Keskustelu

« aihelistaan

SM-kilpailut 5.-6.8.


  • nimimerkki

    Martti

    1.7.2017 klo 10:44
    Kummankin SM-kisan ilmoittautuminen on avattu IRMA:ssa. Mahdollisista kesälomista huolimatta muistakaa ilmoittautua 27.7. mennessä.

    Ennen vappukisaa kerroin sen olevan hyvän SM-preon esikisan maaston samankaltaisuuden osalta. Jouduin kuitenkin (taas) vaihtamaan kilpailumaaston näkyvyysongelmien vuoksi. Kalliomäet vaihtuivat melko tasaiseen mäntymetsään ja hakkuualueisiin.

  • nimimerkki

    Lauri M

    19.7.2017 klo 20:35
    Kilpailut lähestyvät, käykääpä ilmoittautumassa! Kilpailujen kartat priimaa ja tehtäviäkin on tehty (koskee myös tempoa). Ohessa linkki tempoilijan blogiin, jossa analysoitu tempon ratamestarin aiempaa tuotantoa (varoitus: sisältää ajatuksenjuoksultaan sekavaa sekä nopeasti tuotettua tekstiä).

    http://tempoilija.blogspot.fi

  • nimimerkki

    Martti

    27.7.2017 klo 11:44
    Ilmoittautuminen SM-kilpailuihin päättyy tänään.
    Kansainvälistä väriä kisoihin tuo kaksi kroatialaista tarkkuussuunnistajaa.

    Preon kilpailukeskus on Rajamäen uimahallilla, jossa ovat WC:t ja kahvio. Lähtöpaikalle siirrytään omilla autoilla reilun 3 km:n päähän. Jos joku on vailla kyytiä, niin hän pääsee toimitsijoiden autoissa. Pysäköinnistä lähtö ja maali ovat alle 200 metrin päässä.

    Ratatiedot ovat myös tarkentuneet. Reitin pituus on 1,7 km ja sillä on 26 tehtävää + 3 tehtävää yhdellä aikarastiasemalla.


  • nimimerkki

    Lauri M

    27.7.2017 klo 21:44
    Vielä ehtii ilmoittautua! Tempon alustava kilpailuohje sekä kilpailualueen mahdolliset aiemmat kartat julkaistaan todennäköisesti ti 1.8. kuluessa. Näillä näkymin mestaruus ratkaistaan noin 50 tehtävän radalla. Suosittelen edelleen ratamestarin blogiin tutustumista.

  • nimimerkki

    Martti

    30.7.2017 klo 23:26
    SM-Preon lähtölista ja vanha kartta ovat nyt kisasivulla.

    HUOMIOIKAA harjoittelukielto (karttarekisteristä). SM-Preon osanottaja ei voi osallistua tiistaina 1.8. Rajamäen Rykmentin kuntorasteille.

  • nimimerkki

    Martti

    4.8.2017 klo 13:22
    Sääennuste lupailee huomisen kilpailun ajaksi n +18 astetta ja vesikuuroja. Eli voi sataa tai sitten ei. Mitään hurjia vesimääriä ei kuitenkaan pitäisi tulla ja väliin voi aurinkokin pilkahdella.
    Kilpailukortit ovat säänkestävää ja repeytymätöntä materiaalia. Kilpailukartat jaetaan muovisuojuksessa.

  • nimimerkki

    Juha

    4.8.2017 klo 16:47
    Tempo-treeniä huomenna PreOn jälkeen? Eli auton takana lippuja ja keppejä. Kannattaako ottaa mukaan? Meillä majoitus Hyvinkäällä ja illalla sadekin pitäisi olla tauonnut. Kartta puuttuu ja treenikaverit.

  • nimimerkki

    Anna

    4.8.2017 klo 16:53
    Mä yleensä rientäisin intona treenaamaan, mutta nyt on takana niin rankat 3,5 viikkoa, etten taida pystyä. Kunhan selviän kisoihin sunnuntaina (ja huomennakin toki).

  • nimimerkki

    Antti

    4.8.2017 klo 22:42
    Minä olen jo tehnyt viimeistelyharjoitukset, ja kisavire on kohdallaan. En siis tarvitse enää harjoitusta ennen SM-kisoja.

  • nimimerkki

    Tuomo

    5.8.2017 klo 18:11
    Mikä on SM-TempOn kilpailukeskuksen osoite?

  • nimimerkki

    Anna

    5.8.2017 klo 18:15
    Sitä ei taideta olla julkaistu. Opastus 25&140 -teiden risteyksestä.

  • nimimerkki

    Pepi

    5.8.2017 klo 19:50
    55 ja 140

  • nimimerkki

    Pepi

    5.8.2017 klo 19:56
    Se 55 oli siis kutsussa. Kilpailuohjeessa on 25 ja 140. Kyseessä on sama risteys, koska tien numero muuttuu risteyksessä.

