Keskustelu

« aihelistaan

Puolan mestaruuskisat ECTO + WRE


  • nimimerkki

    Petteri H

    2.8.2019 klo 19:31
    Onko porukkaa lähdössä Puolaan syyskuussa?

    http://wtoc2021.pl/european-cup/

    Käydään nappaamassa Puolan mestaruudet, kisat ovat MM-esikisat.

    Infoa on toistaiseksi bulletiini 1, josta selviää alustavat aikataulut. Kannattaa varmaan varata lennot jo pian, jos ei nyt olla autolautalla lähdössä.

    Varmaan järkevintä on lentää joko Prahaan tai Berliiniin. Prahaan ehtis pe aamulla ja ehtii vielä su iltana pois, n. 280 €. Berliiniin ehtii myös pe aamulla, su iltayöstä ehkä, mutta jos jättää paluun maanantaille niin pääsee huomattavasti huokeammalla, 120 €, toki siihen päälle hotelliyö. Kannatan Berliiniä, Prahan paluulennossa 19.30 riskinä että kisa venyy ja tulee kiire kentälle. Mitä mieltä muut matkaan lähtijät? Puolan kentistä lähinnä Krakova voisi tulla kyseeseen, mutta vähän kauempana kisapaikalta kuin Berliini ja kalliimpi, Varsova ja Gdansk sitäkin kauempana.

    Huomatkaa pe aikataulussa että siellä on myös viestikisa, alkaa klo 17, myös viestimestaruus olisi kiva käydä nappaamassa vaikkei se olekaan WRE eikä ECTO. Kolmen hengen joukkueet, koitetaan muodostaa ainakin 2 joukkuetta? Onko valintaohjeet jo selvät, vai pitääkö järjestää viestikarsinta?

  • nimimerkki

    Juha

    2.8.2019 klo 21:47
    Mahdollisesta Puolan matkasta päätän vasta syksymmällä, mutta tällä hetkellä mietin miten ja missä pääsisi treenaamaan yöpreota. Onko kellään ideoita?

  • nimimerkki

    Martti

    3.8.2019 klo 14:57
    Olen ajatellut lähteä Puolan kisoihin. Minulle sopii eri aikataulut. Alustavasti varailisin taas paikkaa jonkun autoon..

    Paras yöharjoitus ennen maaottelua taitaisi olla Ruotsin yömestaruuskilpailu.

  • nimimerkki

    Antti

    3.8.2019 klo 22:09
    Olen aikeissa lähteä Puolaan ja mielelläni kuljen samalla matkasuunnitelmalla kavereiden kanssa. Odotan hyviä kisoja. Jacek ja Joanna ovat panostaneet järjestelyihin jo pidemmän aikaa ja kartat ovat Tomas Lestinskyn piirtämät. Erityisen hyödylliset nämä kisat ovat 2021 MM-kisoja ajatellen. En tiedä, onko muita esikisoja tulossa tai tuleeko niihin lähdettyä.

    Ruotsin yömestaruuskilpailu on myös harkinnassa. Joku kotimaan treenikin voisi olla paikallaan, mutta ruotsalaistyylin kisoista pääse parhaiten jyvälle käymällä Ruotsissa.

  • nimimerkki

    Antti Rusanen

    7.8.2019 klo 13:11
    Nuo kisathan ovatkin jo aika pian. Perjantain meno ja maanantain edullinen paluu kuulostaa hyvältä. Itse en ole katsonut ollenkaan lentoja. Wroclaw on lähin lentokenttä, mutta sinne ei taida olla lentoja. Onko muita lähdössä?

  • nimimerkki

    Antti Rusanen

    10.8.2019 klo 17:23
    Aloin jänistää Puolan kisojen suhteen. Hyvät kisat on varmaan tulossa, mutta kulkuyhteydet vaativat matka-aikaa. Petteri etsii seuralaisia, joten lähtekää ihmeessä te muut.

    Samalla vahvistui aikomus lähteä Ruotsin mestaruuskisoihin. Siinä olisi hyvä maaotteluharjoitus ja saa kolmen päivän reissulla neljä kisaa. Matkustus käy myös helposti yölautoilla ja omalla autolla. Perjantaille voisi vielä keräillä jonkin harjoituksen tai vanhan kisaradan Tukholma-Bollnäs väliltä.

  • nimimerkki

    AriU

    20.8.2019 klo 21:50
    Varasimme Martin kanssa lennot Helsinki - Praha ja yöpymisen Jelenia Goran hotelli Europasta. Lento ja varsinkin yöpyminen on näemmä näillä kulmilla erityisen edullista, joten ainakin sen puolesta kannattaa harkita kisareissua.

    Jos muita pitkän viikonlopun reissaajia ilmaantuu, niin autoon mahtuu vielä. Meno torstaina 12.9. klo 15:40 ja paluu maanantaina 16.9. klo 11:40.

  • nimimerkki

    Petteri H

    22.8.2019 klo 19:55
    Liittyisin matkaseurueeseen, mahtuuko vielä?

  • nimimerkki

    AriU

    23.8.2019 klo 06:45
    Kyllä vielä mahdut. Nyt autossa neljä. Lennot Czech Airlinesin OK 0481 keskiviikkona ja maanantaina OK 0480.

  • nimimerkki

    Juha

    23.8.2019 klo 08:07
    Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.
    Itse ajattelin huomattavasti lyhyempää keikkaa. TKU-RIX-PRG, laskeutuminen perjantaina 8.20, josta vuokra-autolla (tai Jacekin tyyliin liftaamalla) eteenpäin. Myös Helsingistä ehtii samalle RIX-PRG-lennolle. Päinvastaiseen suuntaan sunnuntaina 19.35 lähtevällä lennolla.

  • nimimerkki

    Petteri H

    23.8.2019 klo 14:37
    Varasin samat lennot kuin Martti ja Ari, siis meno torstaina ja paluu maanantaina. Europa-hotellin varasin jo eilen tuolle ajalle.

  • nimimerkki

    Pinja

    31.8.2019 klo 19:26
    Lähden myös mukaan, Juhan reissuryhmässä.

    Ilmoitin järjestäjille SM-kisoissa käytyjen keskustelujen pohjalta seuraavat viestijoukkueet seuraavilla osuusjärjestyksillä:

    Finland-1: Petteri H., Pinja M., Juha H.
    Finland-2: Esko J., Ari U., Ari T.
    Finland-3: Pentti K., Sami T., Martti I.

  • nimimerkki

    Anna

    2.9.2019 klo 15:51
    Oliko jonkun autossa vielä tilaa? Pohdin, lähtisikö sittenkin matkaan.

  • nimimerkki

    Juha

    2.9.2019 klo 15:56
    Perjantaina yhdeksän paikkeilla aamulla on suunnitelmissa lähteä Prahan kentältä ajelemaan. Kyytiin mahtuu vielä ainakin 2 henkeä.

  • nimimerkki

    Anna

    3.9.2019 klo 13:48
    Kiitos Juha! Päädyin nyt samoille lennoille Penan ja Ari T:n kanssa, joten pääsen heidän kyydillään (ollaan Prahassa pari tuntia teidän jälkeen).

  • nimimerkki

    Juha

    10.9.2019 klo 12:43
    Antin peräänkuuluttama valmennuspäällikkö taisi löytyä. Ainakin oheisen viestin kirjoittajassa vaikuttaisi olevan ainesta. Ruokavaliokin ennen kisaa määrätty! Tuo "heti kun paikalle pääsette" on mun ja Pinjan kohdalla hampurilaiset syötynä suurinpiirtein klo 13. Vapaa osanotto eli tervetuloa ja tietoa treenistä saa jakaa myös suomea ymmärtämättömille.

    Lauantaina tarjolla yöharjoitus, josta lisätietoja saa viimeistään kisapaikalla. Myös se avoin, mutta laittakaa viestiä jotta osaan tulostaa riittävästi karttoja jos kutsutte isompia ryhmiä.



    Moi

    Olette minun kanssani ratamestareita Puolan tempotreeniin. Toivottavasti Pinjakin ehtii nyt ennen kisoja tehdä 3 asemaa, sano jos et niin hoidetaan Juhan kanssa kaksin, ehkä karsitaan vähän. Kokoonnutaan perjantaina Jelenia Goran lidlillä,
    Google maps: 50.907398,15.736605
    heti kun paikalle pääsette. Siinä voi hoitaa viestin eväsostokset, kuten myös lounaan, siinä on McDonalds ja American burger mistä valita. Jos burgeri ennen viestiä ei jollekulle käy vaan pitää olla joku hienompi paikka, joudutaan nipistämään treenistä eli parempi ois käydä.

