Keskustelu

« aihelistaan

Kansallinen tempo ja normaalikilpailu, MuuRa 26.8.


  • nimimerkki

    Esko

    4.8.2018 klo 10:04

  • nimimerkki

    Esko

    14.8.2018 klo 09:40
    Ilmoittakaa myös emit-kortin numero, käytetään PreO:ssa kokonaisajan laskentaan.

    Lasten radan voivat kaikki kiertää ennen kilpailua mallisuunnistuksena.

    Ilmoita, jos tarvittaessa voit olla toimitsijana tempo-asemalla.

    Vastaukset: esko.a.junttila ätsii gmail.com

  • nimimerkki

    Esko

    19.8.2018 klo 06:32
    Muistathan ilmoittautua! Ilmoittautuminen päättyy maanantaina 20.8.

    Radat ovat nyt valmiina. Aika intensiivistä on ollut tehdä kaksi kisaa miltei yksin, mutta mielenkiintoista aurinkoisessa säässä.


  • nimimerkki

    AnJu

    20.8.2018 klo 13:09

  • nimimerkki

    Lauri M

    22.8.2018 klo 14:55
    Ääni katosi eilen, ei ole näkynyt. Saatan käyttää mahdollisuutta osoittaa oikean vaihtoehdon, järjestyykö tällainen? ;-)

  • nimimerkki

    Antti

    22.8.2018 klo 17:12
    Lauri, toivottavasti äänesi löytää takaisin. Sunnuntaina pääsemme haastamaan hallitsevan maailmanmestarin.

  • nimimerkki

    Pinja

    22.8.2018 klo 18:25
    Mun on tarkoitus ottaa mukana kannettava osoitusrastipukki Venlaa varten. Mä ja Venla tempoillaan peräkkäin, lähde Lauri samaan letkaan!

  • nimimerkki

    Esko

    23.8.2018 klo 22:48
    Kilpailuohjeet on päivitetty ja lähtöluettelo on julkaistu.

    Lähtö tapahtuu PreO-aikarastin kautta tempoon ja siitä Preo-radalle.

    Kolme kilpailijaa osallistuu vain PreO-radalle ja he lähtevät viimeisinä, heillä on oma opaskartta PreO:n lähtöpaikalle.

  • nimimerkki

    Lauri M

    24.8.2018 klo 15:27
    Ääni löysi takaisin!

  • nimimerkki

    Jyrki

    26.8.2018 klo 22:37
    Kiitos, kiva kilpailu. Sai oikein suunnistaakin, että löytyi kaikki ratkaisupaalut.

  • nimimerkki

    Pinja

    27.8.2018 klo 06:09
    Kiitos kisajärjestäjille! Puistopainoitteiseen maastoon oli saatu tehtyä yllättävän haastava preorata. Stoppimerkit tietyillä teillä rajoittuvat sopivasti selkeimpien puistokohtien analysointia.
    Preoradalla oli tavallista enemmän määritetehtäviä, mutta määritteen lukua vaativista tehtävistä näki jo liputuksesta, että määrite pitää tarkastaa, ja puun vastapuolinollilla ei kikkailtu, mikä on mielestäni lajin luonteen kannalta hyvä.

  • nimimerkki

    Lauri M

    27.8.2018 klo 11:09
    Kiitokset järjestäjille, oli myös opettavaista istua toimitsemassa viimeistä tempoasemaa. Tällaiseen tehtävään voin myös tulevaisuudessa tarvittaessa osallistua jos näin saadaan kilpailuun lisää mittaa.

  • nimimerkki

    Antti

    28.8.2018 klo 13:41
    Kiitos mukavista kisoista!

    Tempon suorituksesta jäi tosi hyvä tunne. En ole aiemmin pystynyt vastaamaan kaikkia asemia alle 20 sekunnin/asema. Suoritus tuntui silti hallitulta, vaikka riskirajalla mentiinkin.

    Preo-rata oli odotuksiin nähden yllättävän vaikea. Tehtävät ja maasto olivat monipuolisia. Odotin suoraviivaisempaa puistosuunnistusta. Aikarastitehtävät olivat hienot. Juuri tuollaisia aikarastien pitäisikin olla: vaativaa maastonmuotojen lukemista, hyvä näkyvyys ja rastien oikeasta paikasta on helppo varmistua, kunhan on löytänyt kartalle piirretyt kohteet maastosta.

