Keskustelu

« aihelistaan

Kysymyksiä tarkkuussuunnistuksen oikeudenmukaisuudesta I


  • nimimerkki

    Kari P

    7.8.2017 klo 19:07
    Olen pohtinut usein monelta kannalta - kuten varmaankin moni - tämän lajin hienouksia, ongelmia, vääryyksiä...
    Nyt ajattelin tehdä ensimmäisen rajatun kysymyksen aiheesta ja vain niille SM -PreOon osallistuneille, joilla ei ole MM -kilpailusääntöjen mukaan oikeutta osallistua MM -kilpailuissa paralympic -sarjaan.
    Oliko SM -PreO yhdenvertaisesti menestyttävissä myös niille, joilla tuo edellä mainittu oikeus on?
    Haluan kysyä tätä vain niiltä, joilla tuota oikeutta ei ole, koska viime talven aikana Pauli Anttila kyseli vain meiltä kelpoisilta tarvetta omaan SM -kilpailuun. Ja, kuinka ollakaan, enemmistö haluaa olla yhdenvertainen vammattomien kanssa.

  • nimimerkki

    Mikko

    7.8.2017 klo 19:38
    Tässä vain muutaman vuotta lajia harrastaneen ajatuksia.

    Tasapuolisuusaspektia mietin rastin 13 osalta että näkyisikö rastikivi tuolista istuen. Juuri ja juuri näin sen jostakin kohdassa polun kohoumalta varvistamalla. Ehkä rastin voi ratkaista nollaksi myös kiveä näkemättä mutta onhan se vaikeampi. Ehkä kivi näkyy jostain kohdasta myös matalampaa mutta kyllähän se on hidasta jos joutuu sitä kohtaa etsimään. Rasti 15 oli ehkä sellainen missä sai etua myös kivien päältä katsomalla. Mielestäni rastit 16, 17 ja 18 olivat reilumpia ja ratkaistavissa myös matalampaa.

    Toki myös liikkuminen rastien 2-5 seudulla vie ylimääräistä aikaa parasarjassa. Ja kolmosrasti ei varmaankaan näy kaatuneen puun yli tuolissa istuen. Siitä kohtaa sai ainakin hieman nenämuotoa hahmotettua ja se tuki lippuratkaisua.

    Eikö yleensä parasarjassa ole pidempi suoritusaika, mielestäni se on erittäin hyvä sääntö vaikka samassa sarjassa kisailtaisiin. Ehkä tasapuolisuutta lisäisi reilummin pidempi suoritusaika parasarjaan jolloin olisi mahdollista liikkua enemmän sään mukaan kuten mestari Antti teki.

    Vastaukseni on, että tuolista istuen olisin kaivannut lisää aikaa ja rata olisi ollut vaikeampi.

    Ratamestari on tosiaan kovilla tarkkuussuunnistuksessa, millä huomioi kaikki aspektit, heinä kasvaa jne. Btw, suunnitellaanko radat yleensä tuolissa istuen tai siis matalammalta aina katsellen? Tältä osin Tempo lienee tasapuolisempi sillä ratkaisut tehdään aina istuen.

  • nimimerkki

    Jyrki

    7.8.2017 klo 20:47
    Laitoinkin asiasta kommenttia jo toiseen keskustelunavaukseen tällä palstalla. Minulla oli sellainen tunne kisatessani, ettei rata ollut tasapuolisesti ratkaistavissa, vaikka lisäaikaa liikuntarajoitteisille annetaankin.

  • nimimerkki

    Jyrki

    7.8.2017 klo 20:47
    Laitoinkin asiasta kommenttia jo toiseen keskustelunavaukseen tällä palstalla. Minulla oli sellainen tunne kisatessani, ettei rata ollut tasapuolisesti ratkaistavissa, vaikka lisäaikaa liikuntarajoitteisille annetaankin.

