Keskustelu
« aihelistaan
SM 6.-7.8.2016, Kokemäki
-
nimimerkkiAriU
30.6.2016 klo 12:40Muistutukseksi kaikille, on reilu kuukausi aikaa SM-kisoihin.
Järjestelyjen puolesta näyttää kaikki ihan lupaavalta. PreO -radalle on luonnosteltu reilut 30 tehtävää ja TempO:ssa saman verran. Valvojalle ei toki vielä ole paljastettu kaikkia keksittyjä koiruuksia, joten nähtäväksi jää mikä on lopullinen tehtävien määrä.
On kuitenkin ollut mielenkiintoista suunnitella tehtäviä samalla, kun vieressä ammutaan kallioita ja kaikenlaiset dumpperin muokkaa maisemaa. Niin, ne ammuttavat kalliothan olivat sitä alkuperäistä ajateltua kisamaastoa.
Mutta oikein mainio alue on meillä kisassa käytössä, joten hyvää kisaa ja oivallisia tehtäviä uskoisin olevan tarjolla elokuussa.
Kutsu löytyy Irmasta. Ilmoittautuminenkin auennee ihan lähipäivinä. -
nimimerkkiAntti
1.7.2016 klo 09:22Hip Hei! Täältä tullaan voittamaan! Tulkaa muutkin mukaan. -
nimimerkkiKyllis
5.7.2016 klo 18:37Tulossa ollaan ... -
nimimerkkiAriU
6.7.2016 klo 09:52Nyt näyttäisi ilmoittautuminen avautuneen IRMAan. -
nimimerkkiJari
9.7.2016 klo 19:40SM-kisasivut avattu. Linkin löydät päävalikosta oikealta.
Sieltä löytyy mielenkiintoista luettavaa. Piipahda vaikka ratamestarin blogissa .... Visiomme siitä että huippukisojen aikaansaamiseksi pitää käyttää järeämpiä keinoja näyttää osin toteutuvan :-)
Vanhat kartat tulevat nähtäville pikapuoliin. -
nimimerkkiAnna
11.7.2016 klo 06:18Ratamestarin blogi oli tosiaan mielenkiintoista luettavaa! Tulossa ollaan, voittamaan (toinen meistä la ja toinen su). Terveisiä Latviasta! -
nimimerkkiAnne
12.7.2016 klo 23:34Voi olla, että jää tällä kertaa väliin. Vihoitteleva vaivaisenluu saattaa estää osallistumisen! -
nimimerkkiJari
13.7.2016 klo 12:29Ratamestari on ollut "loputtoman lippujen säätämisen" jälkeen blogikirjoitus tuulella.
Karttojakin on ladattu KARTAT-osioon katseltavaksi melkoinen kasa. -
nimimerkkiAriU
21.7.2016 klo 23:19Muistin virkistykseksi: SM-kisan ilmoittautuminen päättyy to 28.7.
Eli vielä tasan viikko aikaa ilmoittautua. -
nimimerkkiHanna G
31.7.2016 klo 15:53Löytyisikö kyytiä pääkaupunkiseudulta lauantaina Kokemäelle ja sunnuntaina takaisin? Majoituksen olen varannut Anttilan tilalta. Yhteydenotot 0405615065. -
nimimerkkiAntti
3.8.2016 klo 15:25Kilpailuohjeet löytyivät kisasivuilta. Ratatietojen perusteella on tulossa kunnon kisat: lauantaina 33 + 3 rastia ja sunnuntaina karsinnassa seitsemän viiden rastin asemaa ja finaalissa kaksi asemaa lisää. Yhteensä siis 81 rastia ratkottavana viikonloppuna. Siihen tulee päälle tietenkin vielä mallirastit alkulämmittelyksi. Lauantaina on tulossa tiivis kisa, kun 33 rastia on kilometrin matkalla. -
nimimerkkiJari
3.8.2016 klo 15:48Antti oli kuin eräs Kim Jong-Un, oli maalissa ennen lähtöaikaansa :-). Siispä lähtöajat ja kilpailuohjeet löytyvät SM-2016 kisasivuilta. Lisäksi ratamestari-blogissa on uutta aihetta "ihmettelyyn" ...
Kilpailuohjeet kannattaa tällä kertaa lukea läpi. -
nimimerkkiMiia
4.8.2016 klo 19:32Varautukaa myös muurahaisten aiheuttamaan häiriöön jaloissa! -
nimimerkkiHanna G
4.8.2016 klo 22:33Kyselin jo tuossa aikaisemmin kyytiä pääkaupunkiseudulta kisoihin. Silloin ajattelin, että turha mennä yksin omalla autolla, jos on muitakin menossa. Nyt tuo oma auto päätti sitten olla lähtemättä enää käyntiin, joten olen ihan oikeasti kyydin tarpeessa. Osallistun kyllä bensakuluihin ja majoituspaikkaan voin vaikka kävellä, jos ei satuta olemaan samaan paikkaan menossa. -
nimimerkkiHanna G
5.8.2016 klo 14:00Kyyti järjestyi :) -
nimimerkkiJari
5.8.2016 klo 15:25Kokemäen ruokapaikat lauantai iltana
https://www.trailo.fi/@Bin/369980/Kokemäen%20keskustan%20ruokapaikat.pdf
Ruokaa (ja juomaa) saa klo 22 asti. -
nimimerkkiJari
6.8.2016 klo 09:11Tervetuloa SM kisoihin! Odotamme teitä kovasti.
