Keskustelu

« aihelistaan

FinTrailO 2019


  • nimimerkki

    JuhaV

    24.4.2019 klo 07:39
    Vielä on mahdollisuus ilmoittautua normaalimaksulla tämän vuoden FinTrailO kilpailuun. Viimeinen päivä ilmoittautua normaalimaksulla on huomenna, jälki-ilmoittautumisen osalta maanantaina 29.4 korotetulla maksulla (lapset samalla maksulla).

    Huomaa, että lauantain ja sunnuntain osalta ilmoittautuminen Irmassa on tehtävä erikseen (lauantaina molemmat kilpailut löytyvät yhden linkin takaa, mutta sunnuntaiksi on ilmoittauduttava sunnuntain linkin takaa). Eli muista ilmoittautua kaikkiin kolmeen kilpailuun.

    Kaikki kolme kilpailua on WRE-kilpailuja eli mahdollisuus kohentaa pistetilannetta maailmanrankilla.

  • nimimerkki

    Anna

    25.4.2019 klo 21:37
    Viimeiset hetket ilmoittautua normaalimaksulla!

  • nimimerkki

    Anu

    26.4.2019 klo 19:50
    Mihin mennessä sai ilmoittaa lähtöaikatoiveet...ja kenelle?

  • nimimerkki

    JuhaV

    27.4.2019 klo 08:46
    Lainaus kilpailukutsusta

    Lähtöaikatoiveita kilpailuun saapumisen mahdollistamiseksi otetaan vastaan sähköpostitse fintrailo2019@gmail.com 27.4. mennessä eli siis tänään virallisesti.

  • nimimerkki

    Pinja

    28.4.2019 klo 17:15
    Sunnuntain kilpailussa paikalla on noin 25-30 ensikertaa kilpailevaa lasta ja nuorta. Osa heistä on sentään osallistunut edes yhteen harjoitukseen, mutta eivät varmaan kaikki. Siksi toivoisinkin, että mahdollisimman moni kokenut lajin harrastaja olisi mallirastien seudulla ja muuallakin kilpailukeskuksessa liikkuessaan avoimin silmin ja ystävällisellä asenteella liikkeellä ja neuvoisi kokemattomia lapsia ja nuoria sekä heidän vanhempiaan lajin saloihin.

  • nimimerkki

    Jari

    29.4.2019 klo 08:17
    Mahtavaa !

    Osallistujalistoja katsellessa ei voi kuin todeta että (taas) on tehty oikeita asioita !
    :) :)

  • nimimerkki

    Juha

    29.4.2019 klo 08:48
    Tiukasti on kyllä pari vuotta yritetty FinTrailOsta osallistujia karkottaa lumimyrskyjen ja pakkasten voimin. Mitäköhän järjestäjät ovat tälle vuodelle keksineet?

  • nimimerkki

    Jari

    29.4.2019 klo 09:31
    Juha,
    30 nuorta !

  • nimimerkki

    Lauri M

    29.4.2019 klo 12:17
    Ainakin Porvoossa on viimevuosiin verrattuna erinomainen keli. Ennuste lupaa +6 lämpötilaa ja perinteeksi muodostunut lumisade tullee ajoittain runsaana vetenä. Yhdellä tempoasemalla on onneksi tykkilumipohjaa hohkaamassa kylmää ja muistuttamassa perinteisestä FinTrailO säästä.

  • nimimerkki

    JuhaV

    1.5.2019 klo 21:10
    Tiedonhaluisille on nyt julkaistu bulletiini 2 ja suomeksi kilpailuohjeet. Myös lähtölistat ovat kisasivuilla. Sääennustetta nämä eivät sisällä.

  • nimimerkki

    Lauri M

    1.5.2019 klo 23:44
    Sääennuste on elänyt vahvasti viimepäivinä, vielä ei kannata luopua toivosta valkoisen FinTrailO:n suhteen!

  • nimimerkki

    Anna

    2.5.2019 klo 06:51
    Just huomattiin eilen, että taidatte sittenkin jatkaa perinteitä! Hienoa toimintaa!

  • nimimerkki

    Juha

    2.5.2019 klo 11:25
    Nettisivut näyttävät olevan alhaalla. Jos ovat kauan poissa käytöstä (tai siitä huolimatta), niin saisko kilpailuohjeet ja lähtöajat ladattua Irmaan ja Eventoriin?

  • Anna Jacobson

    2.5.2019 klo 11:52
    Kun Kooveen sivut muuten toimii, niin voisi kuvitella, että palaavat aika nopeasti. Ovat tosin olleet 8 asti poissa, mutta ilmoitin Pinjalle vähän aikaa sitten.

    Mutta hyvä idea toi Eventor/Irma kyllä!

  • nimimerkki

    Pinja

    2.5.2019 klo 11:59
    The web page problem solving is progressing at the moment.

    Sivujen ylläpitäjä on ottanut korjaamisen työn alle. Ongelmana jokin osoitteeseen tuleva ylimääräinen kauttaviiva. Jos ei lähitunteina korjaudu, lisätään materiaalia Irmaan ja Eventoriin.


  • Anna Jacobson

    2.5.2019 klo 12:06
    Hieno juttu! Ja hassua, kun aamulla klo 6 sivut vielä toimivat!

    Täältä löytyvät muuten: http://www.koovee-suunnistus.fi/kisasivut/index.php/main/kisa/45
    ja
    http://www.koovee-suunnistus.fi/kisasivut/index.php/main/kisa/45/3391/content

  • nimimerkki

    JuhaV

    2.5.2019 klo 12:57
    Nyt pitäisi olla kaikki linkit korjattu muiden toimesta. Lupasi selvittää, että mikä oli rikkonut ne. Jos jokin ei toimi, niin ilmoittakaa.

  • nimimerkki

    Pinja

    2.5.2019 klo 13:41
    Osoite on aavistuksen muuttunut (ainakin osoitteen lopussa ennen 45, nyt 46). Korjasin trailo.fi:n tapahtumasivuilta linkin, mutta Eventorissa ja Irmassa (ja varmaan Facebookissa, jossa en itse ole) on vielä väärät linkit. Viestin näistä kisaorganisaatiossa päivitysoikeuksisille. Jos muualta on vääriä linkkejä, kertokaa niistä tässä keskustelussa.

  • nimimerkki

    Pinja

    2.5.2019 klo 14:26
    Loppujen linkkien toimimattomuudessa on ilmeisesti kyse siitä, että uudelleenohjausta ei ole käytössä. Asia pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

  • nimimerkki

    Anna

    4.5.2019 klo 07:32
    Pääkaupunkiseutulaiset ystäväni kyselivät, voisiko seuraavan FinTrailO:n järjestää jouluna.


    Tsemppiä kaikille kisoihin, ja tsemppiä järjestäjille!!! Nähdään!

  • nimimerkki

    Kari M

    4.5.2019 klo 15:15
    Olisikohan tuloksien seurantaa jossakin? PreO:ssa ei näytä olevan.

  • nimimerkki

    Anna

    4.5.2019 klo 17:11
    Varmaan jo löysit mutta preoresultat.se.

  • nimimerkki

    Juha

    4.5.2019 klo 18:46
    Onnittelut voittajille ja muillekin menestyneille.

    1:5000 karttaa ei saisi tuollaisessa maastossa käyttää tempossa. Näkökyky ei riittänyt kakkosaseman vihreiden ympyröiden erottamiseen keltaiselta joten zoomaamisten jälkeen vastaukset arvaamalla. Asemilla 3-5 taas käyristä ei paljoa irti ottanut. Piti nekin määritteillä ja suunnilla pääosin arpoa. Kiitos ratamestarille hyvistä tehtävistä. Karttakin saattoi pitää paikkaansa ja olla jopa hyvä, mutta jatkossa 4000 tai isompaa kiitos. Ja puut keltaisella pisteillä, ei ympyröillä.