    Eka tempotreeni mäkkärin takapihalla siinä samalla, Pinja tekee aseman 1, Juha aseman 2, minä 3 ja 4. Onhan meillä muuten lippuja ja keppejä nyt vähintään 30 kpl varattu jostain?

    Kun treeni 1 on ohi, mennään treeniin 2, joka on viestin suuntaan, mikäli aikaa riittää. Jos ei riitä, se tehdään paluumatkalla, jos nyt porukka vielä jaksaa ja jos vielä jotain näkee. Maasto on Zabobrze Wschod, google maps : 50.921228,15.775794

    Minä teen aseman 1, Juha 2 ja 3, Pinja 4 ja 5.

    Ohessa ohjekartat ratamestareille ja tyhjät kartat. Katsokaa google mapsin ilmakuvasta näyttääkö maasto säilyneen, kartat ovat kyllä melko uusia. Kysykää kuviorajojen kulmia ja muita kasvillisuuskohteita myös, esim. aukean alueen reunoja voi myös kysyä. Tempon kisamaastosta ei tiedä mitään muuta kuin että siellä on vuoren nenä (40 m korkeusero) ja paljon metsänkulmia ja aukeita alueita. Ei ole tiedossa mulla onko siellä jyrkänteitä yhtään, puidenlaskentaa luultavasti ainakin vähän.

    Tehkää tempokartat ocadilla, määritteet mukaan, kiertokulma valmiiksi suurin piirtein. TiM ei taida kelpuuttaa näitä kuvia, joten käyttäkää ocadin konseptitilaa, tai varmistakaa muuten että kartta näkyy kun viette/tulostatte tiedostoja. Pystytkö Juha tulostamaan mun tekeleitä, itsekin kyllä pystyn kampuksella käydessäni, kunhan ehdin ennen kuin kirjasto menee kiinni. Onhan tässä vielä pari päivää.

    T. P

  • nimimerkki

    Juha

    12.9.2019 klo 08:45
    Lauantain yötreenin parkkipaikan koordinaatit: 50.871216, 15.734232

    Petteri on suunnitellut 60 rastin yöradan. Lamput siis täyteen lataukseen. Lähtö heti illan pimetessä eli noin klo 20 (aurinko laskee klo 19.14). Osallistujat osallistuvat myös liputukseen. Liputus valoisalla eli jaetaan alueet, kalusto ja kartat TempOn kisapaikalla.

    Osat kulkuväylistä hyvässä kunnossa, osasta ei mitään takeita. Kartta 1:5000 (suurennos).

    Tervetuloa kauempaakin!

  • nimimerkki

    Petteri H

    12.9.2019 klo 09:39
    Jacek kyllä sanoi että ei siellä hyväkuntoisia väyliä olekaan. 60 rastiakin turhan optimistinen arvio. Aikaa n. 2 min/rasti.

  • nimimerkki

    Pinja

    12.9.2019 klo 17:48
    Viestin preo-yhteisaika loppuu 45 min ennen auringonlaskua ja jotkut voivat olla silloin vielä tempojonossa, vaikka ankkurit tekevätkin tempon ennen preota, varsinkin kun joskus ei kaikki sujukaan aikataulussa. Eli otsalamput varuiksi lataukseen jo pe illaksi eikä vasta lauantain yötreeniin.

  • nimimerkki

    Lauri M

    13.9.2019 klo 10:32
    Tsemppiä Puolaan matkaaville! Tuokaa mukananne muutama tärppi Puolalaisesta ratasuunnittelusta niin saadaan askelmerkit 2021 kisoihin kohdalleen :-)

  • nimimerkki

    Lauri M

    13.9.2019 klo 21:15
    Viesteissä FIN-1 odotettuun voittoon ja Eskolla ja Petterillä puhtaat rivit.Oliko hyvät olosuhteet?

  • nimimerkki

    Esko

    13.9.2019 klo 22:02
    Jawohl!

  • nimimerkki

    Petteri H

    13.9.2019 klo 23:54
    Olosuhteet olivat aivan otolliset. Todella synkät pilvet alkoivat varjostamaan ja sade alkoi justiin kun kisa saatiin päätökseen ja aurinko laski myöskin aivan niillä minuuteilla. Vartin päästä ei olisi aikarastilla enää nähnyt.

    Preo-osuus oli todella mukavaa luettavaa, avointa louhoksenrinnettä jossa paljon jyrkänteitä ja kiviä, hyvin suppealla alueella, ehti halutessaan juosta edes takaisin koko radan monta kertaa.

    Temporastista en suorittaessa pitänyt, olin varma että tein 1-3 virhettä mutta oli iloinen yllätys kun selvisi että puhtaasti meni. Asema oli todella haastava. Melko pikkutarkkoja tiheiköitä, ja jo preossa selvisi että puskalta näyttävä voi olla jopa avointa aluetta, kun taas jotkut kartan puskat hyvin harvaa. Lähes joka tehtävään meni paljon aikaa. Ykkösenä kysyttyä pistekumparetta oli vaikea paikantaa, mutta lippu ei selvästi ollut ainakaan keskellä kumparetta -> zero. Ratkaisukartta yllätti, kun ei se ollut nenälläkään, vaikka siinä oli selvää muotoa.

    Preossa Juha ja Pinja vastasivat saman tehtävän väärin, jonka heille jätin. Itse olisin leimannut sen oikein eli zerottanut koska se oli eri jyrkänteen alla kun kysyttiin alemman jyrkänteen päällystä, mutta koska en muistanut nollatoleranssisääntöä ihan tarkkaan ja koskiko se viestiä, jätin sen varmuuden vuoksi muille koska he saavat sen todennäköisemmin oikein. No he olivatkin sitä mieltä että ei se kolmea metriä ole oikeasta paikasta. Voi olla että olisin itsekin päätynyt samaan väärään ratkaisuun ja vielä uskaltanut leimata jos olisin bulletiinin painanut mieleeni yhtä hyvin.

  • nimimerkki

    Juha

    14.9.2019 klo 08:08
    Nollatoleranssi 3 m. Ei muuta eli eri kohteellakaan ei saa olla jos on 3 m sisällä. Tuosta oli turha valittaa, kun tuohon rinteeseen ei mittaamaan olisi voinut ilman kiipeilyvarusteita lähteä. Hieno suoritus kartoittajalta ja liputtajalta.

    Ruotsin mestaruusviestiin voisi laittaa tavoitteeksi sama tulos kuin täällä eli mestari ei mahdu tuloslistalla 10 sakkiin ;)

  • nimimerkki

    Esko

    14.9.2019 klo 11:53
    Oma ratkaisu 5:lla oli, kun lippu on eri kohteella, se on zero. Mitä järkeä on viedä lippu toiselle kohteelle, jos sen olisi voinut laittaa oikeallekin. Hyvä kartta, pikkupuskat ja jotkut kivet outoja. Rinne näkyi hyvin, mutta louhitut ja soraiset jyrkänteet piti huolella määrittää.

  • nimimerkki

    Esko

    14.9.2019 klo 20:41
    Petteri voitti, Juha toinen!

  • nimimerkki

    Antti

    14.9.2019 klo 21:20
    Vau! Onko siis vain yksi Eurooppa-cup voitto mennyt tänä vuonna muille kuin Juhalle ja Petterille? En pysy enää laskuissa. Hieno ylivoimainen voitto myös viestissä!

  • nimimerkki

    Antti

    14.9.2019 klo 21:37
    Löytyykö netistä vain viestin tulokset?

  • nimimerkki

    Antti

    14.9.2019 klo 22:15
    No nyt tulokset pääsivät nettiin. Hieno veto Juhalta ja Petteriltä. Taisi olla aika vaikeaa vastausajoista ja virheiden määristä päätellen. Listan häntäpäässä näyttää jollakin osuneen vain kaksi rastia oikein. Se on muuten aika vaikeasti saavutettava tulos, että osaa niin tehokkaasti vältellä oikeita vastauksia.

  • nimimerkki

    Juha

    15.9.2019 klo 00:05
    Kakkosasemalla jäädyin ja sen jälkeen en enää päässyt rytmiin kiinni. Asema 6 oli maisemallisesti hieno, mutta kun en nähnyt noin pitkälle ja Petterinkin nuorilla silmillä pääsi lippu hukkumaan. Aseman kartta A4 ja ruutu 16 cm x 16 cm. Mittakaava edelleen 1:4000. Suurinosa ruudusta käytössä niin kauimmaisille lipuille taisi olla yli 400 m ja lähinkin 200 m etäisyydellä.

    Petteri pistää tiukasti kampoihin ECTOssa. Pitänee voittaa vielä kisa, muuten taitaa voitto liukua Petterille. Tänään varmistui se, että voitto tulee Suomeen.