Iltapäivän sääennuste näyttää pientä/kuurottaista sadetta. Jokkisradalla ei ole muuta sisätilaa kilpailijoille kuin lähdön vieressä olevassa huoltohallissa. Se on kilpailijoiden käytössä. -
nimimerkkiAnna
7.8.2016 klo 06:02Kiitos eilisestä! Oli tosi hyvä rata. Tänään sitten yhteiskuva karanteenilaisista sen huoltorakennuksen oven päällä olevan kyltin kanssa. -
nimimerkkiPepi
7.8.2016 klo 19:15Tässä sellainen. Kaikki eivät ehtineet tai halunneet mukaan.
http://pepi.kuvat.fi/?v=39f3ba1fd615c0e83752becdbb42643d7d4210eb
-
nimimerkkiAnna
7.8.2016 klo 19:30Jes :D Hyvä hyvä! Ihmejuttu etteivät kaikki halunneet mukaan...
Kiitos Arille & co tosi hyvistä kisoista! Olipa helpotus, että käyrätempo oli selkeää ja luettavaa käyrätempoa! :) Hyvä rata ja hyvät toimitsijat! Tullaan uudestaankin vielä jokkisradalle (elleivät pystytä sinne sitä kylttiä, joka huoltorakennuksessa oli "Ei trailoreita" - vai oliko se e:llä?)! -
nimimerkkiJari
8.8.2016 klo 14:07Ote ratamestariblogista 13.7
"Tempoasemat katsottiin myös ja niiden läpimenoajat on teoreettisesti optimoitu. Eli jonotukset on pyritty minimoimaan. Teoria ja käytäntö ei tosin välttämättä kohtaa, mutta aito yritys on saada temposta paitsi haastavan mielenkiintoinen niin myös mahdollisimman sujuva. Aiotaan tehdä temporadalle vielä M.I.I.A.-testi, joten eiköhän haasteellisuus ja läpimeno-optimointi saada vielä testattuakin."
Alla M.I.I.A -testin tulokset ja sitä seurannut sähköpostikirjeenvaihto.
Ari U:n email Jarille 16.7
M.I.I.A. -testin tulokset:
1. 38 sek. (kokonaisaika 1:20 odotuspaikalta viimeiseen vastaukseen)
2. 45 sek. (1:43) - odotuspaikkaa voi tuoda lähemmäs jos pressutetaan.
3. 52 sek. (1:30 + 0:15 siirtyminen pois aseman näköpiiristä)
4. 41 sek. (1:20)
5. 45 sek. (1:30 + 10)
6. 55 sek. (1:50)
7. 28 sek. (1:25)
Yksi virhe: 4 aseman eka Z (on D). Huom! testin jälkeen tehtävä muutettiin B:ksi.
Ratkaisuajat 304s + 30s sakko = 334s
Jarin vastaus Ari U:lle samana iltana:
Miian ajoista saadaan "ihanneaika", jolla päästään finaaliin. Tuolla ajalla pitäisi olla karsinnassa 10 joukossa.
Miian aikoihin voi keskimäärin lisätä 20s per asema. Silloin ollaan normi nopeudessa. Joku hitaampi joku nopeampi. --> Lähtöväli 2min tai 2,5min. Jos kilpailijoita on n. 40 niin 2,5 min olisi hyvä. Kesto olisi 100min eli 1:40.
-
nimimerkkiJari
8.8.2016 klo 14:11Ote ratamestariblogista 13.7. Viimeinen kappale:
"Tässä varmaan tärkeimmät kisakuulumiset täältä Rausenkulmalta. Valmisteluja jatketaan Jarin kannustava kommentti mielessä: ” kyllä näistä hyvät kisat tulee”. Toivottavasti joku kisailijoistakin on samaa mieltä vielä tapahtuman jälkeen."
Mites on ? Oliko hyvät kisat? -
nimimerkkiAnna
8.8.2016 klo 14:38Pitikin juuri tulla tänne vielä erikseen kiittämään hyvin toimineesta M.I.I.A-testistä - oli tosi mukava tempokisa, kun ei ollut jonottelua!
-
nimimerkkiMartti
8.8.2016 klo 22:58Loistavat järjestelyt ja radat olivat Kokemäen SM-kisoissa. Siitä kai kertoo sekin, ettei täällä keskustelussa ole ollut valittamisen aihetta.
Lauantain radasta pidin erityisesti, niin kai tuntuu silloin kun onnistuu saamaan täydet pisteet.
Aikaa käytin eniten rastilla 29, varmaan lähes 20 minuuttia. Ensin arvoin lippujen kesken ja lopuksi vielä nollaa lippujen väliin. Jotenkin en saanut syvällä ojassa olevien lippujen suhdetta pistekumpareihin selville. Aikaa meni myös siihen, näkyykö risteävästä ojasta mitään merkkiä. Se on kuitenkin yleisesti ollut helppo rasti, lähes kaikilla oikein.
