Keskustelu

« aihelistaan

Ruotsin mestaruuskilpailut 27.-29.9.


  • nimimerkki

    Antti Rusanen

    28.8.2019 klo 11:03
    Ruotsin mestaruuskilpailut järjestetään Bollnäsissä syyskuun viimeisenä viikonloppuna. Ohjelmassa on perjantaina yökisa, lauantaina viesti ja normaalikilpailu ja sunnuntaina tempo. Ruotsiin voisi lähteä laivalla torstai-iltana ja käyttää perjantaipäivän vanhojen kisaratojen kiertämiseen ja tempoharjoitukseen.

    Matkasuunnitelma alkaa olla muuten selvä, mutta tarvitsen vielä autonkuljettajan ja pari kaveria mukaan. Lähde mukaan!

  • nimimerkki

    AriT

    30.8.2019 klo 14:55
    Vaihtoehtona todettakoon, että auto lähtee Arlandasta perjantaina 14:30 maissa ja palaa samaan paikkaa sunnuntaina 17:00 mennessä. Paikkoja vapaana.
    Saattaisi sopia Antillekin.

  • nimimerkki

    Pinja

    31.8.2019 klo 19:32
    Lähden mukaan omalla autolla ja laivalla. Autoon mahtuu vielä 2 (mahdollisesti 3) lisähenkilöä. Hyttejä ei ole vielä varattu, mutta niissäkin tulee olemaan vielä mahdollisuuksia jakaa hyttiä sekä miesten että naisten hytissä.

    Lähtö Turusta Viking Linellä to 26.9. iltalaivalla, paluu Turkuun ma 30.9. klo 7.35. Turun satamaan pääsee junalla, ja linja-autoasemalle kyyti järjestyy joko paikallisbussilla nro 1 tai autokyydissäni. Kerro täällä, SM-kisoissa tai meilitse (pinja.s.makinen ät gmail.com), jos yhteiskyyti kiinnostaa.

  • nimimerkki

    Antti

    31.8.2019 klo 20:33
    Minä lähden Pinjan kyytiin. Tehdään perjantaista hyvä treenipäivä ja sitten neljä kisaa päälle. Tästä reissusta saa runsaasti kokemusta ruotsalaisesta ratasuunnittelusta ennen maaottelua.

  • nimimerkki

    Sami T

    12.9.2019 klo 02:45
    Mukana kisoissa kanssa, perjantaina 12:20 Arlandaan ja Arin paluulennolla takaisin.

    Viestijoukkuetta etsin, oletteko jo ryhmitelleet?

  • nimimerkki

    Esko

    12.9.2019 klo 06:53
    Viesti myös kiinnostaa.

  • nimimerkki

    Pinja

    12.9.2019 klo 08:44
    Juha V. kaipaili ainakin eilen vielä viestikaveria, kannattaa kysellä häneltä, jos vielä kaipaatte yhtä joukkueeseen.

  • nimimerkki

    JuhaV

    12.9.2019 klo 11:22
    Viesti kiinnostaa eli onko tässä yksi joukkue?

  • nimimerkki

    Antti

    12.9.2019 klo 12:22
    Katsoin ilmoittautuneita ja kyllähän tässä voisi olla mahdollisuudet vaikka suomalaisjoukkueiden kolmoisvoittoon ruotsinmestaruusviestissä. Kun emme ole ruotsalaisissa seurajoukkueissa, niin mitalit jäävät kuitenkin saamatta. Voittaminen on silti kivaa!

  • nimimerkki

    Pinja

    12.9.2019 klo 16:16
    Joo, suomalaisilla on menestysmahdollisuuksia viestissä. Mulla ja Antillakin on joukkueen ankkurina maailman kovin kuntorastitason tarkkuussuunnistaja.

  • nimimerkki

    Antti

    27.9.2019 klo 17:17
    Nyt on kierretty kolme vanhaa kisarataa ja yhteensä 61 rastia ja lämmitetty hotellin sauna. Illalla päästään yökisaan hiomaan tekniikkaa maaotteluun.