    PreOssa jäi mietityttämään mitä maastoa n. 10 m lipun takana näkyi jos lippu oli kumpareen kaakkoisosassa?

  • nimimerkki

    Harri L

    4.5.2019 klo 18:56
    Kiitos, hieno preo-rata tänään. Tempoon en (onneksi) osallistunutkaan.

    Vähän tarvitsisin ratamestarilta tai oikein ratkoneilta apuja, ettei jää vaivaamaan. Miten rastit 24 ja etenkin 27 pystyi ratkaisemaan? Itse olin täysin huuli pyöreenä. Tosin aikaakaan ei ollut montaa sekuntia miettiä.

  • nimimerkki

    Lauri M

    4.5.2019 klo 20:29
    Tulokset, ratkaisut ja ratkaisukartat arkistossa.

    Rastilla 24 korkeustaso suhteessa etelästä tulevaan apukäyrään ja keltaisen / valkoisen raja tukivat Zero tulkintaa. Lisäksi keltaisen ja valkoisen muodot lukien oli mahdollista löytää lipun oikea paikka, valkoisen raja apukäyränenällä, myös maastosta. Ainakin eilen oli.

    26,27 muodostivat yhden kokonaisuuden jossa olennaista oli määrittää apukäyrän taso. Polun pohjoispuolelta oli hahmotettavissa karttaan piirretyt nenämuodot ja näiden perusteella oli arvioitavissa että molemmat liput olivat liian ylhäällä. Myös linjat (kulmajyrkänteen linja polun pohjoispuolelta) johti rastin oikealle paikalle. Siellä oli tyhjää.

    Juhalle pahoittelut mittakaavasta, 1:4000 olisi toiminut ainakin tempossa paremmin. Piste- ja ympyräpuista olen erimieltä, molempia käyttämällä maastoa pystyy kuvaamaan monipuolisemmin. Kumpareen kaakkoisosan suhteen (rasti 19?) voidaan jatkaa kehityskeskustelua huomenna, siellä oli vajaa 3m kumparetta ja jyrkänne.

  • nimimerkki

    Harri L

    4.5.2019 klo 21:28
    Kiitti Lauri.

    26:n apukäyrätason kyllä ratkaisin, mutta en tajunnut jatkaa samaa tasoa 27:lle.

    24:sta en muista niin hyvin, että hahmottaisin ratkaisun, mutta varmasti oli niin kuin sanoit.

    Huomenna jatketaan.

  • nimimerkki

    Juha

    4.5.2019 klo 21:57
    En Lauri tarkoittanut ympyräpuita yleensä vaan tuossa kohtaa ja pienellä mittakaavalla kuvaus meni epäselväksi. Vasta toisella kartalla ymmärsin ettei kartassa ollutkaan puoliavointa vaan vihreääkin oli mukana.

  • nimimerkki

    Antti Rusanen

    5.5.2019 klo 08:57
    Muistakaa tempotreeni Nokialla tänään palkintojenjaon jälkeen. Kertokaa minulle tai Petteri Hakalalle, jos olette tulossa.

  • nimimerkki

    Kari M

    5.5.2019 klo 18:18
    Yksittäisten puiden kuvauksessa sprinttikartalle kannattaisi noudattaa voimassaolevia kuvausohjeita!

  • nimimerkki

    Antti

    5.5.2019 klo 22:38
    Kiitos hienosta tarkkuussuunnistusviikonlopusta!

  • nimimerkki

    Harri L

    5.5.2019 klo 23:28
    Jep. Hieno oli rata tänäänkin, vaikka itse tein nipun vääriä valintoja. Homma kusi ihan huolella. Opettavaista, sanoi Mika Kuisma Nikkari-Jukolan jälkeen. Yhdyn siihen. Finillä koitetaan seuraavan kerran. Kiitos kaikille, jotka jaksavat näiden tapahtumien eteen puuhastella.

  • nimimerkki

    Harri L

    5.5.2019 klo 23:31
    Sori. Kuisman kommentti oli tietenkin Kraateri-Jukolan jälkeen. Meni Pohjamman jukolat sekasin.

  • nimimerkki

    Pinja

    6.5.2019 klo 04:21
    Kiitos kaikille osallistujille!
    Eilinen oli osallistujamäärältään suurin tarkkuussuunnistuskilpailu Suomessa kaikkina aikoina, Villikan tarkistuksen mukaan myös isompi kuin Vuokatin MM-kilpailut preo, tempo ja yleisökisa/kuntosuunnistus preo1 radalla yhteen laskien.
    Venla 8 v. tässä on viime viikkoina kysellyt, tarvitseeko sun äiti taas mennä jonnekin tarkkuussuunnistusjärjestelyiden takia. Olen vastannut, että jotta kilpailuja olisi, jonkun pitää niitä järjestää. Ja välillä se joku vain on itse. Tämä on erityisen totta lajissamme, jossa niitä jokuja on niin vähän.

  • nimimerkki

    Anna

    6.5.2019 klo 06:44
    Suuret kiitokset sujuvista ja laadukkaista järjestelyistä! Oli hienoa osallistua, kun kaikki toimi!

    PS. Terveisiä jostain Intian yläpuolelta.

  • nimimerkki

    Jari

    6.5.2019 klo 08:47
    Hyvää settiä oli jälleen tarjolla. Kiitos !

  • nimimerkki

    Jari

    6.5.2019 klo 09:46
    Tulevaisuutta ajatellen jäin pohtimaan ratkaisuja FinTrailon ja muiden "isojen" kisojen järjestelyjä. Nykykonseptilla emme pysty esim tuplaamaan saatika kymmenkertaistamaan osallistuja määrää. Tampereen kisa kesti 10:00 - 17:30. Liian kauan. Lapsetkin kärsimättömänä odottivat tuloksiaan, orastava innostus sammuu.

    Keinoja voisi olla kolme :

    1) elektroninen leimaus esim Samin kehittelemään tyyliin. Silloin kilpailijan tulos on tiedossa heti maalissa, jossa kilpailijalle voidaan tulostaa vastaus ja ratkaisutuloste.

    2) Aikarastit on nykysysteemin suurin pullonkaula. Nyky aikarastien sijaan voisi harkita kahta eri mallia tai niiden yhdistelmää

    a) maalin jälkeen aikarasti vain niille, jotka ovat saavuttaneet tietyn pistemäärän. Linkittyy kohtaan 1. Kärjelle tulee täsmäjärjestys, muut jakavat sijoitukset radan pisteiden mukaisesti.

    b) reitin varrella on yksi tai kaksi erittäin lyhyttä "pikataivalta". 4-6 tehtävää ratkaistava 5 minuutissa lähes samalta paikalta. Kohdan 1 leimaustiedoista saadaan käytetty aika. Alkavasta minuustista piste pois - max tehtävien määrä.

    Tai näiden yhdistelmä, jos paineistetulla pikataipaleella ei saada eroja.

    3) Täytetehtävistä ("musta tuntuu") luopuminen. Tarjotaan vain tehtäviä, jotka perustuvat kartanlukuun. Jätetään suunta, etäisyyarvionti ja muuta vanhat kikkailut historiaan. Kiinne ja referenssipisteitä pitää olla riittävästi tarjolla. Tekemällä mielenkiintoisia tehtäviä saamme kasvatettua kilpailija Muuten äännestävät jaloillaan.

