Keskustelu
« aihelistaan
Kuopio tarkkuussuunnistus 1.-2.10.2016
-
nimimerkkiSami H
5.9.2016 klo 13:55Tervetuloa syksyn päätteeksi vielä Kuopioon tarkkuussuunnistamaan. Lauantaina (1.10.) suunnistetaan paripartioviesti (PreO+TempO), jossa on kaksihenkiset joukkueet yhteisillä rasteilla. Tehtävät tulee jakaa jo lähtöpaikkalla ja tehtävien jakamisessa voi koittaa huomioida omat ja toisen erityisvahvuudet.
Kisan jälkeen on mahdollisuus harjoitteluun kilpailumaastossa ja käydä tutustumassa tehväviin, joita ei ratkaissut kilpailun aikana.
Sunnuntaina (2.10.) on vuorossa henkilökohtainen kilpailu (PreO), jossa on lyhyet matkat, vähän jos ollenkaan nousua ja näillä näkymin rutkasti tehtäviä.
Irmassa ja KuoSun sivulla on jo kilpailukutsut nähtävillä, toivottavasti kohta tulee tännekin.
-
nimimerkkipena
5.9.2016 klo 15:59
Sami, miten tuo viestin ilmo toimii? Kirjoitin viestin, etsin maksumahdollisuutta, yritin päästä ulos, .... Ei tapahtunut mitään? -
nimimerkkiSami H
5.9.2016 klo 18:39Valitettavasti en tiedä Irmasta mitään. Jos asiaan tulee korjaus, niin ilmoittelen täällä. Korjaus voi olla, niin kuin kutsuun pistin, että ilmoittautuminen olisi henk. koht. ja joukkueen kokoonpano ilmoittettaisiin (kasattaisiin) vasta paikan päällä. Toinen mahdollisuus on, että joku Irma velho pistää sen toimimaan, niin että ilmoittautuminen olisi mahdollinen vaikkei koko joukkuetta ilmoittaisikaan?
Pistä asiasta noottia seuralle, kyllä siellä joku näistä asioista ymmärtää. -
nimimerkkiSami H
8.9.2016 klo 11:59Luulen, että ilmoittautuminen on nyt korjattu. Lauantain paripartioviestiin on mahdollista ilmoittautua yksinkin, sillä parin voi löytää ja joukkueen koota vielä paikanpäällä.
Sunnuntaille ilmoittautuminen on mahdollista nyt myös. -
nimimerkkiSami H
10.9.2016 klo 13:28Kisasivut avattu: http://www.kuopionsuunnistajat.fi/kilpailut/kilpailut/tarkkuussuunnistuskilpailu-1-2-10-2016/ -
nimimerkkiEsko
21.9.2016 klo 18:45Olisi ollut mukava osallistua syksyiseen Puijonlaakson kisaan, mutta en harmikseni pääse. Kisan valvojan pesti estää.
Nyt on tulossa niin erityyppisiä pulmia ratkottavaksi Kuopion Suunnistajien ensimmäisissä tarkkuussuunnistuksen kansalliseen että aloittelijakin saa monipuolista kokemusta lajista. En usko että kukaan kokeneempikaan saa kaikkia puolensataa rastia kohdalleen. Ratamestarina täyspäiväisesti on huhkinut Sami. Uusia ratamestareita laji kaipaakin.
Paripartioviesti on uusi formaatti ja ilman kaveria olevat voivat muodostaa paikan päällä joukkueita. Tämän kisan maasto kuuluisa.
Sunnuntain kisa on luonteeltaan toisenlainen - huoliteltu ja kaunis.
Kilpailukeskus on Samin suvulle tuttu paikka ja hotelli oli testin perusteella toimiva.
Muistakaa ilmoittautua joukolla ja ottakaa kaverikin mukaan!
Mittasin muuten kartasta kisamatkan pituuden ja sain saman luvun Kuopiosta Turkuun kuin Turusta Kuopioon. Ei voi olla totta, mittasinko oikein? Ainakin matka on lyhyempi kuin esim. Haldeniin!
Kuulin että lajin kehittämisryhmäkin kokoontuu Kuopioon juttelemaan lajin tulevista koukeroista. Se on hyvä juttu.
Ja savolaisittain: kisa on jo nyt aloittamista vaille valmis.