  • nimimerkki

    Petteri H

    15.9.2019 klo 01:37
    Yöpreon rivini:
    1Z, 2Z, 3Z, 4A, 5Z, 6A, 7A, 8Z, 9A, 10A, 11Z, 12Z, 13Z, 14Z, 15A, 17Z, 18A, 19Z, 20A, 21Z, 22A, 23Z, 24Z, 25A, 54A, 55Z, 56Z, 57Z, 58Z, 59Z, 60Z

    Olet Antti laskuissasi oikeassa. Juhalla 4 voittoa ja minulla toistaiseksi vasta 2.

    Kyllä minä Juha olisin viimeisellä asemalla ne liput nähnyt jos olisi ollut aikaa jäädä etsimään. Virhe tuli yksinkertaisesti siitä syystä, että parkkipaikalta kilpailukeskukseen kävellessäni olin lukenut viimeisen aseman kuusi lippua. Harmillisesti en huomannut edes asemalla, että yksi huomaamani "lippu" olikin alfan vasemmalla puolella oleva valkea pylväs, ja kun otin sen laskuihin mukaan vielä suorituksessakin, vaikkei se sinne kai näkynytkään, niin charliesta tulikin delta. Olin vielä katsonut ennen kisaa että delta-lippu ei ole millään kohteella joten sitä ei kysytä, eikä kysyttykään, siksi tuo ensimmäinen tehtävä vähän yllätti suorituksen aikana, mutta oikeaa charlieta en ollut nähnyt.

    Tästä päivästä ei vauhdikkaita käänteitä puuttunut. Toimitsijat eivät olleet syöttäneet ykkösaseman tulostani ANT:iin eivätkä pöytäkirjaan, ja me lähdimme kisapaikalta jo pari tuntia ennen virallisia tuloksia. Onneksi siellä olivat Pinja ja AriU, jotka pitivät meidät ajan tasalla. Juhan ajat olivat myös syötetty väärin. Muutamat skandinaavit siinä tekivät vastalausetta mm. siitä, että ei minun kilpailukorttini kelpaa todisteeksi sääntöjen mukaan, koska pöytäkirjat ja ANT tyhjiä, he korostivat että järjestäjän moka ei minun, mutta minä siitä olisin joutunut kärsimään. Onneksi juryn enemmistö oli urheilijoiden edun puolella eikä rankaissut urheilijoita järjestäjien töppäilystä.

    Hieno oli tempo, tarkkaan sai lukea, nollarastit tiukkoja mutta kun lippu on väärällä kohteella niin tehtävä on nolla. Hyvin selkeää loppujen lopuksi. Huomenna voitetaan preo!

  • nimimerkki

    Juha

    15.9.2019 klo 08:31
    Niin ja syy miksemme olleet odottamassa tulosten valmistumista oli tietenkin se, että oltiin reissun toisessa tempotreenissä. Sieltä piti jatkaa suoraan yötreeniin, josta hieman myöhästyimme kun piti käydä tuloksia setvimässä.

    Tänään ei treenata, vaan kisataan ja matkustetaan. Osalla porukasta toki lennot vasta huomenna joten tiedä mitä keksivät. Yötreenin 60 rastista vielä noin puolet käymättä suurimmalla osalla.

  • nimimerkki

    Lauri M

    15.9.2019 klo 18:21
    Onnittelut eilisestä menestyksestä! Mitä tapahtui tänään?

  • nimimerkki

    AriU

    15.9.2019 klo 18:32
    Pari ensimmäistä päivää kisattiin vanhassa kaivosympäristössä, jossa kasvillisuus ei häirinnyt kartanlukua. Tänään tiirailtiin luonnontilaisia mäen (vuoren?) rinteitä, joissa kasvillisuus peitti paljon.

  • nimimerkki

    Esko

    15.9.2019 klo 19:19
    Yliharjoittelua!

  • nimimerkki

    Petteri H

    16.9.2019 klo 00:17
    Emme oikein päässeet tänään jyvälle tehtävänasettelusta. Olisi saanut kiristää omaa tarkkuusastettaan vielä muutaman pykälän. Kartta oli perusteellisen oikeassa, mutta muutama tehtävä hieman liian tiukaksi laadittu. Kukaan ei saanut kaikkia oikein. Nyt on selkeä käsitys millainen on ala-sleesialainen tarkkuussuunnistusrata tyyliltään ja eiköhän parin vuoden päästä mm-kisoista menestystä tule jos sinne valittavien joukkoon mahtuu.

  • nimimerkki

    Juha

    16.9.2019 klo 09:51
    Mukava pitkä viikonloppu Puolassa.

    Hienoin kisa oli perjantain viesti. Selkeää kartanlukua ja hyvä paikkaansa pitävä kartta yhdistet-tynä siihen, ettei tarvinnut juurikaan liikkua. Sekin vähä liikkuminen mitä tarvittiin oli hyvällä tasaisella pohjalla. Kaikki liput näkyvillä ja maksimissaan noin 50 m etäisyydellä. Tehtävät ratkottiin huolellisella kartanluvulla.

    Lauantain TempO oli viety heinittyneeseen monttuun. Yksi tai kaksi asemaa siellä olisi riittänyt. Nyt tutkittiin lähes samaa maisemaa neljän aseman verran, kunnes siirryttiin kaukoputkitehtäviin. Siinä vaiheessa homma muuttui ainakin omalta osaltani puolittain arvailuksi. Nopeuskin katosi kakkosasemalla ja jäikin kateisiin koko loppureissuksi. Ihan kiva TempO, mutta ei ehkä ihan sitä mitä voisi WRE/ECTO-kisoilta toivoa.

    Sunnuntain PreO:ssa aloitettiin näkökykytesteillä ja pari minulle puhdasta arvaustehtävää vesitti oman kisafiilikseni. Kisaan lähtiessä odotus oli, että saamme nauttia perjantain tyyppisestä haastavasta kartanluvusta. Ainakaan itse en saanut, kun jo kakkosella sai ensin käyttää minuutin että löysi kaikki liput ja sitten arvailla lippu vai nolla. Loppu rata menikin sitten lähinnä läpikävelyksi ja lopun sumpussa oikean leimaushyrrän etsimiseksi. Rastien 16-26 leimauspisteet olivat kaikki noin 20 m matkalla täysin satunnaisessa (tai ainakin siltä tuntui) järjestyksessä. Siihen sekaan 20 kilpailijaa, joista pari pyörätuolissa sahaamaan edestakaisin viettävällä mukulakivipolulla. Taisin käyttää enemmän aikaa oikean hyrrän etsimiseen kuin tehtäviin.

    Viikonlopun mielenkiintoisin episodi oli TempO:n tulossäädöt. Ongelmia ohjelmistossa tai tiedonsiirrossa, joka johti siihen että muutaman aseman tulokset syötettiin käsin pöytäkirjoista. Virheitähän siinä luonnollisesti tulee. Petteri oli onnistunut vierailemaan ensimmäisellä asemalla niin, ettei siitä jäänyt todisteita koneelle tai pöytäkirjaan vaan ainoastaan omaan korttiin. Olimme Petterin ja Eskon kanssa juuri saaneet iltapäivän treenin tehtyä ja syötyä, kun AriU lähetti valokuvan tuloksista. Missä Petteri? Selvisi, että aseman 1 tulos puuttuu kokonaan. Valokuva kortista Pinjalle, joka lähti viemään asiaa eteenpäin kisapaikalla. Esko alkoi lukea tuloksia. Olin siinä vaiheessa kolmas. Ok, saattoi joku muukin kuin Petteri olla tänään parempi. Tulos 280, joka ei voinut olla oikein kun suoritusaikani 156 sekuntia. Auton nokka kohti kisakeskusta ja sinne saapuessamme virhe oli korjattu (aseman 5 aika oli luettu väärältä riviltä). Jury kuitenkin koolla miettimässä hyväksytäänkö järjestäjän virheiden korjaukset tuloksiin vai ei. Protestejahan siellä jo oli väännetty, ettei virheitä korjattaisi ja voittajasi saataisiin reilunpelin mukaisesti paras niistä, joiden tulosta järjestäjät eivät olleet onnistuneet sotkemaan. Petterin kohdalla homma oli hoitunut kait ilman isompia ongelmia, mutta minun tulokseni korjaaminen meni juryltä läpi vasta äänestyksen (2-1) jälkeen.

    Protestoijaa en tiedä mutta ymmärsin TrailO Comiteen puheenjohtajalta, ettei protesteissa ollut mitään Petteriä ja minua vastaan. Tarkoitus oli potkaista järjestäjää jonnekin vyötärön alapuolelle, sillä eihän se sovi että WRE-kisassa virheitä korjataan tulosten julkistamisen jälkeen. Hieno laji tämä tarkkuussuunnistus. Lauantain kisan ensimmäinen lähtö oli klo 10 ja palkinnot jaettiin heti tulosten selvittyä klo 19.30. Pistää miettimään kannattaako satsata aikaa ja rahaa kisamatkailuun, kun tuonkin reissun tulos oli yhden äänen päässä nollasta.