6. rastin ratkaisusta olin myös hyvin epävarma. 8 rastilla ensimmäinen päätelmä oli D-lippu, mutta selvisihän se kohta B:ksi. Ajankäyttö onnistui hyvin, kun en jäänyt alkujaksolla selviä tehtäviä liiaksi varmistamaan, lopussa aikaa tarvitsin.
Sunnuntain Tempo oli tosi onnistunut järjestelyltään. Pari virhettä huomasin heti vastattuani, esim 4.aseman viimeinen rasti. Olisi pitänyt harkita muutamia sekunteja kauemmin, yksi virhe vähemmän olisi tiennyt neljä sijaa parempaa lopputulosta. -
nimimerkkiKyllis
9.8.2016 klo 08:55Kiitos kisajärjestäjille eriomaisesti järjestetyistä kisoista. Kisaorganisaation rutiini ja osaaminen näkyi, ja ne tärkeät eli kartta ja radat perfetto.
Omat suoritukseni ovat aivan ok - omalla tasollani - mutta hyvät ovat TOSI hyviä. Onnittelut kaikille palkituille.
Ainoa valituksen aihe ovat ampparit, ne kun eivät uskoneet puhetta :-) -
nimimerkkiAriU
9.8.2016 klo 09:57Anna: Vai sellaista trailo-vastaista propagandaa siellä varaston synkissä uumenissa on valmisteltu ;-)
Pepi: mainio kuva. Eksyinpä Pepin kuvasivuille ja mikä aarreaitta sieltä löytyikään. Uskomattoman upeita kuvia! Kaikkia en ehtinyt vielä ihailemaan, mutta tuo "pelastustie" -kuva jätti jo pysyvän jäljen sieluni syvyyksiin. Eksykää muutkin ihailemaan Pepin kuva-arkistoja.
Kisakuvia:
Pepin kuvien katselun jälkeen ihan nolottaa julkaista omia räpsyjä, mutta laitetaan nyt kuitenkin... Eli muutama hätäisesti otettu valokuva viikonlopun kisojen tiimellyksestä löytyy linkistä:
https://goo.gl/photos/a43ZB6T2CdBAs3D86
-
nimimerkkiEsko
9.8.2016 klo 09:58SM-PreO 2016 ihan omin silmin:
Aluksi kiitokset ratamestarille ja kartoittajalle. Kiva on ratkojan ratkoa kun homma toimii.
Kartan hyvä taso selvisi vasta ysirastilla. Sitä ennen kolme ensimmäistä rastia olivat ehkä liian helppoja SM-tasolle samoin 5, 7 ja 16. Alun rastirypäs keräsi paaluille vähän ruuhkaa, mutta ei haitannut vastaamista.
Nelonen vaati jo lähikohteiden vertaamista ja kuutonen rajoitetun näkyvyyden vuoksi silmien siristelyä. Lipun alapuolella ollut avoin alue kuitenkin helpotti katselua.
Nyt kartan tarkkuus antoi mahdollisuuden myös linjojen hyödyntämiseen: pistekumpareet, notkot jne. referenssinä.
Töihin pääsi kunnolla 8-14 lipuilla. 9 tuli ratkaistua kasin varmistelun aikana. Luin kaikki kohteet 8-12 rastien alueelta ja lopulta vastasin kaikkiin lipun eikä vaihtoehtolippuja tarvinnut miettiä. Tähän yksi Z olisi ollut lisähöyste. Olisiko 8 ympyrän notko haastanut enemmän.
13. oli heti selvä tapaus, mutta varmistelua eri suunnasta tuli harrastettua huonon näkyvyyden rajoittamana.
14. oli sopiva tehtävä, mutta tässä lähikohteinen näyttäminen liputtamalla helpotti ratkaisemista.
15. näytti heti C-lipulta, mutta ”välissä tehtävä” on aina hankala – onko lippu oikein kohteiden välissä ja mistä se lasketaan ja tätähän ei päässyt katsomaan 90 asteen kulmasta lainkaan.
16. oli hauska ja turhankin helppo. Kuvioraja taisi olla oikeastaan oikean pyykin kohdalla metsälinja.
17. rastilla en edes pysähtynyt, Z, oikeassa kohteessa luin polun ja pistekumpareen varmistukseksi.
Rypäs 18-20 vei aikaa runsaasti. Tässä ehkä ratkesi oma ajan käyttö rastille 33. Tästä myöhemmin lisää. Polku vahvistui edestakaisesta kävelystäni entisestään. Petteri S:llä näytti olleen kysymysmerkki otsassa. Liput näyttivät heti olevan kivikossa, joten 19 on Z. Mutta 18 teetti töitä. Lopulta löysin suurennuslasilla tiheikön vihreästä ja se ratkaisi kyllä Z-vastuksen, vieläkin piti varmistella.
Näkyikö 20 rastin ojien risteys pyörätuolista? Jopa178 senttiselle sen löytyminen vaati tarkkuutta. Kartalla ojassa oli mutkat, mutta näre esti osin ojan katselun. Lopulta kohde oli kyllä selvä tapaus.
21. oli taas hauska, liput mitättömässä painanteessa, oikea suppa kaatuneen männynlatvuksen alla. Mittasin vielä V:n ja pistekumpareen etäisyyden.