-
nimimerkkiSami H
25.9.2016 klo 21:38Viimeinen päivä ilmoittautua alkaa pian. Mainostettakoon vielä hyviä mahdollisuuksia lapsiperheille: Lauantaina yleisö pääsee seuraamaan viestiä lähes kokomatkan ja tietenkin TempOa. Sunnuntaina radan varrelle osuu ainakin kolme leikkipuistoa kiikkuineen ja hiekkalaatikkoineen, joten lapset voi ujuttaa joihinkin niistä, jos kiinnostus rasteihin pääsee lopahtamaan. Sisätiloissa on myös jonkin verran leluja.
Jos kysyntää ilmenee, niin voidaan järjestää jotain leimausradan kaltaista jo lauantaiksi.
Viime hetken tiedote: Kilpailukutsusta poiketen sunnuntaina on ajanotto Emit-korteilla. Ottakaa oma Emit-kortti mukaan, jos sellaisen omistat. Lainaksi saa, niitä myös jos sellaista ei ole. -
nimimerkkiSami H
25.9.2016 klo 22:15Jatko mainos: Reppumatkaaminen onnistuu nyt myös, sillä kaikki on aivan kävelymatkan päässä:
1) asemalta (sekä linja-auto että juna) on 1. päivän kilpailukeskukseen (Hiihtostadion) 2,2 km.
2) Hiihtostadionilta Hotelli Savoniaan 0,8 km.
3) Hotelli Savoinialta 2. päivän kilpailukeskukseen 0,1 km.
4) ja takaisin asemalle 1,8 km.
-
nimimerkkiAnna
26.9.2016 klo 07:05Mahtavat lapsiperhe-edut! Tulevat meille juuri sopivasti...
Toivottavasti mahdollisimman moni tulee kisoihin! Nähdään Kuopiossa! -
nimimerkkiAnna
26.9.2016 klo 09:17Ja tulkaahan nyt ihmeessä kokeilemaan viestiä (ja muutenkin tarkkuussuunnistusta Kuopiossa), niin voidaan sitten keskustella, mikä olisi sen paras muoto!!! Kuten Esko sanoi, Kuopioon on Etelä-Suomesta yhtä pitkä matka kuin Kuopiosta Etelä-Suomeen... :) -
nimimerkkiP J
26.9.2016 klo 12:44Kuopioon junalla halvalla ja aikataulutkin sopii. -
nimimerkkiPinja
26.9.2016 klo 23:18Kiitos Sami lasten huomioimisesta. Meidän pesue jää kyllä sittenkin mummin ja vaarin huomaan Tampereelle. -
nimimerkkiAnna
27.9.2016 klo 08:50Missä yövytte Kuopiossa? Mietin, missä olisi järkevintä kokoontua viestin jälkeen juttelemaan (tarkkuussuunnistuksen kehittämisryhmästä).
(mä voin tulla mihin vain, mistä pääsee jotakuinkin bussille 7 tai 16 :D ) -
nimimerkkiAriU
27.9.2016 klo 11:27Team Satakunta 1 yöpyy kutsun tarjouspaketin mukaisesti Savoniassa. -
nimimerkkiMartti
27.9.2016 klo 11:54Rykmentti yöpyy myös Savoniassa. -
nimimerkkiEsko
27.9.2016 klo 19:19Valvoja valvoo myös Savoniassa -
nimimerkkiAnna
27.9.2016 klo 19:53OK 77 1 yöpyy Rauhalahdessa. Sinne pääsee bussilla kätevästi monesta paikkaa. Pidetäänkö kokous Savonian aulassa (ilman ruokaa - ravintola on kiinni) vai jossain lähellä, missä voi myös syödä? -
nimimerkkiAnna
27.9.2016 klo 20:01Siis tarkoitin, että pääsen itse majapaikkaan kätevästi monesta paikkaa! En että kaikkien pitäisi ajella bussilla Rauhalahteen :D -
nimimerkkiSami H
27.9.2016 klo 20:15Taitaa olla niin, että Savoniaa lähinnä on Puijon Pizza ja toiseksi lähinnä Puijon Torni. Sitten keskustassa on joitain ravintoloita.
Jos Torni valitaan niin sinne on hyvä tehdä pöytävaraus etukäteen. Voi olla täyttä vaikka onkin syksy. -
nimimerkkiEsko
28.9.2016 klo 16:26Kartat ovat painovalmiit. Tulee monipuolisia tehtäviä. Kartta ja maasto ovat samasta paikasta ja Sami on oikonut karttaan pikku virheet. Näitä tehtäviä olisin mielelläni ratkonut. Lukekaa kilpailuohjeet varsinkin viestistä tarkkaan etukäteen.