    Ratamestarin helpoksi arvioiman täytetehtävä muodostuukin helposti vaikeaksi, kun täsmä ratkaisua ei ole tarjolla. Esim Treen rasti 12 oli tälläinen. Vastaus perustui kilpailijan "musta tuntuu" fiilikseen, oletukseen. Kokeilijalle nämä tehtävät jättävät lajista huonon

    Näillä ajatuksilla,

  • nimimerkki

    Roope

    6.5.2019 klo 11:29
    Kiitos koko viikonlopun järjestelyihin osallistuneelle porukalle hienoista kisoista. Tampereella erityisen hienoja ja mukavia tehtäviä olivat mielestäni 26-28 ja Porvoossa rastien 17-23 alue. Tempossa tykkäsin eniten 5 asemasta, vaikka siinä useamman virheen teinkin.

  • nimimerkki

    Anna

    6.5.2019 klo 13:23
    Täällä pitäisi olla sellainen "tykkää"-toiminto. Roopen viesti erityisen hienoista alueista ja tehtävistä kaikissa kilpailuissa oli tosi kiva! Lisää tällaista.

  • nimimerkki

    PekkaS

    6.5.2019 klo 17:33
    Hienot oli kisat vaikka tuo perinteinen Fintrailosää alkaa jo kyllästyttää. Noista hienoista rasteista olen Roopen kanssa hyvin samaa mieltä ja lisään vielä Porvoon preokisan rastin 24 omaksi suosikikseni lähinnä siksi, että aikani sitä tähtäiltyäni päädyin hyvin varmasti ratkaisemaan sen oikein. Tampereen kisasta täytyy antaa erityistunnustus esimerkillisestä idioottinollasta, eli rastista 20.
    Tempokisassa oli suuria vaikeuksia saada kartasta mitään tolkkua. Loppupään asemilla tajusin käyttää suurennuslasia, mutta eipä se tulokseen vaikuttanut.
    Tampereella reitin kulkukelpoisuus oli ehkä jo sääntöjen vastainen. Itse pääsin hyvin liikkumaan, mutta ei se kaikille ollut tasapuolinen.

    Jarin edellä olevia ehdotuksia lukiessani mietin, että nykyisin kun kisat alkavat olla aina 2 - 3 tunnin ja 25 - 35 rastin kisoja, voitaisiin palata sen verran ajassa taaksepäin, että järjestettäisiin myös tuollaisia 18 - 20 rastin ja alle puolentoistatunnin kisoja. Mieluummin useampi tuollainen kisa kuin harvakseltaan pitkiä kisoja. Sitten esim. SM-kisoissa radalle kunnolla mittaa.
    Vielä reilut kymmenen vuotta sitten ratkaistiin maailmanmestaruuskin yhdellä 16 rastin kilpailulla (mihin en missään nimessä halua palata.
    Pidän kyllä kovasti noista (yli)pitkistä kisoista, mutta esim. useamman kisan kokonaisuudessa voisi miettiä vähän lyhyempiä osakilpailuja.

    Aikarastista mietin, että voisi kokeilla niinkin, että olisi kaksi aikarastia ja vaikka kaksi tehtävää / rasti. Rata niin, että lähtö ja maali olisivat lähekkäin tai vaikka samassa paikassa ja aikarastit lähellä lähtöä tai matkalla sinne.
    Parittomalla kilpailunumerolla lähtevät ennen lähtöä aikarastille 1, parillisilla lähtevät aikarastille 2. Sen jälkeen radalle ja maalin jälkeen parittomat aikarastille 2 ja parilliset aikarastille 1. Lähtö nopeutuisi puolella ja todennäköisesti maalin jälkeenkään ei isommin ruuhkia olisi.
    Kun vielä saadaan Samin kehittämä leimaussysteemi käyttöön, niin tuloksetkin olisivat valmiina saman tien.

    lopuksi vielä suuret kiitokset järjestäjille niin Porvoossa kuin Tampereella

  • nimimerkki

    JuhaV

    6.5.2019 klo 20:42
    Nyt on saatu laitettua kartatkin sunnuntain osalta kisasivuille (kaikki tulokset sain eilen illalla).

    Tuossa kilpailunkestossa mennään äärirajoilla. Mietin jossakin vaiheessa puolentoista minuutin lähtöväliä, mutta päädyin kahteen minuuttiin. Syynä oli se, että en halunnut sinne muodostuvan pitkää jonoa kauaksi kilpailukeskuksesta mahdollisesti kylmässä sateessa (onneksi ei tullut pahimpien ennukstuksien säätä). Aikarasti veti sen verran hyvin, että siellä tuli hetkellisesti taukojakin. A- ja B-radan aikarastin saimme toiseen paikkaan kuin Elitin aikarastin. Tällä kokonaismäärällä yksi paikka ei olisi toiminut.

    Tämän perusteella meidän on syytä jatkaa miettimistä, miten saamme lapsia ja nuoria mukaan kisoihin. Ainakin monilla osallistujilla on innostusta osallistua uudestaan. Myös kyselyn harjoitusten tekemiseen tai niissä auttamiseen sain.

    Kiitoksia minunkin puolesta kaikille osanottajille.

  • nimimerkki

    Antti

    6.5.2019 klo 22:20
    Pitkät kisat ovat hienoja. Kun rasteja on paljon, tulee eroja, vaikka yksittäisiä erityisen vaikeita rasteja ei olisikaan. Suuri rastimäärä antaa enemmän mahdollisuuksia virheisiin. Parinkymmenen rastin ja parin tunnin jälkeen tulee myös eroja siinä, kuka jaksaa jatkaa ajattelua.

  • nimimerkki

    Jyrki

    6.5.2019 klo 23:49
    Kiitos kisajärjestäjille! Hieno oli kisata, vaikka Porvoon preon jälkeen vähän harmitti, kun taidot eivät kaikkiin tehtäviin riitä. Mutta vähitellen sitä kai jotakin oppiikin.

    Tehtäviä oli paljon, mutta kun kisoja on harvakseltaan, samalla vaivalla käy pidemmänkin radan läpi, kun satoja ajokilometriä yhteensä kilpailijoille kuitenkin kisamatkoista kertyy. Toki fyysisen suorituskyvyn rajoissa voivat olosuhteet jo osalle muodostua osin kohtuuttomiksi ja kolmituntinen kisa osallistujia karkottaakin, mikä toki ei ole lajille eduksi.

    Karttaa kun Porvoon kisassa tihrustin, katsoin että rastin 18 keskipiste olisi kartan valkoisella osalla, joten päädyin valitsemaan lipun B, kun A oli avoimen alueen puolella. Mutta totesin että väärin katsoin, kun sähköistä karttaa sain tarpeeksi isoksi zoomattua...

    Zoomaillessa kiinnitin huomiota asiaan, johon liittyen kysymys: miten kartassa pitäisi suhteuttaa eri väritasot toisiinsa? Porvoon kartassa on punainen rastiympyrä korkeuskäyrien ja jyrkänteiden karttamerkkien alla. Eikö rastiympyrän pitäisi olla väreistä päällimmäisenä ja myös rastiympyrää katkoa siltä osin kuin on tarpeen? Näin mielestäni oli viime vuoden Fintrailon kartassa, ja myös Treen 2019 preossa (13, 14, 17). Porvoon preon kartassa kaikki ympyrät ovat ehjiä, vaikka ne menevät joidenkin karttakohteiden kanssa päällekkäin (mm. 2, 6, 7, 15, 17, 24)

    Omat suosikit Fintrailon 2019 tehtävistä olivat Porvoon tempon asema 6 sekä preon 16 ja kartanluvun poukkoilu kahden karttapalan välillä, Tampereella tehtävät 7, 11, 15, 20 ja 29.

