Keskustelu

« aihelistaan

TORUS Joulukalenteri


  • nimimerkki

    Petteri H

    26.11.2020 klo 11:55
    Joulukuussa järjestetään uusi sarja tällä kaudella alkaneessa TORUS Cupissa. Kisat ovat joulukalenterin muodossa, kalenteri löytyy täältä: http://torus.yq.cz/advent_2020.cgi

    Uusi kisa aukeaa joka päivä, ja on nopeasuoritteinen, sillä asemia on vain 2-3 joka tapahtumassa.

    Tapahtumassa on kaksi sarjaa: A kokeneemmille, ja B aloittelijoille ja harjoittelijoille.

    Kyseessä ovat myös epäviralliset nettitempon Suomen mestaruuskisat, joten kannattaa siksikin osallistua!

    Lisätietoa saa pääsivulta: http://torus.yq.cz

    Kalenterin luukkujen avaaminen vaatii kirjautumisen sivulle. Jos et ole vielä hankkinut tunnuksia, saat ne nopeiten lähettämällä sähköpostia osoitteeseen temposim@yq.cz

  • nimimerkki

    Petteri H

    1.12.2020 klo 02:48
    Kisat ovat alkaneet!

    Uudet osallistujat huom:

    Kalenterin luukun avatessaan kilpailija ohjataan sen sarjan radalle, joka on merkitty hänen käyttäjäprofiilissaan.

    Kannattaa aluksi tarkistaa onko tuo sarja se jossa haluaa kilpailla. Sarjan voi vaihtaa simulaattorissa:
    http://temposim.yq.cz/tempo.cgi
    Löytyy kohdasta User profile, jonka saa näkyviin kun kirjautuu sisään.

    A sarja on vaikeatasoisempi (vastaa eliittiä), B on helpompi ja sopii esimerkiksi aloittelijoille.

    Voi toki aluksi kokeilla eri sarjassa ja vaihtaa myöhemminkin.

  • nimimerkki

    Lauri M

    6.12.2020 klo 09:41
    Kuppi ponkaistu käyntiin! Onpas kiva kisata kun tehtävät tuntuvat keskimäärin olevan ratkaistavissa.

    Pahoittelut kollektiivisesti kaikille 1. päivän 2. aseman kartan epäselvyydestä. Kartta on kauden 2014(?) ensimmäisen Kapina-TempO:n kilpailukartta ja siihen on tehty vain paikoin korjauksia. Tuossa kohtaa korjaukset jäivät hieman vajaiksi.

    Kaarinan kisat ovat 4. ja 5. päivien osalta olleet monipuolisia ja virheillekin on tarjottu mahdollisuuksia. Täytyy ihailla, miten Iwatan vauhti on vain kiihtynyt kun radat ovat Mäntsälän jälkeen muuttuneet vaikeammiksi.

  • nimimerkki

    Lauri M

    6.12.2020 klo 10:00
    Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.
    Kehaistaan vielä uutta (?) Martin Lockerin tempo-karttojen tekoon kehitettämää sovellusta, jota käytin nyt ensimmäistä kertaa. Libor Forstin TiM on ohjelmana jokseenkin erinomainen, mutta se vaatii toimiakseen 1) svg-muotoon viedyn ratatiedoston (esimerkiksi ocadista vietynä) ja 2) kuvankäsittelyohjelman, jolla TiM:n muodostama svg-tiedosto muunnetaan haluttuun formaattiin. Erinäisiä ratoja tehdessä (vaiheen 2) TiM - InkScape rajapinta on toiminut minulla valitettavan vaihtelevasti.

    http://srk-ob.cz/trail/tom/?fbclid=IwAR2SCY52wjoc7c7V7S-Bl5QT5DV2W-qVljq6pKY_zkx7y17GeFz8rN1u3T4

    TempO Maker vaatii kilpailukartasta hyvätasoisen kuvan. Tehtävät sekä rastimääritteet piirretään ohjelmalla sen päälle. Ohjelma on yhteensopiva Forstin tempo-simulaattorin kanssa. Suosittelen kokeilemaan, oli minulle nopeakäyttöisempi sekä suoritusvarmempi kuin TiM.