  • nimimerkki

    Pekka

    7.8.2017 klo 21:48
    Vaikka Kari pyysi mielipiteitä nimenomaan niiltä, jotka eivät ole paralympiakelpoisia, otan silti osaa keskusteluun.
    Ripitin Marttia heti kisan jäkeen niin, että pyytelin jo sunnuntaina anteeksi. Kisan aikana mietin sitäkin, pitäisikö esittää koko kisan hylkäämistä sääntöjen vastaisena. Toisaalta tiedän sen tuskan joka Martilla on ollut kun on joutunut vaihtamaan kisamaaston lyhyellä varoitusajalla. Olikin harmi, että hyvä rata kärsi huonosta kulkukelpoisuudesta.
    Talvella käytiin pienellä joukolla keskustelua siitä, pitäisikö SM-kisoihin saada erikseen paralympiasarja. Olin ehdottomasti ajatusta vastaan ja olen edelleen. Se olisi jo sääntöjen ja lajin hengen vastaista, tosin niin on sekin jos rata ei ole tasapuolinen kulkukelpoisuudeltaan.
    Jos olisi erikseen paralympiasarja, olisi vaarana se, että hetken kuluttua ratojakin olisi kaksi, avoimelle sarjalle joku pieni polku hienoilla rastikohteilla ja paralympiasarjalla joku parkkipaikka ja parikymmentä puiden väliä.
    Tämän lajin vahvuus on nimenomaan tasa-arvoisuus. Siihen kuuluu se, että kaikilla liikkumiskykyyn katsomatta on tasavertaiset mahdolisuudet ratkaista radan rastit. Lisäajan antaminen on säännöissä liitetty radan noususummaan. Siinä sen täytyy pysyäkin. Lisäaika ei saa muodostua automaatiksi, jolla ikäänkuin ostetaan se, että kulkureitti on sääntöjen vastainen. Eli lisäaikaa pitää käyttä harkiten ja pyrkiä laatimaan rata niin, että siihen ei olisi tarvetta.
    MM-kisojen aikana ja niiden jälkeen on käyty hyvin epämiellyttävää keskustelua siitä, millaisen vamman omaava on kelvollinen paralympiasarjaan. Itsekin olin MM-kisoissa allekirjoittamassa valitusta Ukrainan kilpailijasta. Tämä keskustelu ja valitukset ovat siinä mielessä turhia, että ei ole yksittäisen kilpailijan syy, kun ratamestari tekee sääntöjen vastaisen radan. Jos radat ovat sääntöjen mukaisia, ei ole mitään väliä sillä, liikkuuko kilpailija hitaammin vai nopeammin vai istuuko hän.
    Kun rataa aletaan suunnitella, on kaksi perusasiaa joiden pitää täyttyä. Reitin on oltava kulkukelpoinen kaikille ja reitin varrella oltava riittävästi mielekkäitä rastikohteita. Näistä tuo ensimmäinen on kaikkein tärkein, eli jos kulkukelpoisuudesta on pienikin epäilys, maasto on hylättävä vaikka rastikohteet olisivat kuinka hienoja tahansa. Kulkukelpoisuus tarkoittaa myös sitä, että radalla mahtuu kääntymään ja ohittamaan ja kaikki mitä ratkaisun tekemisessä on olennaista, näkyy yhtä hyvin myös matalalta. Ei siis riitä, että rastiliput näkyvät.
    Paralympiakelpoisia kilpailijoita kaivataan lajin pariin. Jos kokemus lajista on se, että joutuu tuskailemaan kulkemisen ja näkemisen kanssa, loppuu mielenkiinto äkkiä.
    Toivottavasti kukaan ei ota näitä ajatuksia ja tätä keskustelua henkilökohtaisina moitteina. Todennäköisesti terveen ihmisen on vaikea huomata kaikkia asioita, joita tasa-arvoisen radan rakentaminen vaatii. Voisi olla hyvä järjestää jonkin harjoituksen yhteyteen tilaisuus kokeilla, millaista rastien ratkaiseminen on pyörätuolissa istuen ja millaista on toimia pyörätuolilla liikkuvan avustajana kivikkoisella polulla.


