Keskustelu

« aihelistaan

Harjoituspäivä + koulutusta


  • nimimerkki

    Anna Jacobson

    24.9.2018 klo 10:27
    Moi!

    Oli tässä ennen maaottelua puhetta harjoituspäivän ja koulutuksen järjestämisestä syksyllä. Nyt kävi silleen, että huomasin etten itse olekaan paikalla 20.-21.10. Toki harjoituksen yms. voi silti järjestää, mutta olisin mieluiten paikalla kokousosioissa ja muissa vastaavissa. Tein Doodlen mahdollisista päivämääristä, käykää pian vastaamassa, mikä teille sopii. Laittakaa myös kommentteihin seuraavat asiat: mitä paikkaa kannatatte (Tampereen seutu, pääkaupunkiseutu, muu ehdotus) ja mitä haluaisitte että koulutuksessa käydään läpi. Ja muita kommentteja! :)

    https://doodle.com/poll/w9ghud5czwhkfng9

  • nimimerkki

    Juha

    24.9.2018 klo 14:03
    3.-4.11. olisi mahdollisuus leireillä TuMen kämpällä Kemiössä. Käytettävissä 2 kpl 1:10 000 suunnistuskarttoja, joilta löytyy montaa hyvin erilaista metsämaastotyyppiä (avokalliota, kangasta, korpea, hakkuuta, soramonttua, pirunpeltoa...). Majoittumistilaa noin 20 hengelle. Muut syksyn viikonloput jo varattu, joten pikaisia päätöksiä jos tuonne halutaan tänä syksynä.

  • nimimerkki

    Anna

    24.9.2018 klo 16:11
    Onko kämppä siis (tarpeeksi) esteetön? Mietin nimittäin OK 77:n majaa aiemmin samoilla aikeilla, mutta se ei valitettavasti ole esteetön. Sen sijaan saisin luultavasti hommattua kokoushuoneen Helsingistä yhden päivän tapahtumalle. Leiri olisi kyllä hieno juttu!

  • nimimerkki

    Juha

    24.9.2018 klo 16:40
    Itse kämppä on mielestäni esteetön. Yhdessä tasossa ja sisäänkäynti matalan terassin kautta jolle saadaan kulkuramppi. Heikompijalkaisille alasängyt. Puucee rakennuksen vieressä saattaa olla hieman haasteellinen, mutta kohtuullisen tilava. Sauna on erillisessä rakennuksessa kivikkoisen polun takana eli esteellinen kulku sinne. Juokseva vesi riippuu kantajasta.

  • nimimerkki

    Lauri M

    24.9.2018 klo 21:01
    Toivon koulutukseen näkökulmia preo-radan suunnitteluun: mitä virheitä ei kannata tehdä?

  • nimimerkki

    Anna

    28.9.2018 klo 18:13
    Lisättäköön tähän, että harjoituspäivään/-leiriin (kunhan pvm ratkeaa) ovat tervetulleita ihan kaikki, myös täysin aloittelijat!

  • nimimerkki

    Lauri K

    29.9.2018 klo 10:46
    Mulla voisi olla mahdollisuudet tehdä harjoitukset Jyväskylään. Vaatisi toki Eskoa koulutuspaikkojen varaukseen ja lippuja yms. kalustoa MuuRalta. Jos pystytte päättämään aikataulun viikon sisällä ja Esko suostuu, voin toivoa sitä viikonloppua vapaaksi.

    Harjoitukset toimisivat Jyväskylän jäähyväisharjoituksina. 10v on tullut täyteen Jyväskylän trailoskenessä mukana olemista. Fintrailo myös pyöräytetty aikanaan käyntiin juuri Jyväskylästä.

    Harjoituksellisena sisältönä voisi olla seuraavaa:
    1. Kuokkalansiltaspesiaali (preo). Sillan päästä päähän.. 30 rastia, 60min aikaa.
    2. Tempospesiaali kulttuurihistoriallisesti hienossa yllätysmaastossa. 10 asemaa, 70 tehtävää.

  • nimimerkki

    Pinja

    29.9.2018 klo 12:07
    Jyväskylän setti kuulostaa mielenkiintoiselta. Matkaa kertyy Etelä-Suomesta, mutta moni pääsisi halutessaan junallakin.

  • nimimerkki

    Esko

    29.9.2018 klo 12:08
    Sopii MuuRa:lle.

  • nimimerkki

    Anna

    29.9.2018 klo 16:30
    Paras päivä/vkl tähän vaikuttaa olevan 3.-4.11.

  • nimimerkki

    Antti

    1.10.2018 klo 13:50
    Jyväskylän harjoitukset kuulostavat hyvältä. Siitä tulisi myös taitoharjoittelun näkökulmasta kehittävä päivä.

  • nimimerkki

    Anna

    1.10.2018 klo 15:34
    Yksi vai kaksi päivää, mitä olette mieltä?

  • nimimerkki

    Lauri M

    1.10.2018 klo 17:39
    Osallistun koulutuksen kaikkiin päiviin mutta toiveissa yhden päivän reissu.

  • nimimerkki

    Pinja

    1.10.2018 klo 20:13
    Ajattelen niin, että ainakin Jyväskylässä "asti" (ymmärrän, että riippuu mistä päin Suomea katsoo) pidettävä kahden treenin ja koulutuksen päivä matkoineen venyisi turhankin pitkäksi. Toki treenejä voi vähentää, mutta itse treenaisin mielelläni niin paljon kuin mahdollista. Miten olisi kahden päivän tapahtuma, jonka keskeisin koulutussisältö olisi lauantaina kiireisempien tarpeisiin?