  • nimimerkki

    Arto K

    11.12.2020 klo 11:09
    Miten uskottavaa on mielestänne suorittaa 5 karttatehtävää TempO simulaattorissa oikein 11 sekunnissa?

  • nimimerkki

    Juha

    11.12.2020 klo 12:38
    Paras aika yksittäisellä asemalla taitaa toistaiseksi olla 10 sekuntia. Sen teki 2019 MM-kisoissa TempO:ssa viidenneksi sijoittunut. Kyllä parhaat ihan rehellisin keinoin tuohon 10-12 sekunnin haarukkaan selkeällä asemalla pystyvät ja 400 osallistujan joukosta yllättäjiäkin silloin tällöin löytyy.

    Oikeissa kilpailuissa (siis tuolla ulkona) parhaat suoritukset ovat samaa luokkaa. Aika moni parhaista suomalaisista on tehnyt 5 tehtävän aseman parhaimmillaan 10 sekuntiin, voi olla että joku on päässyt allekin. Itse olen puistossa pystynyt 11 sekuntiin ja metsämaastossa 13 sekuntiin.

    10-11 sekunnin suoritukset herättävät toki kiinnostuksen ja voin kertoa, että myös tuntemattomien nimien 12-13 sekunnin suoritukset analysoidaan ja huijausta havaittaessa niihin puutututaan ja on puututtu.

  • nimimerkki

    Lauri M

    11.12.2020 klo 15:45
    11s on mielestäni täysin uskottavaa sillä sitä on tehty säännöllisesti live-kilpailuissa. Ja vaikka ikäni puolesta alan jo kangistua, olen 11s suorituksen / suorituksia tehnyt itsekin. Suoritusnopeus riippuu olennaisesti kysymyksenasettelusta: maasto noin kuudella kartanlukukohteella ja helpoilla kysymyksillä voisi mahdollistaa jopa alta 10s vastaukset ( siis reilulla pelillä tehtäviä ensikertaa tehden). Kilpailua edeltävissä sorminäppäryysharjoituksissa (lämmittelyssä) tulee tehtyä edellisten päivien asemia noin 3-5s haarukkaan.

  • nimimerkki

    Harri L

    11.12.2020 klo 17:21
    11s menee jo lippujen löytämiseen ja aakkosten asettelemiseen niille. Joo tiedän.. ei ole mun laji ei. Mutta hauskaa viihdettä ja parempi joulukalenteri kuin Kinder-kalenteri. Ja se on jo paljon sanottu se.

  • nimimerkki

    Kristiina

    11.12.2020 klo 19:06
    Juurikin näin. Torus on tosi hauska joulukalenteri - suurkiitos kaikille sen tekoon osallistuneille! Välillä menee pahasti pieleen ja tulee vääriä hipaisuja, mutta onneksi joskus pääsee kokemaan onnistumisen elämyksiäkin. Siinäpä lajin suola...

    Hauska kokemus, että huomaa eroja ratamestarin tehtävänasetteluissa. Oppiakseen virheistään kannattaisikin analysoida edellinen päivä ennen uuden luukun avaamista. Ratamestari kun pysyy kolme päivää samana. Mutta kuinkas sitä innokas luukun availija tuota malttaisi tehdä (c; Ei kun samoihin ansoihin taas uudelleen...

    Adventtikalenteri näyttää keräävän koko ajan lisää osallistujia. Kenties myös ensi vuoden kansallisissa kisoissa nähdään nyt lajia testaavia?

  • nimimerkki

    Pinja

    11.12.2020 klo 19:16
    Juhahan ehti toissakesänä Riihimäen tempon 5 tehtävän asemalla 11 sekunnissa jo neljän tehtävän jälkeen nousta seisomaan, todeta että vielä taitaa jatkua, istua ja vastata viidennen kerran.