22. selvisi kunhan ensin kaikki kivet oli tunnistettu. Sen jälkeen ratkaisu oli helppo ja 23-rastilla sama tekniikka. Ennen leimaamista kävin katsomassa kaikki jyrkänteet ja ratkaisin rastin 24. Ja sitten huolellinen leimaus rasti kerrallaan. Leimausvirheitä olen jo tehnyt kisoissa aivan tarpeeksi.
25. kohdalla etsin mahdollista toista kiveä ja kun sellaista ei löytynyt oli helppo leimata lippu.
26. oli jo edellisten toistoa.
28. oli aluksi A-lippu, mutta taas varmisteluun meni aikaa. Omat silmät eivät oikein anna kontrastia montun reunan pullistumaan. Mutta eipä parempaakaan paikkaa lipulle löytynyt. Tähän ratamestarin nolla olisi ollut paikallaan.
Tässä vaiheessa huomasin 30-33 rastien olevan haastavia ja piti arvioida käytettävissä oleva aika, nyt vauhtia masinaan.
29. oli matikkaa lukeneelle hetken haastava. Laskin neljään tai viiteen useaan kertaan ja siristelin ”kumpareiden” korkeutta. Ojien risteystä en nähnyt mistään suunnasta. Lopulta A-lippu oli kauempana kuin numero 4 ja melkein ehkä numeron 5 kohdalla. Siis lippu. Aikaa kului.
30. meni aiemmalla rutiinilla etsimällä kaikki kivet. Lippu.
Sitten pieni paniikki, heti välähti, että jos on kaksi jyrkännettä, niin löydä molemmat, jos mahdollista. Tässä voi olla Zetori. Lopulta kivi jyrkänteen edessä pelasti.
32. tuntui mahdottomalta lohkareiden joukosta. C se on.
33. kutsuu jo. Tätä olin käynyt jossain vaiheessa jo vilkaisemassa ja tiesin sen olevan haastava. Katsoin korkeuksia, katsoin aitaa ja lippuja - jokin ei nyt toimi, C on ehkä liian korkealla, koska mäki loppuu melkein lipulle. Lähellä olevat liian pieni kivi ja kivi antoivat korkeusvinkkiä jota en saanut siirretyksi lipulle. Aika loppuu tätä menoa. B vai C vai B vai C vai B: bee, prkk … Siinä meni todennäköisesti sijat.
Mietteissäni talsin aikarastille ja en ollut pihalla vaan jossain ajatuksissani. Näin vain sumeasti rakennuksia ja kivikasoja joka puolella. Ota tästä nyt selvää. Aikaa kului ja yksi väärin. Näkemiin. Monella olisi ollut mahdollisuus SM-kultaan ja kaikila oma tarina. Yhden väärin vastanneista varmaan tänään vikana, ei kun sehän olikin Heikki.
Kotona vasta huomasin, että rasti 33 kohdalla ylin käyrä onkin apukäyrä, rastin kohdalla ei katkoja ollut. Ähh, mutta ei haittaa! Kiitos mukana olleille kivasta päivästä!
Ja sitten seuraavaksi Liettuvaan ihmettelemään.
-
nimimerkkiPekkaS
9.8.2016 klo 17:57Hieno kilpailu, nautinnolliset radat.
Erityisesti sunnuntain Temposta jäi hyvä mieli, vaikka olen aina ollut sitä mieltä, ettei se ole minun lajini. Kiitos hienosta radasta.
Ihme paikka tuo jokkisrata, kuinkahan monta kilpailua tuolla vielä voidaan järjestää.
-
nimimerkkiMiia
9.8.2016 klo 18:25Esko: Aivan upea yksityiskohtainen kommentointi lauantain radasta! Minäkin pääsin jyvälle millaisia tehtäviä olette joutuneet ratkomaan, kun en mitään mistään radasta ennen ratkaisukarttojen jakoa tiennyt! :D
Pekka: Monta! Jokkisradalta löytyy aina uusia vaihtoehtoja ja jos tehdään vähän uria (niin kuin tähänkin kisaan) niin varmasti paljon enemmän.
Kiitos kaikille kilpailijoille, oli taas mukava nähdä ja kuulla kuulumisia sekä antaa hyvä mieli hyvin järjestetyistä kisoista :) -
nimimerkkiEsko
9.8.2016 klo 19:31SM-tempo 2016.
1-asema. Periaatteessa en tykkää tehtävistä, joissa kysytään lippua näkökentän ulkopuolelta. En ainakaan selän takaa. Ja vielä seuraavaksi kysyttiin tiheikön takana näkymättömissä olevaa kohdetta. Aikaa meni liian paljon. Näitä tehtäviä on viljelty eri puolella Eurooppaa yhä enenevässä määrin. Samalla huomasin istuvani keltaisella aukolla. Se auttoi seuraavaan tehtävään, sitten U-suppa oli selkeämpi ja nenä ihan ok. Luultavasti kaikki oikein.
2-asema. Nyt oli näkyvyyttä. Piti tarkistaa ensin teiden suunnat. Ensimmäinen näytti olevan kohdillaan, aika kaukana. Toinen oli kumpareesta sivussa ja lippua ei näkynyt. Kolmas B-lippu nenällä ja takana ei ole lippua. Nelosella piti tarkistaa uudestaan määrite, E. Viimeinen oli selkeä. Totaalituloksissa 6. Oho.