  • nimimerkki

    PekkaS

    28.8.2018 klo 17:47
    Kiitos kisoista.
    Hienot tehtävät puistokisaan, sekä tempossa että preossa. Antin kanssa olen aivan samaa mieltä aikarasteista.

  • nimimerkki

    Esko

    7.9.2018 klo 10:24
    Tässäpä Muurame TrailO 2018 kisan taustoista tarinaa pätkittynä ...

    Kisan suunnittelun lähtökohdat:

    MuuRa:n strategiana on toteuttaa tapahtumia useammasta vinkkelistä. Nytkin projektin seurauksena motivoidusti saatiin koululle uusi kartta, seuralle sprinttikartta sekä kuntorasteille ja tätä kisaa varten kunnon kartta. Synergiaetuna koulutilojen käyttö onnistui hyvin. Tavoitteena oli myös lajin esiin tuominen yleisölle. Näin sitten syntyi puistoon tarkkuussuunnistuskisa.
    Kisan maasto ja kartta:
    Kartoittaja sai sopivasti alueen kartoitettua heinäkuun alussa. Kartta oli hyvin tehty ja mittarakka. Siihen saisi puolet tehtävistä ilman vähäistä kohteiden täydentämistä. Suunnittelun edetessä täydensin puuston kuvausta ja muutin muutaman puoliavoimena kuvatun alueen pensaiksi ja puiksi. Jyrkänteet sprinttikarttaan kuvataan reilusti yleistäen ja ne korjasin tarkkuussuunnistuksen sopivimmiksi. Katuverkon, puistokäytävien ja rakennusten osalta muutoksia ei tarvinnut tehdä. Pari pientä polkua muutin ruskeaksi tai päinvastoin sallittavan reitin vuoksi. Jotain käyrien yksityiskohtia hieman tarkensin.
    ...

  • nimimerkki

    Esko

    7.9.2018 klo 10:28
    ...

    Tehtävät:
    Temposta 6 asemaa ja 7 PreO-tehtävää olisi voitu toteuttaa alkuperäisellä kartalla, kaikkiin muihin tuli jotain vähäistä tai olennaista mukaan täydentämisen aikana. Tästä voidaan päätellä, että hyväkään sprinttikartta ei riitä 30 tehtävään. Tai osa tehtävistä jää A-radan tasolle.
    Tein 2/3 tehtävistä parilla ensi reissulla. Tempo oli helppo suunnitella ja tuli ensin valmiiksi. Viimeksi syntyivät Elit-sarjan 1, 6, 8, 12, 13, 16, 18 ja 21 tehtävät. Tempossa eniten mietitytti, etteivät alueella liikkuvat olisi rastilipun ja kilpailijan välissä, pari alkuperäistä tehtävää hylkäsin. Tempoon tuli rastimääritetehtäviä siitä syystä, että niitä on koko ajan kv-kisoissa. Jonkin verran ohjasi myös keskustelupalstan höystetyt tarinat yhä hurjenevista vastausajoista – siispä edes jotain mietittävää nopeimmillekin.
    PreO-tehtävissä pyrin monipuolisuuteen 8 käyrätehtävää, 6 kasvioppia, 2 kiveä, 4 jyrkännettä
    tai 7 kohteenvalintaa, 4 välissä tehtävää, 7 linja tehtävää. Kaikkiin tehtäviin yritin miettiä ainakin kaksi eri ratkaisumenetelmää. Tällä kertaa kannatti liikkua mahdollisimman paljon, myös rastin taakse. Ja suunnistaakin sai kylänraitin kulkuväylillä. Helle ja aurinko oli tilattu maisemien takia, mutta tilaus toimitettiin perille päivää liian aikaisin. Hyvä keli näinkin.
    ...

  • nimimerkki

    Esko

    7.9.2018 klo 10:30
    ...