FinTrailO:n jälkeen kesän paras kisa, arvelen. :)
ps. vuoden 2018 em. kisaa saa jo näillä näytöillä anoa ... KuoSu ... -
nimimerkkiKari P
28.9.2016 klo 17:55Me olemme Kuopin Scandicissa -
nimimerkkiSami H
28.9.2016 klo 17:58Vielä kokouspaikkaan palatakseni, on mahdollista lähteä toiseen suuntaan eli Puijonlaaksosta pohjoiseen. Julkulassa on Ullan Krouvi, joka on ainakin kehuttu lounas- ja pizzapaikka. En ole itse siellä käynnyt, mutta voisi sopia porukalle, joka haluaa pitää jalat maassa. Bussilla 7 sinne ei suoraan pääse, mutta kyyti Puijonlaaksosta voidaan järjestää. -
nimimerkkiAnna
28.9.2016 klo 19:46Mulle ainakin sopisi se pizzeria, jos siis syödään samalla (muuten se Savonian aula). Bussi 16 menee kätevästi aika läheltä sitä. Mutta toki mikä vaan käy. Kiitos Sami vinkeistä (täälläkin)!! -
nimimerkkipena
29.9.2016 klo 00:21Helsingistä päin autoilijat huom; Lusin suoralla on harkat, joten on köröteltävä P:n länsipuolelta Savoniaan. -
nimimerkkiEsko
29.9.2016 klo 08:34Lentoharjoituksen vaikutusalue on vähäinen, lyhyt kiertotie on käytössä.
Kts. Google Maps: Lusi Heinola ja linkki http://yle.fi/uutiset/3-9188654
Harjoitus päättyy perjantaina klo 18.00.
Körötelkää turvallisesti nopeusrajoituksia noudattaen ;-- -
nimimerkkiEsko
30.9.2016 klo 12:31Valvojan lausunto
Kuopion Suunnistajat ovat loihtineet monipuolisen viikonloppupaketin tarkkuussuunnistajille. Paripartioviesti ja sunnuntain normaalikilpailu yhdessä sisältävät puolensataa pähkinää.
Viestin kartta on sekä pienten yksityiskohtien että suurten muotojen johdosta monitahoinen ja joukkueiden tehtäväjako ratkaisee ajankäytön. Kartta on selkeä luettavaksi ja ratamestari on tehnyt tarvittavat korjaukset suunnittelun yhteydessä.
Normaalikilpailu on puistomaisempi, mutta yllättää silti kilpailijat monipuolisuudellaan. Linjat ovat tarpeeksi hyvin kohdillaan ja sprinttisuunnistuksen kartanlukukohteet ovat yksiselitteisiä.
Kokonaisuutena tehtävät testaavat kilpailijoiden eri ratkaisumenetelmien hallintaa ja tarkkuussuunnistuksen salat tulevat selviksi myös lajin ensikertalaisille. Viestin jälkeen pääsee radalle uudestaan ihmettelemään ja saamaan tarvittaessa opastusta.
Kisan järjestelypuitteet olisivat riittäneet isommallekin joukolle, mutta hyvin järjestetty tapahtuma poikinee tulevina vuosina lisää osallistujia Savoon. Ja ratamestarin taidot ovat kehittyneet valmisteluissa merkittävästi - sen voi lukea kesän tulosluetteloista.
Nautinnollista syysviikonloppua!
-
nimimerkkiKyllikki
30.9.2016 klo 13:00...etsii paria pariviestiin .... -
nimimerkkipena
30.9.2016 klo 22:41Minäkin etsiskelen paria! Hyväksytkö? -
nimimerkkiKyllikki
1.10.2016 klo 10:42... mielelläni! -
nimimerkkiAnna
2.10.2016 klo 15:57Tulokset julkaistu:
http://www.trailo.fi/tulokset/2016/paripartioviesti-1-10/
www.trailo.fi/tulokset/2016/kuopio-2-10/
Suuret kiitokset Samille! -
nimimerkkiSami H
3.10.2016 klo 11:53Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.Hienot kisat!
Alusta aloittaen oli vuosi 2014, kun järjestin aloittelijoille B-radan Puijonlaaksossa. Sain sitä varten Puijonlaakson sprinttikartan (Sammakkolampi-130919). Tein siihen pari korjailua ja pidin rastit. Yksi tehtävä oli pensaikon kärki (nyk. rastin 11 ja 12 välissä), jossa Sanna teki virheen ja ajattelin, että siihenhän voisi kilpailun järjestää. Kun samana vuonna oli Kokemäellä 0 metriä nousua radalla (tosin oli alamäkeä), niin Sammakkolammen valinta kilpailumaastoksi oli päätetty. Maali olisi pienten pihan nurkalla (nyk. 20 paalun paikkeilla).
