Keskustelu
« aihelistaan
Palautetta TOAC:lle
-
nimimerkkiLauri
20.6.2013 klo 23:00Tarkkuussuunnistuksen urheilijakomission jäsenenä sain tehtävän kerätä Suomen tarkkuussuunnistajien ajatuksia viimeisen vuoden ajalta. Tällä keskustelupalstalla noita on jo tältä vuodelta liuta, joita osittain tulen käyttämään.
Nyt on kuitenkin mahdollisuus antaa palautetta Suomen kisoista viimeisen vuoden ajalta. Listaan muutamia apukysymyksiä, joihin voi vastata (joko yhteen tai vaikka kaikkiin).
- Kisojen hyvät ja huonot puolet yleisesti/yksityiskohtaisesti
- Lajin kehitysideoita
- Sääntöasiat: sääntöjen noudattaminen tai noudattamatta jättäminen
- Erilaiset kokeilut: hyvät/huonot puolet
Palautteet voi kirjoittaa suoraan tähän keskusteluun tai sitten lähettää minulle sähköpostilla lauri.a.kontkanen (atat) student.jyu.fi
-
nimimerkkiLauri
20.6.2013 klo 23:14Avaan itse pelin omilla kommenteilla.
- Itse kilpailijana olen nauttinut kaikista tähän mennessä Suomessa järjestetyistä tempo-kisoista. Ne ovat olleet juuri sellaisia, kuin mielestäni pitääkin. Etenkin tämän kevään tempot ovat olleet priimaa!
- Säännöt tehtävien liputuksiin. Tällä hetkellä on vain suosituksia, joita käytetään kirjavasti eri kisoissa. Lisäksi yksittäisissä kisoissa liputus saattaa vaihdella suuresti, jolloin nollarastien ennakointi on vaikeaa.
- En ole sääntöekspertti, mutta mielestäni sääntöjä on noudatettu.
- Olen kokeillut nollatoleranssia yhdessä harjoituksessa. Kokeilu onnistui hyvin, tosin asia jakaa mielipiteitä. -
nimimerkkiJukka
21.6.2013 klo 12:18Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.PreOssa ratkaisupaalulta tulee voida nähdä kaikki liput heti eikä etsimällä. Esim. Stadin kisan rasti 6: oikean ratkaisun tein alle puolessa minuutissa, sitten etsin kolmatta lippua varmaan neljä-viisi minuuttia. Osasyy tähän on värinäön heikkouteni, mutta kyllä se C oli silti varsin piilossa eikä näkynyt paalulle kiistatta.
Tempossa ei tuolille tulemiseen ja rastien esittelyyn ole minkäänlaista standardia. Helsingin kisassa toimi hyvin. Pohjanmaan kisoissa toimitsijat olivat niin hitaita, että minäkin ehdin muodostaa aika hyvät määritteet suurimmalle osalle lipuista. Tämä tarkoitti sitä, että huipuilla oli kaikki määritteet ja karttakuva päässään ennen ajanoton alkua. Sitten vaan paukutettiin vastaukset.
Tässä yhteydessä kerron, että en tiedä, miten "omassa" Nousiaisten kisassa toimitsijat toimivat. Pelkään, että siellä oltiin myös liian hitaita. Nousiaisten kisassa ainakin muutamat svedu- ja norskihuiput kuulemma kaivoivat korttinsa esiin takataskusta vasta istuuduttuaan vaikka toimitsijat olivat pyytäneet sitä jo ennen.
Mielestäni voitaisiin mennä standardiin: kilpailijaa tullaan vastaan, otetaan kortti, istutetaan tuoliin, annetaan kartat (tyhjä kansisivu) ja ihan samanaikaisesti "Kuusi lippua, Alfa...Foxtrot, näetkö?" "Aika alkaa nyt". Kokemäen tempon aikarastimies nelosena yritin olla antamatta yhtään lisäaikaa ennen suoritusta. Rasteillani liput olivat suht lähellä ja selvästi näkyvissä, joten kukaan sadasta ei kysynyt uusiksi, missä joku lippu on.
Kun Tempossa istuu tuolille, tulee mielestäni jokaisen lipun olla kokonaan (koko 30 x 30 cm yksi sivu lipusta) olla heti nähtävissä ilman minkäänlaista näköestettä, kuten paksua koivunoksaa tai täysikasvuista männyn runkoa. Stadissa tämä oli ongelma ja Linnanmäen P-alueen kulmien molemmilla rastilla tuli mieleen, että jopa tarkoituksellisesti. Ei ole Tempon idean mukaista, että siinä vaiheessa, kun on löytänyt itselleen ratkaisun, pitää etsiä kaikki kuusi lippua, jotta saa ratkaisulleen oikean kirjaimen.