    Tampereen tehtävän 14 osalta jäi mietityttämään, kun rastiympyrän keskipiste ei ollut määritteen kanssa samaa paria, eikä rastilippua minun mielestäni ollut alle 4m etäisyydellä siitä kohdasta, missä karttaympyrän keskipiste maastossa oli. Yritin noudattaa sitä ohjetta, että ympyrän keskipiste on aina se mitä kysytään, jos se sekä määrite eivät täsmää. Mutta se ei nyt tuottanut tulosta. Mistä sen kisassa tietää, kumpaa pitäisi uskoa, jos keskipiste ja määrite eivät täsmää?

    Kiitos vielä myös Pepille ja Petterille tempotreenistä sunnuntai-iltana Nokialla. Oli mielenkiintoiset 9 asemaa! Lauantaiaamuna lähtö kisoihin klo 7:15 ja sunnuntai-iltana kotona 22:45, takana 143 tarkkuussuunnistustehtävää - ei huono viikonloppu.

  • nimimerkki

    Mikko

    7.5.2019 klo 08:26
    Toimin lauantain kisan ratamestari Laurin apulaisena syksyn ja talven mittaan. Olin ensimmäistä kertaa tekemässä Preo tehtäviä ja täytyy sanoa että on haastavaa hommaa. Helposti unohtuu joku ratkaisumenetelmä, linja tai kartanlukukohde mikä ei ihan täsmää ja mitä joku sitten käyttää saadakseen väärän ratkaisun. Tavoitteena oli tehtävät, joissa pitää tehdä paljon duunia mutta ratkaisu olisi sitten selvä. Tulosten perusteella koen, että muutama tehtävä oli hieman epäonnistunut tavoitteessa.

    Itse tykkään eniten vaativista kartanlukutehtävistä (usein hieman kauempana) hyvinkin harvalla liputuksella mutta mielestäni lajiin sopii myös enemmän "nyhräys" tehtävät tiukalla liputuksella välipaloiksi ja tuomaan kisaan rytmiä. Vastaavasti Tempossa voi olla peräkkäin malttia vaativa hidas asema ja 15s tulitusasema, kilpailijan pitää osata rytmittää ja ottaa sekunnit sieltä mistä ne on otettavissa.

    Preo aikarastilla kellotin ekat 90 suoritusta ja tajusin, että tämä on todellakin riittävän vaativa. Rusanen oli kyllä vakuuttava, ei jäänyt rinteeseen katselemaan aseman jälkeen kun tiesi vastanneensa oikein, aika 14,8s. Moni kaivoi lennosta suurennuslasia avuksi mikä lienee normaalia. Oma kartanluku 1:5000 kartalla vielä onnistuu ja ei tullut mieleen Tempossa karttojen hankala luettavuus. Tampereella oli muuten todella selkeälukuinen kartta, toki myös hieman erilainen maasto.

    Preo ykkösellä kysyttiin selvää kiveä mutta löysimme rinteestä pari muuta illuusiokiveä ja kun niihin laittaa lipun niin muuten helppo tehtävä vaikeutuu kummasti. Yllätti silti miten paljon vaikeutui.

    Preo 2 oli kapeat katselusektorit ja peitteistä. Takana oleva pikkujyrkänne kyllä näkyy ja lippu oli liian alhaalla suhteessa isoon jyrkänteeseen. Valaistusolosuhteet vaikuttavat tässä miten hyvin näkyy mikä ei ole aurinkoräntäsade päivänä täysin tasapuolista.

    Preo 8 jyrkänne näkyi oikealta ja se oli nätisti metsän ja keltaisen rajalla. Toinen hämyjyrkänne on väärän suuntainen. Turha kikka oli, että lippujen järjestys vaihtui ratkaisupaikasta paalulle, toki se vaatii lisätarkkuutta eikä sitä voi aina estää.

    Preo 16. Nyhräyssektoriin. Ensin piti selvittää kumpi jyrkänne oli kartalla ja sitten huomata jyrkänteen kulma ja mitta. Paljon duunia mutta mielestäni yksiselitteinen.

    Preo 19. Tää meni ehkä kategoriaan täytetehtävä. Helppo on sanoa että lippu on oikealla kumpareella. Ehkä olisi pitänyt laittaa määritteeksi pelkkä kumpare ettei tule nollailluusiota. Huomattiin Hannun kanssa kisan aikana, että lippu näkyi etelän puolen polulle mikä tuki A ratkaisua.

    Preo 22. Linja 22-23 oli kohtuu hyvin kohdillaan mutta ilmeisesti joku muu linja ei. Lippu oli ehkä hieman liikaa oikealla mutta toleranssin perusteella nolla ei mahdu. Toinen tarjokas helpohko rajata pois, polun väärällä puolella rinteellä eikä nenän keskellä.

    Preo 24. Tän Lauri jo selittikin. Rasti yllätti mut eniten vaikeudellaan. Valkoinen männikkö näkyi, lippu oli keltaisella ja isoon harmaaseen ja jyrkänteeseen nähden liian alhaalla. Mietittiin siirtoa tiukemmaksi mutta taidettiin ottaa metri löysemmäksi. Kärkipäässä maailmanmestarit Jansson, Seppä, Mäkinen ja Furucz naulasivat tämän :) Harmiksi ei mietitty polkua ollenkaan mikä oli hieman väärin.

    Preo 25. Tää tuntui ennen kisaa onnistuneelta tehtävältä mutta tulosten mukaan oli liian epämääräinen. Takana oleva kumpare oli selvä linjauskohde, etäisyys keltaisesta. Tasojen seuraaminen katseella koillispohjoisesta osoitti mielestäni että apukäyrällä kuvattu jyrkkä penkka loivenee lipulle A ja B on liian ylhäällä. C lipun voi sulkea kumparelinjalla pois kuten ehkä myös B:n.

    Preo 27. Tää oli vaikea mutta selkeä. Lauri jo kertoi ratkaisun avaimet.

    Preo 28. Harvoin on jalkasuunnistuksessa näin vaikeaa vikaa rastia :) Idea oli mitata jyrkänne ja arvioida etäisyys selkeästä oikeasta reunasta. Jyrkänne jatkui maastossa oikealle piiloon. Ympyrän keskipiste on suoralla jyrkänteen osalla tai ainakin niin oli tarkoitus. Liputus ehkä hieman epäonnistui, B:n olisi voinut siirtää metrin oikealle :) Tästä oppina otetaan että mieti tehtävä uudestaan jos ratkaisu vaihtuu metrin siirrolla.

    Kaiken kaikkiaan opettavainen ratamestarikokemus ja nyt kunnioittaa vielä ihan eri tavalla sitä vaivannäköä mitä kisojen eteen tehdään. Mukava oli tosiaan Tampereella kiertää valmiiksi mietittyjä tehtäviä kevätkelissä, hienon radan oli Villikka sorvannut.


  • nimimerkki

    Mikko

    7.5.2019 klo 08:31
    Preo 28. Tarkoitin, että jyrkänne jatkuu maastossa vasemmalle piiloon. Oikea reuna on eksaktisti näkyvissä.