Ajattelin alun pitäen, että molemmat päivät voisivat olla Puijonlaakossa, ensin lammenrannassa ja sitten kävelytietä laaksokiertäen. Valitettavasti kiertäen matkaa tulee paljon ja rastit olisivat kerrostalojen piha-alueilla, niin suunnitelmat piti uusia.
Meni kevääseen 2016 ennen kuin kilpailukaavailut lähtivät realisoitumaan. Paavalinvuorten jyrkänteet sai hieman kateellisiksi ja etsimään jyrkänteitä myös lähimaastosta. Sellaisia löytyi Taivaanpankolta ja Puijolta (tosin olivat hiema piilossa). Kun kilpailun järjestämisestä ei mennannut tulla mitään, niin järjestin kuntorastit Taivaanpankon kallioilla.
Puijon Hiihtostadion oli alun pitäen mielessä TempOa ajatellen, mutta liika näkyvyys sotkee sellaiset suunnitelmat. Paria viestikisaa sivusta seuranneena (voitte lukea matkakertomuksista) päätin lopulta demota partioviestiä, sillä yhteishenki on ollut hieman kadoksissa noissa tapahtumissa. Partiokisassa on pakko huomioida toiset: näkökyvyn, liikuntakyvyn ja suunnistustaidon perusteella.
Kun kilpailuista oli vielä keväällä puutetta eli kysyntää, niin ajattelin että kyllähän nyt yhdet kisa voi aivan hyvin järjestää vielä syksyllä. Enää vain piti saada järjestäjät.
Järjestämiseen tarjoitui mahdollisuus, kun Kari Heinonen toimi KuoSun AM-kisojen ratamestarina ja isäni oli lupautunut valvojaksi. Koska AM-kilpailut valvottiin ahkerasti, niin päätin pyyttää vastavuoroisesti Karia kilpailun johtajaksi. Sattumoisin Karilla oli siitä jo kokemusta – katsoin sen eduksi.
Minulla oli vahastaan vanha Puijon kartta koneella. Toki olisin voinut uudenkin kysyä, mutta koska 10000-kartta pitäänee sprinttikartaksi muuttaa, niin en katsonut sitä tarpeelliseksi. Otin kilpailualueesta suurennoksen (Stadion-010101) ja muutin symbolit. Tein pieniä tarkennuksia sinne tänne (Stadion-160701) ja ajattelin, että jos olisin korjailuihin tyytyväinen, niin kilpailut voisi järjestää täällä kartalla. En ollut. Päädyin hakemaan maanmittaushallitukselta uuden laser-käyrät ja mm. kuvata jokseenkin kaiken jokseenkin toisin. Lopputulokseen (Stadion-160926) voin olla lähes tyytyväinen, kilpailu ei ratkennut kartoitukseen.
Puijonlaaksonkarttaan (Sammakkolampi-130919) päätin korjata myös hieman. Alun pietäen suunnittelin käyttäväni, myös suunnistajantien jyrkänteitä (etelä reuna), joten lisäkartoitus oli tarpeen. Koska en ole tottunut OCAD-käyttäjä ja aikapaljon asioita jouduin muuttamaan, niin yhdessä vaiheessa vain päätin aloittaa alusta ja piirtää koko kartan (tarpeelliselta alueelta) uusiksi. Kaikki tie/polku symbolit oli nyt käyriä ja siten muokattavampia kuin alue kohteet. Jopa risteysalueet. Lopputulokseen (Sammakkolampi-160927) en ole täysin tyytyväinen. Jotkut linjat heittävät vielä aika paljon ja näistä merkittävämmät vasta kartan painamisen ja kilpailun jälkeen.
Yleisesti ottaen kilpailujärjestelyt menivät mielestäni hyvin. Ja mikä sää! Olisittepa olleet edellesinä viikonloppuna, kun ruska oli kauneimmillaan. Viikolla tuuli pudotti lehdet puista, joka sai kadun lakaisiat liikkeelle ja whumps – kaikki ratkaisupaalu merkit on jossain pusikossa.
Näin jälkipuintina ja järjestävän seuran ensimmäiseksi kilpailuksi tosi hyvin sujui kaikki. Se missä parannettavaa jäi on oikeastaan vain omassa toiminnassani. Järjestävältä seuralta olisi alun pitäen pitänyt vaatia ainakin tuplasti talkoolaisia, niin nämä vähäiset eivät olisi kuluneet puhki. Koulustus rastien vientiin ja aikarastieihin olisi pitänyt ajoittaa aiemmaksi (hyvä näinkin), koska vei aikaa sitten muilta viimestelyiltä.