  • nimimerkki

    Jyrki

    5.8.2017 klo 22:06
    Onnittelut kisan mitalisteille! Tempo jää väliin, seuraavia kisoja odotellessa.

    SM-preosta kotiin ajellessa pohdin, miksi kisassa oli vedetty nauhalla alueen raja tien päähän (rastit 15-18) niin pitkälle maastoon? Mielestäni se ei ollut kilpailullisesti tasapuolista, sillä liikuntarajoitteiset eivät päässeet maastoon niin pitkälle katsomaan rasteja kuin muut. Siellä oli jopa pieniä kiviä, joiden päälle saattoi kiivetä tähyilemään rasteja. Tämä nyt lähinnä palautteena ratamestarille ja valvojalle. Muuten tehtävät olivat kyllä hyviä ja huomasi taas, että paljon on opittavaa tässä kiehtovassa lajissa...

    Tsemppiä huomiseen kilpailuun!

  • nimimerkki

    Antti

    6.8.2017 klo 06:49
    Rajamäen Rykmentille kiitos sujuvista kilpailujärjestelyistä ja Martille kiitos hienosta SM-radasta!

  • nimimerkki

    Antti

    6.8.2017 klo 15:14
    Välillä on mukavaa voittaa ylivoimaisesti.

  • nimimerkki

    Lauri M

    6.8.2017 klo 19:53
    Kiitokset tempoon osallistuneille! Keli oli paras mahdollinen vaikkakin ajoittain kostea. Pahoittelut tulosten esittämisen ongelmista, tätä tullaan kehittämään tulevina vuosina.

    Katsaus tehtäväkohtaisiin tuloksiin. Top-16 populaatiossa hankaliksi osoittautuivat 1-2, 3-4, 4-4, 5-2, 7-3, 7-4 ja 8-5. Tehtävillä 1-2 ja 4-4 yhdistävänä tekijänä oikean kohteen jääminen katveeseen ja tehtävillä 3-4, 5-2, 8-5 kartoittamattomilla kohteilla toteutettu illuusio jossa oikeat kartoitetut kohteet havaittavissa. Näen nämä hyvinä kilpailijoiden havainnointi- ja kartanlukukykyä erottelevina tehtävinä - syvyyssuuntaisia optisia illuusioita ei tarvittu. 7-3 Echo-vastausten suuri määrä hämmästyttää (määrite vesistön itäreuna ja vilkaisu kompassiin paljastaa ettei ainakaan E). Post-kilpailu näkökulmasta tehtävän 7-4 kysymyksenasettelun voi todeta epäonnistuneeksi, pahoittelut tästä. Yllättävän hyvin 8-5 upposi vaikka valvojan kanssa ennen kilpailua pohdimme tehtävän mielekkyyttä :) Pahoittelut finaali-2:n epäonnistumisesta, olosuhteet olivat haastavammat kuin mihin olimme varautuneet.

    Ratamestarointiprojekti oli antoisa ja lisäsi ymmärrystä tempon filosofiasta. Uutena oivalluksena saatoitte havaita kartoittamattomien kohteiden käytön ratasuunnittelun työkaluna - kiitokset pätevälle kartoittajalle tämän mahdollistamisesta! Uskon ratasuunnittelun ymmärryksen siirtyvän pienellä viiveellä tulostaululle. Suosittelen ratamestarointia muillekin kehityshaluisille, toivottavasti saadaan kesälle 2018 tiiviimpi kalenteri.

  • nimimerkki

    Martti

    6.8.2017 klo 22:13
    Tuo sallitun alueen nauhoittaminen Jyrkin mainitsemassa kohdassa oli yksinomaan minun ajatteluvirheeni. Mielessäni kävi se, että polun voisi sulkea ennen risteysaluetta, mutta pelkäsin sen aiheuttavan ruuhkaa, koska ei tuo ura hirveän leveä ollut. Tällä rajauksella tarkoitin antaa lisää tilaa tuossa kohtaa. En muista, että olisin kertaakaan ajatellut kenenkään nousevan kivien päälle, mutta kaikkihan on sallittua jos ei ole erikseen kiellettyä.
    Tuollaisia ratkaisuja joutuu tekemään muutamissa sekunneissa, vaikka kisan valmistelut aloitin muistaakseni Vappukisojen jälkeen. Maaston vaihto tuli eteen parin suunnittelu kerran jälkeen, kilpailukeskuksen vaihtuminen n 3 viikkoa ennen kisaa. Horsmikon kasvu kuukaudessa vaihtoi myös tehtäviä. Kilpailukutsussa mainittu lyhyt osuus huonompaa polkua tarkoitti juuri tuota uraa, josta katsottiin tehtäviä 13 - 21. Sen jälkeen tuli mukaan tuo polku alkupäässä, missä oli 2 -5.tehtävät. Ennen polun mukaan ottoa suunnittelin tehtäviä moneen paikkaan, mutta mm näkyvyys tai kulkureitin huomattava pidentyminen vaikuttivat ratkaisuun.
    Näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut parempi ratkaisu jättää tehtävä 5 pois ja antaa pyörätuolia käyttäville mahdollisuus palata lähdön kautta tielle ja tietysti lisätä suoritusaikaa.