TempOn tuolin paikka pitää piirtää maahan, jotta se on koko kisan ajan samassa paikassa ja asennossa. Alahärmän kisassa olin vuorossa Pekan jälkeen ja kahdesti korjasin tuolin paikan itse Pekan "auton" etupyörän jäljen mukaisesti, koska kuudesta lipusta näkyi esim. vain neljä. Samalla piirtelin karttakuvaa mielessäni ja loin määritteitä eli hyödyin aavistuksen siitä, että tuolia ei ollut palautettu ihan paikalleen.
TempO on sekuntilaji. Mainitsemani epäkohdat hämärtävät sitä. Sama kuin että 200 m juoksuun saisi lähteä välillä 10 m, välillä 30 m etumatkalta.
Korostan, että Hesan, Kaustisen ja Alahärmän tempot olivat tehtäviltään, vaativuudeltaan ja kartan osalta todella hyviä ja monipuolisia, jopa hienoja ja liian vaikeita minulle... Epäselvyyttä, epävarmuutta ja hitautta toi kisaan muutamien lippujen näkymättömyys. Selitykseksi ei mielestäni kelpaa, että se oli kaikille sama. Jo pelkästään kilpailijoiden pituusero (seistessä noin 50 cm) vaikuttaa.
Aikarasteilla toimitsijoiden pitäisi kirjoittaa kilpailjoiden ajat myös omaan pöytäkirjaan. Tämä ei hidasta kisan kulkua yhtään. -
nimimerkkiLauri
21.6.2013 klo 13:57Hyvät perustelut Jukalta aikarasteilta. Suomen kisoissa tuo aikarastitoimitsijoiden erilainen toiminta on ollut tosiaan havaittavissa. Sitä pitäisi tulevaisuudessa korostaa, koska sillä kuitenkin ratkaistaan yleensä kilpailun 1-5 sijat. Arvokisoissa aikarasteilla ei ole ollut ongelmia, koska jostain syystä siellä aikarastitoimitsijoita on opetettu toimimaan ja käyttäytymään paljon "tiukemmin". Toimitsijat istuttavat kilpailijan tuoliin ja menevät itse seisomaan kilpailijan eteen. Tällöin näkyväisyys on käytännössä nolla. Sen jälkeen kysytään onko valmista, mennään pois edestä, osoitetaan lippujen sijannit, kysytään näetkö liput ja annetaan kartat käteen ja laitetaan sekkari käyntiin. Toiminta on ollut tuolla tavoin vakiintunut jo 5 viisi vuotta.
Tänä vuonna on tullut hyvä lisäys aikarastien toimintaan, kun kartoissa on ollut suojaläppä päällä. Tällöin kartat voi antaa rauhassa kilpailijan käteen. Jo tuossa karttojen ojennuksessa on ollut niin paljon variaatioita, että aina ei ole tiennyt edes milloin aika alkaa. Joskus se alkaa, kun kartat on annettu käteen ja joskus vasta, kun ajanottaja sanoo "aika alkaa nyt". Siispä mielestäni sääntöihin pitää saada suojaläpän lisäys. -
nimimerkkiJukka
21.6.2013 klo 14:32Ylläpitäjä on muokannut tätä viestiä.Vain WTOCia koskeva sääntö 16.9 loppuu näin: "...kilpailijalle annetaan asemassa kaikki kartat järjestyksessä. Karttojen päällä on peitearkki."
Sääntö 17.4: "Ajanotto käynnistyy, kun ohje ”aika alkaa nyt” annetaan. Tällöin kilpailija saa katsoa ensimmäistä karttaa."
Kansallisellekin tasolle pitää saada vakioitua tänä vuonna jo hyvin käytetty tapa, että nippu annetaan kilpailijalle käteen, esitellään rastit ja kun ”aika alkaa nyt” sanotaan, saa tasan silloin kääntää peitearkin pois.
Peitearkista on sekin hyöty, että kartat ovat varmasti järjestyksessä kilpailijalle annettaessa. Tosin Nousiaisten kisassa peitearkissa ei lukenut mitään (mun moka kiireessä) ja sitten kävi kerran-pari kuulemma niin, että toimitsija antoi nipun niin, että viimeisen kartan kääntöpuoli oli päällimmäisenä.
Huippu-urheilussa ei saa olla toimitsijoiden tai minkään muunkaan toiminnon aiheuttamaa satunnaisuutta, joka vaikuttaa tuloksiin. Se erottaa esim. yleisurheilun suunnistuksesta. Siis suunnistuskin on huippu-urheilua, mutta ei tule koskaan olemaan olympiakelpoinen. Olympiatavoite on kuitenkin hyvä, koska se kehittää lajia.