Keskustelu

« aihelistaan

Paralympic Class


  • nimimerkki

    Kari P

    31.1.2019 klo 18:14
    Näyttää tänään C -lippuunsuuntimasivustolle ilmaantuneen paralympic -sanaa (miksei myös class) ongelma, joka koskee tuon nimityksen käyttöä lajissamme. Suunnistukaan ei ole vielä olympilaji, joten paralympilajinakaan se ei liene ollut oikeutettu olemaan.
    Olen usein mielessäni ihmetellytkin tätä asiaa useammaltakin kantilta. Kirjoittanen tähän myöhemmin lisää mietteitäni. Riippuu jonkinverran siitä, tuleeko tähän muuta keskustelua.

  • nimimerkki

    Anna

    31.1.2019 klo 18:46
    Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.
    Kommentoin lisää kun tiedän enemmän. Ei vaikuttanut siltä, että IOF olisi ollut yhteydessä IPC:een tässä asiassa nyt.

    Itse olisin kannalla sarjat: Open - Para Open. Parahan tarkoittaa "alongside". Mutta "Para" on yhtä lailla IPC:n om(im)a termi kuin "Paralympic".

    Palaan asiaan.

  • nimimerkki

    Kari P

    31.1.2019 klo 20:02
    Tiedän paran merkityksen - suomeksi käännetään usein rinnan, rinnakkais-.
    Minulle olisi luultavasti ollut henkilökohtaista hyötyä siitä, mikäli olisi vain vammaissuunnistus nimenä eikä ollenkaan vammattomien kilpailuja juuri samassa lajissa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslautakuntakaan ei hyväksynyt kanteluani siitä, että kaupunk ei palkinnut minua, vaikka kaupungin palkitsemissäännön mukaan aivan ilmiselvästi jalkasuunnistaja palkittaisiin. Vammatonkin tarkkuussuunnistaja jäisi palkitsematta - laji ei ole päätöksen mukaan riittävästi kansainväliseti tunnettu vaikkakin riittävästi kilpailtu. Tähän antoi lausunnon suunnistusliiton edustaja ja myös paralympiakomiten edeustaja. Molemmat vähättelivät tunnettuutta.
    Ihmettelin, miksi asiaa kysyttiin paralympiakomitealta, jonka lausunnonantaja vertasi tarkkuusssuunnistusluokkaa esimerkiksi paralympilaisten sataseen ja sen luokkiin. Niitä ovat monenkirjavat vammaisluokat käsi-, jalka-, silmä- ja muista vammoista kärsivät juoksijat ja kelaajat.
    Luulenpa, ettei jalkasuunnistajan palkitsemista pohdittaessa kysyttäisi olympiakomitealta mitään.

  • nimimerkki

    Kari P

    31.1.2019 klo 20:59
    Muistui samantien mieleeni jokin aika sitten Suunnistajassa ollut IOF -puheenjohtajan aavistelu suunnistuksen tulemisesta olympilajiksi. Ajattelin heti, ettei nykyinen tarkkuussuunnistussarjajako voi tulla kyseeseen. Paralympialaisissa ei ole vammattomille luokkia. Olympilaisia seuraa nykyään aina vastaavat kisat vammaisille.

  • nimimerkki

    Kari P

    17.4.2019 klo 09:43
    Sain eilen kaksi emailia IOFlta. Toisessa jaettiin uudelleen WTOC2017 mitaleita ja ensimmäisessa kerrottiin minun saaneen taas kerran vammaissarjaoikeuden.
    Sain kelpoisuuden tarkkuussuunnistuksen Para Classiin. IOF on siis poistanut vammaissarjan englanninkielisestä nimestä osion "lympic".

  • nimimerkki

    Anna

    18.4.2019 klo 09:49
    Suurkiitos Kari tiedosta! Toki olisi kiva, jos tiedottaisivat siitä muutenkin kuin vain kelpoisuustodistuksissa. (samoin kuin noista MM-mitaleista)

  • nimimerkki

    PekkaS

    18.4.2019 klo 15:31
    Mulla luki vielä paralympic class ja sertifikaatti kirjattu 4.3.

  • nimimerkki

    Kari P

    18.4.2019 klo 18:25
    Kelpoisuuspäätökseni päiväys on 15.4.2019.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Paralympic Class