Kävin perjantaina merkkaamassa molempien kilpailujen kaikki rastit lukuun ottamatta Sammakkolammen rasteja: 10, 11, 12 (ratkaisupaalu, ei uponnut), 15, 20 ja 24. Nämä siis jäivät itseni vietäväksi kilpailuaamuksi. Tästä huolimatta Sammakkolammen merkkitikut rasteilla (6,18, jne), olivat ties missä, koska aluella liikkuu aika paljon lapsia. Rastiviejät oli opastettu viemään liput noille merkeille. Niitä sitten valvojan kanssa korjailtiin kiireellä.
Taisi aikamonia toimitsijoita vähän jännittääkin. Tuntui, että samoja asioita kysyttiin vähän väliä. Opastus sunnuntain maalitoiminnasta jäi hieman epäselväksi. Tarkoitus oli, että jono olisi ollut siellä viimeisellä talon kulmalla, joka olisi siten tehnyt lyhyemmän tauon noihin aikarastisuorituksiin. Ja MTR:n toimintaan/toimimattomuutta en osannut ennakoida. Toivoittavasti ei kovin moni kilpailijakaan.
Järjestelyjen puolesta tilat olivat todella hyvät, mitä nyt karanteenista loppui ilma. Toivottavasti monet ennättivät käyttää pesu ja sauna mahdollisuudet hiihtostadionilla. Niistä oli maksettu. Tilavuokra oli 25 euroa tunti (ajalle 12-17). Ja toivon myös että kulutitte asfalttia ja hiekkatietä 50 euron lupamaksun verran myös Puijonlaaksossa.
Tuntuu siltä, että näin mittavat järjestelyt olisivat tarvinneet enemmän aikaa ja valvovia silmäpareja. Nyt viimeisten korjailujen seurauksena osa sammakkolammen rasteista ja kartasta jäi piennemmälle kuin tarvitsemaalleen huomiolle.
Suuri kiitos vielä talkoolaisille, ilman heitä ei näitä kilpailuja olisi voitu läpiviedä. Kiitos Eskolle sekä valvojana toimimisesta että tikku, lippu ja merkki lainasta. Niitä tarvittiin. Kiitos kilpailjoille, saadaan kai kulut katettua. Ja kiitos sponsorille Kevama, joka lahjoitti toisen kilpailun palkinnot.
GoogleDrive, jossa viitatut kartat: https://drive.google.com/drive/folders/0B4OfeF-GBUpITUU4Vjh6Ylg4aG8?usp=sharing -
nimimerkkiKyllikki
3.10.2016 klo 14:21Kertakaikkisen hieno kauden päätös: kaikki pelasi! Kartta hyvä, reitit upeat, jylhät maisemat laskettelurinteineen ja jyrkänteineen, rasteja varvastasolla ja kiikarilla tähystettäväksi. Partiopariviesti oli hyvin suunniteltu -- lyhentää kisa-aikaa viestiin verrattuna. Uusiksi muuallakin!
Kiitos kaikille järjestelyihin osallistuneille, Samille etunenässä.
Hyvää talvenselkää kaikille tarkkislaisille. -
nimimerkkiAriU
4.10.2016 klo 09:12Olikohan se noin kuukausi sitten, kun Sami paljasti innokkuutensa tehdä vielä yhden tuplakilpailun kauden päätteeksi. Ajatus kuulosti erinomaiselta, mutta mitenkähän mahtaa edes Samilta onnistua moinen urakka näin lyhyessä ajassa. Odotus olikin, että kovin paljon ei taida olla tehtäviä ja joukossa lienee runsaasti sellaisia perustason asemia. Esko kyllä koitti täällä keskustelupalstalla ansiokkaasti vinkkailla mitä kaikkea runsautta olisi luvassa. Olisi kaikkien kannattanut Eskoa uskoa...
LAUANTAI
Pariviestin idea on mitä mainioin. Tehtävien jakoon ei ennakkoon osannut valmistautua, joten jonkinlainen summamutikkamenettelelmä oli otettava käyttöön. Meidän jako oli se, että Pentille 9 lähellä tietä olevaa asemaa ja itse sain 11 lähinnä pitkänmatkan päähän tiirattavaa tehtävää. Jako onnistui sikäli ”hyvin”, että Pentti sai pääasiassa ne asemat, joiden kokonaisratkaisuprosentti oli kaikkein pienin.