    Järjestelyt:

    Tempon toimitsijoiksi saatiin seuran jäseniä sekä sukulaiset ja tuttavat. Jännitystä piisasi kalkkiviivoille asti, varasuunnitelmakin toimi, kiitos Maikun ja Laurin. Yhden avainhenkilön perusteltu poisjäänti aiheutti kilpailunjohtajalle klo 10 lähdön, PreO-aikarastin, sateenvarjojen, tempo-aseman ja tuloslaskennan uudelleen organisoinnin. Pienessä seurassa haasteita piisaa. Ratamestarilla oli liikaa hommaa kisa-aamuna, kaikki oli kuitenkin tarkkaan mietitty hetki hetkeltä. Varapäreenä oli lähdön myöhästyttäminen hyvään Liettuan Andriuksen tyyliin.
    Valvojan rooli oli merkittävä. Tällä kertaa meritoitunut valvoja kyseli lajin ensikertalaisena paljon ja kyseenalaisti sopivasti niin, että ratamestari sai pohdittavaa mukavasti. Valvoja otti kilpailijan roolin ja pysyi tolppien välissä maalia varjellen ja ratamestari säntäili maastossa. Näin sen olla pitää!

    Tarina jatkuu kilpailijakyselyn tuloksilla myöhemmin ...

  • nimimerkki

    Kisan ratamestari

    8.9.2018 klo 10:43
    Näitä ratamestari mietiskeli Muurame TrailO 2018 radoista kolmen tiukan viikon aikana:

    PreO-aikarasti: Kolmas liputuskerta ja kartan viilaus johti ennakolta mukavaan aikarastitehtävään.

    Ja sitten rata:
    1) Helppo alku – hyvä mieli. Notko muuttui nenäksi, koska muuten liput olisivat näkyneet tempon 7. asemalle.

    2.-3) Haastavampi kohteen valinta joen takaa ja siksi yksisuuntainen osuus sillalle. Tarkoitus oli testata emit-toimivuutta myöhempiä kisoja varten. Tästä leimakontrolli jäi pois, koska toimitsija siirtyi muihin tehtäviin.

    4) Alun perin liputus oli upean riippakoivun oksissa. Ne kuitenkin tuulessa liikkuivat. Ratkaisu: sidoin oksat toisiinsa aukoksi minkä kaakosta olisi voinut nähdä. Kolmen metrin toleranssi ei tukenut zeroa. Turha A-lippu oli A-radan tehtävä (jäi pois). Turhaa kikkailua.

    5) Etäisyyden arviointitehtävä. Toleranssi.

    6) Helppo mutta erikoinen paikka. Pitihän se hyödyntää. Perustelu: Elit-radallakin voi olla helppoja tehtäviä, ei ne aina sitä kuitenkaan ole. Kamalaa jos kaikki olisivat vaikeita ja ei saisi yhtään pistettä koko radalta. Tarkkana näissäkin on oltava.

    7) Sprinttikartalle ei ole helppoa laatia vaativia tehtäviä. Tästä kohtaa kuitenkin radan ja maaston luonne muuttui helpon alun jälkeen. 2 m käyräväli, apukäyrä siis n. 1 m. Laserkeilaus piirisi apukäyrän, mutta maastossa nousi ehkä 70 senttiä ja toinen kartoittaja olisi jättänyt sen pois.
    Tässä vaiheessa paljastettakoon, että kaikki kriittiset liput on mitattu 50 metrin mitalla kilpailunjohtajan valvovien silmien alla. Lyhyitä pihlajantaimia ei kuvattu vihreällä värillä. Tehtävä vaikeutin sillä, ettei rakennuksen takakulmalle voinut mennä.

    8) Nyt sitten piti kävellä kaikki sallitut reitit. Toleranssin puitteissa taitaa jäädä helpoksi.

    9-10) Uudelleen myllättyä leikkipuistoa viimeisteltiin vielä viikkoa ennen kuntoon. Tehtäviksi valikoituivat lapsia häiritsemättömät ja maanmuotoja kuvaavat kohteet. Joka maastokäynnillä kasveja ilmestyi ja ehtivä jopa rehevöityä suunnittelun aikana. Itse opin: katso kokonaisuutta ei kartan heikointa lenkkiä. B- ja C-lippu näkyivät, joten A-D tehtävä. Kannattaa etsiä, vaikka väkisin, kaikki neljä lippua jossakin ne luuravat. Lipunhan pitää näkyä kuvitteellisesta 1 metrin aukosta paalulta.

    11-12) Puita siirtelin – kartalla – pitkään ja minusta kaikki linjat toimivat. Myös sektorinauhat työllistivät tällä alueella h-hetkeen asti. Paljon liikuntaa, ennakointia ja viimeistelyä, niin ne vastaukset täsmentyivät.