  • nimimerkki

    pena

    1.10.2018 klo 20:41
    "Ei niin lyhyttä seminaaria, suunnittelu iltapäivää tai muuta brainstorming session'ia ettei siihen menisi pari/kolme yön seutua ja matkat päälle". Lauri K'n ehdotus vaikuttaa hyvältä: Kokoontuminen Laajavuoreen perjantain nimiin ja kotiin lähtö maanantain tiistain maissa. Siinähän se runko olisikin.

  • nimimerkki

    Anna

    2.10.2018 klo 01:34
    Joo, samaa mieltä Pinjan kanssa. Eli la-su-lähtökohdista lähdettäis (toki voi paikalle tulla jo pe), ja ohjelma kiireisimpien mukaan jotenkin järjestettynä.

  • nimimerkki

    Anna

    6.10.2018 klo 15:08
    Löytyykö siis tuolle viikonlopulle la ja su joku mahdollinen koulutuspaikka? Ratamestarikoulutus voisi olla osin ulkona.

  • nimimerkki

    Esko

    6.10.2018 klo 19:07
    Jos Jyväskylään päädytään, niin Muuramen Mäkelänmäen kouluta varmaan saadaan luokka käyttöön.

  • nimimerkki

    Antti

    11.10.2018 klo 09:57
    Laurin tarjous oli viikon voimassa. Siihen kannattaisi nyt tarttua.

  • nimimerkki

    Anna

    11.10.2018 klo 10:02
    On tartuttu!

  • nimimerkki

    Anna

    16.10.2018 klo 07:34
    Harjoituspäivät Jyväskylässä 3.-4.11. on 90 % varma. Merkatkaa siis kalentereihinne, jos ette ole vielä merkanneet!

  • nimimerkki

    Antti

    16.10.2018 klo 20:30
    Hieno juttu!

  • nimimerkki

    Anna Jacobson

    25.10.2018 klo 14:07
    Lukekaa lisää ja ilmoittautukaa! :)

    https://www.trailo.fi/?x118281=459218

  • nimimerkki

    Antti

    25.10.2018 klo 15:52
    Minä kerron sunnuntaiaamuna ratasuunnittelusta. Voitte esittää toiveita, mistä haluatte erityisesti kuulla. Aika on rajattu. Kiinnostaako esimerkiksi preo vai tempo, ratasuunnittelu prosessina, maaston, kilpailukeskuksen ja reitin valinta, kartoitus, rastilippujen sijoittelu, nollarastien suunnittelu vai jokin muu?

  • nimimerkki

    AriT

    26.10.2018 klo 08:31
    Merkittävää epäselvyyttä on esiintynyt tämän vuoden radoilla, kotimaassa ja ulkomailla, esimerkiksi seuraavissa asioissa:
    - milloin lippu on notkossa ja milloin ei (puhumattakaan ylä- ja alaosista)
    - vastaava tilanne nenän suhteen
    - lipun sijoitus puun ja sen lehvästön suhteen

    Nämä olisivat tervetulleita kohteita esimerkkiradoille.

  • nimimerkki

    Esko

    26.10.2018 klo 09:20
    Arin nostamia tapauksia toivon myös esille otettavaksi.
    Rastilipun sijoittaminen tarkasti ympyrän keskipisteeseen ja vastaavasti lipun sijoittamista nollaksi.
    Linjanvetoa siitä, noudatetaanko Suomessa IOF:n teknistä ohjetta vai teemmekö siitä paremman version ehdotukseksi IOF:lle.
    Tarvitaanko ylikartoitusta lajissa?
    Suunnistuskartan tason huomioivat tehtävät versus sprinttikartan tarkat tehtävät.
    Rajoitettu näkyvyys maastoon ja näkymättömät kohteet - riesa vai haaste?
    Hyvä tempo-rata: talon nurkat vai kasvillisuuden tutkiminen vai käyräkohteet vai kaikkea tätä. Rastinmääritteen merkitys tempossa?
    SM-kilpailujen ohjelma ja kilpailusäännöt.


  • nimimerkki

    Antti

    26.10.2018 klo 13:07
    Sopisiko lauantain tulevaisuuskeskusteluun myös vuosien 2019 ja 2020 kilpailuohjelman suunnittelu? Voin tehdä yhteenvedon tiedossa olevista kilpailuista. Sitten voisimme keskustella, millaisilla kilpailuilla, esittelytilaisuuksilla ja kuntorasteilla ohjelmaa olisi hyvä täydentää.

    Lauantaina voisimme keskustella myös valmennustoiminnasta ja miten sitä voisi kehittää.

    Sunnuntaiaamun tunti sisätyöskentelyyn saattaa olla vähän lyhyt aika, jos siinä on kolme puhujaa.

  • nimimerkki

    Anna

    26.10.2018 klo 14:18
    Juuri tällaisia aiheita ajattelin lauantain keskusteluun (lisäksi lyhyesti leimausjärjestelmistä). Sunnuntain tunti alkaa kieltämättä vaikuttaa hieman lyhyeltä. Ohjelmaa täytynee hiukan myöhästyttää - tai aloittaa aiemmin ;)

  • nimimerkki

    Juha

    26.10.2018 klo 15:05
    Eskon listaamista SM-kisan formaatti ja IOF-jutut sopinevat paremmin lauantain ohjelmaan.

    Ohjelman myöhästyttäminen ei ole järkevää ellei sitten tehdä lampputreeniä. Klo 17 alkaa jo hämärtää noilla leveysasteilla. Miten olisi jatketaan keskusteluja/koulutusta lauantaina klo 17 jälkeen ennen päivällistä?

    Kilpailukalenterin yhteydessä keskustelisin mieluusti harjoitus- (ja miksei myös koulutus-) kalenterista. Tällä kaudella varsinaisesta lajiharjoittelusta n. 80% olen tehnyt arvokisareissuilla. Kotimaan treenit laskee Mikki Hiirikin komeasti yhden käden sormin.