  • nimimerkki

    Juha

    27.9.2019 klo 20:51
    Toivottavasti ei ylikunto iske ennen viestiä. Meidän joukkueemme tavoitteena on vaatimattomasti olla paras seurajoukkue, mutta ylikuntoiset Mestaritkin varmaan menee siinä samalla.

  • nimimerkki

    Antti

    28.9.2019 klo 00:58
    Suomi voitti piste-erolla!

  • nimimerkki

    Antti

    28.9.2019 klo 13:58
    Suomi voitti taas.

  • nimimerkki

    Anna

    28.9.2019 klo 15:04
    Hienoa!!!

  • nimimerkki

    Petteri H

    28.9.2019 klo 15:42
    Siellähän tahkotaan huipputuloksia toisensa perään. Koittakaahan tuoda myös preon ja tempon mestaruudet Suomeen. Tuloksista nähtynä yökisa ja viestin aikarasti vaikuttavat olleen haastavia. Millaisia ne olivat? Montako tehtävää muuten viestin aikarastilla oli?

  • nimimerkki

    Lauri K

    28.9.2019 klo 15:57
    Viestin aikarastilla itsellä ja monella muulla varmasti helposti unohtunut, että voi olla nollia. Muuten simppeli.

    Yökisasta voisi tarinoida tunnin. Hyvin vaihteleva liputus. Kartta todella epätarkka eikä yksittäiseen ratkaisumenetelmään voinut perustaa paljoa. Jokainen rasti oli myös arvioitava erikseen omana kokonaisuutenaan. Nollatoleranssina oli kerrottu: "nollat ovat selviä". Noh, heti ykkösellä parin metrin nolla. Toisaalta rastilla 13 lippu oli pusikon mukaan lähemmäs 8m oikeasta paikasta, mutta silti vastaus oli lippu.

    En nyt vielä rupea julistamaan mitään, mutta en ihmettele yhtään, miksi ruotsalaiset ei pärjää enää MM-tasolla. Karttoihin eikä tehtävän asetteluihin voi luottaa ja yökisassa oli 4-6 arparastia.

    Sama meininki jatkui tänään viestissä. Yksi hyvin kisaa kuvaava tehtävä oli sellainen, että ympyrä oli notkon keskellä. Oikeassa paikassa oli ratamestarin valkoinen nauha. Lippu oli kuitenkin 3,5m tästä nauhasta notkoa ylöspäin. Myös määritteisiin oli laitettu yläosa. Suomessahan tämä olisi aika selkeä nollan peruste riippuen toleranssista. Ruotsissa tämä on lippu. Ristiriitaisuutta, ei hyvä.

    Äkkiseltään katsoen Ruotsin ratamestaroinnin taso on kääntynyt laskuun. Kisoja järjestetään käytännössä vain suunnistuskartoista suurennetuilla kartoilla eikä niitä korjailla.

  • nimimerkki

    Jari

    28.9.2019 klo 20:06
    Yhtä huolestuttavaa on ruotsalaisten osanottajien vähyys. Kun laskee yhteen Ruotsin alennustilan ja IOF:n tarkoitusperän, niin ei hyvältä näytä.

  • nimimerkki

    Lauri M

    28.9.2019 klo 20:55
    SM-PreO:n rastilla 7 tiukahko nolla - osattu paremmin tuloslistan häntäpäässä kuin kärjessä. Kärjessä on tuttuja nimiä eikä pelkästä tuurista ole tälläkään kertaa ollut kyse. Odotan mielenkiinolla maaottelua. Joku Ruotsissa enemmän kilpaillut voisi avata paikallista ratamestarointifilosofiaa jotta vältytään suurimmalta kultuurishokilta.

  • nimimerkki

    Juha

    28.9.2019 klo 21:21
    Ratamestarointi mielestäni ihan ok, kun lähdetään siitä että kisataan suunnistuskarttojen suurennoksilla. Ruskea viivat muuten eivät täällä esitä korkeustasoa vaan maaston muotoja suuripiirteisesti kuvailevat.

    Antin opeilla pitää mennä eli vastata niin kuin ratamestari on ajatellut eikä niin kuin kartta, suunnat ja korkeustasot näyttäisivät.