    13) Kun lupa päiväkodin pihan käyttöön annettiin, mietin pitkään, hyödynnänkö sitä täysmääräisesti vai yhden tehtävän verran. Minusta pulkkamäki oli nätti ja siihen monilla eri liputuksilla kehkeytyi minusta ihan ok tehtävä.
    Teknisen ohjeen mukaan metsänraja kuvataan ilmakuvan mukaisesti. On muuten maasta käsin vaikeaa puuhaa.

    14) Keltaisen kuvaus jäi tarkentamatta. Pahoittelen. Käyräähän sitä tutkailtiinkin ja jos nenän niisti kuntoon, vaikka liputus oli tiukka, päädyttäisiin vain yhteen vaihtoehtoon.

    15) Aita oli kartassa suora, maastossa vino, korjasin, mutta nyt aidan pää tuli liian lähelle kiveä. Moka. Jos intoa oli, niin idästähän kiveä piti ihailla vaikka alhaaltakin olisi uskaltanut liputtaa.
    Ja tässä kohtaa paalua etsiville ystävällisesti tiedoksi: kilpailuohje on tarkoitettu luettavaksi ”Yhden lipun tehtävissä ei ratkaisupaalua ole, paitsi E-sarjan 2- ja 3-rasteilla”.

    16) Tässä mäessä tunnen jo puut ja kallion kolot nimeltä. Mietiskelin pienten notkojen kanssa, yleistänkö vai kuvaanko tarkasti. Tehtäväkin muotoutui lopputuloksen perusteella. Kuten vanha pedakoomikko sanoi: laadi koetehtävät niin, että opiskelijalla on paljon duunia mutta opella vähän. Pelkkä nolla. Ennakolta ajattelin, että tämä olisi vaikea posti ja saattaisi puhututtaa. Joku saattaa syyttää piperryksestä, ei haittaa.

    17) Idyllisen vanhan myllyn vesivoimaputki oli tarkoitettu A-radalle, jota ei lopulta kiertänyt kukaan. Onneksi laitoin Elit-sarjallekin välipalaksi ja ohijuostavaksi. Kyselyyn jo nyt viitaten; osoittautuikin visaiseksi. Tuo tarpeellinen 50 metrin mitta lipunpaikat määräsi. Sopivasti ne sijoittuivat ison rakennuksen seinän puoleen väliin ja nurkan kohdalle.

    18) Kysytty lippu oli vain parista oksavälistä näkyvissä, siksi liputuksella näytettiin kaikki, parkkipaikan reunaan mitoitetut, kartanluukohteet. Alun perin tehtävä piti ratkoa parkkipaikalta, mutta eihän se autojen takia olisi luonnistanut. Ja tulihan siitä nyt haastavampi. Kartoitus- ja liputusvaiheessa monelle uteliaalle tuli kerrottua tarkkuussuunnistuksesta, seköhän jätti kadunreunan vähemmälle huomiolle.

    19) Ruotsalaistehtävä. 20) Ohikulkutehtävä.

    21) Oliko ensimmäinen kerta, kun aikarastille palattiin kisan aikana. Eihän siihen voisi 6 lipun takia tehdä kuin A/Z lipputehtävän. Siellä se kalliokumpare mukavasti killitti. Paalua en pystyttänyt, koska sitä luvannut.

    22-23) Vaativa kisan päätösrastipari. Oma ajattelu lähti aidan kulmasta ja siitä kaikkien kohteiden nimeämisestä. Vertailu koulun kulmaan. Ei helppo, mutta kyllä ne zeroksi sai käännettyä.

    Korostan valvojan osuutta siinä vaiheessa, kun ratamestarilla on jo aurinkolasit päässä. Kiitos tässäkin yhteydessä!

  • nimimerkki

    Lauri M

    9.9.2018 klo 09:51
    Kiitos ratamestarin näkökulmasta! Tämä auttaa ymmärtämään miten preo-ratoja tehdään ja miten ratojasi suoritetaan. Molemmat varsin arvokkaita näkökulmia kokemattoman ratamestarin silmin. Onko vastaava analyysi temporadasta vielä tulossa?

  • nimimerkki

    Pepi

    10.9.2018 klo 09:59
    Ratamestari: Rastin 13 kohdalla puhut teknisestä ohjeesta ja metsänrajasta. En ollut kisassa paikalla, mutta en näe kartalla tuolla päin sellaista metsänrajaa, johon tekninen ohje viittaa.