  • nimimerkki

    Lauri K

    16.9.2019 klo 10:52
    Kokemuksesta voin kertoa, että minulla ei ole koskaan treenien määrä korreloinut tuloksien kanssa. Vuonna 2012 tehtiin ennen MM-kisoja Jullumin kanssa viikon treenileiri Skotlantiin, mutta loppujen lopuksi sen viikon anti oli hyvästä seurasta nauttiminen hienoissa maastoissa. MM-kisoja ajatellen anti oli täysi nolla. Sen jälkeen totesin, että en enää lähde ennen arvokisoja "tyyppimaastoihin", koska siitä ei ole apua.

    Menestykseen vaikutti MM-tasolla vuosina 2009-2014 eniten se (tätä ei saisi tarkkuussuunnistusympyröissä paljastaa, mutta paljastampa silti), että kuinka monta virhettä ratamestari teki lippujen asettelussa. Toiseksi eniten vaikutti se, kuinka levänneenä arvokisaviikkoon pääsi starttaamaan. Tuolloin ei ollut vielä nollatoleransseja, joten periaatteessa jos ratamestari asetti lipun vaikka metrinkin päähän oikeasta paikasta, niin sille olisi voinut löytyy ratkaisuperusteet nollaksi.

    Kisoissa on vaan yritettävä keskittyä loppuun saakka. Tiedän kyllä itsekin, että jos tietää virheen tulleen, niin yksipäiväisissä kisoissa se merkitsee usein podiumilta tippumista.

    Jos haluaa menestyä MM-tasolla, niin kannattaa karsia turhat kisat pois ja keskittyä itse päätapahtumaan, koska jokainen ratamestari ja kisa on erilainen ja kisojen välinen siirtovaikutus menestykseen on aika pieni. Toki treenata pitää, mutta esimerkiksi matkan arviointia kannattaa treenata rauhassa.

    Tarkkuussuunnistus on siitä hassu laji, että jos on saavuttanut jonkun tietyn taitotason, niin tasoa on hyvin vaikea tiputtaa tai nostaa. Lasken itse kansainväliseksi huipuksi sellaisen tarkkuussuunnistajan, joka pystyy takomaan max 1 virhettä/kisa ja tempossa max 100 sekuntia kärkeen ja toistamaan sitä kymmenen kisaa putkeen. Ainahan sattuu hyviä päiviä ja tuuria kohdalle, ja silloin voi luulla olevansa huipulla, mutta tasaisuus antaa isomman todennäköisyyden menestymiselle arvokisoissa. Monesti tulee vastaan jo inhimilliset asiat, kuten leimausvirheet, ajankäytön hallinta, näkökyky jne.

    Olen seurannut tämän vuoden treenikeskusteluita aina välillä ja lähtisin liikkeelle enemmän laadusta kuin määrästä. Itse olen jo niin elämyksen hakuinen liikunnan harrastamisessa, että jos tulevalla Ruotsin SM-kisaviikonloppulla on neljä kisaa kahden vuorokauden aikana, niin en kaipaa enää treenejä siihen lisäksi. Tarkkuussuunnistuksessa aivot ovat kuitenkin se suurin lihasryhmä, joka tekee työtä ja niitä ei kannata ylirasittaa liikaa.

  • nimimerkki

    Anna

    16.9.2019 klo 11:36
    Kyllä treenaaminen ja tyyppimaastoissa käyminen auttaa monia, huipullakin. Tarkkuussuunnistuksessa kyllä vaikuttaa moni muukin asia. Lisäksi se on psyykkisesti hyvä juttu, että tuntee olevansa valmistautunut. Ja huipun takanahan treeneistä on hirveän paljon hyötyä. Mä huomasin selvän nousun tasossa, kun treenasin yhden talven (2016) kerran-pari viikossa sen sijaan, etten olisi treenannut ollenkaan (tai vain vähän). Ja paras kansainvälinen tulos (MM 15.) tuli paljon treenatun kesän jälkeen. Onneksi laji on kehittynyt paljon vuoden 2014 jälkeen!

    Muistakaa merkitä harjoituspäivä 3.11. Jokelassa kalentereihinne :) Kaksi tempoharjoitusta tarjolla!

  • nimimerkki

    Lauri K

    16.9.2019 klo 11:44
    Pakko kirjoittaa vielä kommentti kisajärjestäjän näkökulmasta. Yleensä vuotta ennen kisaa tulee ratamestareilla "palava halu" järjestää hienot tarkkuussuunnistuskisat. Monesti käy kuitenkin niin, kuten itsellä, että ratoja ei saa lyötyä lukkoon tarpeeksi ajoissa ja tulee kiire. Siinä sitten riittää yksikin tehtävä, joka on huonosti asetettu, että kilpailijoille jää rapaa hampaan koloon.

    Tarkkuussuunnistuksen ei pitäisi perustua arvaukseen, mutta kylläpä Sisu-Trailossakin tänä vuonna joutui sunnuntaina preo-kisan 8.rastilla arvaamaan. Tämä johtui siitä, että rastia tarkastaessa vastasin, että ihan "selkeä nolla". Olin sen verran puolivaloilla ja väsynyt ennen kisoja, että havahduin ratkaisukartan A-vastaukseen vasta edellisenä iltana. Totesin tuolloin Petterille, että jos yksikään kilpailija sanoo tuosta tehtävästä kritiikkiä, niin se hylätään. Näin kävikin, kun Jury ilmoitti, että monelta on tullut purnausta tuon rastin osalta. Rasti olisi pitänyt hylätä jo etukäteen, koska jos valvojan ja ratamestarin näkemys eroaa noin rajusti, niin se ei ole hyvä tehtävä. Nyt meillä oli onneksi selkärankaa tehdä kilpailullisesti oikea ratkaisu ja hylätä koko rasti. Sitä en itse tajua, että ratamestari tai järjestäjä menettäisi kiinalaiseen tyyliin kasvonsa, jos joudutaan joku rasti hylkäämään. Ruotsissa ja Norjassa asia taitaa olla edelleen suorastaan tabu. Jostain syystä myös useissa Juryissä tämä on ollut tabu.

    Pääviesti ratamestareille. Tehkää vain sen verran rasteja ja kisoja, mihin omat resurssit riittää. Esimerkiksi yhden viikonlopun aikana on järjetöntä tehdä 2 preota + 1 tempo, jos voimavarat riittävät vaikka yhteen tempoon. Turha on polttaa itseään fyysisesti ja henkisesti loppuun trailo-kisoja järjestämällä.

    Valvojat, kritisoikaa ja antakaa vasta-argumenttejä ratamestarille. Minusta on sitä parempi valvoja, mitä enemmän löytyy radasta kritisoitavaa. Esimerkiksi Sisu-Trailossa annoin noin 30 kritiikin kohdetta Petterille, ja Petteri korjasi ne lähes muitta mutkitta. Joistakin asiasta väännettiin kompromissi. Valvojan pitäisi pystyä olemaan loppuun saakka kilpailijan roolissa, kuten tein Sisu-Trailossa. En mennyt metsän puolelle, ellei ollut ihan pakko mennä ottamaan askelpareja. Pakko mainita vielä tarkkuussuunnistuksen eräs erikoispiirre, joka koskettaa niitä, jotka tekevät kartan ja ratamestaroivat samalla kartalla. Näissä tapauksissa on helppo sokaistua täysin ja silloin kannattaa pitää nyrkkisääntönä, että tee itselle helpot radat. Silloin ne ovat todennäköisesti sopivat kilpailijoille. Olikohan Puolassa juuri niin, että ratamestari on sattunut tekemään itse kartat, tehnyt itselleen vaikeat radat ja valvonut ne vielä samalla? Silloin todennäköisesti saadaan aikaan se efekti, että radat ovat kilpailijoista liian vaikeat ja joudutaan arpomaan ratkaisua. Ja siitä päästään taas siihen, että huippujen ei pitäisi joutua arpomaan vastauksia.

  • nimimerkki

    Anna

    16.9.2019 klo 12:15
    Tomas Lestinsky oli tehnyt kartat, eli ei ratamestari. Luulen että ratamestari teki tyypillisen aloittelijan mokan, eikä tajunnut rataa osin liian vaikeaksi. Juuri se, että käy metsässä edes kerran muuttaa oman käsityksen radasta täysin, koska silloin näkee tieltä asioita, joita ei ennen nähnyt (eivätkä kilpailijat näe).