3-asema. Ensimmäiseen lipsahti C ja heti tiesin tehneeni virheen. Seuraavaksi kysyttiinkin sitten C-kumparetta. Kolmas oli metsässä, ei siis näy. Neljännen sain poimittua. Ja taas mentiin metsän puolelle siispä Z.
4-asema. Ykköskumparetta piti tuijottaa vähän liian kauan. Kakkonen ja kolmonen menivät nopeammin. Nelosen lippunotko ei voi näkyä, F-lippu on liian kaukana. Taas meni aikaa. Ja sitten pikkunäpy C-notkoon.
5-asema. Tomera sateenvarjon kantaja saattoi rastille. Istumaan ja tämä maisema sopii minulle. Metsäkulman pohjoisnurkka. Sitten taas saatiin selkään. Kumpare ja ruskea kovapintainen auttoivat, siis Z. Kolmonen nopea veto, samoin nelonen ja vielä vitonen. Nyt oli tunne, että menee ihan mallikkaasti.
6-asema. Ykkönen on kumpare ja nenää tarjotaan, silti E. Aika kului. Kakkonen vaikea nenäkäs. Kiljaisin fokstrotit ja kaduin heti. Lippu liian korkealla. Kolmonen valli, onhan se oikea kohde, on. Neljäs selvä C (ratkaisukartassa väärin D). Nyt se F sitten tuli. Peijakas. Totaalituloksissa kuitenkin 8. Menee yläkanttiin.
7-asema. Taidettiin istua eri paikassa kuin ratkaisukartta ilmoittaa. Ensimmäinen Z helppo. Kakkosen kumparetta piti katsella pitempään, vaikka sama lippu oli kaiketi ollut jo aiemmin päinvastaisesta suunnasta. Kolmosen nenä meni heittämällä, samoin nelonen. Sitten hyydyin vitosen nenään, onko vai ei. Lopulta lippu ja 68 sekuntia yhteensä, huh huh. Tämä asema olisi pitänyt selvittää ainakin puoli minuuttia nopeammin.
Kisan jälkeen tuntui, että olin liian hidas jälleen. Yllättäen muillakin oli kulunut aikaa ja virheitä tehden. Oma kaksi virhettä oli hyvä suoritus. Finaaliin.
Finaali oli uusi kokemus. En jännitä, mutta olo oli aamupäivän tsempin jälkeen jo flegmaattinen. Miaan mielimusiikki ongelmajätekatoksessa ei auttanut, puuttui jenkat ja humpat. Pelkkää basson jumputusta.
Aurinko paistoi ja karanteeniovella odotti sateenvarjomies. Marssi varjossa tuolille ja kartat kouraan. En löydä asfaltoitua jokkisrataa mistään ja alueen rakennuskin oli vinossa. Katastrofi tulossa ja aikaa kuluu. Zeta, jotta pääsen seuraavaan karttaan. Toinen oli aidan varressa nenä. Edelleen hahmottaminen pielessä ja joku sorakökkönen ei ollutkaan lippu. Kaksi viimeistä Zerouta meni jo liukkaammin. Hoksasin sentään aidankulman erilleen kumpareesta. Sepä siitä.
Finaalin toiselle asemalle marssittaessa teki mieli kotimatkalle. Sorakuoppa näytti selkeältä, mutta niin taas oli ykkönen hukassa. Tien takana kunnon kumpare. Otetaan E. Pieleen meni.
Kummallinen nenä. Jäljestäpäin selvisi, että rastiympyrä peitti käyrän. No Hertta-Deltta.
Jaaha kolmonenhan se E sitten vasta onkin. Neljäs, nämä kumpareet näin jo lippujen esittelyssä, B. Ja rumaksi lopuksi tiheikön sivu. Mikä musta viiva? Sanoin lipun, vaikka en ymmärtänyt kohdetta. Ai niin tämänhän kohde olikin taas katseelta piilossa. Tempo on muuttunut piilosilla oloksi. Finiitto.
En vieläkään tarpeeksi innostunut temposta vaikka periaatteessa se olisi ihan hyvä laji. Laji on taidettu pilata liialla kiireellä ;-). Tästäpä johtuen ei preo-sijanikaan koskaan noussene, aikarastilla on sama tunne kuin ajoittain tempossa, tuskainen.
Jos entiseen tyyliin preo-aikarastilla saisi oikeista ratkaisuista pisteen, jäisi turha hosuminen pois. Harjoittelun vähyyttä sanovat!
Kiitokset taas ratamestareille, kivaa toisaalta oli.
Tempolaisille kartta ja tehtävät olivat varmaan tosi hyviä. Tunnelma mukava. Arvostan tämän lajin osaajia. Mutta jos tarkkuussuunnistus olisi pelkää tempoilua en taitaisi matkustaa toiselle puolelle maata tai muihin maihin muutaman minuutin tempaisuihin.
Tempo vaatii (pienessä lajissa ja väessä) järjestelyissä liikaa toimitsijoita ja sateenvarjoja, tällä kertaa molempia oli mukavan runsaasti. Lämmin kiitos teille. En kastunut!