    Antin suhteen on pienoinen huoli noissa aikarasteissa, mutta muuten lienee ykkösjoukkueen mies. Pinja tietysti ja ehkä Ari yömestarina ykköseen?

  • nimimerkki

    Antti

    29.9.2019 klo 08:01
    Aikarasteista: Viestin tempoasema oli simppeli. Se tuli vain sössittyä itse perusteellisesti. Normaalikilpailun aikarastilla minulla oli pientä vaikeutta saada ote kartasta, mutta virhe tuli todennäköisesti lipun nimeämisessä. Yökisan kolme tehtävää kuuteen sekuntiin oli mielestäni reipas tempaisu. Siinä sain kartasta heti otteen ja oli hyvä peesi.

    Normaalikilpailun radalla tuli jokseenkin täydellinen onnistuminen. En olisi kisan jälkeen pahasti yllättynyt vaikka olisi ollut viisi virhettä. Oli todella hienoja rasteja kaukana rinteessä. Etäisyyden takia oli vaikeaa olla varma vastauksesta, mutta yhtä rastia lukuun ottamatta lippu oli oikein, kun se näytti olevan suunnilleen oikeassa paikassa.

  • nimimerkki

    Antti

    29.9.2019 klo 08:38
    Juha, ratamestarin ajatuksia luetaan kartasta.

  • nimimerkki

    Antti

    29.9.2019 klo 17:11
    Suomi voitti!

  • nimimerkki

    Preoresultat.se

    29.9.2019 klo 18:01

  • nimimerkki

    Petteri H

    29.9.2019 klo 20:14
    Onnittelut Laurille voitosta!

    Eikö Ruotsin säännöt ole varannut finaalipaikkoja ruotsalaisille? Kymmenen finalistin joukossa neljä ulkomaista eikä ylimääräisiä ole otettu mukaan. Vai onko finaalipaikkoja vain 6?

    Ykkösaseman ykköstehtävä näyttää olleen erityisen vaikea. Nollarasti, johon on vastattu kaikki liput echoa lukuunottamatta. Taisi olla käyrätehtäviä ykkösasemalla?

    Mitä tapahtui vitosaseman kakkostehtävälle? Oliko se jäänyt/otettu pois karttanipusta?

  • nimimerkki

    Juha

    30.9.2019 klo 11:00
    Onnittelut Laurille onnistuneesta paluusta kansainvälisiin kisoihin. Lauri viikonlopun kaksinkertainen voittaja. Vain yhteen voittoon kisoissa joutuivat tyytymään Ari, Antti ja Pinja. Siitä huolimmat onnittelut heillekin.

    TempOn ykkösasemalla on vanhaa metsittynyttä hiekkakuoppaa. Ensimmäisen tehtävän kuoppa osittain risujen peitossa, mikä saattoi aiheuttaa laajan arvausskaalan.

    Vitosasemalla oli lammesta nostettu ponttoonilaituri pois karttojen laminoinnin ja kisan välillä. Yksi tehtäväkartta mustattu, joka vain hypättiin yli. Tuloksissa kaikilla tuosta 30 sek sakko.

    Onnistuimme Villen kanssa hölmöilemään finaalipaikkamme viimeisellä asemalla. Minulla paikka jäi sekunnin päähän ja Villellä 23 sekunnin. Pienenä lohtuna voi pitää, että taakse jäivät mm. Jan F ja Lars-Jacob W. Villeltä muutenkin kohtuullisen onnistuneet istumaosuudet. Viestin tempoasemalla 18 sek ja PreOn aikarastilla 23 sek. Mun ja Pinjan lisäksi suomalaisista ei muita nuo molemmat puhtaasti suorittaneita sitten löydykään. Mulla niihin yhteensä 30, Villellä 41 ja Pinjalla 42 sekuntia. On vain ajankysymys kun meidän perheessä vaihtuu TempOssa valtikka. PreOssa onneksi taitaa vielä menne muutama vuosi.



« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Ruotsin mestaruuskilpailut 27.-29.9.