  • nimimerkki

    Lauri K

    16.9.2019 klo 12:15
    Anna, tottakai pitää treenata, mutta kannattaa miettiä tarkkaan, mitä osa-alueita itse kukin tarvitsee. Jos on tahkonnut vaikka kolme vuotta samanlaisilla tuloksilla ja täydet pisteet jäävät saamatta useimmissa kisoissa kesän aikana, niin jossain on systemaattinen treenauksen paikka.

    Esimerkkejä eri osa-alueista, jotka kaikki pitää olla kunnossa huippumenestykseen:
    - Useassa kisassa tulee ajan ylityksestä pistevähennyksiä -> DIGIkellon osto, ajan hallinta suorituksen aikana, ratkaisumenetelmien nopeuttaminen jne.
    - Ei hahmota korkeuskäyriä -> Kartan teko
    - Virheleimaukset -> Kehitä itsellesi vakioitu menetelmä leimaukseen
    - Tiukoilla nollarasteilla ei osaa arvioida tarpeeksi tarkasti, onko lippu tarpeeksi kaukana -> Etäisyyden arviointitreenit
    - Joku muu toistuva virhe -> analysoi, pilko osiin ja keksi siihen sopiva harjoite tai kysy huipuilta apua. Jos et laita näitä asioita kuntoon, et voi menestyä. Menestyksen eteen pitää tehdä töitä, mutta tarkkuussuunnistuksessakin voi treenata paljon "turhaa" eikä silti menestystä tule.

    Juha, kirjoittelin yllä olevat siksi, että mulla oli samoja fiiliksiä tuohon turhautumisen tunteeseen ja siihen, ettei treenaamalla välttämättä pärjää. Näissä mielestäni kannattaa tehdä niin, että antaa järjestäjälle rakentavaa palautetta vaikka sähköpostilla. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja ei voi olla niin, että tarkkuussuunnistus on maailman ainoa urheilulaji, jossa järjestäjälle ei voi antaa palautetta. Tottakai voi ja sitä kautta järjestäjä pystyy kehittämään kisoja laadukkaammaksi ja urheilullisesti tasapuolisemmaksi.

  • nimimerkki

    Anna

    16.9.2019 klo 12:19
    Palautteen antaminen on aina lähtökohtaisesti positiviista. Kannustan kuitenkin olemaan ihan hirveän tarkka sanoistaan! Järjestäjiä on nyt jo vaikea löytää (ja tiedän, että moni ei uskalla järjestää, kun pelkää ettei osaa tarpeeksi hyvin, vaikka kursseja olemmekin järjestäneet).

  • nimimerkki

    Anna

    16.9.2019 klo 12:48
    Kotiratamestarini täällä juuri sanoi, että ratamestarinhan pitää tehdä rata tieltä käsin. Ja vasta sitten mennä metsään. Uskoisin, että Jacek teki radan osin metsästä käsin.

  • nimimerkki

    Juha

    16.9.2019 klo 13:42
    Lauri:
    Kun kerrankin ollaan paikkakunnalla, jossa tulevat MM-kisat järjestetään pitää seikkailla metsissä mahdollisimman paljon. Jopa kisaviikonlopun menestyksen kustannuksella. En tosin usko liian treenin aiheuttaman "ylikunnon" haitanneen edes sunnuntaina.

    Tuo kehitettävien asioiden lista+ratkaisu on hyvä ohjeistus. Kartan tekemisen kohdalla on muuten ihan samalla tavalla kuin ratamestaroinnissa. Liian moni luulee ettei kykene/osaa.

    Mikä tuossa Sisu-TrailO:n kasissa tarkemmin oli pielessä? Itse katsoin tullessani ysin olevan nolla, jonka sitten muutin lipuksi, kun kasissa mätti joku. Etäisyys ysiin ei oikein täsmännyt, enkä siinä läpijuoksukisassani taaksepäin turhia askeleita viitsinyt ottaa.

    Turhautuminen näihin tulossäätöihin johtuu pitkälti myös muista samanlaisista sekoiluista. MM-PreOssa tuloksia arvottiin 6 tuntia. Maaliin tullessa minulla oli 6 virhettä, pahimmillaan 7 ja lopulta 1. Säilytä noissa leikeissä sitten huumorisi, kun tuossa leikin keskellä Hanski ja Anna joutuivat vielä päättämään viestijoukkueen apunaan täysin arvalla vedetyt tulokset. Ja ArnoG ehti juhlia mestarinakin pari tuntia jääden lopulta sijalle 15.


    Anna:
    Jacek oli viestin ja tempon ratamestari, Joanna PreOn. Radalla olleilla yksisuuntaisilla rajoitettiin myös näkyvyyttä. Ei pelkästään metsään meneminen haittaa ratasuunnittelua, vaan jo yksisuuntaiselle meneminen antoi parissa paikassa varmasti lisää informaatiota.

    Palaute Puolaan on minulta kyllä suurimmalta osaltaan positiivista. Kartat paria virhettä lukuunottamatta loistavia, radat noita kaukorasteja ja paria muuta lukuunottamatta sanoin loistavia. TempOon olisi varmasti löytynyt parempikin maasto, mutta hyvä tuokin ja kisakeskus paikkana upea. PreOssa leimauspisteet numerojärjestykseen vaikka vierekkäin jonnekin, eikä sekaisin sinne tänne.

  • nimimerkki

    Anna

    16.9.2019 klo 15:56
    Joo totta, ratamestari näki jo tieltä paljon enemmän kuin me. Kiva tietää, että se olikin Joanna! Mutta joka tapauksessa epäilen, että radat on tehty sellaisen lisätiedon kera, jota meillä ei ollut mahdollista saada.

  • nimimerkki

    Petteri H

    16.9.2019 klo 17:20
    Sisutrailon 8 hylättiin, koska pusikot tien laidassa oli korjattu tien toisen puolen maastoon nähden, minkä seurauksena ne olivat n. 5-10 metriä oikeasta paikasta ja niihin nähden lippu ei sopinut.

    Yliharjoittelusta taisi kärsiä ainoastaan Esko, jolla eilinen ilta meni ajanhukaksi, koska hän oli unohtanut lamppunsa hotelliin vaikka jo aamulla kuvitteli pakanneensa sen mukaan. Yötreenistä ei ollut hänelle mitään iloa ja se taisi rasittaa liikaa.

    Itse olin eilen vireeltäni loistoiskussa, kun olin nukkunut paremmin kuin ennen tempopäivää. Aikarastit sujui hyvin, ne olivat todella haastavia ja paljon nopeammin niitä ei voinut ilman suurta virheenriskiä suorittaa. Joku kyllä taisi yrittää. Treenaaminen ei ollut siis syy väsymykseen, koska väsymystä ei ollut. Rata oli niin haastava, ettei siitä hyvin selvinnyt loistokunnossakaan. Mutta preokisa oli kaikista relevantein treeni mm2021:sen preota ja viestiä ajatellen. Mitä ilmeisemmin ratamestarit tulevat olemaan samat, ja luonnollisesti he ottavat näistä kisoista oppia omaan tekemiseensä, mutta heidän tapansa ratojen tekemiseen on nyt tuttu.

    Preota varten emme edes suunnitellut tekevämme yhtään treeniä, koska siihen soveltuvaa karttaa sopivasta maastosta ei ollut tarjolla. Siksi kisa oli kaikin puolin uusi. Yöpreo-treeni oli maaottelua varten, ja sen tarkoitus ei ollut tutustuttaa maastotyyppiin tai ratojen tyyliin, vaan lampun käyttöön, koska yöpreo on meille kaikille enemmän tai vähemmän vieras laji. Tempotreenien tarkoitus ei ollut tutustuttaa tämän reissun tempoon, vaan tehdä toistoharjoitus juuri ennen kisoja. Treenien kartat olivat huonoja, mutta treeneillä oli suorituksen hallintaa virkistävä vaikutus. Samalla tuli vähän tutkailtua maastotyyppiä.

    Itse olin aikanaan skeptinen nopeasti kyhäistävien tempotreenien tarpeellisuuteen. Viime kaudella menin kuitenkin muun porukan mukana treenistä toiseen ja sain itse nähdä mitä se voi saada aikaan. Sen jälkeen ymmärsin, että tempossa toistojen määrällä on positiivista vaikutusta, vaikka kartat olisivat mitä tahansa. Kovin harva maailman huipuista on osoittanut voivansa tehdä huippusuorituksia kisasta toiseen kovin pitkää putkea. En usko, että voisin omaa suorittamistani parantaa treenejä karsimalla. Treenataan me, jotka koemme sitä tarvitsevamme, muut voivat yrittää hattutemppujaan käymällä vain sen verran kisoja minkä itse näkevät sopivaksi.