  • nimimerkki

    PekkaS

    7.5.2019 klo 09:08
    Myös minä pidän noista pitkistä kisoista (tosin enemmän jos ei tarvitse palella), mutta pointtini oli se, että myös lyhyempiä ja nopeampia pitäisi järjestää. Kun houkutellaan lajiin uusia kilpailijoita, uskoisin puolentoista tunnin kisan olevan melko lailla houkuttelevampi kuin kolmen tunnin kisan. Ja oletan, että kynnys järjestää kisa vähän laskisi, jos sen voisi toteuttaa vähän pienemmällä rastimäärällä = pienempi maastoalue, vähemmän työtä. Tästä toivottavasti seuraisi se, että kisoja olisi useammin, harvakseltaan noita (yli)pitkiä ja välissä aina vähän nopeampia.
    Esimerkiksi Martin 20 rastin kisa oli hieno, siellä vielä nopeutti se, kun ei tarvinnut odottaa tuloksia.
    Tulosten odottelu tulee varmasti parin vuoden aikana poistumaan ja jos aikarastijärjestelyt saadaan nopeammiksi kolmen tunnin kisastakin selvitään jo neljässä ja puolessa tunnissa.

    Katselin Jyrkin kommentin jälkeen noita karttoja ja kyllä sekä Porvoossa kuin myös Tampereella ratapiirros on läpikuultava. Ja näin pitää ollakin jo suunnistuksen lajisääntöjen mukaan, eli ratapiirros aina läpikuultavaksi. Tätä ei vaan aina tehdä edes isommissa arvokisoissa.
    Läpikuultavuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö rastiympyrää ja väliviivaa pitäisi katkoa sitä vaativissa paikoissa. Oliko sitten Tampereella onnistuttu paremmin katkomisessa, kun mielikuva erilaisesta piirroksesta syntyi.

    Nyt vasta huomasin, että Tampereen kisan rastilla 14 rastiympyrän keskipiste onkin jyrkänteen kaakkoisosassa. En tuota kilpailun aikana edes mitannut, tarkistin vain että lippu oli määritteen ilmoittamassa eteläjuuressa. Lienee käynyt tahaton lipsahdus kohdistuksessa ja aiheuttaa kieltämättä ikävän ristiriidan määritteen ja piirroksen suhteen. Tuo olisi jo ollut varmaankin riittävä syy hylätä koko rasti, jos tuosta olisi kilpailukeskuksessa valittanut.

    Omasta suorituksesta jäi kumpanakin päivänä kaivelemaan pari helppoa virhettä. Jostain syystä rastille tullessa huolimattoman ensivilkaisun perusteella syntynyt väärä mielikuva jää toisinaan niin vahvasti päähän, että sen perusteella päätyy tekemään liian hätäisen ratkaisun varmistamatta mielikuvansa paikkansapitävyyttä. Esim. Porvoon kisan rastilla 26 alkoi tulla kiire ajan kanssa ja vilkaisin vain karttaa ilman suurennuslasia ja katsoin väärän käyrän.
    Onneksi en ehtinyt leimata sillä perusteella rastia 27, kun tajusin ettei siinä lippu oikein sovi. Tässä vaiheessa luin karttaa suurennuslasin kanssa ja huomasin 26:n virheen.

  • nimimerkki

    Mikko

    7.5.2019 klo 09:31
    Jyrkille kommenttina Porvoon Preo 18 rastista, että ideana oli kysyä lippua kumpareella jyrkänteen pään tasalla. Tarjokas lippu oli vielä jyrkänteen puolella.

  • nimimerkki

    Juha

    7.5.2019 klo 11:26
    Kiitos järjestäjille. Hienot kisat olitte saaneet aikaan. Voittajina joka kisassa tutut nimet tarkoittaa mielestäni sitä, että ratat ja kartat olivat onnistuneet.

    Itse pidän pitkistä kisoista, joissa joutuu jaksottamaan ajankäyttöä ja miettimään sitä, että jaksaa loppuun asti keskittyä. Ikävä kyllä 3 tunnin kisat ovat vain meille lajiin jo hieman sisälle päässeille sopivia. Yhtään aloittelijaa ei niillä lajin pariin houkutella. 20 rastin kansallinenkin on kokonaisuutena mielstäni liian pitkä tapahtuma. Pitkät lähtövälit, 90 min kisa, tulosten odottamista... Mulla on pari ajatusta asiaan, mutta niissä vielä hieman työstettävää. Katsotaan jos vaikka syksyllä kauden päätteeksi saisin järjestettyä pikamatkan preo-kuntorastit.


    Mikko: Miltä suunnalta rasti 18 jyrkänteen pään ja lippujen tarkan sijainnin siihen nähden pääsi näkemään? Itse en ainakaan keksinyt muuta tapaa ratkaista kuin ensin todeta molempien lippujen olevan kumpareella ja sitten niistä luoteisempi.

    Ei se 19 ollut mikään täyte tehtävä. Ilman kumpareen osaa olisi toki sitä ollut. Kumpare selvästi jatkui n. 3 m lipun taakse, mutta kauempana ja hieman alempana näkyi lisää maastoa. Se sai minut uskomaan lipun olevan suurinpiirtein keskellä kumparetta ja vielä hakemaan suunnilla varmuuden saamalleni mielikuvalle.

    24:ssä polku oli jossain ympyrän kaaren paikkeilla ja takana olevan jyrkänteen itäpään kuvittelin löytäneeni. Päättelyssäni metsänreuna hävisi äänin 2-1.

    Jos 28 oli tarkoitus ratkaista arvioimalla lipun etäisyys korkeamman osan päästä, niin aika fakiiri saa olla jos metrin tarkkuudella sen osaa tuosta katselukulmasta silmällä mitata. Useimmat meistä taisivat katsoa ympyrän keskipisteen paikan olevan hieman matalamman jyrkänteen puolella ja sen perusteella valitsimme lipun. Osa näki B:n olevan rajalla ja osa näki sen olevan metrin matalamman puolella.

    Tamperella kartta oli maastosta ja mittakaavasta johtuen helppolukuisempi.

    Jyrki: Rastin 14 ympyrä oli nähtävästi lipsahtanut hieman sivuun ja keskipiste näytti olevan ehkä jopa irti jyrkänteestä eikä ainakaan kysytyssä eteläjuuressa. Mietin sitä myös hetken maastossa, mutten antanut sen vaikuttaa ratkomiseen kun tarkoitettu jyrkänne on selvä.

    Jyrkille vinkkinä rastin 18 ratkaisu löytyi käyrämuodon keskeltä. Ratamestari oli kolmennella lipulla kiltisti näyttänyt meille paikan mistä katsoi notkomuodon alkavan ja toinen reuna oli maastossa hyvin selvä kulma. Niiden kahden pisteen ja notkon pään keskipisteestä löytyi B-lippu.

    Rastin 24 lipuksi ratkoneilta kysyisin perusteita miksi? Itselle radan yksi selkeimmistä nollista.

    Sääolosuhteiden vaihtelu eli lyhyt sadekuuro rastia 25 leimatessa pisti hosumaan ja leima lipsahti väärälle riville. Muut kolme virhettäni tein harkitusti ja useamman mielestäni hyvän perusteen ratkaisuilleni löytäen. Kaikki muuten vääriä nollaamisia.

    Onko ensi vuoden FinTrailO-järjestäjä jo ilmoittautunut?

  • nimimerkki

    Mikko

    7.5.2019 klo 12:00
    Porvoo 18 tarjokas näkyi 17:n suunnilta olevan enemmän jyrkänteellä kuin kysytty.

    Porvoo 28 näkyi hieman paremmassa kulmassa aivan sallitun reitin rajalta. Mietittiin liikaa jyrkännettä kokonaisuutena eikä ylipääsemättömän vaihtokohtaa. Mielestäni yksi niistä pykälän epäonnistuneista tehtävistä.