  • nimimerkki

    Jyrki

    7.8.2017 klo 00:58
    Kiitos Martti kommenteistasi. Osoittaa hyvin, kuinka haastavaa kisan järjestäminen voi olla ja miten monenlaisia asioita joutuu ratamestari pohtimaan. Ja siksi myös sen, miksi tarkkuussuunnistuksen kisakalenteri on aika harva. Hienoa että sinulla ja muutamilla muilla riittää sekä osaamista että viitseliäisyyttä tarkkuussuunnistuskilpailujen järjestämiseen!

  • nimimerkki

    Jari

    7.8.2017 klo 09:41
    Hyvä käytäntö ja kirjoittamaton sääntö on ollut että kilpailijat käyttävät vain sellaista uraa tai katselupaikkaa mihin pyörätuolilla pääsee. Suunnistuskartan polkukuvauksella tämä oli mielessä paremmin kuin nykyään sprinttikartoilla.

    Hyvät ja arvoisensa SM-kisat RR ja MU järjestivät. Näki että Martti ja Lauri olivat intohimolla sitoutuneet ratamestarityöhön.

  • nimimerkki

    Mikko

    7.8.2017 klo 16:36
    Hienot ja opettavaiset kisat jälleen kerran, kiitokset järjestäjille!

    Itselle sattui viikonloppuna yhteensä 10 virhettä ja kaikkihan ne harmittaa niinkuin kuuluukin.

    Onnistumisen elämyksiä oli mm. PreO ykkösen ratkaisu käyrää katseella seuraamalla talolta, vertaamalla suhteessa isoon kukkulaan, pisterajalinjaa käyttäen ja kompassilla, kaikki tyylit antoivat nollan ja nollahan se oli :) Muita mukavia rasteja olivat mm. 13, 16, 20, 21 ja klassisempi tarkkuussuunnistusrasti 25. 21:stä olin kyllä hieman epävarma mutta kun se ei ollut niin ylhäällä kuin pitäisi olla niin vastasin oikein nollan.

    PreO virheeni tulivat rasteilla 7, 11 ja 24. Rastit 7. ja 11. nollasin molemmat samalla perusteella mikä ei ollut tarpeeksi vahva, eli näytti että ne olivat hieman liikaa pois käyrältä eli liian alhaalla molemmat. Omat linjaukseni (joissa hyvinkin tulee virhettä helposti) tukivat valintaa. Ehkä ajattelin myös liikaa niitä ratkaisurasteina ja ratkaisinkin itseni ulos siinä samalla :) 24. oli lapsus, jonka ratkaisin liian nopeasti vaikka sijainti epäilytti. Oikea kivi ei vaan näkynyt. 24. virhe tuli täytenä yllätyksenä ja se olikin karkea puhdas kämmi. Mielenkiintoista on miten PreOssa suorituksen hallinta tulee mukaan kuvioon kun kisat ovat pitkiä eikä ajattelu pysy kirkkaana koko aikaa. Haastava laji tosiaan mutta opittavissa uskoisin.

    PreOn aikarasti oli mielestäni normaalia haastavampi eikä yhtään tosi nopeaa lippua ollut tarjolla, ainakaan mulle. Aina piti miettiä parivaljakosta, C vai D, A vai B, E vai F. Mielestäni hyvinkin onnistunut aikarasti.

    Tempo oli sitten kaiken kaikkiaan positiivinen yllätys. Heti eka asema meni hyvin kivikosta lähimmästä pistekumpareesta, istuinpaikasta ja takana olevasta talosta peilaillen. Samoista kohteista pyöritin kaikki ratkaisut oikein 27 sekuntiin, päivän paras asemani heti kärkeen.

    Toka asema oli pykälän vaikeampi pidemmän etäisyyden ja mittakaavan hämätessä aluksi, nenärastia mietin pitkään ja tuska meinasi iskeä, nollaksi sain lopulta. Muuten ihan ok, pistekumpare metsän sisällä oli nopea nollata.

    Kolmosaseman portaat näin mennessä istumaan ja niiden avulla sainkin ratkottua monta tehtävää, telineiden väli nollaa mietin muistaakseni pisimpään. Kaikki oikein 31s, päivän toka paras asemani.

    Nelosasemalla mietin puskan reunaa pisimpään mutta otin siinä lipun, jälkeenpäin jäi kaivamaan että oliko nolla jos kysyttiinkin puskan päätä lähempänä parkkipaikan kulmaa. Puunolla valkoisen metsän takana ratkesi linjaamalla nopeasti. Ei virheitä mutta ajattelin että pari on tässä vaiheessa varmasti.