Mitä mieltä muut ovat SM-kisoista?
-
nimimerkkiJari
9.8.2016 klo 22:20Kisasivuilla kuvia ja lehtikirjoituksia. -
nimimerkkiJuha
10.8.2016 klo 14:56Lauantain PreO oli ensimmäinen kosketukseni lajiin. Sunnuntain jätin suosiolla vielä väliin, mutta jatkossa tulen varmasti Tempoakin kokeilemaan. Kisaan valmistautumiseksi selasin netistä löy-tämäni teknisten ohjeiden uudemman version ja pariin kertaan vielä kilpailuohjeet ajatuksella luettuani kuvittelin homman olevan hallinnassa.
Seiskarastia tähdätessäni paikoilleen muistin sitten sen Z:n ja tajusin samalla viitosen jo olevan väärin. Ykköselläkin olin ihmetellyt rastien olleen aivan liian lähellä aukean reunaa, mutta sen muistin onneksi vasta maalipaikalla. Useampi rasti sen jälkeen menikin sitten suhteellisen helposti pienellä edestakaisin kävelyllä ja kartan suuntaamisella, kunnes pari askelta rastin 16 jälkeen kirosin itsekseni. Olin taas unohtanut nollarastin mahdollisuuden. Eiköhän tuo nyt ainakin seuraavaan kisaan asti ole takaraivossa.
18 meni väärin. Tuloksia katsellessani meni näköjään monella muullakin. Olisihan tuo ollut rat-kaistavissa suhteellisen helpostikin ratkaisemalla ensin 19:n ja saamalla sen oikeasta paikasta apuja korkeuden määrittämiseen. Taas uutta oppia seuraavaa kisaa varten.
20, 21 ja 22 menivät helposti ja nopeastikin. Niin olisi myös 23:n pitänyt mennä. Paalulta silmiini osui kolmantena lippuna 24c ja sen enempää asiaa ajattelematta leima ruutuun B. 24:n määritettä katsoessani tajusin virheeni. A-B merkintä tarkoitti, ettei pitänyt olla kuin kaksi lippua näkemieni kolmen sijaan ja olihan se vasemmanpuoleiseksi kuvittelemani ollutkin aika kaukana muista kahdesta.
25 taas selvää kauraa, mutta 26:tta mittailin pariinkin kertaan ojan päästä ennen kuin totesin en-nemmin luottavani maastossa näkemääni kuin 10 metriä heittävään askelmittaukseeni. Pari seu-raavaa vaikutti turhankin helpoilta mutta 29:stä eteenpäin joutui hieman enemmän pohtimaan ratkaisuja. Nyt ymmärsin ratkoa tehtävät järkevämmässä järjestyksessä eli hain ensin rinteestä kaikki kolme jyrkännettä, jolloin 31 ja 32 olivat selviä. 30:n kivet löytyivät rinteestä kun aloitin las-kemisen jyrkänteeltä, jossa 31 piti olla. 29 vaatikin sitten jo hieman enemmän eli 31/32 paalulta kompassilla tähtäilemällä arvoin vastaukseksi A:n. B:n lippu sinne hieman näkyikin ja ehkä pari metriä A:n vieressä olleen kuusen sain osumaan oikealle linjalle.
33 meni väärin. Aita taisi todellisuudessa jatkua hieman alemmas kuin kartassa, koska sen kor-keuden ja tolppavälien perusteella arvioin jopa C:n voivan olla aavistuksen liian alhaalla tai sitten jyrkkä rinne vain teki silmälle tepposet.
Aikaa olisi pitänyt käyttää jonkin verran enemmän, ainakin pari virhettä olisi jäänyt tekemättä muutamalla lisä minuutilla. Nyt kävelin reitin läpi runsaaseen tuntiin, joten aikaa olisi ollut vaikka useampaan kertaan koko reitti kävellä edestakaisin.
Aikarastit menivät miten menivät. Yhdellä virheellä selvisin. Määritteitä tarkemmin vilkaisemalla olisi sekin vältetty. Ajan nopea kuluminen yllätti. Olisin itse veikannut käyttäneeni vähemmän aikaa. Petterin ja Samin 13 ja 14 sekuntia ovat kyllä hatunnoston arvoisia suorituksia.
Kiitokset järjestäjille mielenkiintoisesta, vaativasta ja ennen kaikkea opettavaisesta kisasta.
-
nimimerkkiJari
11.8.2016 klo 16:58Erinomaisia palautteita. Kiitos erityisesti Esko ja Juha ! Samilta vielä odotetaan matkakertomusta! Vai liekö Samin kotimatka vielä kesken? kompassi hajonnut?kotiosoite unohtunut? Vai onko tullut Tornion tulli tai Sallan rajanylityspaikka ???
Näistä palautteista järjestäjät voi oppia, kun joku kertoo yksityiskohtaisesti kilpailun tapahtumat. Mitä on radalla mietitty ja verrata sitä omaan käsitykseen ennen kilpailua. Kiitämme palautteista syvään kumartaen.
Tässä suunnittelun lähtökohtia Preo-rataan:
1) rasteja niin paljon kun suosiolla sopii. Helpotkin tehtävät "väsyttävät", herpaannuttavat keskittymistä ja vaativat rytmityksen osaamista jottei tule "lapsuksia". Oma arvio tästä: homma toimi, sillä vain neljällä kaikki oikein.