    Nämä kisat olivat minusta kokonaisuudessaan hyvät ja kaikkia ratoja kiertäessä jäi hyvä fiilis. Näiden perusteella odotan hienoja mm-kisoja 2021.

  • nimimerkki

    Antti

    16.9.2019 klo 19:03
    Taktinen vinkki vaikeisiin ratoihin: Kannattaa vastata oikein.

  • nimimerkki

    Antti

    16.9.2019 klo 19:08
    Olen syvästi kiitollinen Arnolle siitä, että piti MM-normaalikilpailun ykköspaikkaa pari tuntia hallussaan. Jos Arno ei olisi siinä vaiheessa kiilannut sekunneilla ykköseksi, olisi minulle saattanut jäädä tosi huono maku Portugalin reissusta. Nyt jäi kauttaaltaan hyvä fiilis.

    Tulosten kanssa sählääminen on ikävää. Siihenkin auttaa prosessien suunnittelu etukäteen ja muutama kriittinen tarkastus, kuten että ratkaisukartasta ja tuloslaskentaohjelmasta löytyvät samat vastaukset.

  • nimimerkki

    Petteri H

    16.9.2019 klo 22:17
    Kiitos vinkistä Antti, harmi kun en aiemmin tullut ajatelleeksi. Koitan muistaa Göteborgissa, voit vaikka kertoa meille siellä miten se käytännössä tapahtuu.

    Olisi ollut Puolassa Antillekin päänvaivaa.

  • nimimerkki

    Jari

    16.9.2019 klo 22:28
    Lauri K kirjoittaa asiaa.

    Harjoittelukin tuottaa ja korreloi tulosta, mutta ei tyyppimaaston tai ratamestarin tyylin opettelu. Ne vie yleensä väärään suuntaan tiukoissa rasteissa. Mallisuunnistus on tärkeä, kuten Pinjakin Portugalissa mainitsi. MM (EM)-kisat tehdään eri synteesillä kuin wre , nordic match tai vaikkapa fintrailo, joissa painottuu ratamestarin henkilökohtaisen tyyli, rajojen koettelu, joskus knobbailukin. Arvokisat eivät ole samallatavalla ”yhden miehen show”.

    Parasta harjoittelua arvokisoihin on mentaalivalmennus, jolloin harjoittelet suorituksen hallintaa (prosessi, tapa toimia) ja käsittelet yllättäviä tilanteita, miten silloin toimit. Malttia ei saa menettää. Teet iltsellesi pelikirjan. Se tuo suoritukseen rauhaa ja kylmäpäisyyttä. Nyt jos koskaan kannattaa panostaa siihen, ensi vuonna kun on haasteet äärilaidoilta. Kotikisat tuo menestyspaineita ja hongkong tarjoaa varmasti kaikille jotain yllättävää. Mitataan mielenhallintaa. Pitäkää vaikka kolme yhteistä talvileiriä aiheen tiimoilta ja treenatkaa väliajat.



  • nimimerkki

    Antti

    16.9.2019 klo 22:45
    Olisi varmasti ollut haastetta Puolan kisoissa. MM-kisoja 2021 ajatellen olen iloinen siitä, että esikisat olivat vaikeat. Kartta oli kuitenkin hyvä ja ilmeisesti edellytykset vaativiin ja laadukkaisiin kisoihin ovat olemassa. Vaikeilla radoilla on helpompi pärjätä kuin helpoilla. Järjestäjät varmasti oppivat siitä, mitä esikisoissa olisi voinut parantaa.

  • nimimerkki

    Antti

    16.9.2019 klo 22:51
    Kuten Jari kirjoittaa, arvokisoissa mielenhallinta on tärkeintä. Rutiinit pitää olla kunnossa. Perusasioista täytyy pitää kiinni. Normaalikilpailua ei pidä lähteä ratkaisemaan, koska ratkaisevan valinnan voi tehdä vain omaksi tappiokseen. Tempossa pitää tasapainoilla riittävän aggressiivisuuden ja varmuuden välillä. Karanteeniin pitää ottaa kunnon eväät ja retkimieltä.

    Talvileirit ovat tarpeen ja tempon suoritusrutiini täytyy pitää yllä kevättalvella ja EM-kisojen alla.

  • nimimerkki

    Anna

    17.9.2019 klo 07:23
    Joo kyllä tempossa on toistot ne, mitkä suurimmalle osalle on tärkeitä. Jos ei toistoja tarvitse, niin hienoa, mutta ei sitä pidä ottaa yleisohjeeksi! Suomen joukkueelle kokonaisuudessaan tärkeää on saada enemmän treenejä, ei vähempää.

    (olen kyllä myös sitä mieltä, että ratamestarin jälki näkyy radoissa arvokisoissakin, joten on tärkeää tietää, millaisista radoista ratamestari tykkää - tähän liittyen käykääpä tsekkaamassa, mitä ensi vuoden EM-kisojen PreO 2 ja Relayn ratamestari tästä sanoo: https://www.facebook.com/events/2044134992506069/permalink/2348071782112387/ ja Pinjalle: https://www.instagram.com/p/B2eqJv6ACju/?utm_source=ig_web_copy_link )

  • nimimerkki

    Mikko

    17.9.2019 klo 08:20
    Kartat löytyy kisasivuilta. Vaativalta tosiaan näyttää, kaukorasteja puskarinteessä mutta paljon mielenkiintoista luettavaa monessa tehtävässä. Aavistuksen alkoi harmittamaan ettei lähtenyt mukaan :)

  • nimimerkki

    Mikko

    17.9.2019 klo 09:06
    Viestin rastin 15 määrite on irtomaarinteen pää. Muistelen, että Finin ekan kisan yhteydessä oli tosta keskustelua. Oliko tällä kertaa? Jyrkänteessä pää määrite sallitaan mutta irtomaarinne on aluekohteena eri juttu?

  • nimimerkki

    Anna

    17.9.2019 klo 10:51
    Ei ollut kansainvälistä keskustelua tällä kertaa. Itse jätin rastin heti suosiolla Martille ja Samille, koska en tiennyt, miten se ratkaistaan...

  • nimimerkki

    Juha

    17.9.2019 klo 10:57
    Mainitsin rastista 15 Martinille, jolla oli vastaus. Jos määrite virheellinen niin mennään ympyrän keskipisteen mukaan. Väitti säännöissä lukevan niin. En lähtenyt väittelemään.

    Mikon vinkin perusteella löysin nyt ensimmäistä kertaa TempOn ratkaisukartan luettavassa muodossa. Pari valokuvaa siitä olen nähnyt aikaisemmin, mutta niistä ei saanut juurikaan mitään selvää.

    TempOn kakkosasemalla kartassa oli todellakin virhe. En tehnyt ihan omaa tyhmyyttäni siinä kahta virhettä. E-lippu oli jyrkänteen sisäkulmassa, mutta kulma oli aseman 1 teltan kohdalla eli lähes 10 m F-lipulle päin. Siis selvästi jyrkänteen pään ja mutkan puolenvälin pohjoispuolella. Ilmankos en lipun takaa löytänyt tiheikköä vaan valkoisen ja keltaisen rajalla olevan teltan. Samaa todistaa myös ratkaisukartassa oleva viimeisen tehtävän virheellinen vastaus B. Kyseinen lippu oli lähempänä mutkaa ja muuttunut C:ksi, joka myös siihen oikeaksi vastaukseksi hyväksyttiin.

    Tiedä sitten onko liputuksella yritetty korjata kartan virhettä vai mitä on tehty, mutta tuon aseman olisi saanut helpolla mitätöityä (jos olisi jäänyt odottelemaan tulosten valmistumista ja ratkaisukarttojen jakoa). Lauri ja Esko olivat oikeassa liian harjoittelun suhteen. Lauantain tempotreeni vei kauden viidennen ECTO-voiton. Onneksi on vielä pari mahdollisuutta jäljellä.