  • nimimerkki

    Tuomo

    7.8.2017 klo 23:26
    Kiitos, Pekka, säästit minut kirjoittamisen vaivalta. Enpä olisi tuota osannut paremmin sanoa. Juuri näin!

  • nimimerkki

    Pinja

    8.8.2017 klo 06:02
    Hieno kirjoitus Pekalla, olen samaa mieltä. Kyllä SM-kisassakin oli kovin erilaiset mahdollisuudet ratkoa tehtäviä pyörätuolista kuin tervein jaloin, ja itse kyllä olin mukana lisäämässä tuota epäsuhtaa nousemalla metsäpätkällä kivien päälle.

    Kuitenkin pidän hyvin tärkeänä sitä, että ollaan kaikki samalla radalla ja samassa sarjassakin, se on ihan lajin ydintä.

  • nimimerkki

    Anna

    8.8.2017 klo 07:59
    Mietin tätä asiaa ollessani Tuomon kanssa yhtä aikaa rasteilla 2-5 ja totesin, ettei tuolista näe yhtä hyvin kuin seisoen. Pohdin jopa, näkeekö kaikkia lippuja edes. Eli se kohta oli mielestäni ainakin epäreilu.

    (sitten taas mun korkeudelta ei näe yhtä hyvin kuin Jarin korkeudelta, mutta se on toinen juttu)

    Olen samaa mieltä Pekan kanssa ratojen kehittymisestä, jos tulisi kaksi sarjaa. Voin hyvin kuvitella, että niin kävisi, vaikka ratamestareilla olisi mitä parhaat tarkoitukset. Samalla olen todella tietoinen siitä, että on vaikea löytää esteettömiä ratoja joka puolelta maata niin, että vieressä olisi sopiva preo-maasto (ja karttaa/aluetta saisi käyttää).

    Haluaisin kuulla kommentteja tämän vuoden FinTrailO-radoista myös. Toisen päivän rata oli tuollainen maasto edellä valittu, riittivätkö ylimääräiset avut ylämäissä? Sääolosuhteita tuskin tarvitsee puida, koska harvemmin toukokuussa kuitenkaan on lunta.

    Mikon kysymykseen: FinTrailO-radat kävin läpi istuen (olin "national controller"). Epäilen kyllä, että joissain paikoissa silti näki paremmin seisten, mutta päämääränä oli, että tuolista voi kaikki tehtävät ratkaista.

    Lajipäällikön näkökulmasta: suunnitteilla on ratamestarikoulutus, jossa Tuomo on luvannut kertoa juurikin pyörätuolissa istuvan näkökulmasta. Koulutuksen piti olla nyt SM-kisojen yhteydessä, mutta valitettavasti en kesän kiireiltäni pystynyt sitä järjestämään. Mutta ennen ensi kautta on sellainen luvassa kuitenkin!

  • nimimerkki

    Juha

    8.8.2017 klo 12:08
    Ideaali tilanteessa ratamestari kloonaisi itsensä. Toinen liikkuisi maastossa lippuja siirrellen ja toinen kiertäisi uraa pyörätuolista.

    FinTrailO:n maasto ja varsinkin ajankohta helpottivat varmasti. Maastossa sopivasti korkeuseroja, joten useimmat liput kilpailijoita ylempänä. Eikä pitkäkään nähnyt oikeastaan minkään yli sen paremmin kuin istuva tai lyhyempi. Ikävä kyllä kaikissa paikoissa ei löydy samanlaista maaston ja kulku-uran yhdistelmää, mutta eiköhän niitä vielä muutaman vuoden tarpeiksi tästä maasta löydy. Keväällä ja myöhään syksyllä onnistuu helpommin, muulloin haasteellisempaa.

    Ratamestarikoulutus on hyvä juttu. Ainakaan itselläni ei ole oikein selvää kuvaa kaikesta mitä pitäisi ottaa huomioon, eikä oikein haluta lähteä oppimaan kisan ratamestarointia kantapään kautta.