    Vitosasema sujui hyvin, vasemman joen penkan nollat ratkaisin korkeustasolla ja about sijainnilla ja oikean penkan nollan etäisyydellä sillasta.

    Kutosen ykkönen oli sitten eka tempovirhe. Oletin istuinpaikan lähemmäs tien levennystä enkä uskonut sähkökaapin olevan kartalla, kujuilin vasemmalle puskaa liian pitkään ja vastasin väärin nollan. Kakkosen nolla tuli piilokohteena nopeasti ja loput liput myös.

    Seiskalla joen toinen ranta meni selkeästi mutta mutkarastia mietin pitkään ja vastasin väärin. En missään kohtaan tajunnut laituria enkä muutenkaan tarkkaa istumapaikkaa joten suunnat rastille olivat sekaisin. Ehkäpä joen vastarantaa seuraamalla olisi saanut oikein tai sitten istumapaikan selvittämällä. Kumman vaikea oli tosiaan kuten Laurikin ihmetteli.

    Kasiasema tuntui sujuvan ja kiire maaliin lipsautti vikan kivirastin väärin. Tämä karkea virhe harmittaa päivän virheistä eniten.

    Finaaliykkönen meni mukavasti kaikki oikein 32s, päivän kolmanneksi paras asemani. Yleisö tuo erilaisen "sähköisen" fiiliksen ja mukava oli kuulla taputukset kun tuntui että meni ihan hyvin.

    Finaalikakkonen oli vaikea vaikka alue oli tuttu 2 vuotta sitten Kapina-Temposta. Pitkään meni nollia miettiessä (1. ja 3.), 2. F oli nopea ja 4. A myös kohtuu selvä. Viimeistä mietin jonkun aikaa, katsoin oikeaa lippua mutta jotenkin sanoin kuitenkin D. Taas oli varmaan kiire maaliin, harmittava virhe, lippujen laskenta pitäisi jo osata.

    Kaikenkaikkiaan SM-Tempo plakettista jäi hyvä maku ja Laurin radat tarjosivat tällä kertaa itselle onnistumisen fiiliksen monessa kohtaa. Täytyy tulla Kapina-Tempoon hakemaan kisarutiinia uudestaankin :)

  • nimimerkki

    Mikko

    7.8.2017 klo 16:41
    Laskinkin varmuudeksi PreO virheeni kahteen kertaan eli virheitä viikonloppuna olikin vain 3 + 4 eli 7 :)

  • nimimerkki

    Juha

    8.8.2017 klo 11:51
    Kiitos Martille ja Laurille hienoista radoista ja kartoista ja järjestäville seuroille sujuvista järjestelyistä. Vastoinkäymisiä oli käsittääkseni ollut matkanvarrella molempien kisojen järjestelyissä, mutta niistä huolimatta todella hyvät radat ja tehtävät olitte onnistuneet laatimaan.
    PreO lähti osaltani hyvin liikkeelle. Ratkaisin ykkösen 2 m lähtöteltalta ja paalulla ei tarvinnut kuin todeta olleeni oikeassa. Selvästi liian alhaallahan liput olivat. 2-4 rasteilla ravasin sitä pientä ja ahdasta polkua 4-5 kertaa edestakaisin ratkaistessani ko. lippuja. Jotain pientä linjavirhettä kolmosen ja nelosen lipuissa, mutta suunnistuskartallahan tässä oltiin joten päädyin lopulta liputuksiin. Ja sitten uudestaan samaa polkua vielä yhteen kertaan päästä päähän, kun kävin tarkistamassa 5-11 lippujen suuntia. Tuolla pätkällä ei varmasti ollut miellyttävää liikkua tuolilla tai mopolla ja haastetta lisäsi jalankulkevallekin kanssakilpailijat samalla pienellä alueella peittämässä näkyvyyttä ym.
    Kuutosella onnistuin kisan ainoana vastaamaan väärin, kun leimasin nollaksi ennen ratkaisupaalua. Näin 5 lippua ja mikään niistä ei ollut kysytyn kivikon reunalla, mutta paalulle saavuttaessa yksi lippu hävisi jonnekin ja kysytty ilmestyi. Hiukan harmitti. Positiivisesti ajatellen en tee tuota virhettä aivan lähiaikoina uudestaan.
    Seuraavilla lipuilla oli varsin haastavaa heinien seasta hahmottaa käyrämuodot ja kivet, jopa 180 cm silmänkorkeudelta. Istualtaan en olisi todennäköisesti kaikkia onnistunut ratkomaan, kun nytkin sain 11. arvottua väärin. Ennen viitosrastia olin tarkistanut etäisyyden tiestä olevan oikea, mutta tieltä ottamani suunnat ja linjaukset veivät kaikki samalle puolelle sivuun ja päädyn nollaamaan.
    Tien pään nauhoitetulla alueella tajusin itsekin seisseeni kivellä. En tosin noussut sille nähdäkseni, vaan astuakseni pois märästä heinikosta. Tiedä sitten oliko korkeammasta katselupaikasta jotain apua vai ei, muttei ainakaan haittaa. Sen verran matala tuo kivi kuitenkin oli, että sain korkeintaan tasattua tilanteen Jariin nähden.
    19-21 olivat hyviä pitemmän etäisyyden tehtäviä. Niitä olisi saanut olla enemmänkin. Näkyvyys hyvä myös montun pohjalle, joten sinne olisi ratamestarina ainakin yrittänyt rastin tai pari sijoittaa. Lopun tehtävät ainakin tuntuivat vähän turhan helpoilta, mutta näytti sinnekin virheitä tulleen joten taisin missata jotain ja vain veikata oikein. Viimeisen tehtävän luonteen kyllä arvasin jo ennen kuin liput näin ja voin vain ohi kulkiessa todeta oletukseni oikeaksi.
    Aikarastilla vastasin toisen kerran kisassa eri tavalla kuin kukaan muu, kun nollasin ensimmäisen tehtävän. Lippuja esiteltäessä tein virheellisen päätelmän, että liput tolpalla olivat etelä- ja pohjoispuolella. Kysyttäessä itäpuolta piti katsoa kompassia ja pyöritellä karttaa ja valittuani C:n suustani tulikin Zero eikä sitä mitä piti. No kaksi muuta olivat sitten onneksi helpompia, kun olin jo esittelyssä päätellyt ettei B:tä ja E:tä voida kysyä kun eivät ole missään kohteessa.