2) ratkaisut oltava kiistattomia. Referenssipisteitä, josta tehtävät voi johtaa. Esim 31 jyrkänne, jossa kivi toimi referenssinä.
3) Maaston heikohko näkyväisyys karsi potentiaalisia pisteitä aika paljon (6. rastin tyylisiä), koska ei haluttu "arvuuttelu/mutu" tehtäviä.
4) Maasto ei tarjonnut selkeästi havaittavia muotoja sen enempää kuin mitä karttaan on nyt kuvattu. Loppupuolen kivet olivat selviä, mutta onneksi hieman jonkun kuusen takana piilossa että töitä piti tehdä ratkaisun varmistamiseksi.
4) Nollarastien lukumäärä. Pari-kolme lisänollaa oli jopa keskuteluissa, mutta ei oikein "maistunut" enää hyvältä. Nollarastien "ongelma" on se, että joku voi vastata väärillä perusteilla zeron ja saada siten ansaitsemattoman pisteen.
5) Rasti 33 korkeustasot. Nämä katsottiin "pieteetillä" ja lippujen korkeudet referoitiin suoraan oikealla oleviin kiviin. A ja B liput olivat samalla korkeuksilla kivien kanssa, C selvästi ylimmäisen käyrän päällä. Lisäksi liput asetettiin rinteeseen 2,5m korkeusvälein joka vastasi käyräväliä.
Katselupaalulta C-näytti olevan mäen päällä, mutta jos kävi katsomassa valkoisen nauhan kohdalta näki jo että mäki jatkuu. Jos osaa katsoa 2,5m korkeuseron rinteessä, niin kivikon reunassa kulki käyrä, josta pystyi johtamaan 2,5m askelin riittävän korkeuden. B lippu oli reilu 2,5m kivikkoa ylempänä.
Korkeustasojen määrittämisessä kannattaa aina muista se, että katsoo missä rastikeppi osuus maahan eikä itse lipun korkeutta. Tästä tulee vajaan metrin virheellinen korkeusero, joka helposti sekoittaa ajatuksen. 2,5metrin käyrävälillä se on PALJON.
Mulla oli kartoituksessa käytössä laserkäyrät 30cm välein, joten joka 8. käyrästä sai 2,5m tason määritettyä hyvin.
TEMPO
1) Asemien 2-4 ja 7 löydettiin "vahingossa" kesäkuussa kun tuskailtiin maastojen kanssa. Se oli keväällä hakattu puhtaaksi. Sanoin Arille että tähän saadaan vaikka mitä. Vielä kun ajoin traktorilla risukasat toisaalle niin saimme hyvin näkyväisyyttä.
2) Maasto tarjosi tempo-tehtäville sen ettei asemalla tarvinnut "näperrellä" pienellä alueella. Näkyvyyttä, syvyyttä, muotoja ja rastipisteitä oli riittämiin pl 1-asema. Harvoin tempoon saadaan näitä "syvyyssuuntaisia" tehtäviä näin luontevasti.
4) 1-asema. Poikkeava muusta maastotyypistä ja vähän köyhä "täyteasema". Eskon "kriittiikkin" selän takana olevasta 1. tehtävästä sen verran että sen tarkoitus oli heti horjuttaa kilpailijaa ja "sokeerata" hänet hölmöllä 1.tehtävällä. Jokainenhan näki miltei välittömästi ettei tehtävä ole "oikein", mutta vastauksen puristamiseen menee sekunteja, sekunteja ja vielä sekunteja.... Uskallan väittää että aika moni teistä käytti vastauksen puristamiseen 5-10s liikaa aikaa, vaikka tiesi jo vastauksen. Siksi näitä Keski-euroopassakin viljellään. Tempo on nopeuskilpailu.
5) Saattajat eli sateenvarjonkantajat olivat aivan mainoita. Minustakin. Hienosti ja vastullisesti hoidettu tehtävä. Muuten nämä samat suunnistuskoululaiset ovat heinäkuussa pitäneet toisilleen suunnistusharjoituksia. Suunnitelleet radat, vieneet liput ja pitäneet harjoitukset ! -
nimimerkkiPetteriS
11.8.2016 klo 21:50Viikonlopuksi ei ollut suuria odotuksia. Kauhea kiire ollut koko vuoden ajan. Malliaikarastilla tuli vastattua zero joten ei hyvältä vaikuttanut.
Aloitin normaalikilpailun rauhassa. Pyörin 10 minuuttia 1 ja 16 rastien välillä ja analysoin onko jotain yllättävää tarjolla. Aika kivalta ja selkeältä näytti kartta ja liputus.
Sitten ratkomaan. Ensimmäinen vaikeus tuli rastilla 6. Iski ajatus että ehkä lippu olisikin käyrän päällä, ei vallin. Katselin joka suunnasta muttei näkynyt mitään korkeampaa rastin takana.
Seuraava stoppi rastilla 11. Missä on kivi? Mutta onneksi rastin eteläpuolella selkeä notko.