Ensimmäiset tehtävät pistivät ennakkoajatukset kisasta totaalisesti romukoppaan. Erittäin hyvä kartta, jossa selkeästi ja tarkasti kuvattu runsaasti erilaisia maastokohteita. Suunnat täsmäsivät ja mikä erikoista - kaikki löytämäni linjat täsmäsivät myös. Nyt on joku (Sami) tehnyt perusteellista kartoitustöitä...
Erinomaisella kartalla olleiden tehtävien ratkaiseminen teetti kuitenkin kovasti työtä, mutta ne olivat ehdottoman eksaktisti ratkaistavissa. Rasteilla 1-6 taidettiin olla jo pienipiirteisyyden rajamailla, mutta tehtävät olivat nippa nappa vielä ikälikinäköistenkin ratkaistavissa.
Samin kilpailijoille määrittämä maksimisuoritusaika oli niukkaakin niukempi – erityisesti tehtävien vaativuustaso huomioiden. Kiirus taisi tulla jokaiselle ja tehtävien aikapaineratkaisua sai nyt treenata oikein urakalla.
huh, huh... olipa kisa. Tällaista tasoa ja uurastusta kartan ja tehtävien suhteen voisi odottaa jostain kansainvälisestä kilpailusta.
Ennen aikarasteja kisan voittajat olivat jo selvillä. Kooveen joukkueessa Juha oli napsinut alkupään vaikeat rastit kohdilleen kahta lukuun ottamatta ja Pinjalla omilta rasteiltaan puhdas rivi. Muut tulivat kaukana perästä: Rykmentti 4 virhettä + aikasakko, USA:n Latva-Kokot 5 virhettä, Akilles 6 + aikasakko samoin kuin Satakunta jne…
Kilpailun toinen osa oli viiden tehtävän TempO –asema, jossa myös zero oli mahdollinen. Kumpikin joukkueen jäsen suoritti aseman. Ajatuksella laaditut tehtävät olivat ehdottoman eksakteja mutta tarjosivat hyvän mahdollisuuden vastata myös väärin. Lähes kaikki kilpailijat käyttivät tätä väärin vastaamisen mahdollisuutta myös hyväksi, joten tulosluetteloon syntyi eloa TempO –aseman vastausten onnistumisen myötä.
Koovee tykitti tämänkin osatehtävän parhaan suorituksen, joten voitto oli heille tällä kertaa suorastaan ylivoimainen. Mutta paluumatkalla tehdyn tehtävänjakoon ja loppukirinopeuteen tähtäävän uuden harjoitusohjelman myötä ainakin Satakunnan joukkue lupaa seuraavassa partiokilpailussa laittaa hallitsevat mestarit äärimmäisen koville!
SUNNUNTAI
Upea sää ja hienot puistomaisemat. Tarjolla muhkeat 34 tehtävää + aikarasti. Kylläpä kilpailijoita nyt hemmotellaan.
Kisan alkuun kaksi lähitehtävää ja kolme kaukorastia Sammakkolammen toiselta rannalta. Ykkösasemalla kysyttiin ojan reunaa, mutta liput olivat hieman kuivan maan puolella – uskaltaisiko zerottaa? Vilkaisu vastarannan kaukorasteille antoi kompassisuuntaan viiden asteen heiton. Kaukaisuudessa siintävien valopylväiden edessä olevat puut eivät aivan ole oikealla linjalla. Hmm… tämähän näyttää olevan aivan tavanomainen sprinttikartta – ei aivan sellainen upean eksaktin täydellinen kuin eilinen kartta.
Ykköstä en uskaltanut zerottaa. Vain pari rohkeaa zerottajaa löytyi kilpailijoiden joukosta. Kaukorastit sai ratkaistua huolellisella kartanluvulla, ainakin jos rastin viisi rantaviivan vihreät pisteet jätti vaille sen suurempaa huomiota. Rasti 6 oli upea – vei kauan aikaa ennen kuin sen sai lukittua, mutta lopulta aivan varma paikka.
Rastit 7-12 olivat hieman nopeampia ratkoa. Rastin 13 oikeaa kiveä joutui jo pidemmän aikaa etsimään, mutta viiden asteen kompassisuunnan muutoksella senkin hyvin löysi. Oivallinen zeromäki!
Rasti 17 oli ensimmäinen tuskallinen vastattava. Maastossa oli kaksi kiveä mutta kartalla vain yksi. Ehdottoman eksaktisti kumpikaan maaston kivistä ei ollut lukittavissa kartan kiveksi. Suurin osa kilpailijoista valitsi väärän alemman kiven kartan kiveksi.