  • nimimerkki

    Esko

    17.9.2019 klo 16:07
    PreO-kisan pilasin kahdella tavalla: 1) käyttämällä neljään ensimmäiseen rastiin 30 min 20 sek (aiheutti kiireen 4 viimeiseen tehtävään) ennen onewaytä, 2) en pöhkö käyttänyt kohdistusristiä, koska koko ajan oli toisessa kädessä pahvikartta ja toisessa suurennuslasi eikä käteen sopinut kompässi.
    Päätin etten tee virhettä kisan alussa ja käytän aikaa, 9 tehtävää menikin virheittä. Seisoin ja konttasin 1, 2 ja 3 rastilla, etsin oksanrakoa nähdäkseni edes siedettävästi.
    Luin myös huolimattomasti rastinmääritteet. 10 jyrkänteen pohjoisjuuri (tätähän ei käytetä), 17 ylin jyrkänne, 19 ylempi kivi. Ratkoin tehtävää viereiseen kohteeseen ja olin tosi tyytyväinen (melkein tuuletin) ratkaistaessani viereistä kohdetta tai lippua oikein - siis väärin. Kaikki n. 2 metriä oikeasta kohteesta tai lipusta.
    15 oli KIVINYSÄ, ei siis kivi, ei jyrkänne, ei mikään ei edes lohkare. Puolassa se oli JYRKÄNNE! Oletin ylemmän jyrkänteen (sekin pieni) olevan alempi ja ylempi ei näy.
    26 loppui totaalisesti aika, lottosin - hävisin. No aikaa olisi ollut 1 min 53 sek, mutten ollut ihan varma sekunneista. Yliaikaa en enää ota.
    Muutama väliaika 1) 18 min 57 sek, tosin siinä on mukana myös koko rinteen lukua, 7) 51 sek, 8) 4:17, 15) 4:27, 23) 1:06, 24) 54 sek, 25) 52 sek.
    Pönttöjen etsimiseen meni enemmän aikaa tai jonotusta kuin joihinkin ratkaisuihin.
    Mitä opin: älä syö liika, nuku ja keskity vain kisoihin, ei harjoitteluun.
    Mitähän tasoitusta keksisin seuraavalla kerralla? Jalkasuunnistajat (foot orient.) sanoisivat, että fyysinen vire ei ollut parhaimmillaan!
    Viesti oli toisenlainen, näkyi hyvin ja kerralla näki koko kartan kuvauksen. Kaikki oikein.
    Tempo meni jopa loistavasti, kakkosaseman sähläystä lukuunottamatta. Minä istuin toolilla ja asemalle syöksynyt tuloslaskenta-Tuomas ja toimitsija pulputtivat joistain ongelmasta vuolaasti. Yht´äkkiä kuului: time start now. En tiedä kartasta, mutta näköjään virheitä tuli. Muilla asemilla ymmärsin puolaa.

    Yhteenveto: hienot kisat, hyviä karttoja, vaativia tehtäviä, suomalaiset taitavia, mukavaa seuraa. Loistoviikonloppu maajoukkueelle MM-kisaa ajatellen. Olis´ kannattanut sinunkin olla mukana.
    Pentin sanoin: kohti seuraavaa petty... ääh parempaa suoritusta!


  • nimimerkki

    Lauri M

    17.9.2019 klo 21:21
    Mielenkiintoista pohdintaa harjoittelusta ja paremmasta harjoittelusta. 6 (?) trailo-tapahtumaa ahdettuna kahteen vuorokauteen vaikuttaisi itselläni alentavasti suoritustasoon ja tämä heikentäisi maksimisuorituksen todennäköisyyttä viimeisessä kilpailussa. Tykkäsin Petterin kommentista jossa harjoittelun fokuksen avattiin olevan muualla kuin Puolan ECTO:ssa. WTOC 2021 triplaa odotellessa.

    On mielenkiintoista seurata sivusta ETOC:n kilpailunjohtajan ja national controllerin vääntöä aiheesta näkyykö ratamestarin henkilökohtainen kädenjälki kansainvälisten kilpailujen radoissa. Jatkakaa toki, ei vaikuta valmistautumiseeni.

    EM-kilpailuja pienemmistä tapahtumista kokemusta keränneenä olen havainnut ratamestarin kädenjälkeen tutustumisen olevan hyödyllistä - seuraavista syistä: a) jotta osaan varautua ratamestarille tyypillisiin "jäyniin", b) jotta kokemuspankkiin kertyy erilaisia muistijälkiä erilaisista tehtävistä ja erilaisista ratkaisumenetelmistä sekä c) miten ratamestari painottaa erilaisia ratkaisumenetelmiä.

    Tulkitsen (toivon) ETOC:n kilpailuorganisaation pohdinnan koskevan lähtökohtaisesti kohtaa a. Kikkailua radoilla ei kaivata. Ja jos siellä on joku nollatehtävä ison rastiryhmän keskellä niin tehtävän toivoisi olevan ratkaistavissa ilman ennakko-oletusta ko tehtävän eksistoimisesta.

    Kohdan b harjoittamiseen käy toki kenen tahansa ratamestarin luomus, tätä kylläkin seuraa kysymys ovatko kaikki muistijäljet hyödyllisiä.

    Ja sitten kohta c. Vaikka kartta olisi täydellinen, jollain rastilla jokin sinänsä validi ratkaisumenetelmä tulee osoittamaan väärää ratkaisua. Ja siinä kohtaa toivon tehneeni ennakkotyön hyvin ja tietäväni, perustanko vastaukseni I) korkeustasoihin, II) rastiympyrän kohteiden suhteisiin, III) etäisyyksiin, IV) linjoihin, V) kompassiin vai VI) intuitioon. Ja lisäksi on syytä järkeillä, lähestynkö ratkaisua i) ratamestarin, ii) national controllerin vai iii) event adviserin näkökulmasta ja korkeudelta.

  • nimimerkki

    Lauri M

    17.9.2019 klo 21:33
    Ja edelliseen lisätäkseni. Olen kokenut yksittäiseen kilpailuun valmistautumisen kohdan b mukaisesti lisäävän valmiutta onnistua tehtävien ratkaisussa myös muilla radoilla. Kohdan b harjoitteluun paras harjoite lienee tehtävien (kilpailun) ratamestarointi. Tervetuloa (ehkä keväällä?) Mäntsälään!

  • nimimerkki

    Jari

    17.9.2019 klo 23:02
    Lauri M & co.
    Me Annan kanssa vähän jujutetaan teitä :D

    Pointtini on se, että jos sinulla on rtm tai tehtävän asettelun suhteen oletus - olet myöskin sen vanki. Se voi rajoittaa ajatteluasi. Mieluimmin ratkaise jokainen tehtävä / asema puhtaalta pöydältä tuttua rutiinia hyödyntäen, niin saat parhaan kokonaistuloksen. Se että mielessä liikkuu muita ajatuksia kuin kilpailusuoritukseen kuuluvia ovat turmiollisia. Kun tulee fiilis ”nyt ei saa otetta” tai ”nyt on pakko onnistua”, käänny vaikka ympäri ja aloita tehtävän ratkaisu (rutiini) alusta. Tempossa se tarkoittaa että pitää lukea itsensä uudestaan karttaan kiinni. Arvokisojen mitalit ovat historiallisesti menneet vain max 3 virhettä tehneille, niin preossa kuin tempossakin. Se on vähän. Mielen hiipii onnistumisen pakko. Mentaalivalmennuksella parannetaan näiden ”ajatusten” hallintaa.

    Prestudy kisamaastosta vanhan kartan ja/tai ilmakuvan kanssa on ok, koska se antaa mielenrauhaa ja luottamusta. Liikoja johtopäätöksiä ei kannata niistäkään tehdä ettei lukitse itseään.

  • nimimerkki

    Jari

    18.9.2019 klo 07:37
    Lisäyksenä edelliseen. Ulkomailla kannattaa käydä kisoissa, kokemuspankki kasvaa kuten Lauri M kirjoitti. Se on hyvä asia. En kuitenkaan vetäisi kovin vahvoja yhtäläisyyksiä niiden ja arvokisojen välillä ettei ajatus lukittaudu.

  • nimimerkki

    Anna

    18.9.2019 klo 08:34
    :D :D :D

    Koen todellakin, että sunnuntain PreO-kisa kertoi jotain siitä, mitä tulossa on myös 2021, vaikka valvoja (sama tyyppi kuin ECTO:n valvoja oli??) vaikuttaakin siellä varmaan enemmän. Onhan se selvää, että arvokisoissa valvojalla on suurempi rooli kuin kansallisissa/ECTO:ssa. Toisaalta valvojiakin on monenlaisia.

    Mitä EM-kisoihin tulee, niin niissä olen luojan kiitos vain kilpailunjohtaja, enkä puutu oikeasti hankaliin aiheisiin kuten ratojen tekeminen. Sitä varten meillä on "ammattilaiset" (rtm:t ja valvojat).

  • nimimerkki

    Esko

    18.9.2019 klo 11:43
    Jäi sanomatta, että nyt kun 1:3000 mittakaava voi käyttää sprinttikartassa, niin se olisi ollut paikallaan Puolan PreO:ssa.
    Valvojana olisin hylännyt tehtävän 2 ja 15 sekä vaihtanut 10 määritelmän jyrkänteen osaksi. Pönttöihin olisin laittanut tunnuksen myös varsiosaan ja ryhmitellyt ne viisaasti.
    Olisin peräänkuuluttanut kohteiden minimittoja.
    One wayt ovat tietenkin pyörätuoleja varten, mutta rajoittivat katselukulmia metsään liikaa. Karttoja oli kaksi ja lisäksi kaksi karttapalaa, joissa silmät ja suuri lasi pompiskelivat.
    Näistäkin huomioista huolimatta, mainio kisa.