    Hyvien 0-tehtävien tekeminen kummassakin lajissa olisi kiinnostava ja hyödyllinen aihe.

  • nimimerkki

    Anna

    26.10.2018 klo 16:35
    Tarkoitin siis sunnuntain myöhästyttämistä, joka myöhästyttää kotiinpaluuta. Sunnuntaina kun oli varattu vain tunti koulutuksen alustukselle.

  • nimimerkki

    Esko

    27.10.2018 klo 20:42
    Harjoituspäivään voi valmistautua suunnittelemalla 10 rastin Elit-radan. Yksi suunnitelmista liputetaan harjoituspäivää varten.

    Suunnitelman voit lähettää Eskolle (vaikka et pääsikään viikonlopun harjoitukseen). Ohjeet löytyvät MuuRa:n sivulta https://www.muuramenrasti.fi/taitoharjoitukset/

  • nimimerkki

    Hanna

    28.10.2018 klo 17:01
    Kuokkalan sillalle pääsee julkisilla, mutta onko keskusteluosuudet Muuramessa? Järjestyisikö pk-seudulta kimppakyytiä?

  • nimimerkki

    Lauri M

    28.10.2018 klo 19:01
    Muutaman vuoden lajia harjoittaneena ratoja suorittaessa tulee tunne että arvon tässä nyt kahden vastausvaihtoehdon välillä. Kyselen nyt siis vinkkejä: miten tehdä hyviä tehtäviä, joissa joutuu käymään pohdinnan oikeasta vastauksesta kolmen tai useamman vaihtoehdon välillä?

    Komppaan edellisiä: kilpailu- ja harjoituskalenterin runkoa kausille 2019-2020 olisi syytä viedä eteenpäin.

    Lisäksi toivotaan arvokilpailujen valintaohjetta kaudelle 2020.

  • nimimerkki

    Anna

    29.10.2018 klo 10:05
    Valintaohjeet tehdään edellisenä vuonna, mutta jos katsot viime vuosien valintaohjeita, ne ovat hyvin samankaltaisia. Kannattaa pärjätä kisoissa kotimaassa ja ulkomailla :)

    Keskusteluosuudet ovat ymmärtääkseni Muuramessa, vahvistatko Esko? Me mennään jo perjantaina, mutta ainakin kyydit Jyväskylän ja Muuramen välillä onnistuvat.

    Muistakaahan kaikki ilmoittautua harjoituspäiviin, sopivat kaikille aloittelijoista maailmanmestareihin!

  • nimimerkki

    Esko

    29.10.2018 klo 10:47

  • nimimerkki

    Anna

    29.10.2018 klo 18:18
    Ainakin 4 harjoitusta kahden päivän aikana - tätä viikonloppua ei kannata missata! Ilmoitathan minulle (trailo at suunnistusliitto) tulostasi, niin osataan varautua karttojen kanssa!

    Tähän mennessä ilmoittautuneita on 13 - vielä mahtuu monta mukaan! Tule ja tuo kaverisikin!

  • nimimerkki

    pena

    30.10.2018 klo 01:55
    Hei,
    Ryhmittelin koulutus-/opetus-/harjoitus-tilaisuuteen 3-4.11.2018 edellä annetut ehdotukset ja kommentit 4 ryhmään

    1. PREO-RADAN LAADINTA
    - Toivon koulutukseen näkökulmia preo-radan suunnitteluun, mitä virheitä ei kannata tehdä?
    - PreO-radan tekoharjoitus maastossa
    - Preoradan tekoharjoitus maastossa voisi tosiaan olla hyvä. Jos on leiri, niin myös tempoharjoitus.
    - Ratamestarikoulutus voisi olla osin ulkona.
    - esimerkiksi preo; ratasuunnittelu prosessina, maaston, kilpailukeskuksen ja reitin valinta, kartoitus, rastilippujen sijoittelu, nollarastien suunnittelu vai jokin muu?
    - milloin lippu on notkossa ja milloin ei (puhumattakaan ylä- ja alaosista)
    - vastaava tilanne nenän suhteen
    - lipun sijoitus puun ja sen lehvästön suhteen
    - laajahkon kohteen osa; esim ison supan koillisosa
    - missä notko päättyy, ”toispuoliset notkot”
    - Rastilipun sijoittaminen tarkasti ympyrän keskipisteeseen ja vastaavasti lipun sijoittamista nollaksi.
    - Hyvien 0-tehtävien tekeminen kummassakin lajissa olisi kiinnostava ja hyödyllinen aihe.
    - miten tehdä hyviä tehtäviä, joissa joutuu käymään pohdinnan oikeasta vastauksesta kolmen tai useamman vaihtoehdon välillä?

    2. TULEVAISUUDEN SUUNNITELMAT
    - Antti; vuosien 2019 ja 2020 kilpailuohjelman suunnittelu? Voin tehdä yhteenvedon tiedossa olevista kilpailuista. Sitten voisimme keskustella, millaisilla kilpailuilla, esittelytilaisuuksilla ja kuntorasteilla ohjelmaa olisi hyvä täydentää.
    - myös valmennustoiminnasta ja miten sitä voisi kehittää.
    - lisäksi lyhyesti leimausjärjestelmistä.
    - Kilpailukalenterin yhteydessä keskustelisin mieluusti harjoitus- (ja miksei myös koulutus-) kalenterista.
    - Ajattelisin, että järjestäjäkoulutuksesta/-infosta voisi olla hyötyä. ja kokouksesta, jossa puhutaan ensi vuoden suunnitelmista.
    - kilpailu- ja harjoituskalenterin runkoa kausille 2019-2020 olisi syytä viedä eteenpäin.
    - SPRINTTI PREO??