    Teknisessä ohjeessa mainitaan, että "IOF:n käytännön mukaan" kuvioraja kartoitetaan ilmakuvasta näkyvien latvusten mukaisena. Minkään normin mukaan näin ei tehdä. Teknisen ohjeen jatkotekstikin osoittaa, että tähän käytäntöön viitataan moittivassa mielessä, kun kielletään tällä tavoin piirretyn kuviorajan käyttäminen rastikohteena. Tekninen ohje ei siis väitä, että latvusten mukaan pitäisi kartoittaa.

    Sprinttikartan normien mukaan kartassa kuvataan juostava taso. Myös teknisissä ohjeissa todetaan, että juoksukelpoisuuden kuvaus noudattaa tilannetta alle 2 metrin korkeudella. Mielestäni kartasta pyritään tekemään normien mukainen ja silloin kuviorajan paikka määräytyy jalan kulkevan suunnistajan havainnosta: seuraten alle 2 m korkeudella havaittavaa rajaa.

  • nimimerkki

    Rtm

    10.9.2018 klo 12:38
    Hyvä huomio Pepiltä. Rastilla 13 ei kohteena ollut kuvioraja. Ohjeen teksti kuuluu suomeennoksessa alla olevan mukaisesti. Jos se on väärin tulisi sitä muuttaa IOF:n toimesta. Suomi voi tehdä esityksen.
    Tätähän on välillä ihmetelty keskieuroopan kisoissa kun lehvästö ulottuu polun toiselle puolelle, mutta alueella on leikattu nurmikko. Harvassa vanhassa koivikossa johonkin valkoinen on rajattava. Mihin?

    Kasvillisuusraja
    Kasvillisuusrajojen kanssa tulee noudattaa varovaisuutta. IOF:n käytännön mukaan selkeä kasvillisuusraja, kuten metsän reuna avoimen alueen vieressä tai selvä metsätyypin muutos lehtimetsästä havumetsään kartoitetaan ilmakuvan mukaan. Maan tasolla raja sijaitsee siinä kohdassa, jossa puiden lehväkatos alkaa.
    Tällaisen kasvillisuusrajan käyttöä ei suositella elit-tason tarkkuussuunnistuksessa, koska maan tasolla kasvillisuusrajan paikantaminen on hankalaa, erityisesti jos kyseessä ovat vanhat puut, joiden lehvästö on korkealla. Silloinkin kun lehvästö kasvaa alhaalla, kuten toisessa kuvassa, voi olla mahdotonta paikantaa rastia tarkkaan koska linjojen näkyvyys kasvillisuusrajaa pitkin tai sen poikki ei ole riittävä. Jos näkyvyys on kuitenkin hyvä, kasvillisuusrajaa voidaan poikkeuksellisesti harkita tehtävän paikaksi.
    Jos kasvillisuus ulottuu (melkein) maahan asti kuten ensimmäisessä kuvassa, rastin sijoittamiseen ei ole estettä.

  • nimimerkki

    Rtm

    10.9.2018 klo 12:42
    Tarkennetaan, että tällä kertaa rastilla 13 kyseessä oli puoliavoimen ja avoimen rajauksesta.

  • nimimerkki

    Tempon ratamestari

    10.9.2018 klo 12:55
    Tempo ja PreO-aika-asema

    Tempo sai luvan luovuttaa yhden asemista PreO:n aikarastiksi, sen verran kiva kentura oli kyseessä. Liputustapoja taisi olla kolme. Karttaakin viilattiin. Valvoja vähän epäili vaikeaksi. Ratkaisu helpotti lähdön rutiineja ja saatiin sateenvarjo mukaan leikkiin. Yllätettäisiin kisaajat myöhemmin myös PreO-radan loppupuolella saman maaston käytössä.

    Suunnittelun aluksi jaoin kartan käytön tempon ja PreO:n kesken. Aluksi Asema-1 (myöh. 1.) sijoittui Preo:n aika-asemalle ja 7. PreO:n 2-4 rastien kohdalle. Heti oli selvä, että satama-alue sopisi paremmin tempoon, mutta pari asemaa rannan tuntumasta hylkäsin ihmisten liikkuessa alueella. Päätin että lippujen kepit pitää pystyä kiinnittämää polkaisten, ei asfaltille.

