Keskustelu

« aihelistaan

Ruotsalainen ratamestaroinnin tila


  • nimimerkki

    Lauri

    6.10.2019 klo 20:20
    Viime viikonloppu Ruotsin mestaruuskisoissa oli outo. Vaikka voitin SM-tempon ja olin viestin voittaneessa joukkueessa, niin en tiedä mitä ajatella viikonlopusta. Esimerkiksi viestissä oli lippu 3m väärässä paikassa lähikohteella ja silti vastaus oli "lippu". Kolme metriähän on vähän, mutta jos ympyrä on piirretty notkon keskelle ja lippu on hädin tuskin notkon reunalla, niin.. Sitä vastoin tempossa oli lähikohteilla useampi kahden metrin nolla. Suoraan sanoen mulla palais käämit, jos olisin ruotsalainen ja mun pitäis tähdätä MM-joukkueeseen. Nyt kun pelimerkkejä ei ole pelissä ensimmäistäkään, niin voi vain kummastella ratamestarointia sivusta käsin. Kun Ruotsissa ei ole toleransseja käytössä, niin valitettavasti ratamestarin ajatuksen juoksun lukeminen näyttää olevan tärkeämpää kuin kartanluku.

    Rivien välistä lukien sama kaava on toistunut Maaottelussa. Jos saan arvata, niin kisakarttana on ollut 1:15000 mittakaavainen suunnistuskartta, joka on suurennettu? Sinne on sitten lyöty erottelevaksi tekijäksi liian tiukkoja nollarasteja, joilla on saatu arvottua tulosluettelo.

    Valitettavasti tuntuu siltä, että Ruotsi on ollut viime vuosina tarkkuussuunnistuksen suurin kehityksen este. Ruotsalaiset tarkkuussuunnistusvaikuttajat ovat yrittäneet estää nollatoleranssien laajentumisen jo ainakin siitä lähtien, kun tarkkuussuunnistuksen urheilijakomissiossa ollessani teimme useamman kerran esityksiä nollatoleranssisääntöjen käyttöön ottamiseksi. Ruotsi on niitä harvoja maita, joissa sitä ei käytetä. Luulen, että toleranssien käyttö on jopa kielletty Ruotsissa.

    Sitten toinen huolestuttava asia Ruotsissa. Tarkkuussuunnistus on aikanaan kehitetty liikuntarajoitteisille ihmisille. Sattuiiko kukaan suomalainen pohdiskelemaan Ruotsin mestaruuskisojen normaalikilpailuiden ratoja liikuntarajoitteisten näkökulmasta? Itse satuin ja totesin, että on ihme, jos pyörätuolissa olevat kilpailijat saavat edes puolet oikein. Laji pitäisi olla tasa-arvoinen, mutta rajoittunut näkyväisyys metrin korkeudelta ja paikoitellen huonot polut eivät todellakaan edistä tasa-arvoisuutta.

    No miksipä päätin tarttua näppäimistöön ja näppäillä nämä ajatukset ylös? Jos tällaista ratamestarointia olisi Suomessa, niin olisi täysin turhaa havitella yhtään uutta harrastajaa mukaan.

    Itse kilpailin vuosina 2010-2012 Ruotsissa 12 kilpailua ja tein niissä 10 virhettä. Ruotsin mestaruuskisoissa saavutin neljässä kisassa 15 virhettä. Osaako joku sanoa, mitä ruotsalaisessa ratamestaroinnissa on muuttunut noista ajoista? Virheitä tulee nykyään voittajillekin, joskus jopa useita per kisa.

  • nimimerkki

    Juha

    7.10.2019 klo 11:08
    Mielenkiintoinen juttu oli se, etteivät itärannikolla hankitut opit auttaneet yhtään länsirannikolla. Täysin uudet temput piti opetella, mutta eivät paikallisetkaan tuntuneet arvaavan oikein ratamestarin ajatuksia.

    Kartta todellakin suurennos vanhasta suunnistuskartasta, jota paikkapaikoin hieman tuunattu yksittäisiä tehtäviä varten eli suuripiirteisestä poistettu tasalaatuisuus.

    Nyt reitti oli kuljettavuudeltaan tasapuolisempi kuin mestaruuskisojen PreOn, mutta ainakin yöllä muutama alarinteen rasti varmasti pyörätuolista lähes mahdoton ratkaista.