    3. MUUT POHTEET
    - Linjanvetoa siitä, noudatetaanko Suomessa IOF:n teknistä ohjetta vai teemmekö siitä paremman version ehdotukseksi IOF:lle.
    - Tarvitaanko ylikartoitusta lajissa?
    - Suunnistuskartan tason huomioivat tehtävät versus sprinttikartan tarkat tehtävät.
    - Rajoitettu näkyvyys maastoon ja näkymättömät kohteet - riesa vai haaste?
    - Hyvä tempo-rata: talon nurkat vai kasvillisuuden tutkiminen vai käyräkohteet vai kaikkea tätä. Rastinmääritteen merkitys tempossa?
    - SM-kilpailujen ohjelma ja kilpailusäännöt.
    - SPRINTTI PREO??

    4. HARJOITUKSET
    1. Kuokkalansiltaspesiaali (preo). Sillan päästä päähän.. 30 rastia, 60min aikaa.
    2. Tempospesiaali kulttuurihistoriallisesti hienossa yllätysmaastossa. 10 asemaa, 70 tehtävää.
    3. PreO- rata maastoon ”hands in dirt”
    4. Yö PreO-harjoitus
    5. TempO-harjoitus

    Kun näitä listoja katselee, niin voi todeta, että asioita on valtavan paljon ja aikaa vain vajaat 1.5 päivää! Kuinkahan meidän käy? Niukimmalta näyttää aika sunnuntain aamupäivällä,jossa on "täydellisen" PreO-radan tekoon aikaa vain vajaat 3 h,jossa ajassa pitäisi ahkeroida myös maastossakin lippujen kanssa.
    Eskon idea PreO-radan teosta harjoituksena on hyvä, mutta monet meistä eivät ole käyneet ko maastossa kertaakaan, joten radan suunnittelu ja liputus ilman maastokäyntiä tuntuu melkoisen turhalta puuhalta. Käydäänkö tuolla maastossa esim perjantai iltapäivällä tai lauantai aamuna?


  • nimimerkki

    Esko

    30.10.2018 klo 08:21
    Kiitokset Pertille jo lähetettystä ratasuunnitelmasta. Hyvä oli.

    Sunnuntain harjoitus menee suunnilleen näin: alustus aiheeseen Muuramen lukio, siirtyminen maastoon. Liputan ennakkoon 2-3 tehtävää valmiiksi, porukka jaetaan ryhmiin ja liputetaan 3-4 tehtävää, sen jälkeen keskustellaan paikan päällä 2-3 kohteesta enemmän. Lounas Muurame Shell. Tempo/PreO-aikarasti-harjoitus Muuramen keskusta. Keskustellaan 2 asemasta tarkemmin.

    Ennakkoon: Lue säännöt. Selaile läpi teknisistä ohjeista käyräkohteet (notkot ja nenät) ja kasvillisuuskohteet. Ajattele mielessäsi valmiiksi ratasuunnittelun vaiheet. Tehdään harjoitusviikonlopun harjoitteet. Kuuntele alustukset. Ocad-ohjelmaan ei nyt keskitytä.

    Lisää tietoa ratamestariasioista löytyy täältä: https://www.suunnistusliitto.fi

    Mieti pari hyvää kysymystä ennakkoon toisilta kysyttäväksi.

    Tämä koulutus on siis vastaa hyvin seuraratamestarikurssin tasoa ja ratamestarikoulun sisällöistä nykyään suositeltua lajiosuutta.

    https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6892758.1162323635&e=435444.50626281986&title=Rtm-harjoituksen+pys%C3%A4k%C3%B6inti+4.11.&desc=&zoom=12&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D%5D

    Näin valmistautumalla lyhennetään teoriaosuuden käsittelyä ja päästään puhumaan hankalimmista ratasuunnittelun osioista.

  • nimimerkki

    Anna

    30.10.2018 klo 08:23
    Tuossa listassa on onneksi paljon päällekkäisiä asioita! Mutta kuten sanottu, sunnuntain aamuosiota pitää ehkä hiukan pidentää. Hyvin se menee!

    Maastokäynti lauantaina lienisi ok sellaisille, jotka tulevat jo perjantaina?

  • nimimerkki

    Tuomo

    30.10.2018 klo 12:06
    Missä majoitutte? Olisiko mahdollista saada taas joltakulta nostoapua sängystä tuoliin sunnuntaiaamuna, niin ei tarvitsisi roudata nostolaitetta. Autooni mahtuu silloin myös paremmin matkustajia (ainakin 4), jos on kyydin tarvitsijoita.

  • nimimerkki

    AriU

    30.10.2018 klo 16:14
    Albasta varasin huoneen. Jos Tuomo olet samassa paikassa niin toki jelppaan.

  • nimimerkki

    Sami H

    30.10.2018 klo 19:15
    Albasta varasin huoneen. Saavun ja lähden junalla. Jos muita on liikkeellä Jyväskylästä, niin liikkuisin miellelläni mukana.

  • nimimerkki

    Tuomo

    30.10.2018 klo 20:54
    Varasin huoneen Albasta.

  • nimimerkki

    Anna

    31.10.2018 klo 16:10
    22 osallistujaa jo ilmoittautunut! Vielä mahtuu mukaan! Mukaan voi tulla vain osaan harjoituksista tai toiseen päivään vain, jos ei ehdi koko ajaksi mukaan.