  • nimimerkki

    Juha

    8.8.2017 klo 11:51
    TempOon pääsin numerolla yksi eli jonottamista ei kunnon vesisateessa ollut tiedossa. Eilen päässäni olleet lukulasit olivat (ja ovat edelleen) hukassa ja jouduin ottamaan piilolasit päästä ja lähtemään tavallisilla silmälaseilla, joiden läpi näen maaston ja yli pystyn karttaa lukemaan. Aikaa kuluu hukkaan, kun kädet nostaa ja laskee karttaa ja päällä nyökyttelen sen mukaan katsonko lähellä tai kauas. Normaalisti kartat pysyvät paikallaan ja päätä ei tarvitse liikutella kuin sivusuunnassa.
    Ensimmäisellä asemalla lasit olivat tietysti liian ylhäällä eli normaalisti päässä ja joudun ne nenälle siirtämään ennen kuin onnistuin karttaa kunnolla lukemaan. Se taisi sotkea, kun olin koko aseman aika hukassa. Yksi virhe ja pitkä harkinta F-lipun sijainnin kanssa.
    Kakkosasemalla esittelyssä huomattiin kahden lipun pudonneen. Pukit onneksi näkyivät ja totesin rastimiehille, että mennään näillä. Liekö sitten siinä ollut syy kisan nopeimpaan suoritukseeni, kun lippuja oli vain 4 näkyvillä. Foxtrot-lipun sijaintia jouduin vilkaisemaan ennen ko. tehtävän nollaamista, mutta muuten taisi mennä suuremmin maisemaan vilkuilematta. Liian monta selkeää nollaa.
    Kolmannella asemalla pientä hapuilua rastimiehillä, kun kirjuri seisoi D-F lippujen edessä, kun niitä esiteltiin. Liputin portaiden alapään vaikken portaita tuolilta nähnytkään. Lippu oli nurmikon reunan linjalla ja kartassa portaat näyttivät jatkuvan siihen asti, joten pienen harkinnan jälkeen päädyin tuohon virheelliseksi osoittautuneeseen ratkaisuun.
    Nelosasemalla olin jotenkin hieman hukassa kokoajan ja jouduin lukemaan pariin kertaan kaiken ennen ensimmäistä vastausta ja senkin jälkeen vielä varmistamaan uudestaan. Siitäkin huolimatta tai juuri sen takia piilossa olleen puun kanssa virhe. Mielestäni löysin kyllä heti olinpaikkani, mutta jokin vain sotki kuviot. Nämä kun saisi pois. Lähes jokaisessa kisassa ollut vastaava tilanne jollain asemalla. 10 sekuntia enemmän vastausaikaa kuin Antilla eli aivan liikaa.
    Sillalla lippujen esittelyssä esittelijä seisoi A:n ja B:n edessä niitä osoittaessaan ja F:stä oikealle oleva maisema jäi kirjurin taakse. Toimitsijoiden siirryttyä taakse päästiin aloittamaan. Helppoa, kun taas selkeitä nollia. Vasemmalla ollutta puuta etsin katseella mielestäni aika kauan tai ainakin turhaan, koska tajusin heti ettei lippu ole siinä. Kisan pohja-aika.
    Sada tuntui vain yltyvän ja siinä linssejä pyyhkissä olinkin jo päätynyt seuraavalle tuolille. Olisi pitänyt pysähtyä kuivaamaan ne rauhassa, mutta kun opastaja näytti että tuohon suuntaan niin sinne sitä vain tuli käveltyä. Se sitten kostautui ensimmäisessä vastauksessa, kun ajattelin itseni oikealle olleen puskan toiselle puolelle ja nollasin lipun. Toisella tajusin virheeni, mutta jostain alitajunnasta virhe palasi viimeiseen tehtävään ja ajattelin kysytyn puun olevan piilossa metsikön takana. Kaksi virhettä, mutta nyt tuntui nopeus olevan kohdallaan.
    Seiskalla muuten selvää, mutta jäin arpomaan F-lippua aivan turhan pitkään. Yritin löytää jostain maisemasta tiheikön reunaa ja notkoa siinä onnistumatta ja lopulta vain sanoin sen mitä maisemaa katsomattakin olisin sanonut eli foxtrot.
    Kasille tullessani havaitsin ensimmäisen aidan ja sen takana lisää. Keskityin niihin niin, että ohitin karttaan merkityn kiven sitä huomaamatta ja tipahdin ratamestarin virittämään ansaan viimeisessä tehtävässä. Jostain syystä en tajunnut esittelyssä liputetun kiven pienuutta, vaan noteerasin sen kartoitetuksi kiveksi. Hyvä hämäys, johon näytti onneksi joku muukin menneen. Sade muuten loppui asemalla istuessani.
    Keskukseen kävellessäni laskeskelin tehneeni virheitä ainakin viisi ja nelosasemalla todennäköisesti pari lisää eli hidasta suorittamista ja vielä paljon virheitä. Tuskin tarvitsee minun takiani jäädä finaalia odottamaan.
    Antin aika ei ollut mikään yllätys. Olisin todennäköisesti oikealla kalustolla (lukulasit) päässyt samaan tai jopa alle, mutta virheistä en voi sitä syyttää ensimmäistä lukuun ottamatta, vaan pelkästään taitamattomuuttani.
    Finaaliin lähtiessä laskin, että ainoa mahdollisuus nousta mitaleille on Annan tai Pinjan virheet ja oma virhe pudottaa varmuudella sijan tai jopa kolmekin. Siksi ensimmäinen asema todella varovasti kaikki kahteen kertaan varmistaen. Saman taisivat useimmat muutkin tehdä, koska tilanne ei muuttunut mihinkään.
    Ikävää, että viimeinen asema jouduttiin mitätöimään. Sijoituksiin se ei kait olisi kärkipäässä vaikuttanut, kun kaikki Anttia lukuun ottamatta tekivät yhden virheen.

