Keskustelu

« aihelistaan

OCAD

• nimimerkki

Pauli

1.4.2016 klo 10:29
    Uudenmaan OCAD koulutusta tiistaina 5.4.
    Espoossa Kirkkojärven koululla
    16.30-17.15 kertaus OCADiin, jopa aloittelijan pohjalta
    17.15- varsinainen kurssi 3-4 tuntia

Mukaan mahtuu
    Ilmoittautuminen minulle pauli.anttila@espoo.fi

• nimimerkki

Pauli

1.4.2016 klo 10:41
    Kouluttajana Eero-Antti Lonka

• nimimerkki

Anna

12.7.2016 klo 18:21
    Kysymys OCAD:ista:

Yritän muokata jyrkänteitä, mutta tosi usein OCAD kieltäytyy tarttumasta jyrkänteeseen ja tarttuu sen sijaan käyrään tai muuhun alla olevaan kohteeseen (muokatakseen niitä). Sillä ei ole väliä, mitä kohtaa jyrkänteestä klikkaan. Mikähän tässä on ongelma, ja miten pääsen käsiksi jyrkänteeseen??

• nimimerkki

AriU

13.7.2016 klo 16:05
    Itse olen huomannut, että vanha Ocad (8) toimi niin, että kun klikkaan päällekkäisiä kohteita niin uusi klikkaus vaihtaa valituksi tulevaa objektia. Eli jos ensin aktiiviseksi tulee käyrä niin uusi klikkaus vaihtaa aktiiviseksi jyrkänteen (ja kolmas klikkaus vaihtaa aktiiviseksi taas käyrän jne...)

Uusi Ocad (12) ei tee minulla samoin. Asetuksista en ole hoksannut kohtaa, josta sen voisi säätää tai muuttaa (gurujen vinkkejä odotellessa...).

Mutta tuo ei ole minua kuitenkaan haitannut, sillä Satakunnan lyhyet jyrkänteen on niin helppoa hiirellä tai näyttökynällä vetämällä rajata valintaneliön sisään. ja aina osuu oikeaan... ;-). Tuolloin on asetuksista oltava valittuna "Vain kohteet, jotka ovat kokonaan rajatulla alueella".

Ratkaisukarttoja tehdessä tuo hieman haittaa ainakin, jos lipun laittaa esim. pistekumpareelle, niin päällekäisistä kohteista oikeaan osuminen on hieman arpapeliä.

Tästä jorinasta ei tainnut olla Annalle mitään apua, mutta luulen hieman samansuuntaisen havainnon itsekin tehneeni. Eli guruvinkkejä kaipailtaisiin täälläkin suunnalla.

• nimimerkki

Pepi

13.7.2016 klo 16:10
    Ainoa varma konsti estää väärään kohteeseen tarttuminen on suojata se. Jos haluat muokata jyrkännettä, mutta valituksi tulee sinnikkäästi korkeuskäyrä, klikkaa symbolipaletissa käyrää oikealla painikkeella ja vaihda sen tilaksi suojattu. Ei tartu enää.

• nimimerkki

Anna

13.7.2016 klo 16:17
    Kiitos Pepi!!! Ja Ari, mulla tosiaan uusi OCAD, jonka kanssa toi ongelma. Eka OCAD, jota käytän, joten kaikki on uutta :) Jorinoistakin on silloin iloa!

• nimimerkki

Anna

14.7.2016 klo 10:30
    Ei kun ei se vieläkään tartu jyrkänteeseen. Ei käyräänkään, muttei jyrkänteeseenkään. Mistä tuo "Vain kohteet, jotka ovat kokonaan rajatulla alueella" löytyy?

• nimimerkki

Anna

14.7.2016 klo 10:39
    En kestä! Olin onnistunut "suojaamaan" jyrkänteen jossain vaiheessa, ja siksi siihen ei tarttunut! ONNEKSI tajusin ton vihdoin. Kiitos Pepille, muuten en olisi ikinä tajunnut!

Terveisin huojentunut aloittelija

• nimimerkki

AriU

15.7.2016 klo 10:32
    Hieno juttu, että homma rupes toimiin.

Löysin muuten sen päällekkäisten kohteiden valinnan vaihtokikan tästä Ocad 12 -versioista. Eli ALT -näppäin pohjassa kun klikkailee, niin päällekkäisten kohteiden valittu objekti vaihtuu joka klikkauksella.

• nimimerkki

Anna

8.10.2016 klo 08:34
    Mistä löydän rastiympyrän keskelle pisteen OCAD:issa? (että voisi varmistua ympyrän olevan 100 % oikeassa kohdassa)

Entä mistä löytyvät TrailO-rastimääritteet? Kerran jo löysin, mutta en enää.

