan esityksestä. Kun ajattelee kisapäivän hellettä, tuo 34 oli ehkä jo liikaakin.

Enemmän minä kaipaan niitä 20 rastin kisoja usein, kuin harvakseltaan 30 - 40 rastin kisoja

• nimimerkki

Lauri M

25.7.2021 klo 21:18
    Juha: Itse suoritan mielellään 80 tehtävän ratoja. Tässä lienee toki kehittämisryhmälle tai vastaavalle kansainväliselle elimelle pohdittavaa, onko radan pituutta (maksimisuoritusaikaa) syytä säännöin rajata.

• nimimerkki

Martti

eilen klo 11:27
    Olen samoilla linjoilla Pinjan ja Pekan kanssa.

Ruotsin Björklingessä 2014 oli 40 tehtävää hyvin lyhyellä matkalla. En päässyt hyvään "rytmiin" ollenkaan kisassa, kun mittakaavakin (1:2000 tai 1:2500) tuotti vaikeuksia. Tuloksena oli 8 virhettä.

Yli 40 tehtävän tai yli 3 tunnin suoritusaika tuntuisi minulle melkeinpä ratamestarin "kiusanteolta".

• nimimerkki

Lauri M

eilen klo 19:02
    Sorruin tänään tavaamaan trailo:n teknistä ohjetta. Huomasin englanninkielisessä alkuteoksessa määritellyn, että sopiva mitta kilpailulle on 1,5-2,5h. Tekninen ohje on ymmärtääkseni luonteeltaan ohje, mutta sitä on monessa tilanteessa ollut tapana noudattaa. Ehkä tässäkin? Tämä ei toki poista sitä, ettenkö tykkäisi itse suorittaa pitkiäkin kisoja.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Radan pituus ajallisesti