    Kiitos vielä hyvistä kisoista ja onnittelut kaikille menestyneille!

  • nimimerkki

    Esko

    9.8.2017 klo 09:08
    Kiitokset molemmista SM-kisosta, mukava oli ratkoa tehtäviä.

    Ratamestareille erityiskiitos! Jatkakaa hyvien ratojen suunnittelua meidän pienestä kritiikistä huolimatta ja tulemme niitä mielellään ratkomaan toistekin.

    PreO:ssa olin kerrankin huolellinen lähdöstä aina maaliin saakka. Aika-asemalla keskittyminen herpaantui ja kiipesin sähkötolppaan hitaasti ja laskeuduin varovasti, kunnes sain sanotuksi "charlie".
    Tempon taktiikka, kaikki oikein jopa vauhtia hidastaen, ei toiminut alkuunkaan. Melkein joka asemalla jäin tuijottamaan huonosti erottuvaa kohdetta. Puskat on puskia vaikka voissa paistaisi. Muitakin kohteita olisi löytynyt. Täytyypä pohtia tuota tempon olemusta nyt ihan kunnolla. Jospa saisin muutaman minuutin aikaa lyhennettyä!

    Lasten leikkipuiston leikkivälineet olisin hylkäämässä totaalisesti kahdesta syystä: ne ovat moniulokkeisia ja miten kiellät lapsukaisilta kesken kisan leikkimään menon ja juoksemisen lipun eteen. Nyt ei niin tainnut käydä.

    Siitä pääsenkin seuraavaan ajatukseen. Tempot ovat meillä useimmin urbaanissa ympäristössä toteutettuja, mutta kansainvälisesti kisoja järjestetään myös metsässä mm. ECTO Latviassa. Meillä poikkeuksen teki Selkien SM-tempo. Tarjonta meillä voisi siis olla monipuolisempaa.