  • nimimerkki

    Esko

    1.11.2018 klo 10:44
    Ratasuunnittelun aihioita löytyy nyt täältä: https://www.muuramenrasti.fi/taitoharjoitukset/

  • nimimerkki

    pena

    1.11.2018 klo 13:44
    Minäkin vaihdoin hotellin pikkujouluista Albaan. Me lamputtomat saadaan pystyyn "TASUprobleemojenratkaisuparlamentti".

  • nimimerkki

    Esko

    2.11.2018 klo 06:56
    Tärkeä osa ratasuunnittelua on valvojan rooli.

    Voit testata valvojan silmin ratamestarin virheitä täälä: Rata EsJ https://www.muuramenrasti.fi/taitoharjoitukset/

  • nimimerkki

    Antti

    2.11.2018 klo 19:57
    Tuo Eskon valvoja-harjoitus on hyvä! Kilpailijalle riittää tehtävien ratkaisu, mutta valvojan pitää huomata kaikki virheet. Eskon harjoitusradalla voi toki jo kilpailijallakin mennä sormi suuhun muutamassa kohdassa.

  • nimimerkki

    Pepi

    2.11.2018 klo 21:54
    Muuramen Rastin harjoitusinfossa on Kuokkalan sillan otsikossa päivämäärävirhe. Tekstissä oikein.

  • nimimerkki

    Esko

    3.11.2018 klo 07:46
    Korjattu, oikea päivä 3.11.

  • nimimerkki

    Esko

    3.11.2018 klo 22:35
    Sunnuntain tempaisu on nyt suunniteltu ja laminoitu. Palataan Kuokkalan jälkeen sunnuntaina tylsään arkeen ja normi tempoiluun. Liput tiputetaan maastoon aamupäivällä.
    1:4000 rinttikartta 6/2018, 2,5 käyrillä, 5 asemaa kullakin 5 tehtävää, tempon tapaan 6:lla lipulla.

  • nimimerkki

    Anna

    4.11.2018 klo 14:39
    Suuret kiitokset kaikille järjestäjille ja osallistujille! Sekä Muuramen kunnalle! Laitetaan kevään harjoituspäivä ajoissa suunnitteluun.

  • nimimerkki

    Juha

    5.11.2018 klo 08:09
    Kiitokset Laurille ja Eskolle mielenkiintoisista ja varmasti kehittävistä harjoituksista.

    Sillalla loppui näkökyky. Useampi rasti meni arvaamiseksi, mutta hauskaa oli.

    Sillan alla ensimmäisen tempo-aseman A/Z-tehtävät olivat mielenkiintoinen kokeilu. Hyvä harjoitus PreO-sprinttiä varten, muttei ainakaan minulle ollut mitään tempoa. Tempossa itselleni ainakin on haasteena ymmärtää parissa sekunnissa kuuden lipun sijainnit ja oppia nimet. Piirtää ne päässäni kartalle ja muistaa se koko suorituksen ajan. Nyt joutui etsimään joka tehtävässä kohteesta mahdollisimman nopeasti katseellaan lippua, joka ei ainakaan minulle ollut enää suunnistusta vaan enemmänkin näkökykytestiä. Hyvä harjoitus kuitenkin.

    Extra-asemalla, kun huomasi että ympyrä siirtyy samalla kumpareella millin tai jopa vähemmän muodostin oman lennosta oman nollatoleranssin. Mielenkiinnolla odotan tuloksia. Todennäköisesti siinä meni 2/3 väärin.

    Yöllä useimmat saivat havaita hyvän lampun merkityksen. Meidän letkassa paremmilla valoilla liikkeessä olleiden Pinjan ja Villen peesissä meni ihan hyvin, mutta jos jäi siitä olikin heti ongelmissa. Liputtiko joku ratamestarin tavoin rastin 13?

    Ratamestariharjoitus ryhmänä oli hyvä ja opettava kokemus. Lippujen tarkkaan sijoitteluun löytyi tasan yhtä monta näkemystä kuin oli ratamestareitakin ja jokaisella omat perustelunsa. Tätä pitäisi päästä tekemään enemmänkin.

    Sunnuntai iltapäivällä päästiin normitempoon. Oman rytmitys aikalailla hukassa. Pari määritettä lipsahti ohi, pari kertaa katsoin määritteen ennen karttaa ja vauhtia edelleen aivan liikaa hallittuun suoritukseen. Aseman 1 jälkeen aloitettu harkittu jarrutus näkyy juuri ja juuri ajoissa, muttei mitenkään suoritusvarmuudessa. Jonkin aikaa kesti ymmärtää Eskon tuloksiakin, mutta sitten tajusin toisen tuloslistan olevan tyyliä PreO eli aika ratkaisi vain tasapisteissä.

  • nimimerkki

    Esko

    5.11.2018 klo 09:01
    Tuloksia täällä https://www.muuramenrasti.fi/taitoharjoitukset/
    paitsi yölottorivejännen vielä puuttuu ...

    Tunnelmia ja karttoja samassa paikassa.

    Analyysia sitten ajan kanssa. Palautetta toivon.

    Kiitos osallistujille aktiivisuudesta!

  • nimimerkki

    Anna

    5.11.2018 klo 09:46
    Mun sunnuntain ekalla asemalla liput oli eri järjestyksessä (b- ja c-lipun välissä oli lippu, joka sittemmin siirtyi f-lipuksi), eli haluan kertoa, että vastasin kyllä oikean kulman, vaikka F sanoinkin :) (ja E tarkoittaa D:tä, mutta sehän oli joka tapauksessa väärin)

  • nimimerkki

    Esko

    5.11.2018 klo 09:59
    Liputtiko Åke uudestaan ratkaisukartan mukaiseksi vasta Pinjan suorituksen jälkeen?

  • nimimerkki

    Anni

    5.11.2018 klo 10:26
    Olin ykkösasemalle ensimmäisenä ja jäin sinne toimitsijaksi, eikä lippuihin sinä aikana koskettu.