  • nimimerkki

    Janne S

    7.10.2019 klo 17:39
    Voisin kirjoittaa kronikan suorituksistani jos se katsotaan järkeväksi ja jos saisin jostain kartat sähköisinä. Osa nimittäin lensi majapaikan roskikseen, osa jäi järjestäjille ja osan jätin muumikassiin eli siis hävitin ne. Siinä voin sitten samalla kommentoida ratamestarityön ilmiöitä. (tähän paljon pääkalloja ja risuaitaa)

    Pikaisesti tänään ja eilen mieleen tulleita lajin kehitysehdotuksia:

    - rastinmääritteiden sarakkeessa E voisi olla luku, jolla voitaisiin ilmaista nollatoleranssi metreinä juuri siinä tehtävässä.
    - kilpailumuodoksi voisi ottaa myös eräänlaisen rogainingin, jossa eri tasoisista tehtävistä saisi eri määrän pisteitä



  • nimimerkki

    Martti

    8.10.2019 klo 23:05
    Mielestäni ratamestari oli onnistunut hyvin sunnuntain kilpailun 2. ja 3. osuudella. Karttakin tuntui paremmalta kaukaa katsoen kuin aiemmin lähempää olleilla tehtävillä.
    Kahdella tehtävällä, 21 ja 24, vastausprosentti oli alle 30:n. Noilla tehtävillä käytin eniten aikaa ja tällä kertaa se kannatti. Tehtävän 24. ympäristöstä luin kaikki jyrkänteet kartalta ja maastosta ainakin kahteen kertaan. Lopputuloksena oli,ettei lippu voi olla oikealla paikalla, vaan lounaan puoleisessa lyhyessä jyrkänteessä. Lopulta olin löytäväni myös jyrkänteiden välin ja se varmisti vastauksen.
    Kahden ensimmäisen kilpailun osalta tunnot olivat aikalailla Laurin RM-kilpailujen kokemusten kaltaisia.
    Tuosta Jannen mainitsemasta tehtäväkohtaisesta nolla toleranssistahan keskusteltiin jo muutama vuosi takaperin. Toisaalta on hyvä, ettei tule liikaa informaatiota määritteisiin, se voi vain lisätä uusien lajiin tutustujien hämminkiä. Eikä noita uusia kilpailumuotoja kannata kauheasti kehitellä, jos ei ole nykyisellä lajivalikoimallakaan (PreO, Tempo ja viesti) tarjota tapahtumia kuin muutamia koko kauden aikana.

  • nimimerkki

    Lauri

    8.10.2019 klo 23:24
    Janne, hyviä ehdotuksia. Itse testailin tuota tehtäväkohtaista toleranssia joskus 2013. Se ammuttiin silloin alas myös Suomessa. Silloin mulla oli 1-3m, toleransseja jotka olivat jälkikäteen ajateltuna liian tiukkoja. Nykyään kannatan yhtä ja samaa toleranssia koko radalle, koska karttahan tehdään yleensä tasalaatuiseksi tietyllä tarkkuudella ja silloin myös toleranssin pitäisi olla sama.

    Tämä toleranssien heittely yhden kisan sisällä on ollut tarkkuussuunnistuksen suurin ongelma. Ja tästähän on ollut kyse Ruotsin mestaruuskisoissa ja Maaottelussa. Kun ratamestari asettaa yhdenkin liian tiukan nollatehtävän kartan tarkkuuteen nähden, niin hän ei välttämättä tajua, että koko muu rata pitäisi olla yhtä tarkasti tsekattu. Tiedän kokemuksesta, ettei ratamestarit tsekkaa kaikkia mahdollisia ratkaisuperusteita. Suunnistuskartathan (1:15000) tehdään 5-15m tarkkuudella ja sitten, kun laitetaan 2-4m nollia, niin Maaottelun kaltainen soppa on valmis.

    Keski-Eurooppalaiset kehittelevät nyt pikapreota, jossa 20 tehtävään on vaikkapa 20 minuuttia aikaa vastata. Itse näkisin tässä potentiaalisimman uuden lajin trailon sisällä.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Ruotsalainen ratamestaroinnin tila