    Hieman polemiikkia (kreikaksi muuten sotaisa) on kirvoittanut valkoinen nauha katselualueen laajennuksena ja kivinen polku etenemistä hankaloittavana. Näitä sattuu esim. kompromissien vuoksi. Ratamestarilla on satoja eri asioita huomioitavana ja kun keskittyy tehtäviin, karttaan ja niiden teknisiin toteutuksiin, saattaa unohtua kulku-uran kriittinen tarkastelu. Ongelmalta olisi tällä kertaa vältytty luopumasta muutamasta tehtävästä ja etsimällä hiekkatien varrelta muutama kohde enemmän esim. laajasta sorakuopasta.
    Ratamestarilta loppuu jossain vaiheessa myös aika muuttaa suunnitelmia yhä uudelleen ja uudelleen.

    Valvoja on henkilö joka palauttaa ratamestarin haaveista maanpinnalle ja siinä joskus täytyy olla vähän tyly tehtävien hylkäämisessä. Se on kuitenkin parempi tie hyvään kisaan.

  • nimimerkki

    Antti

    9.8.2017 klo 16:39
    Mikolle vastauksena: preokisassa aikarastit ovat ainoa paikka, jossa kisan voi ratkaista edukseen. Muuten täytyy vain pitää pää kylmänä ja vastailla kaikki rastit oikein mahdollisimman suurella todennäköisyydellä. Lähes aina kannattaa vastata samalla tavalla kuin enemmistö kilpailijoista. Omalaatuiset sooloratkaisut kannattavat erittäin harvoin.

  • nimimerkki

    Antti

    9.8.2017 klo 16:53
    Minäkin kirjoitan nyt ajatuksistani tempoasemilla.

    Ykkösaseman maaston hahmotin aika hyvin tuoliin istuessa, joten kaksi ensimmäistä rastia vastasin maastoon katsomatta. Foxtrot ja Zero on helppo vastata lippuja laskematta. Kolmas ja neljäs tehtävä olivat selkeää kohteenvalintaa. Viimeisessä tehtävässä jouduin pysähtymään, koska en ollut kartalle merkittyä puuta huomannut maastosta ja toisaalta odotin Deltan olevan aukealla yksittäisessä puussa tai tiheikössä. Rastiympyrä kertoi kuitenkin selvästi sijainnin lähellä Bravoa ja näkyihän se puu siinä koivun takana.

    Kakkosasemalla näkymä oli avoin ja kaikki kohteet helposti nähtävissä. Sain muodostettua kartan oikein mieleeni jo lippuja näytettäessä, joten yhdellekään rastille ei tarvinnut pysähtyä. Ykkönen oli selkeä kohteenvalinta, kakkosen ratkaisin etäisyydellä kaakkoispuolella oleviin puihin, kolmosen rastiympyrä oli rinteen päällä ja lippu alla ja nelonen oli helppo kohteenvalinta. Viimeisen rastin vastasin maastoon katsomatta, kun yksikään lipuista ei ollut metsän sisällä.

    Kolmosasemalle tullessa ajattelin, että nyt on tärkeää tunnistaa, mitkä rakennelmat on merkitty kartalle. Ensisijaisesti tietenkin korkeimmat ja isoimmat kiipeilytelineet pääsevät kartalle. Asema oli sinänsä selkeä, mutta jotenkin tässä tuli tarve vähän hidastaa ja varmistella kohteiden tunnistusta. Ykkönen oli selvä, kun oikealla kohteella ei ollut lippua. Kakkosella piti vähän varmistella kohteen tunnistusta ja rastinmääritettä. Kolmonen oli nopea, kun tunnisti kartoitetut kohteet. Nelosella piti pysähtyä varmistamaan portaiden sijainti. Lipun lähettyvillä ei näkynyt portaita, mutta silti halusin varmistaa, missä ne ovat. Onneksi portaiden alapää näkyi. Vitosellakin oli niin paljon kohteita lähekkäin ja rastinmäärite luettavana, joten vastaus ei ollut kovin nopea.

    Neloselle tullessa tuli vaikutelma suhteellisen selkeästä asemasta. Kaikki liput olivat suunnilleen puiden tai pensaiden pohjoispuolella, mikä helpotti rastinmääritteiden lukemista. Maisema oli avoin ja kaikki näkyi hyvin, joten tässä pääsi taas vastaamaan nopeasti.

    Vitosasemalle istuessa en saanut muodostettua kuvaa, miten joenrannan pusikko on kartoitettu. Kartan kuvaus ei auennut heti kartan nähtyänikään, joten oli pakko pysähtyä lukemaan itsensä kiinni rauhassa, koska samasta pusikosta oli odotettavissa neljä tehtävää. Käytin ensimmäiseen tehtävään ainakin viisitoista sekuntia, jotta sain tiheiköt ja puut paikalleen ja sen jälkeen pystyin vastaamaan rastit nopeasti.

    Kutosasemallakin pysähdyin ensimmäisellä rastilla hetkeksi lukemaan karttaa, koska en päässyt karttaan heti kiinni. Sen jälkeen vastaaminen meni sujuvasti. Kolmosrastilla tein ainoan virheeni. Siitä ei jäänyt mitään muistikuvaa, miksi olen vastannut Zero, joten en ole pystynyt analysoimaan virheen syitä.