  • nimimerkki

    Arto K

    11.12.2020 klo 20:34
    Hauskaa huviahan tuo on. Kiitoksia vaan järjestäjille! Ainakin itse olettaisin, että nopea suoritus on helpompi tehdä livenä, koska ympäristöä pystyy hahmottamaan jo paikalle saapuessa. Ehkäpä joillakin on vaan niin nopeat sormet, eikä olla mukana useammalla käyttäjätunnuksella.

  • nimimerkki

    Juha

    12.12.2020 klo 09:00
    Livenä tehtävät ovat usein aavistuksen haastavampia. Valokuvan kanssa ratamestari joutuu tekemään kompromisseja, jotta kaikki tarvittavat kohteet ja liput saa näkyviin edes jollain tavalla.

    Arvokisoissa kisataan niin kuin Toruksessa eli maisemaa ei näe ennen suoritusta ja aikaa katseluun on vain muutama sekunti. Kotimaan kisoissa tuohon ei juurikaan törmää.

    Itse pärjäisin varmaankin paremmin live-kisoissa, jos sellaisia vielä joskus päästään kisaamaan. Isoin ero on maaston kolmiuloitteisuudessa, kuvasta en syvyyttä osaa hahmottaa. Sen takia en saa hahmotettua maastoa kartaksi, kuten livenä normaalisti saisin. Lisäksi tuo vastaaminen vaatii omat temppunsa. Näppäimistöltä en yksinkertaisesti osaa vastata (kokeiltu ja treenattukin, mutta lyöntivirheitä tulee liikaa) ja hiirellä vastaaminen vie katseen väärään paikkaan, kun live-kisassa katse on suorituksessa kokoajan kiinni kartoissa.

  • nimimerkki

    Mikko

    12.12.2020 klo 10:31
    Kiitokset järjestelykoneistolle haastavista mutta selkeistä tehtävistä jo tässä vaiheessa. Joulu-Torus on mielestäni yksi parhaista suunnistusaiheisista joulukalentereista.

    Oma vastaustekniikka näppäimistöllä on sellainen, että käytän kirjainten yläpuolella olevia numeronäppäimiä. Vasen käsi hoitaa vastaukset 1-6 ja oikea etusormi on koko ajan 0-näppäimellä. Nollavastaus on siis hyvinkin nopea ilman katseen siirtoa mutta muiden kanssa tulee välillä takeltelua ja joutuu näppäimiä katsomaan.

    Onko kukaan kokeillut tehdä videotykillä tai isolla telkkarilla/näytöllä, että yksityiskohdat olisi ehkä nopeampi hahmottaa isommasta kuvasta. Itse oon tihrustanut läppärin ruudulta, kännykällä kokeilin myös mutta lienee auttamatta liian hidas vaikka kuvaa onkin nopea zoomailla. Ja joutuu vastauspainikkeita myös etsimään ja liikkumaan kartan ja kuvan välillä. Kännykällä on kätevä kuitenkin tarkistaa edellisen päivän vastaukset ja ottaa muutama uusinta.

  • nimimerkki

    Lauri M

    13.12.2020 klo 20:23
    Itse olen hoitanut työnjaon siten, että vasen käsi hoitaa vastaamisen ja oikean zoomaamisen. Vasen pikkurilli käsittelee vastaukset Alfa ja Zero, keskisormi Charlien, Deltan ja Echon ja etusormi Bravon sekä Foxtrotin. Samanaikaisesti peukalo ja nimetön pyrkivät aktiivisesti pysymään pois tieltä. Vasen käsi on toistaiseksi vaikuttanut toimivan, mutta oikean hyödyllisyys on ollut kyseenalainen - suurennuslasin käyttö on poikkeuksetta johtanut lisääntyneeseen ajankäyttöön ja harvoin estänyt virhettä syntymästä.

    Järjelyistä. Kun kuvatiedostot tekee Liborin ohjeiden mukaisiksi, maastokuvan resoluutio jää sen verran matalaksi, etten usko televisio-kokoluokan ruudun helpottavan hahmottamista. Itse teen suorituksen läppärillä mutta vähän isompi ruutu olisi parempi.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
TORUS Joulukalenteri