Rasti 18 oli tarkka – mutta varsin ovela tehtävä. Siinä ei haettu tavanomaista ojan mutkaa, joten mutkan takana ollut lippu oli oikea vastaus.
Rastin 19 jo jotenkin aavisti. Mukava tehtävä joka tapauksessa.
Rasti 20 - toinen tuskainen rasti vastattavaksi. Aukealla alueella oli mahdollista löytää runsaasti erilaisia linjoja, joilla ratkoa oikeaa vastausta. Harmillisesti linjat antoivat keskenään hieman erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Välimaalin ja aikarastin kautta ratkomaan ajallisesti tiukkaa 14 tehtävän loppuosuutta.
Rastit 21 – 23 ja 27, 28 olivat hienosti kartoitetussa kalliorinteessä. Olipa hienoja ratkoa.
Rasti 24 – hupsista, nyt on ratamestarille tullut lyöntivirhe tai jotain. Vastataan jotain (o.k., järjestäjät hylkäsivät rastin…)
Rastiin 29 (nenä) oli ratamestari tainnut saada vahvoja vaikutteita Haldenin PM-kisan sunnuntaista. Niin oli pienen pieni ja söpö… kuin Haldenin kallion kumpareet ;-). Ihan oli kyllä löydettävissä.
Rastit 30 ja 31. Kohteiden linjat eivät edelleenkään aivan täsmää, mutta se asia pitäisi olla jo kaikille kilpailijoille selvillä (minulle ei tosin ollut vielä mennyt jakeluun). Lähimpien kohteiden perusteella ratkaisut olisi saanut kohdilleen.
Pari hauskaa ja nopeaa loppurastia pelasti myös totaaliselta aikapulalta.
Kiitokset ratamestarille uurastuksesta. Valvoja oli myös selkeästikin panostanut kisaan aikaansa. Järjestelyt kaikkineen ja aikarastit erityisesti, sujuivat toimihenkilöiltä loistavasti. Ei uskoisi, että olivat seuran ensimmäiset tarkkuuskilpailut.
-
nimimerkkiEsko
16.10.2016 klo 09:42Valvojan kommentit:
Kuopion kisat olivat rastien monipuolisuudessa ja kahden erityyppisen maaston ansiosta vasta-alkajillekin hyvä oppimisen paikka ja kokeneemmillekin haastava kilpailu.
Paripartioviesti oli mukava kokeilu
Formaatti oli uusi ja toimi. Kisan kesto olisi lyhentynyt, jos PreO-radalta olisi päässyt pareittain heti TempO-asemalle. TempO:on yleistynyt yleisörasti tai finaali tai muu järjestely hidastaa ja seisominen jonossa väsyttää.
1, 3, 5 ja 6 olivat MM-tasoa ja ehkä jopa liian vaikeita yhden sarjan kansalliseen. Osa 5-6 jyrkänteistä oli vaikeasti tunnistettavia, mutta kaikki kohteet löytyivät tarkalla kartanluvulla. 2 rastilla selän takana olevan tien linjaa siirrettiin, koska sitä käytettäisiin linjauksessa. Toinen laita osoitti ehkä hieman vinoon kisassakin. Silti oikea kohde jäi selkeästi puskan taakse.
Valvontakäynnin jälkeen Puijon mäkiä korjailtiin ja valaisintolppia siirreltiin – kartalla. Liput olivat kaukana ja päivänvalon määrä mäessä vaikuttaisi lippujen erotteluun taustasta. Kisan aikana kaikki liput juuri ja juuri näkyivät valvojan silmin. 7 ja 10 olivat tehtävinä vaikeimpia.
13 oli metka (teko)luola ja näin myös rastinmääritetehtävä. Kartoissa luolan syvyyttä ei kuvata, siispä vain luolan suu ratkaisee, jonka rajapinnassa lippu köllötti. Luolan katolla oleva lippu ei nyt kelpaa. Suunnistuksessa luolansuun yläosa olisi vaarallinen, eikä sitä käytettäisi.
14 oli aluksi 5 lipun nenätehtävä ja muuttui kahden lipun notkoksi. Nämä liput säädettiin vielä juuri ennen kisaa ratkaisukartan mukaiseksi. 15 oli ruotsalaistehtävä väärässä kivessä. 16 oli aluksi alhaalta ratkaistava 9, mutta muuttui yhden lipun tehtäväksi numerolla 16, josta voi päätellä, että se ratkennee parhaiten 15-rastin jälkeen kuntoratauralta. Ehkä kauempana lippu ei enää voi sijaita kaksoislippunakaan?