  • nimimerkki

    Esko

    5.11.2018 klo 10:57
    Anna oli 20 minuuttia ennen muita radalla.

  • nimimerkki

    Anna

    5.11.2018 klo 12:47
    Ei kun liputus uusittiin mun jälkeen.

  • nimimerkki

    Pinja

    5.11.2018 klo 15:56
    Tarkistatko Esko vielä, vastasinko todella ensimmäisen aseman kakkosrastiin F eikä E? E:tä tarkoitin, (no ei auta jälkikäteen sanoa), ja tämän aseman vastauksia Annan ja Juhan kanssa oikein korteista katseltiin kolmoaseman jonossa, mutta muistanko väärin?

  • nimimerkki

    Esko

    5.11.2018 klo 16:36
    Vastasit E, kortissa alimmainen sakara on himmeä. Korjataan.

  • nimimerkki

    Lauri M

    6.11.2018 klo 09:21
    Kiitos järjestäjille! Viimeinen tempo-harjoitus osoitti osaltani ennakkotyön tärkeyden. Jos en saa ennakoista mitään muuta irti niin ainakin pohjoissuunta on mielessä asemoituna valmiiksi. Nyt en ollut ennakkotyötä tehnyt ja zerotin kolme liputusta ainoastaan määritteen perusteella - olin kääntänyt pohjoisen mielessäni asemasta riippuen 90-120 astetta vinoon. Osan näistä olisi saanut kiinni rastiympyrän keskipisteen avulla, sunnuntaina ei näemmä onnistunut. Kompassi on toki sallittu apuväline mutta tästä olen opetellut irti.

  • nimimerkki

    Esko

    7.11.2018 klo 19:04
    MuuRa:n taitoharjoitussivulle on lisätty rtm-maastoharjoituksen ratasuunnitelmat ja liputus.

  • nimimerkki

    pena

    7.11.2018 klo 20:30
    Harjoitus- ja koulutuspäivillä tehtiin runsaasti erilaisia harjoituksia, saatiin uutta oppia ja kuultiin "mitä tuleman pitäisi". Hikisimmän urakan päivien onnistumisesta kantoivat jälleen kerran Esko ja Lauri K. Tästä heille suuret kiitokset.

  • nimimerkki

    pena

    8.11.2018 klo 12:32

    Muurame Rastin sivuilla on tilastokuva TuMen, HPVn ja EsSun kisojen oikeiden vastausten jakaumista (tiheysfunktio) (Sen pitäisi olla täällä, mutta tälle palstalle saa vain tekstiä, josta syystä se on em paikassa).
    Toinen pyydetyistä valmistelluista kysymyksistäni liittyy em tilastoon, mutta sitä en ennättänyt esittää 4.11.18, josta syystä esitän sen nyt:
    1.1 Millainen pitäisi ihanteellisen PreO-radan oikeiden vastausten jakauman olla, ts mihin pitäisi pyrkiä?
    1.2 Onko rata liian helppo, jos jakauma on vino ”kaikki oikein” suuntaan? Onko rata liian vaikea jos jakauma on vino ”kaikki väärin” suuntaan?
    1.3 Monet teistä ovat olleet ratamestareina: Miten olette suunnitelleet radan?
    - oletteko tietoisesti pyrkineet johonkin tietynlaiseen jakaumaan? Millaiseen ja miksi?
    - teettekö kaikki tehtävät mahdollisimman vaikeita/helppoja ja ”katsotaan mitä tulee”?
    - 30 % vaikeita, 30 % helppoja ja 40 % mitä maastosta sattuu löytymään?
    - hyvä, että maastosta löytyi edes tarpeeksi kohteita, jotka ylipäänsä voi ottaa rataan!?
    - voisivatko paikalla olevat em kisojen ratamestarit kertoa käyttämänsä suunnitteluperiaatteet!
    2.1 Toisen valmistellun kysymykseni esitän joskus toiste, koska siihenkin tarvitaan kalvoja.


  • nimimerkki

    Pepi

    8.11.2018 klo 15:06
    Harvemmin ratamestari osaa ennustaa vastausten jakaumaa kovin tarkasti ennalta. Jälkikäteen sitä on hyvä tarkastella oppiakseen.

    Yksittäisen tehtävän vastausjakaumaa on syytä verrata satunnaiseen. Oikeudenmukaisessa tehtävässä vastaukset ovat yleensä paremmin oikein kuin satunnaisesti arpomalla. Jos tehtävässä on lippuja, joita ei ole tarkoitettukaan vastattaviksi (saman tolpan eri tehtävään liittyviä tai kilpailijan huomiota epäolennaiseen kiinnittäviä), ne on hyvä jättää satunnaisjakaumasta pois.

    Jos toteutunut jakauma on huonompi kuin satunnainen, joudun ratamestarina miettimään, mikä oli niin paha harhautukseni ja oliko se oikeudenmukainen. Joskus oli.

    Helppojen ja vaikeiden tehtävien vuorottelu merkitsee samaa kuin radan tehokas rytmitys jalkasuunnistuksessa. Se testaa kilpailusuorituksen hallintaa. Siksi "mieltä rentouttavat" helpotkin tehtävät ovat paikallaan. Mitään ohjeellisia prosenttilukuja en osaa antaa.

    Kilpailijoiden vastausten pitäisi kaiketi noudattaa Poisson-jakaumaa, jossa painotusparametreina ovat kilpailijoiden taso ja tehtävien vaikeus. Itse näkisin jakauman huipun mieluiten paremmassa päässä, mutta en täysin oikeissa. Jos jakauma muodostuu kaksihuippuiseksi, se voi olla tulkittavissa niin, että kilpailijoiden joukossa on ollut tavallista enemmän niitä, joiden taso ei riitä. Näin voi käydä, jos kansainvälisessä kilpailussa on kansainvälisen eliitin lisäksi merkittävä joukko kotimaisia harrastajia.