Kolmas pysähdys rastilla 18. Ensimmäinen ajatus oli ettei tuo voi näkyä. Nolla varmasti. Sitten tein itselleni tyypillisesti ja aloin puhua rastia lipuksi vaikka mikään ei sopinut. 10 minuuttia kului hukkaan ja väärä vastaus.
27 laittoi hiukan hikoilemaan. Onko lippu liian pitkällä pohjoisessa? Kysymys itselle että mihin laittaisin sen ja vastaus oli 1,5 etelään päin. Lippu siis. Epävarmuus jatkui seuraavalla rastilla mutta sama kysymys ja vastaus.
29 oli hauska, onneksi oli riittävästi aikaa pohtia. Viimeisen rastin jälkeen epävarma olo kuinka meni. Vaikea koota itseään aikarastille.
Istun alas. Katson ympärille ja paniikki iskee. Kartat käteen ja eka tehtävä esiin. En ymmärrä yhtään mitään. Sitten tajuan tilanteen. Liput selkeästi erillään suhteessa rakennukseen ja tien risteykseen. Homma hallussa ja vastaukset tulevat hyvään tahtiin. Rastimääritteistä ei mitään tietoa mutta tämä on normaalikilpailun aikarasti joten ei nollia tarjolla.En usko että Eskon peräänkuuluttama pisteiden laskeminen aikarastilla muuttaisi mitään. Itse olen sitä mieltä zero mahdollisuus olisi parempi kehityssuunta aikarastille. Tai ehkä paras vaihtoehto olisi molemmat. Nykyisellään aikarasti on jo enemmän sorminäppäryyttä kuin kartanlukua.
Tempokisaan lähdin tekemään puhdasta suoritusta. Laskin ennen kisaa että nopeudessa en tule pärjäämään.
Ykkösaseman ykkösrasti oli hyvä minulle. Sain selkeän signaalin siitä millä vauhdilla pystyn pitämään homman kasassa
Kakkonen oli ehkä hauskin tempo asema jolla olen ollut. Näkyykö tuo kukkula. Entä tuo. Onko tuo korkeampi kuin tuo. Peukku ylös.
Tuntui koko ajan että olen hidas rasteilla mutta onnistuin aina muistuttamaan itselleni että tämä on tämän päivän taktiikka ja siinä pysytään.
Hyvinhän se meni sitten.
Finaalissa sattui sitten virhe ensimmäisellä asemalla. Sähelsin hiukan kompassin kanssa ja keskittyminen ei ollut ihan kunnossa. Helppo ja typerä virhe.
Toisella asemalla kokosin suorituksen takaisin kasaan. Ihmettelin aikani ensimmäistä tehtävää ja viimeistäkin hiukan mutta ei sen kummempaa.
Tosi tyytyväinen olin hopeaan.
Kaiken kaikkiaan viikonloppu meni yli odotusten . -
nimimerkkiAriE
4.9.2016 klo 12:39Tässä vielä lähes aloittelijan ja SM ensikertalaisen kommentteja 4 viikkoa kisan jälkeen.
Kiitos vielä järjestäjille tosi hienosta kisasta. Se oli itselleni upea kokemus.
Kiitos myös kilpakumppaneille, sillä ensikertalaisella oli paljon kyseltävää varsinkin kun Tempokisassa en ollut koskaan ennen ollut. Erityiskiitos Pinjalle, joka jaksoi vastata kysymyksiin ja antaa neuvoja ennen kisaa ja sen jälkeenkin. Myös kisan jälkeen suoritettu ohjattu radan läpikäynti opetti paljon. Kiitos Jari ja kilpakumppanit!
Sen kisa minulle opetti, että paljon on vielä treenattava, jotta kisassa pärjäisi. En pysty vielä tuollaisia analyysejä rasteista tekemään, joita saamme yläpuolella olevista viesteistä lukea. Viisi virhettä tuli PreO kisassa, mutta aikarastilla meni kaikki oikein. Se tuntui hyvältä.
Sen verran mukava fiilis kisasta jäi, että ilmoittauduin SuSen kisaan ensi viikonlopuksi. Viime vuonna osallistuin Satakunnan AM-kisoihin ollen siellä lähes viimeinen, nyt olin ilmeisesti jotain oppinut kun meni jo paljon paremmin (toivotaan, että ei ollut pelkkää tuuria)
Tempokisan finaalin yleisörastit oli hieno kokemus ja siinä näki mestarit työssään. Täytyy hattua nostaa, sillä oli kyllä kovaa porukkaa. Finaalin kakkosaseman kartta kun pistettiin näkyville, niin minusta tuntui että se ei ole edes samasta maastosta (olin aivan pihalla). Tempokisassa huomaa miten hankala on nopeasti hahmottaa karttaa. Virheitä tuli tehtyä rutkasti ja osa oli niistä oli kyllä aika alkeellisia.
Treenaamista tässäkin lajissa pärjääminen vaatii. Harmi, että kisoja tai organisoituja harjoituksia on todella vähän. Täytyy katsoa seuraavissa kisoissa tapahtuuko kehitystä vai olenko vain toivoton tapaus. Vielä on kuitenkin halu yrittää.
Kiitos kaikille ja tavataan mahdollisimman monen kanssa Punkalaitumella ensi viikonloppuna!
Osallistu keskusteluun
Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.