    1. Kotiseutuyhdistykseltä luvan saatuani, lopulta käytin museona toimivan vanhan vuonna 1777 rakennetun tapulin alaosan vierustaa starttina. Tässä ei heti pääsisi kaikkia lippuja ennakkoon näkemään. Museoon vertaamalla kilpailija pääsi hyvin katsomaan sitä ympäröivien kohteiden sijainnin. Tarjosin helpon zeron ja miltei näkymättömän (toleranssi) kiviaidan mutkan jälkeen vauhtia ratkaisuihin. Nopeimpia suitsin – on se määrite luettava halusi tai ei.

    2. Vanhalle hautausmaalle ei tietenkään suunnistuslippuja viedä. Niinpä seuraava tempoilu sen länsipuolelle. Vaihtoehdot olivat vähissä: kiviaita ja puita. Käyrän pullistuma eli nenä; voisikohan sitä käyttää. Puuteroin nenää mahdollisimman siistiksi, tarkistin kiviaidan linjan ja takana olleen talon päädyn. Laitoin lipun oikeaan kohtaan ja väärän siitä 4 metrin päähän. Istutin kilpailijat oikeastaan rastille. Oikea pois. Katsotaan mitä vastaavat! Puihin yksi zero. Siinä se. Sektorinauha tuli asemalle, koska 3:nnen F-lippu melkein näkyi.

    3. Asemaa ei saanut piiloon millään. Näkyi jo edeltävältä mäeltä. Uusi päiväkoti ei valmistunut kisaan mennessä. Alun perin asemaa katsottiin lounaasta. Em. syystä kävelysuunta muuttui. No kaikille sama, näytetään liput ennakkoon. Jotain piti kuitenkin keksiä. Niinpä aidaksi muuttui kauempi ja yksi kysymys taakse. Sehän peilautuu suunnistuksen ohijuoksuun. Kaislikkoa pidin itse haastavimpana. Tämän liputin ensimmäiseksi ja toisaalta takaosan osalta viimeiseksi.

    4. asemalle kulki reitti ravintolan ja varastorakennuksen välistä. Huomasitteko? Sillä pyrittiin rajaamaan näkymät. Tarkoitus oli levittää lippuja, mutta ei onnistunut, koska porukkaa liikkui alueella. Tuli vähän sumppu. Ja määritetehtäviä liikaa. Kilpailijoiden tuloajoväylän takia tuli kiire liputuksessa ja niin yksi lipuista sukelsi väärään puskaan. Pysyi siellä koko kisan ajan ja tuli yksi zero vastauksiin ennakoimattomasti. Kumpare valikoitui lipuksi nimeämistuskaa lievittämään. Asema mahdollisti kyllä nopean vastaamisen.

    5. Näkösuojan ja erikoisen paikan perusteella piti hyödyntää. Tästä ei kaikki tykkää, pitäisikö? Ajattelin että tykittäjät jäätyvät, mutta mitä vielä. Niillä, jotka olivat lukeneet tekniset ohjeet, ei mennyt ihmetyksen sormi hämmästyksen suuhun. Aikaa annettiin yhden E vastauksen ajan sopeutua tilanteeseen. Pitäisikö käyrän ja puun värit olla tällaisessa tapauksessa toisinpäin tai oliko liikaa kartoitettu yleistyksen kustannuksella, jakanee mielipiteitä. Huolellista kilpailijaa sakottaja armahti.

    6. Tämä piti olla sateenvarjolla suojeltu kohde. Toimitsijat saivat töitä toiselta urakoitsijalta ja päätyivät lähdön ja maalin leipiin. Etupatsaalla tapaa istuskella jäätelönsyöjiä ja niinpä se kohde muuttui takapatsaaseen. Jonkun verran ajattelutti voiko pensasaitaa toteutetulla tavalla kysellä. Verkkoaidan kulma oli helpoksi tarkoitettu, kuten joka asemalla yksi tehtävistä.

    7. Tämä taisi eniten muistuttaa normi urbaanitempoa. Jotkut liput näkyivät jo edelliselle asemalle helpottaen. Liika hätäily kostautuisi. Luultavasti nopea asema, jos pysyy tanakasti kartalla. Rantalentiskenttä helpottaa lukemista. Tämä olisi jäänyt pois ilman ylimääräistä talkooapua. Tattis!
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Kansallinen tempo ja normaalikilpailu, MuuRa 26.8.