    Minä en katso suunnitellessa osaavani kovin tarkasti tavoitella jotakin tiettyä jakaumaa etukäteen. Kilpailijoiden tasoon en edes voi vaikuttaa. Suunnittelun kannalta mielenkiintoisempi saattaakin olla eri rastien vastausprosenttien jakauma.

  • nimimerkki

    Juha

    8.11.2018 klo 15:53
    FinTrailO 2018 / PreO1:n ratamestarina vastaan Penalle:
    En todellakaan ole missään vaiheessa miettinyt mitään tilastollista jakaumaa tai muutenkaan vai-keiden ja helppojen tehtävien suhdetta. Hain käytössä olleelta alueelta hyviä tehtäviä, jotka sitten valvojan avustuksella hiottiin lopulliseen muotoonsa.

    Hyvän tehtävän ei mielestäni tarvitse olla välttämättä vaikea ja omasta mielestä helppokin voi sellaiseksi kuitenkin osoittautua. Mainitsit Pena Muuramessa radaltani älyttömän helpon rastin (pienen kaivannon). Tuloksista voi havaita, että mm. eräs ECTO PreO:n voittaja on siinä tehnyt virheen. Eli ei se kaikille helppo ollut, vaikka sinulle taisi ollakin.

    Tehtäviä suunnitellessa pidin kokoajan mielessä, että kaikki pitää olla ratkaistavissa ilman arvaus-ta. Lisäksi millään järkevällä ratkaisutavalla ei saa päätyä eri vastaukseen. Hommassa auttoi pal-jon se, että pystyin myös koko prosessin ajan hiomaan karttaa. Lisäksi Pinjan tarjoama näkemys oli monessa paikassa korvaamaton.

    Tuloksia katsellessa huomasin, ettei ollut yhtään turhaa tehtävää. Jokaisella oli joku mennyt vi-puun. Toisaalta millään rastilla ei osumaprosentti jäänyt alle 50:n eli mikään ei ollut arvaustehtävä.

    Näin kauden päätteeksi on hyvä aika analysoida kauden aikaansaannoksia. Penan tarjoama tu-losten jakauma ei kerro läheskään kaikkea.

    Toinen tapa on verrata osumaprosenttia, joka FinTrailO:ssa oli noin 85% ja EsSun kisassa noin 55%. Tämäkään ei yksinään kerro paljoa sillä kilpailijoiden taso vaikuttaa tähän erittäin paljon. FinTrailO:ssa oli yli 30 ETOC:ssa kisannutta, kun taas EsSun kisaan heitä eksyi vain kaksi.

    Eräs tapa voisi olla laskea huonot tehtävät. Jos etsitään osumaprosentilla vaikkapa siten, että hy-vä osuu välille 40%-95%. FinTrailO:ssa oli 3/28 liian helppoa tehtävää, eikä yhtään liian vaikeaa tehtävää. EsSun kisassa 4/24 liian vaikeaa, muttei yhtään liian helppoa.

    Kysymys, johon voivat vastata vain molemmissa kisanneet on: Kumpi oli parempi rata?

  • nimimerkki

    Lauri M

    8.11.2018 klo 19:20
    Standardinormaalijakaumaan päästään AZ-radalla määräämällä ratkaisumenetelmäksi kolikonheitto. Menestyisin tässä mahdollisesti paremmin mutta en koe tätä mielekkääksi kilpailumuodoksi.

    Näen että hyvällä radalla valideja ratkaisumenetelmiä käyttävällä kilpailijalla pitäisi olla edellytykset kaikkien tehtävien oikeaan ratkaisuun. Mikäli yksittäiseen tehtävään vastataan odotusarvoja useammin väärin, on ratamestariryhmän syytä pohtia ko. rastin ratkaisumenetelmien yhtenevyyttä. Joskus odotusarvoa pienempi oikeiden vastausten osuus voi olla hyväksyttävä, kuten Pepi jo totesikin.

    Esko jakoi Muuramen kisa-analyysissa laatimansa tehtävät rastikohteen ja primaarin ratkaisumenetelmän mukaan. Näen tämän hyvänä tapana tarkastella laaditun radan monipuolisuutta. Yritän ratasuunnittelussa tehdä jokaiselle tehtävälle tarkoituksen. Jos tarkoitusta tehtävälle ei löydy, on rasti usein syytä poistaa. Pyrin sekä PreO- ja TempO-ratoja suunnitellassa laatimaan radalle monipuolisesti helppoja ja vaativia tehtäviä.

  • nimimerkki

    Lauri M

    8.11.2018 klo 19:51
    Juha: Lueppa EsSu:n tulosluetteloa pidemmälle. Kyseessä osallistujalistaltaan varsin nimekäs kilpailu sillä paikalla kahden sijaan seitsemän ETOC kävijää, siis ihan tältäkin vuodelta. Osa hyvinkin eksyksissä.

    Kilpailuja voi verrata myös DSQ prosenttien perusteella (EsSu 0%, FinTrailO 3%). Näistäkin kannattaa ottaa opiksi - ainakin kilpailijoiden.

  • nimimerkki

    Kari P

    8.11.2018 klo 21:26
    Puhdas arvaaminen onnistuu viidellä lipullakin ja nollalla - arpakuutio!