    Tampere 24 kiinnostaa mua myös. Mielestäni lippu oli kartoittamattomassa kivessä ja oikea kivi ylempänä männyn vieressä. Mänty oli oikeammassa paikassa suhteessa apukäyrän notkon oikeaan laitaan ja oikealla olevaan polkuun. Arvoin tätä 10min ja 8 rastin muistaen laitoin lopulta Z. Väärin meni tällä kertaa, noilla perusteluilla menee ensi kerralla vastaavan tyyppinen oikein :) Noissa on aina tulkinnan varaa mikä kivi kartalla ja sijainti noin epämääräisessä paikassa jne. Muuten ei ole Tampereen kisasta valittamista, priimaa settiä alusta loppuun, tykkäsin :)

  • nimimerkki

    Harri L

    7.5.2019 klo 12:25
    Mikko ja Juha päätyneet näköjään samaan lopputulemaan kanssani Tampereen 24 rastista. Mielestäni kisojen ärsyttävin rasti. Apukäyrän taso katselupolulla versus notkonpohjalla heitti paljon. Lisäksi kaksi likimain samankokoista kiveä, joista toinen kartalla. Lähempi mielestäni liian lähellä, kauempi liian kaukana. Kauempi oli mielestäni lähempänä oikeaa. Poluista ei ollut hirveesti apua, kun nekin saattoi mennä vähän sinne päin ja kysytyn rastin takana olevaa polkua en onnistunut näkemään mistään suunnasta. Polkujen tulkinta saattoi kyllä olla taitamattomuuttanikin. Polkujen avullako tuo rasti piti ratkaista? Ei kai?

  • nimimerkki

    Petteri H

    7.5.2019 klo 13:00
    Porvoo 19. Kartoittajana harkitsin käyrän vetämistä hieman korkeammalle tasolle, jolloin pohjoisosan valkoinen alue olisi pienentynyt ja siihen olisi tullut jonkin sortin nenämuotoa. Harkitsin myös pistekumpareen lisäystä keltaisen puolelle, mutta totesin että ei nouse tarpeeksi käyrän tasosta. Käyrän kyllä kartoitin kulkemaan tasaisesti. En edes arvannut että tähän tulisi rasti. En osaa sanoa mikä siinä oli vikana koska en käynyt paikalla katsomassa kisan jälkeen. Mutta minustakin se näytti jotenkin huonolta vaikka lipun valitsinkin.

    Tempossa hienoja asemia olivat 3, 5 ja 6. Nelosella en hahmottanut loivia käyrämuotoja. Kutosella oli mukava vastata intuitiivisesti kun en kumpareita ehtinyt paikantaa. Ykkösasemakin taisi olla hieno mutta en ollut tässä vaiheessa vielä herännyt niin sen hienous jäi minulta huomaamatta.

    Tampereen kisan helmet oli alkupäässä. 1, 5, 6, 7. Kutonen oli mukava sillä sen pystyi ratkomaan jo suoraan etelästä. Vasemman puoleinen eli bravo. Jos unohdit sen, pystyit ratkaista sen vielä one-wayn alkupuolellakin. Jos kävelit onewayn ohi unohtaen katsoa koko rastia niin vielä tolpan suunnaltakin sen pystyi ratkoa. Kolmesta pääilmansuunnasta kun näyttää hyvältä niin ei voi nollaa lätkäistä.

    12 rasti oli vähän epämääräinen. Koko keltainen ei ollut kovin avointa maastoa, eli olisi voinut kuvata metsänä. Ei ainakaan olisi rastia kannattanut laittaa. Risteyksestä kun katsoi, oikealta puolelta tuli kuusi melkein rastin eteen, vaikka metsänkulmien piti jäädä selkeästi oikealle. Ei nämä näin kulmikkaat keltaiset ole ikinä niin tarkasti kartoitettuja että niihin saisi hyvää tehtävää noin kaukaa. Väkisinkin tulee ristiriitoja toisiin linjoihin. Eikä ollut lähikohteita mihin verrata. Piti hakea esim kivien linja, etäisyys polkuun ja korkeuskäyrä autotallin kulmalta, että pystyi todeta ettei siihen nollaa mahdu. Vaikka kartanluvun perusteella olisinkin nollannut.

  • nimimerkki

    Mikko

    7.5.2019 klo 13:33
    Tampere 12 ei uskaltanut nollata kun kivilinja osui suht hyvin ja korkeustaso autotallista oli myös ok. Aukko näytti mun silmään jatkuvan lipun takana. Etäisyys valkoisesta laikusta vaikutti myös hyvältä. 4 metrin nolla hieman arvelutti mutta mielestäni pienempi riski oli valita lippu.

  • nimimerkki

    Jyrki

    7.5.2019 klo 21:00
    Kiitos taas vinkeistä. Nuo käyrähommat ovat aika vaikeita hahmottaa, kun ei ole kartoittajaosaamista.

    Juha: "...mutten antanut sen vaikuttaa ratkomiseen kun tarkoitettu jyrkänne on selvä."
    -> Mistä kisaaja voi tietää, mitä on tarkoitettu - ts. onko ristiriidan aiheuttava virhe ollut rastiympyrän kohdennuksessa vai määritteessä?

    Lähinnä mietin siis ensisijaisuutta: eikö rastiympyrän keskipiste olekaan tasussa aina se, jota kysytään, ja määrite täsmentää sitä? Vai pitääkö lukea ensisijaisesti rastimäärite ja luottaa siihen sekä jättää rastiympyrän kohdennus toissijaiseksi asiaksi tehtävän ratkomisessa? Vai pitäisikö vain aina ristiriitatilanteessa vastata jotain ja valittaa kisan jälkeen, jotta tehtävä mitätöidään?

    Ymmärtää hyvin, että pieniä tahattomia virheitä voi aina ratamestarille tulla, eikä valvojakaan huomaa kaikkea. Tuosta Tre 14 rastista muutama sana Pinjan kanssa vaihdettiin kisan jälkeen, mutta ei minulla ollut mitään tarvetta ryhtyä virallisesti kisan jälkeen valittamaan, jotta tehtävä olisi mitätöity. Lähinnä nyt vain yritän ottaa virheistäni opiksi ja ymmärtää, miten jatkossa kannattaisi vastaavissa tilanteissa toimia. Tuloksista näkee, että enemmistö on ollut ko. rastista samaa mieltä ratamestarin kanssa, mikä on oikea vastaus.

    Todellakin arvostaa sitä työtä minkä kisojen järjestäjät ovat tehneet taas tälläkin kertaa. Kun kansallisen sprinttisuunnistuskisankin ratojen tekoon meni tuhottomasti aikaa, eikä detaljeja ole niin paljoa mietittäväksi kuin preossa eri tapoja ratkoa erilaisia tehtäviä ja joko ensin saada joku tekemään tarkka kartta, tai vanhan kartan kanssa tutkia maastossa sitä, että kuvaus on ihan prikulleen riittävän laajalta alueelta (sekä saada joku tekemään korjaukset), niin eipä taida laadukkaiden preo-kilpailujen järjestämiseen olla osaamista kuin melko pienellä porukalla. Ainakin itselle tullut sellainen kuva, että kun taitavatkin tarkkuussuunnistajat voivat ajatella tehtävien ratkomisessa niin erilaisin tavoin, ei kokemattoman kannata edes yrittää preo-ratamestarointia.

  • nimimerkki

    Mikko

    7.5.2019 klo 21:19
    Moni sanoo että kannattaa ratamestaroida, jotta oppii lisää lajista. Itsekkin halusin kokeilla ja onneksi ratamestarin apulaisen rooli aukesi Laurin apuna. Muutenkin on hyvä että metsässä on useampi, toinen siirtelee lippuja ja toinen katselee polulta. Lähde vaan Jyrki rohkeasti koittamaan jos sopiva paikka aukeaa.