  • nimimerkki

    Pinja

    18.9.2019 klo 19:11
    Välikommentti keskusteluun: ECTO:n valvoja oli Marian Miklus, MM-kisojen 2021 valvoja kisasivujen uutiskuvista päätellen toinen Slovakia Dusan Furucz.

  • nimimerkki

    Anna

    19.9.2019 klo 07:39
    Kiitos tiedosta! Yritin etsiä MM-kisojen valvojan nimeä, mutten löytänyt.

  • nimimerkki

    Petteri H

    20.9.2019 klo 16:39
    Tuossa on kyllä pointtia, mitä Jari kirjoittaa, mutta se on vain kolikon toinen kääntöpuoli. Toinen puoli on se, että osaa oikeassa kohdassa vastata niin, kuin piti mallissa/esikisassa. Antin tarkoittama oikein vastaaminen edellyttää joskus kummankin hallintaa. Se, kumpi tapa valitaan vaikeassa tilanteessa, riippuu tilanteesta itsestään, siihen voi olla vaikeampaa kehittää vakioitua menetelmää. Silti hyvällä maajoukkueurheilijalla on takataskussaan kumpikin tapa käytettävissä. Toiveena on, että seuraavat kisat ovat niin huolella tarkistetut, ettei näiden välillä joudu tekemään valintaa. Pää on aina pidettävä kylmänä, ja ilman muuta parempi on perustaa ratkaisunsa kisakartan kanssa tehtyihin havaintoihin kuin sulkea joltain silmänsä ja lähteä arvailemaan. Tarkoitus ei ole sekoittaa kenenkään ajatuksia tai suorituksen hallintaa, mutta lisäänpä tuohon vielä esimerkin näistä kisoista, ja miten aion siitä ottaa opiksi valmistautuessa MM-kisoihin.

    ECTO-kisat olivat mm-esikisoina mainostetut, ja järjestelyiltään eivät sen tason kisoista kovin kaukana. Radat eivät olleet kokeiluasteisia tai 'yhden miehen show', vaan tasoltaan arvokisojen veroiset. Olen melko varma, että Jacek ja Joanna ovat radat tehneet kaksin. Ratamestariksi nimetty on tehtävät suunnitellut ja todennäköisesti liputtanut, mutta varmaankin ovat tukeneet toisiaan, keskustelleet tehtävistä, antaneet kritiikkiäkin, ja ehdotuksia 'mitä jos kysyisitkin tuota tuolla'. Ihan jo maaston korkeuserot tekee sen, että on varmasti ollut helpompi tehdä radat kaksin. Toinen on ollut uralla katsomassa kun toinen käy vähän säätämässä lippujen paikkaa. Lisäksi mukana on ollut valvoja, ehkä kartoittajakin, ehkä vielä joku muu. Kartat olivat jo nyt melkeinpä arvokisojen veroiset, joten ei parin vuoden päästä ainakaan huonompia tulla näkemään. MM-kisoissa lähinnä vain valvonta tulee olemaan laajamittaisempaa. Jos nämä ECTO:t olivat vaikeat, ei ole mitään syytä, mikseivät MM-kisat olisi myös. Ratamestarit ottavat kyllä oppia ja välttävät samat virheet, mutta mitä tahansa haastavaksi osoittautunutta tehtävää he eivät välttämättä pidä virheenä, ellei siitä ole ilmennyt kritiikkiä.

    Mallisuunnistus on ilman muuta ensisijainen, mistä voi hakea mallia arvokisassa. Toisena tulevat sitten esikisat. Tuskin meistä kukaan tulee ajattelemaan esim. MM-preossa, jos sinne valituksi tulee, että tämän tehtävän ratkaisu menee näin, koska se esikisoissakin meni sillä tavalla. Ei ole tavoitteena, että muistamme esikisojen rastit tarkasti ja vertaamme tehtäviä niihin. Mutta joskus esim. arpoessa nollan ja lipun välillä voi joutua valitsemaan turvallisemman vastauksen vain aiemman kokemuksensa pohjalta. Niin kävi tälläkin kertaa minulle, parhaimpana esimerkkinä rasti 5. Ajattelin, että eihän tässä näin tiukkaa nollaa ole, koska täältä tolpan läheltä ei löydä selkeää perustetta, ja kun se on noin kaukana niin sen pitäisi olla selkeästi väärin. Nollaa tukevia havaintoja tuli lähinnä vain one-wayn varrelta kuusikon takaa tihrustaen. Ajattelin, että linjoja ei ole täältä sivusta tarkistettu. Jyrkänteistä oli mahdotonta saada täyttä varmuutta, ja tehtävä näytti siltä, että tarkoituksena oli valita lipuista sopivin, nolla ei näyttänyt mahdolliselta. Vastasin kokemukseen pohjaten lipun ja väärin meni. MM-kisoissa yrittäisin unohtaa lähinnä täältä Pohjolasta hankitun kokemuksen ja vastaisin mieluummin nollan vaikka se tiukalta näyttäisikin. Riippuu tietysti, miltä näyttää malli ja mitä sanotaan bulletiinissa. Jos on samat ratamestarit, samantasoiset kartat, muut olosuhteet, maasto ja 'kulttuuri', niin kyllä tällaisessa tehtävässä olisi turvallisempaa perustaa vastauksensa esikisojen tyyliin kuin yleismaailmalliseen tyyliin, joka on sekalaisempi soppa sitä sun tätä.

  • nimimerkki

    Antti

    20.9.2019 klo 21:37
    Petterin mainitsemat muihin rasteihin ja liputukseen verrattuna poikkeuksellisen tiukat nollarastit ovat pahoja. Yleisohjeena sanoisin, että varmemmin pääsee kukkasille, kun ottaa lipun tai sen vaihtoehdon, jonka muutkin todennäköisesti valitsevat. Normaalikilpailussa ratkaisevan eron voi tehdä yleensä vain omaksi tappiokseen. Esimerkiksi viime vuoden maaottelu voitettiin tällä joukkuetaktiikalla. Minäkin tein yhden virheen nollarastilla, jonka näin olevan 7 metriä väärässä paikassa. Ratamestarin kyvykkyys ja kartan laatu huomioon ottaen oli kuitenkin parempi vastata yksi nollarasti väärin kuin viisi lippua turhaan nollaksi.

    Jos aikoo voittaa arvokisoja, niin nämä ovat toki tosi kiperiä paikkoja, kun silloin ei usein ole varaa yhteenkään virheeseen. Onneksi ainakin parin viime vuoden arvokisaradat ovat olleet huolellisesti työstettyjä, eikä nollarasteilla ole kikkailtu.

    Poikkeuksena tästä varman päälle -linjasta voisi taas kerran nostaa Ranskan MM-kisojen toisen päivän vitosrastin, jossa oli aivan törkeällä tavalla laitettu pieneen notkoon nollarasti kahden lipun väliin. Laurin kanssa vastattiin oikein (14 % vastasi oikein) ja ratkaistiin normaalikisan kaksoisvoitto ja joukkuekilpailun voitto yhdellä ainoalla rastilla.

  • nimimerkki

    Kari P

    21.9.2019 klo 09:09
    Vastasin myös tuon Ranskan toisen päivän viitosrastin oikein ollen samalla kolmanneksi paras suomalainen tuossa kisassa.

  • nimimerkki

    Kari P

    21.9.2019 klo 10:31
    Zeron löytämiseen oikeaksi vastaukseksi auttoi mallissa ollut vasttavanlainen tehtävä, jossa toisen päivän viitosrastin tavoin oli kyse ratkaisupaalulta loivasti ylämäkeen nousevasta laakeahkosta notkosta. Mallissa oikea lipun paikka jäi alimman lipun alapuolelle. Etäisyydet oikeasta paikasta lähimpään lippuun olivat samaa luokkaa molemmissa tehtävissä. Kuten myös etäisyydet paalulta kysyttyyn paikkaan - noin 30 metriä (muistaakseni).

  • nimimerkki

    Mikko

    21.9.2019 klo 19:41
    Hauskoja Ranskan muisteloita, väistämättä tulee mieleen 2017 maaottelun ekan päivän nelosrasti. Pieni notko polun vieressä ja tiukka nolla kahden lipun välissä. 11% sai oikein ja voittaja Turto toki myös. Pitkässä juoksussa pärjännee paremmin jos ottaa varman päälle lipun tiukoissa nollapohdinnoissa.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Puolan mestaruuskisat ECTO + WRE