  • nimimerkki

    Kari M

    8.11.2018 klo 23:45
    Noin kymmenen vuotta sitten teknisten ohjeiden tekijä Brian Parker kirjoitti, että 80-90% oikeita vastauksia tehtävää kohti olisi optimi. Tätä ei enää missään virallisessa ohjeessa löydy. Jonkinlainen ongelma on, jos radalla on useita jopa alle 30% oikeita vastauksia tarjoavia rasteja. Sattuma puuttuu peliin, tai jotakin "häikkää" tehtävässä on, vaikkei sitä hylättäisikään! Rastien lukumäärän lisääminen jopa yli 30 kappaleen on usein ollut hyvä myös keino.

  • nimimerkki

    pena

    10.11.2018 klo 20:50
    Juha,
    ensin korjaan hyvästä esityksestäsi yhden asiavirheen. En missään vaiheessa esittänyt, että minun mielestäni sorakuopan rasti oli helppo. Toistin vain sen, mitä pakosta ylikuulin ko rastilla (en paljastanut niiden 2 suomalaisen nimeä, jotka heittivät lyhyet kommentit ko rastilla).

    Valitan että kysymyksen asetteluni ”Millainen PITÄISI ihanteellisen….”oli niin epäselvä, että käsitit kysymykseni osittain väärin. Jalkasuunnistuksessa on tietyllä tavalla määritellyt tavoiteajat radoille, eli ratamestareita on ohjeistettu hyvinkin voimakkaasti. PreO-TASUssa aikaa vastaa pisteiden eli oikeiden vastausten lkm (en puhu muunnetuista pisteistä). Eli kysyin: ”onko TASUn säännöissä, teknisissä ohjeissa, ratamestariohjeissa tai jossain muissa dokumenteissa kyseisiä ohjeita” ratamestareille. Tai onko edellisillä ratamestarikursseilla esitetty vastaavanlaisia ohjeita (ohjeistusta) ratamestareille? En kysynyt ”Kumpi on parempi, hevonen vai lehmä”?

    Kari M, oliko mainitsemassasi dokumentissa muitakin ohjeita ratamestareille?

    Reaalimaailmahan on pääsääntöisesti Gauss’in tai Poisson’in maailmaa. Katselin kesän kisoistamme ja myös muutamien Ruotsin kisojen jakaumia ja esimerkeiksi valikoituivat TuMen, EsSun ja HPVn kisat. Kotimaisista kisoista olisivat olleet esimerkeiksi sopivia lisäksi erittäin kauniisti Gauss-jakautunut SM1, Poisson-jakautunut Pekan kisa ja jos Ausreisserit jätetään pois, niin SM2 olisi ollut hyvä tasaisesti jakautunut. Esimerkkien valintaani vaikutti voimakkaasti se, että arvelin ko ratamestareiden olevan paikalla kertomassa ratansa valinnoista ja ajatuksistaan. Olimmehan opiskelemassa ratamestareiksi. Ajan kanssa kävi sitten niin kuin kävi.

  • nimimerkki

    Sami H

    11.11.2018 klo 17:49
    Korjaisin hieman vääristyneen keskustelun takaisin raiteilleen.

    Väitän, että väite: "Reaalimaailmahan on pääsääntöisesti Gauss’in tai Poisson’in maailmaa." ei pidä paikkaansa. Tilastotiede yrittää sanoa juuri päin vastaista: jokaisen otoksen (tässä tapauksessa kilpailun) jakauma on satunnainen, mutta todella suurella otoskoolla (ei siis tarkkuussuunnistuskilpailun osannotto määrällä) se lähenee normaalijakaumaa (ja mahdollisesti jotakin muuta ennen sitä) tunnetuilla parametriarvoilla.

    Väitän, että väite: "Standardinormaalijakaumaan päästään AZ-radalla määräämällä ratkaisumenetelmäksi kolikonheitto." ei pidä paikkansa. Saadun jakauman nimi on binomijakauma, joka tunnetusti lähenee normaalijakaumaa otoskoon kasvaessa suureksi (ei siis tarkkuussuunnistuskilpailun osannotto määrillä).

    Toisaalta päin vastainen pitää paikkansa: jos otoksen jakauman muoto ei muistuta tunnettua jakaumaa, niin tunnetun jakauman parametrit (keskiarvo ja hajontaluvut, jne) eivät ole hyviä kuvaamaan otosta, eikä ko. suureita pitäisi käyttää laskuissa. Toisaalta, jos populaation jakauma on hyvin tunnettu, niin otoksen perusteella tehdä pitäviäkin päätelmiä, kunhan tarkistaa, että otos noudattaa tunnettua jakaumaa.

    Se millainen pistejakauma kilpailusta pitäisi tulla on irrelevanttia. Pistejakauman informaatio on hyvin pientä verrattuna suulliseen/kirjalliseen palautteeseen, mitä kysymällä saa. Mielestäni lajin kannalta miellekäämpi kehityskohde on tuon palautteen dokumentointi, sillä nykymuodossaan sen saaminen vain kilpailupaikalla tai pienissä määrin kirjallisena on vaikea tallentaa ja käsitellä.

    Parempiin kilpailuihin päästään noudattamalla ja jakamalla hyväksi havaittuja neuvoja. Olkoonkin, ettei kaikki neuvot ole vielä päätyneet sääntöihin tai teknisiin ohjeisiin tarvittaisiin, ehkä myös ratamestarin humaanit ohjeet, jotta radoista saadaan miellekkäämmät ja myös talteen sellaista hiljaista tietoa joka ei varsinaisesti ole teknistä.

  • nimimerkki

    pena

    11.11.2018 klo 18:21
    KIITOS Sami,
    Noinhan asiat ovat. Muista kuitenkin: Asiasi, joita et voi sanoa numeroin, eivät ole esittämisen arvoisia.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Harjoituspäivä + koulutusta