Keskustelu
« aihelistaan
Tuloslaskenta
-
nimimerkkiJari
23.5.2013 klo 18:45FinTrailOn yhteydessä todettiin että 100 kilpalijaa on äärirajoilla excel-tuloslaskennalle. Excelille ei voi syöttää tuloksia monta henkilöä yhtäaikaa. Tulosten syöttäminen on pullonkaula. Lauantaina syötimme 5040 ja sunnuntaina 4500 syötettä (aikaa/vastausta). Aikamoinen määrä. 10-15 korjausta tuli kumpanikin päivänä eli 0,3%. Joka on vähän.Meillä oli tupla näyttö kortin lukijalle, joka pystyi kokoajan seuraamaan kirjauksia.
Sunnuntaina kun teimme töitä kahdella koneella (PreO ja Tempo) erikseen, niin tuloslaskenta ei ruuhkautunut oikeastaan lainkaan, Tempon tuloksia emme voineet julkistaa aiemmin, koska sieltä olisi voinut käydä katsomassa oikeat vastaukset ennen suoritustaan.
Lauri ottaa Selkien kisoissa käyttöönsä Martinin ohjelman, joka mahdollistaa usean yhtäaiksen syöttäjän. Pekka harkitsee Laurin kokemusten perusteella ohjelman käyttöä maaottelussa. Viime vuonna MM-kisoissa siihen itse tutustuin ja se näytti kätevältä. Mutta itse syöttämistä se ei vähennä.
Ammattimaisena toiminnakehittäjänä tuli itselle mieleen että PreO tuloslaskentaa voisi nopeuttaa siten että tulostetaan maskikalvo kilpailukortista, jossa rastin oikea vastaus on kehystetty punaisella neliöllä. Tämä mahdollistaisi sen että oikea rivi voitaisiin excelissä kopioida kilpailjalle ilman jokaista rastin erillissyöttöä ja maskikalvon avulla katsottaisiin vain väärät ja tuplavastukset sekä kirjattaisiin aikarastiaika. Näin syötteiden määrä vähenisi ehkä jopa 1/3 osaan. Merkittävä parannus. Kuntorasteilla maskikalvo olisi erittäin kätevä. Maskia käytettäessä valopöytä olisi poikaa. Jos tämä malli toimisi preossa niin sitten muuttaisimme tempon kilpailukortin saman tyyliseksi.
Kokeilkaa ja testatkaa.
-
nimimerkkiJari
23.5.2013 klo 18:52Fintrailo.fi sivujen Ohjeet valikosta löytyy viimesimmät PreO ja Tempo tuloslaskenta excelit. Muista hyväksyä makrot ja lue ohjeet ! -
nimimerkkiJari
23.5.2013 klo 19:38testasin lauantain tuloskorteilla. Toimi erittäin hyvin kun valitsi excel-ruudun täytöksi vaalean punaisella värin.
Tuon mallin nähtäväksi stadiin. -
nimimerkkiPekka
25.5.2013 klo 10:20Olen itse suunnitellut ihan samanlaista systeemiä valopöytineen kuin mitä Jari tuossa esittää. Mäntyniemen Matin kanssa tuosta juteltiin viime vuonna ja ajatus oli, että maaottelussa tuollainen olisi hyvä olla käytössä. Pitänee ruveta väsäämään jotta koekäyttö onnistuisi esim. Mouhijärven kisassa elokuussa.
Tuo Jarin läpinäkyvästä maskikalvosta on hyvä. Väärät vastaukset olisi nopea kirjata, kun ne näkyisivät selvästi.
Uskoakseni tuo vähentäisi virheitä, tosin näppäilyvirheet jäisivät vieläkin. -
nimimerkkiLauri
28.9.2013 klo 15:54Tuloslakenta onnistui ilmeisesti hyvin maaottelussa? Oliko mitään ongelmia tms.? Ensi vuonna suosittelen muillekin siirtymistä Martinin ohjelmaan.
Keväällä voisi pitää jossain vaiheessa koulutuksenkin, niin kaikkien ei tarvitse opetella pieniä jippoja kantapään kautta.
(Kirjoittelen tässä muutaman viestin, koska olen tänään saanut vastuun pääkäyttäjänä, ja testaan tuleeko nämä viestit minun sähköpostiini;)). -
nimimerkkiJari
28.9.2013 klo 19:15Puhuin maaottelussa Villikan Juhan kanssa josko hän ottaisi taskin toimia Martinin ohjelman tukihenkilönä Suomessa. Lupasi harkita. Juhahan hoiti Vuokatissa tuloslaskentahomman. -
nimimerkkiPekka
30.9.2013 klo 09:24Mielestäni paria pientä poikkeusta lukuunottamatta Martinin ohjelma on erinomainen. Poikkeukset ovat tulostamisen vaikeus A4 kokoiselle paperille (videotykin käyttö kuitenkin tekee sen, että tulostustarve jää aika vähäiseksi) ja sitten tuo kilpailukortin pohjan puuttuminen, eli kilpailukorttia varten piti pyytää Martinilta kortin ruudukkopohja PDF:nä, se tulostettiin ensin ja sitten valmiille kortille kilpailijatiedot. Tuo ei olisi tuottanut ongelmia jos asia olisi ollut tiedossa aikaisemmin, mutta se selvisi vasta torstaina kun piti tulostaa kortit. No nopeasti Martin lähetti pohjat, kiitos Antin avunannon.
Olisi hyvä, jos tuon pohjan saisi esim: Juhan käyttöön ja sen saisi häneltä jo hyvissä ajoin. Tai sitten pitää tehdä yleiskäyttöön korttipohjat esim. 23 rastia varten ja pitää kisassa huoli, ettei rastimäärä ylitä tuota.
Muuten ohjelma toimi hienosti ja oli helppo ja nopea oppia. Esim. maaottelun toisena päivänä Jussi hoiti yksin tuloslaskennan, teki välillä joitakin korjauksia, käytti videotykin konetta, eikä laskenta päässyt ruuhkautumaan.
Erityisen hienoa ja helppoa on tuo joukkuekisan ja useamman kilpailun hoitaminen. Ei tarvitse kuin valita mitkä kilpailut huomioidaan ja nimetä joukkueen jäsenet. Tulokset tulevat suoraan henkilökohtaisen kisan tuloslaskennan edetessä.
Isossa kisassa mahdollisuus syöttää tuloksia usealla koneella yhtä aikaa on suuri etu.