17-20 tyypillisiä tunnistamistehtäviä. 5 minuuttia ennen kisaa kaadettiin koululaisten fokstrotti-lippu häiritsemästä!
TempO oli yllättävän vaikea, mutta kiva istuntohan onkin pilattu usein turhalla kiireellä. Jos Tempon sijoittaisi vähän kauemmaksi kilpailukeskuksesta voisi sen liputtaa valmiiksi aikaisemmin. Katsojia hemmoteltiin omalla katsomolla.
Valvojan silmin parhaita kisoja tänä vuonna!
PreO puistossa
Jälkikäteen arvioiden vanha kartta olisi pitänyt unohtaa ja kartoittaa kokonaan uudestaan ilmakuvaakin tihrustellen. Vaikka edellisenä pyhänä etelässä oli käytössä suunnistuskartta ja ratamestarin ilmoitus, etteivät kohteet ole toisiinsa nähden kohdallaan, niin sprinttikartalla ja puistossa kuitenkin oletetaan kaikkien kohteiden olevan sijaintitarkkuudeltaan täsmällisiä.
1-2. Selän takan oleva kerrostalo ja sen edustalla olleet kohteet piirrettiin uudestaan. Nyt linja 1:lle toimi, mutta 2:nen oli vielä hieman sivussa. Mutta kohde, kaivo, selkeä. Ykkösen liput olivat ojan vesimudassa eli reunassa. Veden pinta vaihtelee eri vuoden aikoina.
Eri vaikeusasteiset 3-5 ja 7-8 vaativat näennäisestä helppoudesta huolimatta tarkkuutta A-E, varisinkin viitonen.
Z-mäki. Kuutonen oli tyypillinen käyrä-Z, liput etualalla väärässä nenässä. Puuston korkeuden ja rajojen tutkiminen auttoi. 13-14 jatkoi samalla hämäyslinjalla. Ratamestarin helppo liputtaa – kilpailijan vaikeampi ratkaista.
Tehtävissä 9-12 ja 15 tutkittiin puutarhurin töitä. 10 ja 11 pursuivat lippuja, joiden tutkimisessa kärsivällisyys palkittiin. 12 oli kasvillisuuden erikoiskohde. Tällä kertaa kanto ulokkeineen, ja lipun korkeudelta mitataan. ”Välissä” -tehtäviä tarjottiin nyt runsaasti, koska niitä kansainvälisissä kisoissa kuitenkin jatkuvasti on.
16-17 käyrätaso ratkaisi. 18 oli aluksi viereisessä aukossa ja lopuksi päätyi puroon, olisi kaivannut vielä viilausta. 19 pikkunätti kivi, lippu kuitenkin oli oikeasti takarinteessä.
20 oli linjatehtävä, jossa ratamestarin linja oli ok ja monen muun ei. Tässä alun perin piti katsoman vain syvyyssuunnassa, reitti maaliin kuitenkin avattiin ja sen varrella olevat puut kasvoivat vinoon aiheuttaen harmia.
21 liput olivat pullahtaneet käyränotkosta ylemmäksi ja siis Z. Tässä olisi ehkä pitänyt päästää kilpailijat katsomaan myös sivusuunnassa.
Rastien 22-24 ja 27 paaluilla olisi saanut olla lisää sektorinauhaa selventämässä. 24 oli aluksi eri kohdassa ja hylättiin valvontakäynnillä ja tilalle tuli uusi. Sen piti olla kahden lipun tehtävä, sähkötolpasta 12 metrin päässä. Viime vaiheessa kilpailukarttaan lipsahti A-B tilalle A-D ja lippujakin taisi olla pitkästi yli kymmenen näkyvissä ilman sektorinauhoja. Ei kun hylkyyn.
Rastia 30 ei ajateltu ratkaisulinja-tehtäväksi vaan käyrätehtäväksi viereisestä isosta kivestä. A ja C eivät asettuneet tasoon, B kyllä. 31 tehtävässä huolellinen kivien tunnistus oli ratkaisun avain. 32 kartoitusta muutettiin alkuperäisestä ja liputustakin 10 minuuttia ennen kisaa. Lopuksi 33 ja 34 vaativat vielä hämäävää pinnistystä runsasrastisella radalla.
Kiitokset mukana oleille, poissaolleita harmittanee kuulas syysilma ja upeat kisat!
Osallistu keskusteluun
Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.