  • nimimerkki

    Jari

    8.5.2019 klo 10:22
    Antille.
    Olen itsekin ollut kiivaasti ajamassa tehtävien lukumäärän kasvattamista, jotta eroja saadaan aikaan. Vajaan kahden vuoden kilpailutauon jälkeen en ole enää täysin samaa mieltä. Rastimäärää ei pitäisi kasvattaa kasvattamisen ilosta tai vaatimuksesta. Tehtävien tulee olla kilpailijalle mielekkäitä. Tulin viikonlopun kisoihin "new börjare" mielialalla. Tauon jälkeen korostui fiilis niiden mielekkäiden ja "musta tuntuu" tehtävien välillä. Jälkimmäiset karkottaa kokeilijat. On parempi tehdä "vesiselviä" kohteenvalintatehtäviä tai jättää kokonaan ne tekemättä kuin viritellä tulkinnanvaraista tehtävää. Ei haittaa että tulee 100% monelle rastille. Kilpailijan fiilis ratkaisee.

    Jyrkille.
    Kaikki me ollaan se ensimmäinen preo rata aikoinamme tehty. Oikotietä ei ole. Juhan ja Pinjan kanssa kun olette Turun seudulla, niin saat varmasti asiantuntevaa sparrausta.

  • nimimerkki

    Anna

    8.5.2019 klo 12:12
    Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.
    Mutta sitten jos monella on kaikki oikein radalla, aikarasti ratkaisee, eli kisa on "temponen", eli pikkutempo. (ei minun keksimäni termi) Sopii hyvin aloittelijoille, mutta eliitille pitäisi mielestäni olla rata, jossa PreO ratkaisee.

    Mutta mielestäni kyse on ennemmin siitä, että on kasa hyviä vaikeita tehtäviä, ja siihen lisätään muutamia "helppoja" (ratamestarin mielestä) tehtäviä kasvattamaan tehtävämäärää. Kukaan ei varmasti kannata "musta tuntuu" -tehtäviä, enkä usko että ne ovat ne, jotka rastimäärää kasvattavat.

  • nimimerkki

    JuhaV

    8.5.2019 klo 20:45
    Tässä vähän omia ajatuksia ratamestarin roolista.

    Lippuja kaikkiaan 96 + aikarastit. Lipuista 24 oli A- ja B-radan takia. Pelkkä elit rata olisi mennyt 72:lla lipulla eli keskimäärin 2,1 lippua tehtävää kohti. Nyt niitä oli kaikki radat huomioon ottaen 2,2 lippua tehtävää kohti. Paaluja oli kaikkiaan 41 ja eri tehtäviä 53 kappaletta aikarastien lisäksi. Syy tehtävien määrään oli se, että pidin sitä niin helppona, että halusin saada eroja niin, että ei oli suurta määrää kaikki oikein tuloksia. Kisan jälkeinen analyysini osoitti, että oletin rataa helpommaksi kuin mitä se oli (vaikka jättäisi muutaman ongelmallisen rastin pois). Kisan luonteen (WRE) vuoksi olin tehnyt tämän eliitin ehdoilla, en aloittelijan (A-rata oli heille sopivampi). Meidän on syytä miettiä, että haluammeko ohjata aloittelijoita suoraan E-radalle vai ensin A-radalle.

    Rasteilla 4 ja 24 kilpailijat tuntuneen ajatelleen ja ratkaisseen aivan eri tavalla kuin itse. Tarkoituksena ei ollut saada tuollaisia määriä vääriä vastauksia kuin mitä muutamalta tuli. En näköjään osaa lukea teidän muiden ajatuksia miten ratkaisette tehtäviä.

    Alla kommentteja muutamasta rastista.
    4: Vein lipun omasta mielestä niin kauas polusta ja oikeasta paikasta, että en olisi millään arvannut kuinka moni laittoi sen lipuksi. Ajattelin, että muutama vastaa lipun.
    12: Hannu kävi katsomassa kisan jälkeen, oli n. 3 metriä väärässä paikassa
    14: Tässä ympyrä oli lipsahtanut hieman sivuun
    24: Tämän Hannu kävi katsomassa vielä kisan jälkeen eikä löytänyt ongelmia.

    Tehtävän 24 osalta huomaa eron A-radan kiertäneiden ja eliittisarjalaisten välillä miten rasteja ratkaistaan. A-sarjan kiertäneillä oli nimittäin parempi ratkaisuprosentti tämän osalta (yksi harvoista samoista tehtävistä). Tästä oppina, älä lisää A-radalle tehtyä tehtävää E-radalle.

    Suurin osa ongelmallisista oli niitä, jotka olen muuttanut/lisännyt keväällä. Alun perin tein tehtävät jo syksyllä ja karsin niitä syksyllä/keväällä maastokäyntien mukana (vähemmän lähti pois, kuin alun perin ajattelin).

    Mukava, kun on kerrottu mistä rasteista on myös pidetty. Olen niistä aika paljon samaa mieltä. Minun varsinainen idiootti-nolla oli 31.

    Lasten radoista voimme keskustella lisää esimerkiksi Riihimäellä.

  • nimimerkki

    Anna

    8.5.2019 klo 22:59
    Mielestäni Tampereen 4 oli hieno tehtävä! Vastasin luonnollisesti väärin, en edes ajatellut korkeustasoa tmv. nollaa siihen suuntaan. Ja juostessani lankesin myös _aivan mahtavaan_ idioottinollaan, siihen 31:seen!

    B-rata oli myös mielestäni oikein hyvä luukun ottamatta sitä kuopan reunaa, joka vaati rastinmääritteiden lukemista (molemmat kymppisarjan tytöt vastasivat kuopan pohjalla olleen lipun). Malliaikarasti oli tosi sopiva, radan aikarasti vähän turhan vaikea B-sarjalle.

  • nimimerkki

    JuhaV

    9.5.2019 klo 07:41
    Samaa mieltä Annan kanssa B-radasta. Kaikki tehtävät, missä joutuu katsomaan määritettä ovat vaikeita nuorimmille (eivät ole tottuneet määritteisiin), radalla oli okeastaan toinenkin sellainen. Olen käynyt lasten osalta jokaisen rastin läpi tulosten valossa ja B-radan tehtävät pitäisi olla sellaisia, missä ei tarvita määritteitä (erityisesti 10-sarjalla). Halukkaat saavat tämän analyysin.

  • nimimerkki

    Mikko

    9.5.2019 klo 10:34
    Omia suosikkitehtäviä Tampereella olivat mm 15 missä aluksi ratkoin suunnilla ja kivilinjalla, sitten lukemalla vihreitä laikkuja kunnes että lippu on kapeassa kohdassa soistuvaa eikä leveässä, selvä nolla siis.

    28 kuusikossa oli mukava ratkaista eri puolilta, paljon kartanlukua ja hyviä linjoja. Pistekumpareella ollutta toisen radan lippua pystyi käyttämään linjan päätepisteenä rastin 30 paalun tienoilta.

    33 oli tiukka rasti mitä mietin varmaan vartin. Polkua katseella seuraamalla lippu näytti olevan mutkiin nähden liian aikaisin polulla ja vihreässä olleisiin louhikkoihin nähden myös väärässä paikassa. Isoa kiveä eikä pikkukiveä löytynyt referenssiksi. Oikealta päin oikean vaakasuoran polun tasan hahmottaminen tuki myös nolla vastausta. Onneksi meni oikein niin ei ollut turhaa duunia :)

    3 nousi opettavaiseksi suosikiksi ratkaisukartan myötä, unohdin katsoa kivien väliin liittyvän lisämääreen ja ratkaisin autuaasti väärää väliä. Aattelin jopa että onpa helppo :)

    4 oli oiva rasti. Menin ratamestarin vipuun ja katsoin vain lippuja miettimättä nollaa. Siinä olisi ollut vielä kivi osoittamassa oikeaa tasoa. Tehtävä on mielestäni ihan hyvä esimerkki vaativasta mutta selkeän ratkaisun tehtävästä.