• nimimerkki

Pepi

8.10.2016 klo 12:15
    Liiton karttaryhmä ei näköjään ole saanut päivitetyksi OCAD-symbolitiedostoja liiton sivuille. Tarkkuussuunnistus puuttuu. Tarkkuussuunnistuksen radansuunnittelusymbolit ja siis rastinmääritteetkin sisältynevät uusien OCAD-versioiden mukana tuleviin tiedostoihin. Itselläni on OCAD 10, niin en pääse tarkastamaan. Nämä ohjelman mukana toimitettavat symbolitiedostot ovat eri värijärjestelmässä kuin SSL:n, ja sekakäytössä voi olla joitakin pikku yllätyksiä.

Tarkkuussuunnistusryhmälle olisikin yhdessä karttaryhmän kanssa ajankohtainen tehtävä laatia tarkkuussuunnistuksen radansuunnittelun symbolitiedosto. Nykyisin tarjolla oleva tiedostovalikoima on tehty niin kauan sitten, etteivät tekijät (Liikarin Jukka ja minä) tienneet silloin tarkkuussuunnistuksesta vielä mitään. On mahdollista, että karttaryhmä yrittää pantata isompaa päivitystä uuden ISOM-standardin ilmestymiseen, mutta sen vaikutukset radansuunnittelutiedostoihin ovat pienet. Uudistuksessa tosin värijärjestelmä voi mennä uusiksi.

Hiihtosuunnistuksen radansuunnittelussa on pisteellinen rastiympyrä. Se taitaa kuitenkin olla halkaisijaltaan 5,5 mm eikä 6 mm, mutta sehän ei haittaa tarkistuksen aikana. Vaihdat sen normaalikokoiseksi ympyräksi lopulliseen tulostukseen.

Et kuitenkaan tarvitse erillistä symbolia, jos tarkistat vain koneella. valitun pistesymbolin keskellehän ilmestyy tämä tartuntapiste näkyviin. Maastossa tarkistamista varten voi käyttää tuota hiihtosuunnistusrastia tai jotakin pientä pistesymbolia: Kopioi kartasta vaikkapa pienimuotoisen alueen symboli (117.0) ja liitä se radansuunnittelutiedostoosi. Valitse rastiympyrä ja "täytä" se tällä pienellä pienimuotoisen alueen pisteellä. Ympyrä ja piste ovat nyt samankeskiset ja kun ne valitsee maalaamalla molemmat, niitä voi siirtää yhdessä. Voit osatessasi vielä vaihtaa pikku pisteen värin peittäväksi violetiksi ja nimetä sen rastiympyrän kohdistuspisteeksi.

Jos karttasi ja radansuunnittelutiedostosi ovat eri alkuperää (SSL-OCAD) niiden värijärjestelmät ovat erilaiset ja piste voi jäädä näkymättömäksi. Värin vaihto on silloinkin tarpeen.

• nimimerkki

Anna

9.10.2016 klo 16:19
    Kiitos Pepi!

Kyllä olisi (uudelle) koulutukselle tarvetta, aika hankalaa tää on oppia itsekseen... en tajua, mistä saan ne tasusymbolit, mutta kai ne joskus löytyy.

• nimimerkki

Kari M

10.10.2016 klo 00:14
    Ratamestariohjelmassa ocad11 lähtien (?) ne ovat ja aiemmin käytin Condes-ohjelmaa!

• nimimerkki

Anna

10.10.2016 klo 07:45
    Kiitos Kari! Mulla on siis uusin versio OCAD:ista - mistä löydän ne sieltä? :) (olen muka etsinyt jo joka paikasta)

• nimimerkki

PekkaS

10.10.2016 klo 20:43
    Anna

Avaa valikosta uusi, sitten merkkaa kohta suunnistuksen ratojen suunnittelu jolloin avautuu lista "lataa symbolit tiedostosta" ja ainakin minun Ocad 10 listalla neljäntenä on Course setting trail and macro orienteering. Valitse tuo ja sen jälkeen käytettävissä ovat trailO:n määritteet.
    Huono puoli tuossa on se, että tuo on Ocadin oma symbolitiedosto, eli ei sovi suoraan yhteen SSL:n symboleilla piirretyn kartan värien kanssa, kuten Pepi jo kertoi. Pikku kikkailulla värit saa kyllä kohdalleen.

• nimimerkki

Anna

11.10.2016 klo 06:49
    Kiitos Pekka!! Ja oi voi, olin toki jo piirtänyt radan tavallisilla symboleilla. No oppia ikä kaikki! :) Onneksi kaksi rataa on vielä piirtämättä.
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
OCAD