  • nimimerkki

    Lauri M

    8.8.2017 klo 21:20
    Pidän tärkeänä että kaikki kilpailevat trailo:ssa tulevaisuudessakin samassa sarjassa sukupuoleen tai liikuntakykyyn katsomatta. Toteutan itse tempon ratasuunnittelun polviasennossa, joka antaa melko realistisen kuvan kilpailijan näkökulmasta. Mihin asioihin para-statuksen kilpailijat toivoisivat kiinnitettävän huomiota tempo / aikarastit huomioiden? Pidettekö SM-tempon aseman 5 koroketta toimivana ratkaisuna, näkikö kaikki rastit kaiteen ylitse?

  • nimimerkki

    Pauli

    8.8.2017 klo 21:49
    Ottamatta lainkaan kantaa viime kisaan.

    Aloittamani pienen piirin keskustelu viime talvena koski enemmän markkinointia. Saataisiinko lisää para-harrastajia jos tehtävät ei olisi suorituksellisesti liian vaikeita? Markkinointi para-sarjaan ontuu vielä pahasti.
    Ymmärrän Pekan pointin, että tässä on kerrankin mahdollisuus tasavertaiseen kokeiluun, mutta toteutuisiko se muissa kuin SM-kisoissa ja ainahan on mahdollisuus SM-kisoissa mennä avoimeen. Ratkaisu olisi myös joukkuekisa, jossa mukana olisi sekä avoin että parasarja!!
    Toisaalta ymmärrän, Karin pointin ettei kulkukelpoisuus saa nousta merkitykselliseksi.
    Joukkuekisa voisi olla myös ratkaisu osanottajamäärään ?!

  • nimimerkki

    Janne S

    4.9.2017 klo 11:23
    En ole lukenut tarkkuussuunnistuksen sääntöjä, mutta ihmettelen miksi kivien päälle kiipeäminen olisi sallittua, jos samassa sarjassa kilpailee pyörätuolissa liikkuvia.

  • nimimerkki

    Pepi

    4.9.2017 klo 12:42
    Ei tervejalkainen huomaa "kiipeävänsä", jos astuu jonkin 15-senttisen kiven päälle, vaikka sama kivi onkin pyörätuolille este. Siksi kulku-urien ja sallittujen alueiden pitääkin olla riittävän tasaisia. Näkymän pitäisi myös olla sellainen, ettei katselukorkeudella ole oikeaan kiipeilyyn houkuttavaa merkitystä.

    Usein tämän matalalta nähtävyyden järjestäminen onkin ratamestarille huomionarvoinen haaste. Täyteen tasapuolisuuteen ei kuitenkaan voi päästä muulloin kuin jyrkkään vastarinteeseen katsellessa.

    Sääntöjen henki on, että pääsy paikkoihin, jonne pyörätuolilla ei pääse, on kiellettävä.

  • nimimerkki

    Ken

    6.9.2017 klo 15:04
    Pekka tossa aikaisemmin kirjoittikin jo kaiken oleellisen aiheeseen liittyvää.

    Näin vastasin kun Ruotsin TasSu-sivuille vuosia sitten haluttiin mun kommenttia siihen miksi laji minua kiinnosti:

    "Det som gör PreOn så unik är att det är den enda idrottsgren där människor med olika fysiska förutsättningar kan tävla jämbördigt mot varandra. Det spelar ingen roll om du har nedsatt rörelseförmåga och använder el-rullstol, som jag själv gör, manuell rullstol, rullator eller bara går dåligt eller hur gammal du är, så kan du tävla under samma förutsättningar mot den yppersta eliten inom orienteringssporten – och till och med slå dem.

    För mig är PreO den ultimata, fullt inkluderande sport där jag förenar njutningen av att ta mig ut i naturen med förmågan att vara snabbtänkt och den adrenalinkick tävlingsmomentet ger samt tillfredställelsen över att ha lyckats lösa orienteringsproblemen."

    Tätä mieltä olen edelleenkin ja toivon totisesti ettei lajin ydintä pilata yhä haastavampien rastikohteiden haussa.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Kysymyksiä tarkkuussuunnistuksen oikeudenmukaisuudesta I