    Seiska-asemalla joen takana olevat kohteet olivat varsin helposti tunnistettavia. Joen rantarastia piti hetkeksi pysähtyä katsomaan, mutta ratkaisin sen suunnan erotuksella suhteessa rantaviivan tangenttiin katselupaikan kohdalla. Tiheämpi metsä Foxtrotin takana tuki ratkaisua.

    Kasiasemalla olin merkinnyt mielessäni ensimmäisen tehtävän lipun aidan toisella puolella olevan koivun viereen. Koivua ei ollutkaan kartalla, mutta korkeustaso kertoi vastauksen. Aidan risteys oli selkeä, kun ei tarkertunut miettimään, millä puolella aitaa lipun pitäisi olla. Kolmas ja neljäs rasti olivat helposti tunnistettavia kohteita. Viimeisen tehtävän kiven olin merkinnyt odotuspaikalta, joten tässä ei tarvinnut enää nostaa katsetta maastoon.

    Finaaliin otin yhden napsun pois vauhdista, koska sekuntitaistelua ei ollut. Ensimmäinen asema oli selkeä, mutta työläs, koska kartalla oli paljon kohteita ja rastinmääritteet joutui lukemaan loppuun asti. Tällaisella asemalla on helppoa vastata varmasti kaikki oikein, mutta vaikeaa lähteä rynnimään nopeaa aikaa. Sopi siis hyvin minulle, kun kiirettä ei ollut.

    Finaalin kakkosasemasta tiheikön rajaama näkyvyys teki vaikeamman. Ensimmäisen tehtävän oikea paikka näkyi, mutta muuri oikeasta paikasta vasemmalle ei. Kakkosrasti näkyi hyvin, kolmosrastin pystyi lukemaan olevan näkymättömissä ja nelosrastin lippu näkyi rastipuuta vasten. Tässäkin näkyvyys oli vähän liian huono, kun rastikeppiä tai puun tyveä ei näkynyt. Viimeisellä rastilla rastinmäärite ei täysin vastannut odotusta, mutta nollarastiksi olisin odottanut luoteis-, pohjois- tai koillissivua, joten vastasin lipun enempää miettimättä.

    Kaikkiaan sunnuntaina tuli aivan huippusuoritus. MM-kisoissa löytynyt vauhti oli tallella. Maasto oli verraten yksinkertainen ja helposti hahmotettavissa ja tehtävänasettelu selkeää, joten vauhdinpito oli mahdollista. Tällainen temporadan kuuluukin olla. Karsinnassa neljä asemaa meni täydellä vauhdilla vastaten, kun mielikuva kartasta vastasi kisakarttaa ja maastoa. Neljällä asemalla piti jossain kohtaa hidastaa ja varmistaa. Niihinkin pääsin hyvin kiinni pienellä hidastuksella, joten eksymistä ei päässyt tulemaan. Tempossa on erittäin tärkeää osata jarruttaa oikeassa kohdassa ja toisaalta pitää vauhtia selkeissä paikoissa.

    Sunnuntaina sääkin suosi minua, kun pääsin kiertämään karsintaradan käytännössä poutasäässä ja finaaliasemillekin lipui pilvi varjostamaan juuri minun kohdallani. Laurin kartat toimivat hyvin märkinä, kun karttojen välissä oli huopatassut.

  • nimimerkki

    Esko

    9.8.2017 klo 18:10
    Tempon kisakarttoja en löydä netistä.

  • nimimerkki

    Lauri M

    10.8.2017 klo 15:51
    Esko: Näemme TempO:n luonteen erilaisena, itse koen kohteenvalintatehtävät täydellä vauhdilla mielekkäiksi. Kapina-TempO kilpailtiin varamaastossa kilpailualueen rakennustyömaan viivästymisen myötä. Tulosluettelon perusteella radat eivät olleet liian helppoja ja keskivastausnopeudetkin olivat viimevuosia maltillisemmat. Leikkipuistotehtävissä olen kanssasi yksimielinen leikkivien lasten aiheuttamasta riskistä kilpailijoiden tasavertaisuudelle. Usein huolellisella lippujen sijoittelulla sekä "yleisön" informoinnilla päästään tilanteeseen, jossa olosuhteet ovat identtiset. Tällä kertaa keli oli suosiollinen.

    TempO:n vastauskartat ovat matkalla nettiin.

  • nimimerkki

    Lauri M

    10.8.2017 klo 20:01
    TempO:n

    tehtäväkartat: https://drive.google.com/open?id=0BzWfgFaL0QrZbXlCMWh2V2U5dlU
    ratkaisukartat: https://drive.google.com/open?id=0BzWfgFaL0QrZdW9NUkV5OEJ5SWM

    Blogiin tulossa analyysia ratasuunnittelun vaiheista.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
SM-kilpailut 5.-6.8.