  • nimimerkki

    Lauri M

    11.5.2019 klo 00:56
    Kuluneella viikolla on tapahtunut tavallista enemmän, pahoittelut että liityn keskusteluun vasta sen päätyttyä. Kiitos Mikko keskustelun avaamisesta / aktivoimisesta ja apuratamestaroinnista, tässä ajatuksia Porvoon kisoista toiselta ratamestarilta.

    Mittakaavaksi valitsin 1:5000. Tämä tuli nyt kokeiltua eikä tule ikävä - ISSprOM:n myötä 1:5000 ilmeisesti poistuu sprinttikuvausohjein piirrettävien karttojen joukosta. Varsinkin nopeaa kartanlukua vaativissa kilpailumuodoissa olisi näkörajoitteisten suhteen tasapuolisempaa käyttää 1:4000 mittakaavan karttaa ja tätä tulen jatkossa projekteissani suosimaan.

    Tempon tehtäviin olin ennen kilpailua tyytyväinen. Arvioin asemat 1,2,6 nopeiksi / helpoiksi ja erityisesti asemat 3,4 vaikeiksi. Näin kilpailu vaatisi kykyä rytmittää suorituksia. Yllätys kilpailun jälkeen oli suuri kun valtaosa maajoukkueurheiijoista keräsi kahdelta ensimmäiseltä asemalta enemmän sekunteja kuin olin arvioinut kilpailun voittoajaksi. Tehtävän 1-2 ei pitänyt olla kilpailun vaikein tehtävä (Zero jossa liput kartanlukukohteissa noin 10m oikeasta kohteesta). Yhtä yllättävää oli myös, että voittaja teki nopeimmat suorituksensa asemilla 3 ja 4.

    Oliko 1. aseman epäonnistumiset kilpailurutiinin puutetta vai oliko asemalla jotain pielessä? Liputus oli tarkoitettu selkeäksi ja asema kärjen osalta 15-25s ajassa ratkaistavaksi.

    Yhteenvetona temposta voisi todeta että Pinja on Portugalissa vaikeasti voitettava. Toki mukana on muutama muukin arvokisamitalisti ja joku hyvän potentiaalin lajiin omaava.

    Sitten PreO:sta. Ennen kilpailua arvelin naivisti preon olevan oravapolkutason karttakävely jossa oikeita vastausrivejä tulee useampia. Tulosten perusteella emme onnistuneet tekemään kilpailua, jossa kaikki tehtävät olisivat olleet kartanluvulla ratkaistavissa. Kuitenkin tulosluettelo tutkiessa havaitaan kärjessä olevan vain tuttuja maajoukkueurheilijoita - onni on suosinut taitavaa?

    Vastausprosenteiltaan vaikeimmiksi osoittautuivat tehtävät 2,8,16,24,25,27,28. Tässä ajatuksia niistä.

    Tehtävistä 2 ja 24 olivat tietoisesti tehtyjä tiukkoja nollia joissa ratamestarin oikeaksi katsoma paikka oli karttaa ja maastoa huolellisesti tulkiten mahdollista havaita. Tai ainakin oli, lehtien puhkeaminen kilpailuviikolla teki havainnoinnista olennaisesti vaikeampaa.

    Rastit 8,16,27 olivat kärjen osalta hyvin osattuja joten sikäli ratkaistavissa. Kuten Mikko jo totesikin, tehtävään 8 sisältyi tarpeeton paralleksi; katselupaikan valinta jouduttiin tekemään näin näkyvyyden maksimoimiseksi.

    Murheellisimmiksi osoittautuivat tehtävät 25,28. Näistä 25 osalta oli tarkistettu etäisyys katselupaikalta ja korkeustaso. Onko nämä katsottu oikein on sitten asia erikseen.

    Rastiin 28 liittyy tarina. Tehtävä olisi pitänyt mitätöidä ja olisi mitätöity mikäli vastalause siitä olisi esitetty. Ensisijaiseksi ratkaisumenetelmäksi tarkoitin etäisyyttä jyrkänteen kauemmasta päästä (Bravo liian lähellä päätä, Zero ei mahdu -> vastaus Alfa). Jyrkänteen mitan olin maastossa mitannut ja oli metrin tarkkuudella 12m. Ja tämähän piti karttaan korjata jotta on eksakti. Koska jyrkänne oli piirretty karttaan kahdella symbolilla, venytin molempia samassa suhteessa, jotta mitta oli sopiva. Ja lopputulos jäi maastossa tarkistamatta (itse kun en ylitsepääsemättömyysnäkökulmaan missään vaiheessa kiinnittänyt huomiota).

    Lisäksi rastista 19 on tullut palautetta. Menee samaan nippuun tehtävien 24,25 kanssa. Täytyy olla jatkossa tarkempi että näin epämääräiseen kohteeseen sijoitettujen lippujen ratkaisu on aukoton - olisivat kaikki kaivanneet ympärilleen selvempää referenssiä.

    Onnistumisia Porvoon kilpailussa olivat ratamestarin näkökulmasta:
    - tempo rata asemien 2-6 osalta (jos mittakaava olisi ollut 1:4000)
    - preon aikarasti: tehtävät saatiin kärjen osalta hyvällä prosentilla oikein mutta eroja syntyi

    Lopuksi kiitokset kilpailun järjestämiseen myötävaikuttaneille! Erityiskiitos ammattitaitoiselle kartoitusjoukkueelle, kilpailunjohtajalla, valvojalle, ratamestariryhmälle. Tuli opeteltua ja preo-puoleen syntyi uusi palo.

  • nimimerkki

    Jari

    11.5.2019 klo 09:16
    Ainakin omalta osaltani kiitän vielä molempia järjestäjiä hyvistä radoista ja järjestelyistä. Se, että pohdiskelen palstalla asioita kriittisestikin, ei tarkoita moitetta järjestäjille. Katse näissä tuumailuissa on tulevaisuudessa.

    Eskon kanssa olemme puhuneet kilpasuunnistajan ”löytämisen pakosta” ja kuntosuunnistajan ”löytämisen ilosta”. 10s on kilpasuunnistajalle tappio, alle 1 min haku kuntosuunnistajalle ”voitto”. TrailO sama ”oikein vastaamisen ilo”.

  • nimimerkki

    Mikko

    11.5.2019 klo 13:29
    Kannatan myös avointa keskustelua lajin kehittämiseksi. Jarin ehdottama tasapuolinen Preo pikataival on mielestäni ihan pohdinnan arvoinen. Tavallaan voisi ajatella, että Tempo lajina testaisi kartanluvun äärimmäistä nopeutta ja tarkkuutta (erot sekunneissa) ja Preo sitten enemmän itse tarkkaa kartanlukua (erot pisteinä). Toki sijoitukset kärjessä pitää Preossa jotenkin jakaa kun pikataipalepisteetkin on tasan.

    Trailo on parhaimmillaan mukavaa kartanlukua ja ratkaisuiden oivaltamista. Preo vaikeustaso on tosiaan parempi säätää mielummin helpommaksi kuin vaativaksi. Tätä juuri Laurin kanssa yritettiin ja osin onnistuttiinkin. Itsekin tosiaan ajattelin etukäteen Porvoon Preon olevan liian helppo, kokemusta tuli ettei se ollut :)
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
FinTrailO 2019